/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Hvor meget forlænges bremselængden
Fra : phk


Dato : 04-02-05 14:11

Er der nogen der har eksperimenteret med hvor meget bremselængden forlænges
når man kører med og uden campingvogn?


--
Per, Esbjerg



 
 
verner (04-02-2005)
Kommentar
Fra : verner


Dato : 04-02-05 14:43


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:42037420$0$48669$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Er der nogen der har eksperimenteret med hvor meget bremselængden
> forlænges når man kører med og uden campingvogn?
>
>
> --
> Per, Esbjerg



Afhænger af vægten af vogntoget.

Hilsen
verner



T. Hartung (04-02-2005)
Kommentar
Fra : T. Hartung


Dato : 04-02-05 14:50


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:42037420$0$48669$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Er der nogen der har eksperimenteret med hvor meget bremselængden
forlænges
> når man kører med og uden campingvogn?
>
>

hmmmm det er jo afhængig af både hastighed og CV's vægt !!
--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung



Sten Bo (04-02-2005)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 04-02-05 20:17


"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:42037da1$0$48665$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:42037420$0$48669$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Er der nogen der har eksperimenteret med hvor meget bremselængden
> forlænges
>> når man kører med og uden campingvogn?
>>
>>
>
> hmmmm det er jo afhængig af både hastighed og CV's vægt !!


Hmm - jeg var i sin tid ved at dumpe til teoriprøven da jeg ved
mortorsagyndigs spørgsmål om havd der havde indflydelse på bremselængden,
kom til at tilføje - lastens størrelse.

Brøl - "Det er sku ikke en færge der skal bakkes af" og derefter en længere
belæring om, at vægten og friktionen dæk vejbane udlignede hinanden, så
læange bremserne er rigtig, tilstækkelig dimensionerede.

Rigtig svar indeholdt bl.a. noget om underlagets beskaffenhed som jeg var
startet med.

Jeg vil ikke påstå at jeg har målt forskellene, men har tid til anden, solo
og på øde vej, pvet at katastrofebremse med min klapkasse, (der har bremser
og støddæmpere), og syntes egentlig at det går næsten som det plejer. Der er
selvfølgelig en lille reaktionstid fra påløbet, og den store kunst og bevis
på at bremserne er tilpas dimensionerede, er, at kunne undgå at påhænget
blokerer, eller den rykker i påløbet så den ikke bremser - man kommer til
at lette foden på pedalen tramper igen, og får kængurubremsning.

Men med følelse og på godt underlag forlænges det vel med 5-10 m (ved de
70). Har ikke prøvet - men jeg har da set folk bag mig på motorvejen blive
meget overraskede når der skal holdes lidt brat.

De fleste kører vel med al-ko, og hvis akslen, vægten, og dæk er på den gode
side til vognen - er det nok tilpasset så man ikke bliver alt for overasket.

Problemet er nok mest bremseteknikken fra en uøvet fører.

Hilsen Sten Bo

Glem ikke ned ad bakke og medvind - vel.




T. Hartung (04-02-2005)
Kommentar
Fra : T. Hartung


Dato : 04-02-05 22:25


"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4203ca40$0$13744$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> Hmm - jeg var i sin tid ved at dumpe til teoriprøven da jeg ved
> mortorsagyndigs spørgsmål om havd der havde indflydelse på bremselængden,
> kom til at tilføje - lastens størrelse.
>
>

Sorry - Newtons anden lov er også gældende for en motorsagkyndig .. og heri
indgår massen - så den har indflydelse på bremselængden som en ren faktor.
Så kan han brøle af færgen mens vi andre holder os til naturlovene )

Hastigheden derimod er meget værre - husk den gamle regel - når du fordobler
hastighed så ...... 4 ... o.s.v

og ja friktionskoefficienten har naturligvis også betydning og i den indgår
en masse forholde som bl.a dæk asfaltens opbygning, våd/tør vejbane.

indeholdt bl.a. noget om underlagets beskaffenhed som jeg var
> startet med.
>

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige
www.sitecenter.dk/hartung



phk (04-02-2005)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 04-02-05 22:55


"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:4203e822$0$48638$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Sorry - Newtons anden lov er også gældende for en motorsagkyndig .. og
> heri
> indgår massen - så den har indflydelse på bremselængden som en ren faktor.

Så en bil falder ikke lige så hurtig som en campingvogn OG en bil fra
Rundetårn? ;)


--
Per, Esbjerg



LS (05-02-2005)
Kommentar
Fra : LS


Dato : 05-02-05 00:12


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4203eee3$0$48624$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>
> Så en bil falder ikke lige så hurtig som en campingvogn OG en bil fra
> Rundetårn? ;)
>

Og den bliver knap så flad som cv'en

ls



Sten Bo (05-02-2005)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 05-02-05 10:19


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4203eee3$0$48624$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:4203e822$0$48638$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> Sorry - Newtons anden lov er også gældende for en motorsagkyndig .. og
>> heri
>> indgår massen - så den har indflydelse på bremselængden som en ren
>> faktor.
>
> Så en bil falder ikke lige så hurtig som en campingvogn OG en bil fra
> Rundetårn? ;)
>
>
> --
> Per, Esbjerg
>

Spøger du om hullets størrelse?

Hil



Sten Bo (05-02-2005)
Kommentar
Fra : Sten Bo


Dato : 05-02-05 10:45


"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:4203e822$0$48638$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:4203ca40$0$13744$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>>
>> Hmm - jeg var i sin tid ved at dumpe til teoriprøven da jeg ved
>> mortorsagyndigs spørgsmål om havd der havde indflydelse på bremselængden,
>> kom til at tilføje - lastens størrelse.
>>
>>
>
> Sorry - Newtons anden lov er også gældende for en motorsagkyndig .. og
> heri
> indgår massen - så den har indflydelse på bremselængden som en ren faktor.
> Så kan han brøle af færgen mens vi andre holder os til naturlovene )


Her tales ikke om ubremsede trailere, vel.

Hans point var, at man selvfølgelig bare skulle træ hårdere på pedalen - og
at bremsesystemet , hvis det var fornuftigt dimesioneret, og hvis dæk og
underlag tilstrækkelige - så ikke ville få længere bremselængde. Han påstod,
at bilen burde kasseres hvis virkningsområdet for bremserne ikke var
tilstrækkelig til det der måtte lastes. Det er formentlig derfor at man ser
forskllig tilladt vægt på krogen på næsten ens biler?

Lastbiler, 40 tons med gode dæk og bremser behøver vel ikke nødvendigvis 10
x bremelængden af bil og cv på 4 tons. Sådan bare eksempelvis. Kan godt
være at de har, men så er bremserne ikke dimesionerede i forhold.

Jeg er ikke utilbøjelig i at gi ham ret. Om end man, hvis man tungt læsset,
passerer bil og cvs bremseevne og har dårligt underlag - kommer på s....

Vi er vel alle meget opmærksomme på at undgå bremsning i grus i vejsiden
eller efter belægningsskift .osv. Altså en meget meget større faktor end
hvis svigermor sidder i bagsædet.Jeg tror mere at folk bliver overaskede
over at der skal træs hårdere på pedalen.

Jeg er ikke i tvivl om at der skal afsættes mere varme i bremserne for at
stoppe et større læs, så det er ikke det der menes.

Hilsen









Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste