vintercamping i LMC´er
Fra : Preben Nielsen

Dato : 10-02-05 18:32

Hej
Vi er de glade nybagte ejere af en LMC´er fra 95´. Er der nogen som erfaring
med vintercamping i en sådan???
Er den varm nok,- det er vel ikke en decideret vintervogn!!
Kan man ikke sagtens bruge en posemarkise her om vinteren??

MVH
Charlotte

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 10-02-05 18:54

"Preben Nielsen" <kildeparken@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er den varm nok,- det er vel ikke en decideret vintervogn!!
> Kan man ikke sagtens bruge en posemarkise her om vinteren??

Selvfølgelig kan du bruge din vogn til vintercamping - og du vil også
kunne
holde varmen i den. Langt de fleste nyere vogne er isoleret godt nok - med
mindre der er tale om camping i 20 graders frost. På med varmeovnen - og
lad
blæseren køre varmen rundt i vognen.

Posemarkise - hm..... Jamen alt kan da lade sig gøre, men jeg ville ikke
ture lade være slået op, undtagen de få timer på en solrig dag, hvor man
kunne sidde ude og nyde vejret. Den er ikke egnet til de blæsevejr, som vi
ofte har her om vinteren, og den er slet ikke bygget til at have sne på
taget.

/FlemmingU

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 11-02-05 02:16

> Er den varm nok,- det er vel ikke en decideret vintervogn!!
> Kan man ikke sagtens bruge en posemarkise her om vinteren??
>
> MVH
> Charlotte

Hej Charlotte.

Tillykke med jeres nye campingvogn!!!

Vi har i efteråret efter 10 år med campingvogn købt en LMC autocamper, den
er selvfølgelig blevet afprøvet både i efteråret og i januar måned, skal
også af sted sidste uge i februar.
Jeg tror ikke der er den store forskel på CV og AC med hensyn til at holde
varmen, og vores er ok til vinterbrug.

Vi har selvfølgelig ikke været udsat for de helt store kuldegrader her i DK.
i vinter, men vi har da sovet både godt og varmt ved - 7 grader.

Vi brugte også vores CV, en Bürstner 535 om vinteren.
Hvis i ikke har gulvtæppe i vognen vil jeg anbefale det, vi havde det ikke i
campingvognen, i autocamperen er der løse gulvtæpper som kan rulles af om
sommeren, og der er en behagelig forskel i forhold til campingvognen når
der er gulvtæpper til at tage kulden ved gulvet.

Venlig hilsen

Bente

Fra : Søren

Dato : 11-02-05 10:03

> [...]
> Er den varm nok,- det er vel ikke en decideret vintervogn!!
> Kan man ikke sagtens bruge en posemarkise her om vinteren??

Hej Charlotte selvfølgelig kan man det, men der er forskel på hvilken LMC du
har købt. Jeg vintercampere i en LMC fra 94 med Primus centralvarme og indv.
førte afløb, og isoleret gulv, så det er en desideret vintervogn. Men mindre
kan sagtens gøre det. Se evt. på campingferie.dk hvad men kan gøre for at
gøre en alm. CV mere behagelig om vinteren. Langt de fleste vintercampister
herhjemme bruger en alm CV med blæservarme. Det er så nok en god ide at så
sat en elpatron i gasfyret, så man ikke skal høre på gasfyret hele natten.
Også mere sikkert !

Der er forøvrigt mange der tror at de skal købe en nordisk CV, for at få en
der er beregnet til vinterbrug. Det er ikke helt rigtigt det bliver også
koldt nede i alperne. Så de fleste modeller dernede, fåes også til
vinterbrug. Det er bare sjældent at se dem herhjemme.

Jeg kan ikke rigtig se hvad du vil bruge markisen til her om vinteren, tag
den af og lig den et tørt sted om vinteren.
Et lille vintertelt koster ikke så mange penge, så det vil jeg råde jer til
at købe. Men prøv nu at tage afsted uden først, så kan i se om det er noget
for jer.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-02-05 18:00

Søren wrote:

> [...]
> bruger en alm CV med blæservarme. Det er så nok en god ide at så sat
> en elpatron i gasfyret, så man ikke skal høre på gasfyret hele

Det er vel ikke gassen, men blæseren, der larmer. Og det gør den vel uanset
at det er el eller gas, der bruges som varmekilde.

vh
Jan

--
Rejsedagbog fra campingtur (første halvdel) i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm

Fra : Søren

Dato : 13-02-05 23:43

> Det er vel ikke gassen, men blæseren, der larmer. Og det gør den vel
> uanset
> at det er el eller gas, der bruges som varmekilde.

Det er muligt, nu er der jo ingen blæser i min vogn. Men mon ikke fyret kan
høres om natten også.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-02-05 11:13

Så var det slet ikke dig, der skrev:
"Langt de fleste vintercampister herhjemme bruger en alm CV med blæservarme.
Det er så nok en god ide at så
sat en elpatron i gasfyret, så man ikke skal høre på gasfyret hele natten."

