Ordlyd af børnetestamente ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 12-02-05 19:46

Hej gruppe,

Vi er ved at tage os sammen til at få oprettet et børnetestamente.
Selve fremgangsmåden med genpartspapir og notar har jeg styr på - det det
kniber med er formuleringen.

Da jeg sidst kiggede på sagen, fandt jeg en side med et eksempel som man
kunne downloade i wordformat og så udfylde med sine egne data.
Nu hvor jeg har brug for siden, kan jeg selvfølgelig kun finde formularer
man kan købe...

Er der nogen her som kan hjælpe med et link ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Cat

Dato : 12-02-05 19:58

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> man kan købe...
>
> Er der nogen her som kan hjælpe med et link ?

Jeg downloadede det engang - her er ordlyden

NB: Cprnumre er ikke noget krav, men de sikrer identiteten fuldt ud og
vil gøre det nemmere for myndighederne at finde frem til personerne.

Undertegnede

Boende <adresse>

Der i fællesskab har forældremyndigheden over følgende børn:

Fremsætter hermed følgende tilkendegivelse i medfør af Lov om
forældremyndighed og samvær §14 og 15.

1.    Hvis vi begge dør, inden vore børn fylder 18 år, er det vort
udtrykkelige ønske, at forældremyndigheden over børnene bliver tillagt
<navn1, cpr. nr xxx> og <navn2, cpr. nr.: xxx>, boende <adresse>.

2.    Vi ønsker forældremyndigheden tillagt dette ægtepar i forening,
fordi vi anser dem for bedst egnede til at sørge for børnenes pleje og
opdragelse. (hertil kan evt. tilføjes en mere personlig begrundelse.
F.eks: og fordi det er en familie med overskud og med en opfattelse af
børn og deres behov, der er meget lig vores egen. Vi oplever, at vore
børn er trygge og glade og at de trives sammen med denne familie.)

3.    (3 og 4 Kan helt undlades. I en sådan situation bør man overveje det
hele igen) Hvis de personer, vi har indsat i 1. skulle dø før os - eller
den længstlevende af os - er det vort udtrykkelige ønske, at
forældremyndigheden over børnene i stedet bliver tillagt <navn3, cpr.
Nr> og <navn4 , cpr. nr.>, boende <adresse. >

4    (analogt med 2)

5    Vi er bekendt med, at denne tilkendegivelse skal følges af
statsamtet, medmindre hensynet til, hvad der er bedst for vores børn
taler derimod.

6    Denne tilkendegivelse opbevarer vi sammen med vore private papirer,
da vi er bekendt med, at det er et vigtigt dokument i tilfælde af, at vi
begge dør.

Vælg mellem
7    Vi udleverer ikke en kopi til <navn1> og <navn2>
7    Vi udleverer en kopi til <navn1> og <navn2> og samtidigt anmoder vi
om, at de i tilfælde af vor død straks sender kopien i et anbefalet brev
til statsamtet på det sted, hvor vi boede.

8    Vi kan frit tilbagekalde denne tilkendegivelse, også kaldet et
børnetestamente, ligesom vi til enhver tid kan fremsætte en ny
tilkendegivelse, hvis vi ønsker det.

9    Den længstlevende kan ligeledes frit tilbagekalde denne
tilkendegivelse og eventuelt oprette en ny, hvis længstlevende ønsker det

10    Ved en eventuel tilbagekaldelse river vi dette, originalt
underskrevne dokument i stykker, og vi anmoder de, der har modtaget en
kopi, jfr. 7. om at gøre det samme.

11    Hvis der eksisterer flere forskellige udgaver - såvel i originaler
som i kopier - af en tilkendegivelse, som vi begge eller den
længstlevende af os har fremsat i medfør af lov om forældremyndighed §
15, vil det altid være den nyeste, jfr. datoen forneden, statsamtet skal
benytte i forbindelse med afgørelsen af, hvem der skal have
forældremyndigheden over vore børn.

Sted, dato og underskrift

Fra : Lars Raaby

Dato : 12-02-05 20:25

Andreas M. Hansen skrev:
> [...]
> man kan købe...
>
> Er der nogen her som kan hjælpe med et link ?

Værsgo
http://www.adoption.dk/hyppige/boernetestamente_tekst_og_eksempel.htm

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-02-05 08:57

Mange tak til jer begge to ! - det var lige netop denne tekst jeg kunne
huske at jeg havde set !

mvh

Andreas M. Hansen