Duron vs Celeron
Fra : Christen Lautrup

Dato : 22-05-01 19:51

Hej Ng!

Jeg overvejer at investere i en ny computer, og har fundet nogle ganske
gode tilbud på en Duron og en Celeron (omtrent samme processorhastighed /
pris).
Hvad ville i vælge.

P.s.
Er det en skrøne at Duron er meget ustabil (vi snakker 700-800 mhz klassen)

mvh Christen

Fra : Jacob Vandborg

Dato : 22-05-01 20:20

Hej Christen.

Jeg vil helt sikkert anbefale Duron systemet. Det er knald hurtigt (x gange
hurtigere en Celeron).
Jeg har selv et 800 MHz Duron system og det er stabil som en klippe.

Mvh Jacob

Fra : Bobby

Dato : 22-05-01 20:50

Me to !

Jeg har godt nok ingen erfaring med Celeron, men min 800 Mhz. Duron kører
bare derud af - No problemos !

Mvh.
Bobby

Fra : Schiller

Dato : 22-05-01 20:58

"Christen Lautrup" <louisechristen@skjoldhoej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad ville i vælge.
>
> P.s.
> Er det en skrøne at Duron er meget ustabil (vi snakker 700-800 mhz

Hvis jeg nu siger at skrønen er startet af Intel tilhængere
(Celeron/Pentium)
Hvad er så dit svar ?
Mit er røv og nøgler , det passer ikke. Jeg kører formidabelt med med min
AMD (Duron/Athlon) og har aldrig haft en bedre produkt.

Så køb du bare din AMD Duron og glem alt om de Intel fanatikere´s skrøne da
den ikke passer.

Hygge
Schiller

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-05-01 05:13

Schiller skrev...

>Hvis jeg nu siger at skrønen er startet af Intel tilhængere
>(Celeron/Pentium)
>Hvad er så dit svar ?
>Mit er røv og nøgler , det passer ikke.

Skod argument. Blot fordi det er en bestemt type mennesker der kommer med
udsagnet, så passer det ikke? På hjemmebruger systemer har jeg aldrig
oplevet nogle forskelle i stabilitet, bare så vi lige får det slået fast.
Duron rulez på hjemmebrugermarkedet når vi snakker pris/ydelse.

Men det er et faktum at Duron bliver væsentlig varmere end Celeron. Det
kunne godt gå hen og give nogle forskelle under mere ekstreme forhold.

--
kent Oldhoj - Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Rune

Dato : 23-05-01 11:09

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> Schiller skrev...

> Men det er et faktum at Duron bliver væsentlig varmere end Celeron. Det
> kunne godt gå hen og give nogle forskelle under mere ekstreme forhold.

Giv et eksempel på hvad det kunne gøre.

Fra : Brian Fisker

Dato : 23-05-01 11:22

> Giv et eksempel på hvad det kunne gøre.

Det er ofte varmeproblemer, der gør overclockede PCere ustabile. Derfor må
der vel være en sammenhæng mellem temperatur og stabilitet. Det er vel denne
sammenhæng, der relateres til.

Eksempelvis ved meget høje rumtemperaturer (ekstreme forhold) vil en Duron
måske blive ustabil tidligere end Celeronen.

\Mandal

P.s Jeg ville klart gå efter en AMD :)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-05-01 14:28

Rune skrev...

>Giv et eksempel på hvad det kunne gøre.

Jeg kunne forestille mig at en Celeron baseret maskine er mere stabil ved
ekstreme ydre temperaturer. Det er ihvertfald min(ganske vist ringe)
erfaring med Duron at de kræver bedre køling end Celeron. Men når det er
iorden er der ingen forskel i stabilitet.

Bemærk at jeg stadig anbefaler en Duron fremfor Celeron, til hjemmebrug i
et nyt system.

Fra : --* Edmundo *--

Dato : 22-05-01 21:37

> [...]
>
> Jeg overvejer at investere i en ny computer, og har fundet nogle ganske
> gode tilbud på en Duron og en Celeron (omtrent samme processorhastighed /

Køb en Duron og nyd den ydelse du får. En Duron yder næsten som en
tilsvarende PIII og koster langt under det halve.

Jeg har en Duron 750@788 og en PIII-800. Intel'en er lidt hurtigere men
Duron'en er nøjagtig ligeså stabil.

Læs evt: http://www.hardinfo.dk/Artikler/default-a.asp?ID=203

Mvh.
edm...

Fra : Thomas Bowers

Dato : 22-05-01 22:57

Prøv at læse denne artikel, for at se hvorfor du ikke skal købe en Celeron2
!
http://firingsquad.gamers.com/hardware/cel600vsdur600/page1.asp

Hilsen Thomas

Fra : Soren

Dato : 23-05-01 08:58

Hvor stor forskel er der på en celeron og duron, hvis man aldrig spiller?
Jeg bruger min puter til at surfe, maile, tekstbehandling (latex),
programmeing, og numeriske beregninger i matlab. Hvilken processor er bedst
til ovenstående og hvor stor er forskellen?