For det var det, jeg svarede på.

vh
Jan

Fra : Søren

Dato : 15-02-05 10:16

> [...]
> blæservarme.
> Det er så nok en god ide at så
> sat en elpatron i gasfyret, så man ikke skal høre på gasfyret hele

????

Fra : K. H. Hansen

Dato : 22-02-05 21:10

Vi gør det, at centralvarmen fyres op med gas, og derefter slår vi
elpatronerne til, vi betaler jo for strømmen alligevel, så der ligger jo
også lidt økonomi i det.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 14-02-05 09:25

> [...]
> blæservarme. Det er så nok en god ide at så sat en elpatron i gasfyret, så
> man ikke skal høre på gasfyret hele natten.

Hvis du skal have fordelt varmen fra f.eks. en elektrisk UltraHeat, så skal
blæseren da køre. Men blæser (på Aut.) og Truma'en på gas larmer jo ikke
særligt meget.

> Også mere sikkert !

Hvad mener du med det ?

Mvh. Tommy

Fra : Søren

Dato : 15-02-05 10:14

> Hvad mener du med det ?

Det er selvfølgelig min vurdering, jeg mener at jeg vil kunne sove mere
trygt med elvarme end med gas. Da elpatronen er en mere simpel og sikker
kontruktion.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 15-02-05 12:44

> Det er selvfølgelig min vurdering, jeg mener at jeg vil kunne sove mere
> trygt med elvarme end med gas. Da elpatronen er en mere simpel og sikker
> kontruktion.
Ja, det er jo din vurdering.
Elpatronen er nu ikke så simpel som du tror. (elektronik) og el er også
farligt hvis installationen ikke er i orden.
Hvem får tjekket sin el-installatione hvert andent år ?

Trumaovne er jo i dag sikre konstruktioner.

De kan køre uden strøm, tager frisk luft under vognen, leverer
forbrændringsluften op ud af skorstenen, brændkammeret er ikke i forbindelse
med rummet og udstyret med termosikring der sikrer at der lukkes for gassen
ved manglende flamme.
D.v.s. at dagens Truma ovne og Alde fyr m.m. er lige så sikre som vores
olie- og gasfyr hjemme i boligen og der vil vi vel helst ikke bruge el til
opvarmning.
Jeg har da ikke hørt om nogen der "slog over på el" om natten, da det skulle
være mere sikkert.
F. eks. har en brændeovn ikke disse sikkerhedsmekanismer.

Mvh. Tommy

Fra : Søren

Dato : 15-02-05 14:01

> Ja, det er jo din vurdering.
> Elpatronen er nu ikke så simpel som du tror. (elektronik) og el er også
> farligt hvis installationen ikke er i orden.
> Hvem får tjekket sin el-installatione hvert andent år ?

El installationer er ikke så følsomme over for rytelser og vejr og vind som
et letmetal gasfyr med udluftning ud i det fri.

> [...]
> olie- og gasfyr hjemme i boligen og der vil vi vel helst ikke bruge el til

Det er muligt men derhjemme sover vi jo heller ikke i samme rum som fyret.
Ej heller er rummet derhjemme bygget af krydsfiner, aluminium og flamingo.

Men det er muligt det er mig der er pivet, men jeg har nu mødt flere der har
samme holdning

Fra : LS

Dato : 15-02-05 15:17

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> Men det er muligt det er mig der er pivet, men jeg har nu mødt flere der
> har samme holdning

Om man er pivet eller ej ved jeg ikke og jeg har da også hørt om flere der
er utrygge ved gassen.

Selv hører jeg også til dem der overhovedet ikke føler mig utryg ved
gasdrift af den simple grund at jeg har tillid til min installation og ved
at den er i orden.
Servicering af anlægget på forskellige tidspunkter er en tillidssag men jeg
vil dog også sige at er man utryg ved at rystelser fra vind og vejr eller
krydsfinerkarrossen skulle skabe en læk i systemet så var det nok på tide at
få set systemet efter.
Nå utryghed skal man ikke spøge med men have respekt for.
fortsat god dag

Fra : Tommy Hansen

Dato : 15-02-05 17:15

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
> El installationer er ikke så følsomme over for rytelser og vejr og vind
> som et letmetal gasfyr med udluftning ud i det fri.

Tja, det er en kendt sag at netop på biler og campingvogne kommer der løse
forbindelser på el-systemet. (dermed også på 220 volt systemet)
Hvorfor er du ikke bange for at vognen brænder p.gr. af kortslutninger ?

> Det er muligt men derhjemme sover vi jo heller ikke i samme rum som
> fyret.

Nej, mange har en trædør eller to imellem
Det har jeg også i CV'en

> Ej heller er rummet derhjemme bygget af krydsfiner, aluminium og flamingo.

Du har sikkert meget skumgummi, træ, stof, gardiner m.m. i stedet ?

> Men det er muligt det er mig der er pivet, men jeg har nu mødt flere der
> har samme holdning
Jeg har også mødt mange der er nervøse for gas, men det er det jeg gerne vil
mane i jorden.
En korrekt vedligeholdt gasinstalltion er ikke farligere end en korrekt
vedligeholdt el-installation.
Det vigtigste er at man får sin installation efterset af kyndige folk mindst
hvert andent år. Det er ikke nok med tæthedsprøvning. Aftrækket skal
efterses, termofølere skal kontroleres og rensning af de enkelte brændere er
ofte også nødvendigt.
De ulykker, jeg har hørt om, skyldes for det meste tærrede aftræk, utætterør
m.m.
Jeg mener ikke at have hørt om ulykker med installationer der var OK.

