Hjælp til priksyge
Fra : klaus

Dato : 28-01-05 12:00

Hej gruppe,

Efter at jeg har købt nogle flere fisk sidste lørdag er mit akvarie blevet
inficeret med priksyge. Formentlig det samme som Per Ravn spørger om i
tidligere indlæg. Jeg satte fluks medicamenter på, da priksyge før har
udryddet det mest af mit akvarie. Jeg har brugt Tetra Medica "Arzneimittel
für Süsswasserzierfische gegen Pünktchenkrankheit".

Men er der andet jeg kan gøre for at få udryddet sygdommen effektivt?

Og vil det være nødvendigt at udskrifte sten, planter og andet efter
symptomerne er forsvundet?

Hvor langt tid vil der gå før sygdommen er forsvundet?

På forhånd tak,

Klaus

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 28-01-05 14:50

Klaus skrev:
> Efter at jeg har købt nogle flere fisk sidste lørdag er mit akvarie blevet
> inficeret med priksyge...

det bliver vist kaldt "hvide pletter" eller det latinske navn (vil ikke
prøve på at stave det...)
så vidt jeg ved er det (helt eller delvist) foresaget af stress, så skift i
miljø kan sagtens give det... vær opmærksom på at nogle fisk lettere får dem
end andre... en forebyggende dosis kan måske være en god idé ...

> Men er der andet jeg kan gøre for at få udryddet sygdommen effektivt?

tror jeg ikke, hvis bare du har fulgt anvisningen på embalagen...

> Og vil det være nødvendigt at udskrifte sten, planter og andet efter
> symptomerne er forsvundet?

du skal vist udskifte 1/3 af vandet efter et par dage... læs på embalagen
til medicinen...

> Hvor langt tid vil der gå før sygdommen er forsvundet?

den type medicin jeg bruger foreskriver to doser med tre dage imellem, tre
dage efter sidste behandling skal man skifte 1/3 af vandet... hvilket vel
giver 6 dage...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Oso

Dato : 30-01-05 04:56

Brian Tingholm [7900] skrev:

> [...]
> dage efter sidste behandling skal man skifte 1/3 af vandet... hvilket vel

Vi har også haft hvide pletter på nogle fisk i forbindelse med at vi fik
nye fisk i baljen, det eneste vi gjorde var at tilsætte noget salt, og
så var de væk efter et par dage....

men der er flere forskellige typer hvide pletter så det kan jo være lidt
svært at sige præcist hvad der hjælper...