Hjælp til jul
Fra : Dorkin'

Dato : 22-05-01 21:38

Kære alle Jer i gruppen
I december måned (sidste år eller forrige år) så jeg på morgen-TV en
udsendelse om enlige mødre (det kunne for mit vedkommende også lige så godt
have været alene fædre) der ikke havde mere end 800 kroner om måneden at
leve for. Og de fik hjælp til at holde jul et sted fra, men jeg husker ikke
hvor!
Omtalen i TV var dirrigeret hen på, hvor svært det er for disse mennesker at
holde jul. Som en deltager i udsendelsen sagde: "mine børn ønsker sig det
samme, som andre børn. Jeg må blot acceptere, at jeg ikke kan give dem det."

Det rørte mig dybt, men i og med at vores egen lille familie havde vore egne
problemer at slås med på det tidspunkt, så havde jeg ikke energi at lægge i
det på daværende tidspunkt.
Nu er vi lykkeligt forbi vore egne problemer, men jeg har absolut ikke svært
ved at huske, hvordan det var.
Derfor vil jeg meget gerne hjælpe andre, der er i den samme situation, som
vi selv har været. Spørgsmålet er nu kun: hvordan gør vi det?

Jeg har søgt og søgt på diverse søgemaskiner, men enten, så er det det
offentlige (som det viser sig egentlig ikke er meget bevendt, da der ikke er
lov på området, og de derfor ikke er forpligtiget til at hjælpe, hvilket
igen medfører, at de ikke kan yde nogen hjælp) ELLER er det frælsens hær, og
det kan være en problematik i sig selv, da de er meget religiøse og nogle
mødre måske ville afholde fra at søge ad den vej, netop pga. dette.

Det er min holdning, at vi uanset nationalitet, religiøse overbevisning osv.
skal have en mulighed for at have det godt. Det kan ikke være rigtigt, at vi
i vores samfund er "nødsaget" til at henvende os til religiøse foretagender
for at få hjælp. Men siden det pt. ikke er anderledes (så vidt jeg ved) så
griber jeg til halmstrået og spørger:
Kan I huske udsendelsen og huske, hvorfra den enlige mor fik støtte til at
afholde jul?

Vi ved, hvor svært det var for os, og vi vil gerne hjælpe nu vi har
muligheden. Men hvad gør man mon?

Tak fordi I læste mit indlæg.
Mange venlige hilsner herfra

Fra : Bro

Dato : 22-05-01 22:12

Hej...
Jeg husker udsendelsen og jeg mener at det faktisk var
Frelsens Hær den pågældende mor havde fået hjælp
fra. En anden mulighed er Kirkens Korshær, men jeg
er slet ikke sikker. Også jeg er interesseret i at høre om nogle
kender en ikke-religiøs forening/bevægelse, der hjælper
mennesker i nødsituationer.

Venlig hilsen Bro

Dorkin' <ugotmail@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9eeiij$omv$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-05-01 22:20

"Dorkin'" <ugotmail@mail.dk> skrev:

[om julehjælp]
> [...]
> selv, da de er meget religiøse og nogle mødre måske ville
> afholde fra at søge ad den vej, netop pga. dette.

Jeg ved ikke hvad det offentlige kan gøre, men den eneste julehjælp
jeg kender til kommer fra kirkerne (ikke Frelsens Hær). For
kirkerne er det en mulighed, ikke en pligt, at hjælpe f.eks. enlige
forældre i julen. Størrelsen af hjælpen kan svinge meget, men den
gives så vidt jeg ved altid uden betingelser - man skal bare møde
op og bede om den på kirkekontoret.

> Det kan ikke være rigtigt, at vi i vores samfund er "nødsaget"
> til at henvende os til religiøse foretagender for at få hjælp.

Nu er julen jo en religiøs højtid. Jeg kan ikke se noget galt i at
det er religiøse organisationer (kirker, Frelsens Hær mv.) og ikke
det offentlige der uddeler julehjælp. Det kan selvfølgelig være et
problem hvis der slet ikke uddeles hjælp hvor man bor, men det er
mit indtryk [1] at så godt som alle kirker tilbyder en eller anden
form for julehjælp.

1) Jeg har været kirkesanger i en række kirker i Storkøbenhavn og
kender en del organister og kirkesangere fra andre sammenhænge.

> Men siden det pt. ikke er anderledes (så vidt jeg ved) så
> griber jeg til halmstrået og spørger: Kan I huske udsendelsen
> og huske, hvorfra den enlige mor fik støtte til at afholde jul?

Beklager - jeg har ikke set den pågældende udsendelse.

--
Jens Gyldenkærne Clausen - MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)
Ved svar: skriv _under_ det der svares på og klip overflødige

Fra : Heini Guttesen

Dato : 23-05-01 07:54

Hej

En mulighed er også Børnenes Kontor, der bl.a. hjælper med jul og
ferieophold. De har afdelinger i de største 8 byer i landet.
Prøv at kontakt Landsforeningen af Børnenes Kontorer (Nørre Farimagsgade 63,
1364 København K, tlf. 33 15 67 70), de vil velsagtens kunne sætte dig i
kontakt med en relevant lokalafdeling.

m.v.h. Mette

Fra : Cityline

Dato : 23-05-01 10:52

I flere tilfælde er det det lokale menighedsråd eller kirkekontor, der
administrerer en eller flere fonde, som er oprettet, fordi folk har
testamenteret deres penge til formålet.
mvh line

Fra : bo nielsen

Dato : 26-05-01 13:04

Organisationene "Mødrehjælpen" deler så vidt jeg ved også julekurve ud til
enlige forældre. Nina Hald.