Mvh
Søren

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 23-05-01 09:38

"Soren" <soren122@pop.k-net.dk> wrote in message
> [...]
bedst
> til ovenstående og hvor stor er forskellen?

Duronen er bedre end celeronen til alt (stort set). Forskellen er stor nok
til at min anbefaling ubetinget går til duronens fordel.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : --* Edmundo *--

Dato : 23-05-01 16:45

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppe_dam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[klip]
> Duronen er bedre end celeronen til alt (stort set).

De tests jeg har læst er Duron'en bedre til alt, ikke noget med stort set!!
(-;

Desuden er den billigere.

edm...

Fra : Peter Jespersen

Dato : 24-05-01 10:30

On Wed, 23 May 2001 09:57:49 +0200, Soren wrote:

> [...]
>programmeing, og numeriske beregninger i matlab. Hvilken processor er bedst
>til ovenstående og hvor stor er forskellen?

Det du vil benytte den til er gode gammeldags heltals og
flydende kommatals operationer, hvor Athlon familien altid har
haft sin styrke.
(I den nuværende form kommer dens 32-bit 3DNow lidt til kort
overfor Intels 128-Bit SSE2).
Prøv at se <http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1398>, hvor
der er en benchmark eller to (God til at give et fingerpeg)
Duron ligger 9-14% over Celeron A (800MHz).

Hygger mig selv med en Duron og vil ikke bytte den for noget
andet (Vel...måske en Alpha eller en Pally)...
Med et SL75-KAV blæser den bare ud af jordvejen!!!

BTW: Pas lidt på ved påmontering af køleren....Har selv haft et
uheld med en Orb (Ren dumhed)...fik klemt lidt af kanten
af...materialet inde bagved glasuren er lidt porøst så der ryger
lidt af hver gang køleren sættes på (nogle få korn...men, mange
bække små).

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
An OS that is almost, but not quite, entirely unlike Windows!

Fra : SoulWalker

Dato : 23-05-01 03:09

Jeg må inddrømme jeg har altid bedst kunnet lige Intel men hvis vi skal være
ærlige og sammenligne 2 cpu'er med samme MHz så er duron den hurtigste.
Ingen tvivl om det. Og skal du kun bruge computeren til spil og nok ikke vil
køre andet end win me eller win98 så fint. Vælg Duron da den vil køre helt
fint. Du vil sandsynligvis aldrig få problemer. Men hvis du tænker på
windows 2000 eller avancerede styresystemer så er duron ikke altid den
bedste løsning. Problemet er ikke cpu'en Amd lavet skam noget godt kram.
Problemet er bare at bundkort ikke altid kan klare duron 100% stabil og
win2000 kræver noget mere stabilitet af et system end win9x/me gør. Hvis du
vil gå sikker så invistere i et godt bundkort til din amd cpu. Jeg vil
anbefale abit kt7a eller kt7a-raid. De folk jeg kender der har amd har
ALDRIG haft problemer med win2000. Men jeg kender flere med amd cpu'er hvor
win2000 bare ikke vil køre overhovedet. Så køb amd men køb et godt bundkort
til.

SoulWalker

Fra : Jacob Vandborg

Dato : 23-05-01 06:30

Sikke noget vås!

Det eneste problem jeg har haft med mit system er at den crash'ede under
install.
af win2k, men det var ikke Duron der var problemet, men derimod on-board
lydkortet (AC'97 lydkortet er noget skod). Hvis man disabler lydkortet i
bios og
installere et eller andet billigt lydkort f.eks. SBPCI128, vil der ikke være
problemer
med hverken install. eller daglig brug af win2k.

Mvh Jacob

Fra : Brian Fisker

Dato : 23-05-01 08:23

> Sikke noget vås!

Hvad er noget vås - quote lige under det, du besvarer.

For det kan da ikke være rettet imod hans erfaringer med ustabile
AMD/Win2000 systemer! Dem må han immervæk kende bedre end dig!

Men det er måske hans råd omkring køb af Abit bundkort, der er "noget vås"?
Jeg vil da mene, at der et udemærket valg. Ihvertfald bør bundkortet være et
kval-bundkort.

Og tag så lige et kig på http://www.usenet.dk/netikette/quote.html - du
kunne nok lære lidt dér!

\Mandal

Fra : SoulWalker

Dato : 23-05-01 11:55

Det er da ikke noget vås bare fordi du er snæversynet og kun lige tænker på
dit eget tilfælde. At du kan få dit til at køre perfekt ved at disable
lydkort så fint. Det er forskellig fra bundkort til bundkort men der er en
del kombalitets problemer med amd desværre og derfor vil jeg stadig holde på
at manden skal købe et bundkort af kvalitet. JEg personligt anbefaler så
abit kt7a modellen fordi jeg ALDRIG har oplevet en eneste person som jeg
ikke har kunnet få win2000 til at køre perfekt hos. JEg købte en computer
hjem i dele til en der skulle have ny pc og da valgte jeg at købe abit
kt7a-raid og en duron 800. Til det manden skulle bruge det til så ville det
være perfekt for ham at køre win2000 og så valgte jeg det bundkort da 2 af
mine kammerater ingen problemer har med win2000 med det bundkort. Det kom om
onsdagen og jeg gik igang med at samle det og der kom ikke et eneste problem
overhovedet. Alt forløb perfekt. Der var ingenting overhovedet der gav
problemer. Alt lykkes perfekt første gang. Det er fint du giver din mening
at det virker for dig ved at disable onboard lydkort. Hvis du så bare lige
fortæller hvad for et bundkort du har kan jeg evt. bruge det når jeg er ude
for at hjælpe folk. Jeg kan altid bruge noget konstruktiv kritik som jeg kan
bruge til noget.