Måske er jeg lidt miljøskadet da jeg har arbejdet fuldtids med gas i de
sidste 21 år

Skulle jeg være nervøs over noget, så var det nok at køre i bil - der er
rigtigt farligt !

Fra : Søren

Dato : 16-02-05 10:55

> Tja, det er en kendt sag at netop på biler og campingvogne kommer der løse
> forbindelser på el-systemet. (dermed også på 220 volt systemet)
> Hvorfor er du ikke bange for at vognen brænder p.gr. af kortslutninger ?

220 volt systemer trækker ikke lige så megen strøm som 12 volt systemer. Og
er derfor mere sikre hvad angår brand !
En elpatron er faktisk en kontrolleret delvis kortslutning.

> Nej, mange har en trædør eller to imellem
> Det har jeg også i CV'en

Hvis du lukker den om natter gør det jo ikke ligefrem lettere at komme ud
hvis det går galt.

> Du har sikkert meget skumgummi, træ, stof, gardiner m.m. i stedet ?

Nu har jeg ikke fyr derhjemme, men en væg af gips eller sten giver dig nu
noget længere tid til at komme ud, hvis der opstår brand.

> En korrekt vedligeholdt gasinstalltion er ikke farligere end en korrekt
> vedligeholdt el-installation.

Nej det kan vi godt være enige om, bortset fra at en elinstallation ikke
kræver vedligeholdelse.

> [...]
> brændere er ofte også nødvendigt.
> De ulykker, jeg har hørt om, skyldes for det meste tærrede aftræk,

Det er jo netop det jeg mener, der er mange ting der kan gå istykker på en
gasinstallation.

> Jeg mener ikke at have hørt om ulykker med installationer der var OK.

Det er klart

> Måske er jeg lidt miljøskadet da jeg har arbejdet fuldtids med gas i de
> sidste 21 år

Og jeg er muligvis mest tryg ved strøm, da det er det jeg har mest forstand
på.

> Skulle jeg være nervøs over noget, så var det nok at køre i bil - der er
> rigtigt farligt !

Ja især mens man sover

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-02-05 11:56

Søren wrote:

> En elpatron er faktisk en kontrolleret delvis kortslutning.

Det er en tandbørste også - hvad er logikken?

> Nej det kan vi godt være enige om, bortset fra at en elinstallation
> ikke kræver vedligeholdelse.

Nej, der opstår branden helt uden vedligeholdelse

vh
Jan

Fra : verner

Dato : 15-02-05 15:17

"Tommy Hansen" <nospam@adresse.dk> skrev i en meddelelse

> Trumaovne er jo i dag sikre konstruktioner.
>
> De kan køre uden strøm, tager frisk luft under vognen, leverer
> forbrændringsluften op ud af skorstenen, brændkammeret er ikke i
> forbindelse med rummet

Hej Tommy er det rigtigt det du siger? Jeg havde engang en Thruma gas i min
tidligere CV
( nu har jeg centralvarme )
og der kunne jeg se en lille flamme og når jeg tændte for ovnen antændte
denne lille
flamme for et "flammehav" ) er det virkelig indkapslet?
Hvis dit udsagn er rigtigt kan ovnen jo ikke tage ilten fra vognen selvom du
tilstopper
alle forbindelser til den frie luft? og ovnen er i brug?

Hilsen
verner

Fra : K. H. Hansen

Dato : 22-02-05 21:05

> Det er selvfølgelig min vurdering, jeg mener at jeg vil kunne sove mere
> trygt med elvarme end med gas. Da elpatronen er en mere simpel og sikker
> kontruktion.
Ih hvor har du ret, og den larmer ikke, det gør centralfyret.

Fra : Torbenth

Dato : 11-02-05 23:27

> [...]
> erfaring
> med vintercamping i en sådan???
> Er den varm nok,- det er vel ikke en decideret vintervogn!!

Hej.
Vi har en LMC 490 med endekøkken. Den er fra 1993.
Vi har stor fornøjelse af den mht. vintercamping.
Gasovnen med blæser varmer vognen op uden problem. Selv forrige nytårsnat,
hvor vi havde minus 14 på Hesselhus. En flaske gas (11 kg) rækker 3 døgn,
når det er frostvejr. I den milde vinter vi har nu, rækker den ca. 5 døgn.
Vi har et lille problem med vandslangerne som går i køkkenskabet og bag
køleskabet. De kan godt fryse i hård frost, men heldigvis går det fint med
vandet i toiletrummet.
Men sørg for at lukke vandet ud af systemet, når den ikke bruges i flere
dage. Især varmtvandsbeholderen, hvor slangen kan hoppe af.
Rigtig god fornøjelse med Jeres LMC.

Mvh.
Torben (meget tilfreds LMC-ejer)