afføring = tynd hvid tråd ?
Fra : Steenr

Dato : 28-01-05 13:25

Et par af mine cichlider har ovennævnte tynde hvide afføring!

Er det helt sikkert at der er tale om sygdom? Er den dødelig (for alle mine
fisk) hvis jeg ikke behandler?
Hvad skal jeg gøre?
Jeg har ikke et karantæneakvarium.
I tilfælde af medicinering, hvad så med mit udvendige filter?

Jeg sgu lidt træt af det - fik akvariet for 2½ måned siden og har også haft
hvide pletter

vh
Steen

ps. jeg beklager på forhånd hvis jeg har overtrådt nogen regler, stavet
forkert, formuleret mig uklart, eller på anden måde stødt netbetjentene

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-01-05 16:16

"Steenr" <ravnen@hollufXXXpile.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I tilfælde af medicinering, hvad så med mit udvendige filter?
>
> Jeg sgu lidt træt af det - fik akvariet for 2½ måned siden og har også

Der er formentlig tale om Bugvattersot, som sygdommen populært kaldes.
Der er nogle andre symptomer som du også helst skulle kunne se.
Spiser fisken?? ikke kun at den tager det i munden og så spytter det ud.
Er den først blevet lidt tynd, og så pludseligt ser ud til at have fået
en flot facon igen.
Står den og gemmer sig i et hjørne og er lidt passiv?
Gæller den meget??

Hvis fisken blot har et enkelt af disse symptomer, så skal du en tur til
akvariebutikken!

Hvis du ikke behandler fiskene, så vil de formentligt dø en efter en!!

Der er flere ting som kan fremkalde sygdommen, og det er alle ting som du
kan gøre noget ved.
En typisk faktor er dårligt vand!! Hvorstort er akvariet? Hvor ofte
skifter du vand og hvormeget??
Hvor mange fisk er der i akvariet?
En anden årsag kan være stress, hvis der ikke er nogen steder fiskene kan
få blot en smule ro, uden at være i centrum
hele tiden er det en kendt årsag.

Det er som sådan ligegyldigt om du har karantæne akvarie eller ej, for
hele flokken skal have medicin.

Inden du begynder behandlingen, laver du et stort vandskifte, omkring
40-50%.
Medicin i og følg behandlingen.
Efter endt behandling, et nyt stort vandskifte.
Personligt ville jeg gennemføre nok en kur, ca 3 uger efter.
Filteret ville jeg slukke og gøre rent i mellemtiden, så det er friskt og
klar til brug bagefter.

Carsten
( en af den som en vis person udnævnte til netbetjent)

Fra : Steen

Dato : 28-01-05 23:19

Jeg takker for svaret, desværre må jeg nok af sted til medicinmanden, een af
de andre havde flere af symptomerne for en uge siden, (jeg slog den ihjel på
mistanken)

Kender nogen navnet på noget godt medicin mod dette Bugvattersot?

Steen

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-01-05 00:12

Steen wrote:
> [...]
> mistanken)
>
> Kender nogen navnet på noget godt medicin mod dette Bugvattersot?

Metronidazol har været en mulighed. Det er receptpligtigt. Om det
stadigt er første valg aner jeg ikke.
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-01-05 08:16

> Metronidazol har været en mulighed. Det er receptpligtigt. Om det
> stadigt er første valg aner jeg ikke.

Jeg vil anbefale Furapond fra JBL! Det er det samme som alle de hammer
dyre produkter som aquafuran og lign.
Det er beregnet til havedamme, men virker lige så godt i akvarier.
Det aktive stof er Metronidazol. eller Nifurpirinol, husker det ikke
Akvarieselskabet sælger 24 piller for 184 kr.

Carsten

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 30-01-05 00:47

Ole skrev:
> Metronidazol har været en mulighed. Det er receptpligtigt.

er der virkelig receptpligtigt medicin til akvariefisk? (det må der jo så
være)
skal man så have en fisk med til dyrlæge eller ??

Jeg er bare lidt nysgerrig... håber det er ok...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-01-05 06:27

Brian Tingholm [7900] wrote:

> er der virkelig receptpligtigt medicin til akvariefisk? (det må der jo så
> være)
> skal man så have en fisk med til dyrlæge eller ??
>
> Jeg er bare lidt nysgerrig... håber det er ok...

Metronidazol er medicin til mennesker.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-01-05 13:36

Ole Larsen wrote:

> Metronidazol er medicin til mennesker.

Så ser vi ganske bort fra produktet, der sælges som Metronidazol Vet?

Så mon ikke blot vi skulle holde so til at Metronidazol er medicin.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-01-05 06:27

Brian Tingholm [7900] wrote:

> er der virkelig receptpligtigt medicin til akvariefisk? (det må der jo så
> være)
> skal man så have en fisk med til dyrlæge eller ??
>
> Jeg er bare lidt nysgerrig... håber det er ok...

Og sikkert også dyr

Fra : Jan F.

Dato : 29-01-05 08:10

"Steen" <ravnen@hollufXXXpile.dk> skrev i en meddelelse

> Kender nogen navnet på noget godt medicin mod dette Bugvattersot?

Du kan læse om sygdommen her:

http://www.malawigruppen.dk/artbugvattersot.htm

Jeg har brugt AQUA FURAN, som kan bl.a. købes i Flyvefisken og andre
velassorterede butikker.

mvh Jan F.

Fra : Jasper Norman

Dato : 29-01-05 23:30

Eller ring til din læge og forklar ham sagen, og bed derefter om noget
Flagyl. Jeg har tidligere behandlet med Aqua Furan, men Flagyl er det eneste
der rent faktisk har helbredt en fisk, og ikke "bare" standset sygdommen i
resten af akvariet.

Mvh

Jasper

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-01-05 08:27

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
eneste
> der rent faktisk har helbredt en fisk, og ikke "bare" standset sygdommen i

Det aktive stof er det samme. Flagyl fåes iøvrigt ikke mere.
Det er da også ret indlysende at lysten til at give fiskene en opfølgende
behandling,
med den pris som Aquafuran sælges til. Hvorimod det som jeg anbefalede
Furapond
koster en brøkdel af Aquafuranen.

Carsten