SoulWalker

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 23-05-01 09:47

> Jeg overvejer at investere i en ny computer, og har fundet nogle ganske
> gode tilbud på en Duron og en Celeron (omtrent samme processorhastighed /
> pris).
> Hvad ville i vælge.

Duronen og hvis motherboardet skal være billigt OG godt, så kan jeg på det
varmeste anbefale soltek 75-KAV til ca. 1000kr.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Morten Ovi

Dato : 24-05-01 06:02

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppe_dam@hotmail.com> somehow mumbled:

> Duronen og hvis motherboardet skal være billigt OG godt, så kan jeg på det
> varmeste anbefale soltek 75-KAV til ca. 1000kr.

Meget fornuftigt. En Dürüm 800 og så et Soltek 75KAV er hvad jeg *lige*
har købt _og det spiller max!_ Husk på at processoren i denne sammenhæng
er den billigeste del. Derfor giver det ikke rigtig den voldsomt store mening
at skulle give dobbelt så meget for motherboardet som for selve processoren.
Abit er fremragende, men du får også lov til at betale for deres reklamekampagner.
Soltek fungerer ganske upåklageligt og så er det godt 400kr billigere end de store
mærkers motherboards.

Christen, glem al det vås om at det er et ustabilt system på Windows2000.
Det kører klippestabilt. Hvorfor skulle alle online hardwaresites eller rose
Dürüm'en konstant? Hos mig har det ikke været et *eneste* problem med
min Dürüm og så Windows2000.

--
Ovi

Fra : SoulWalker

Dato : 24-05-01 17:14

"Morten Ovi" <j2elsej2fs001@sneakemail.com> wrote in message

> [...]
rose
> Dürüm'en konstant? Hos mig har det ikke været et *eneste* problem med

JEg vil nu ikke lige kalde det vås. Det ser ud til at soltek 75kav. Kører
fint for jer. Men jeg har en ven med et biostar bundkort som bor i holsted.
JEg har prøvet med hans maskine flere gange og jeg kan bare ikke få win2000
ind på maskinen. Nu fik jeg et tip længere oppe om at slå onboard lydkort
fra og købe et billigt lydkort. Det vil jeg så prøve og se om det kan være
det. Så kender jeg også en i kolding som har den gamle athloon og hans
maskine vil bare heller ikke installere win2000. Jeg har prøvet at par gange
men allerede i den første del af win2000 installation siger den screen of
death. Så har jeg en kammerat her i min egen by som heller ikke kan få
win2000 ind på hans maskine. han har et asus a7v bundkort. Men da tror jeg
til gengæld det bare er fordi han er klodset men jeg har ikke været ved
maskinen endnu så jeg kan ikke sige det. Men der er jo flere som siger meget
godt om soltek 75kav så den ser jo ud til at klare det fint. Skulle jeg købe
ny kunne jeg da også finde på at prøve med et soltek bundkort og så se om
det ville virke med win2000 som det sandsynligvis vil når det også kører for
jer.

SoulWalker

Fra : Ole Sørensen

Dato : 24-05-01 18:52

On Thu, 24 May 2001 07:02:29 +0200, "Morten Ovi"
<j2elsej2fs001@sneakemail.com> wrote:

>Meget fornuftigt. En Dürüm 800 og så et Soltek 75KAV er hvad jeg *lige*
>har købt _og det spiller max!_

Hvordan set det ud hvis man sener vil skifte til Thunderbrid (+1 gig),
spiller det så stadigvæk?

Fra : Thomas Bowers

Dato : 24-05-01 19:23

"Ole Sørensen" <ole.sxrensen@get2net.dk> wrote in message

> Hvordan set det ud hvis man sener vil skifte til Thunderbrid (+1 gig),
> spiller det så stadigvæk?

Selvfølgelig gør det det !
Soltek 75KAV er, som AsusA7V133 og AbitKT7A, baseret på KT133A-chipsettet,
der kan gå op til 12,5*133 mhz (+ det løse ved OC).
Hilsen Thomas

Fra : --* Edmundo *--

Dato : 25-05-01 09:09

"Ole Sørensen" <ole.sxrensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan set det ud hvis man sener vil skifte til Thunderbrid (+1 gig),
> spiller det så stadigvæk?

Øøøøhhhh, ja, hvorfor skulle det ikke det ??????????????

edm...