"Tyg mad 32 gange"/"mundfulds-design"
Fra : Bo Warming

Dato : 06-02-05 23:04

Min farfar var nationaløkonomiprofessor og havde af en kollega-stratenrøver
i Berlin lært, at man burde tygge maden 32 gange for at opnå fuldstændig
fordøjelse - - og altid koge havregryn, aldrig spise dem rå.

Hunde på sultegrænsen gnaver kødben (eller gør det af kedsomhed) og med så
hård mad, er grundig tygning berettiget, men selv gammeldags rugbrødskorper
bliver fordøjet fuldstændig hvis de sluges.

Min farfar havde dårlige tænder og smed skorperne hen til min far og hans
brødre - der for sportens skyld gemte dem under bordet, hvor en liste
dannede en skjult hylde. Venstre-finansministeren Thorkild "Livrem"
Kristensen var studerende hos min farfar og oplevede dette genbrug (dog ikke
den skjulte hylde). Måske dette genbrug bidrog til hans fædrelands-gavnlige
ultra-sparsommelighed.

Dengang spiste man lidt kød til brød og kartofler.
Idag spiser vi lidt brød, kartofler, pasta og ris til kødet.

Nogle fine franske oste er tilsat nødder. Nu har jeg erstattet brød under
osten med nødder til osten. Man tager en mundfuld fx brie og en nød eller to
(evt mandler) . Det er en rigelig fed mundfuld, men fordi man tygger på den
hårde nød (jeg har ristet dem sprøde i mikrobølgeovnen) så tænker man ikke
over ostefedt-rigeligheden. Når man har tygget lidt, kyler man en/et par
nødder mere ind i munden. Og lidt fler, Og lidt fler Og synker når der ikke
er fedtet nok omkring nøddetygningen. Som er dejlig stenaldermands-agtig.
Det samme velsmagende og økonomiske system dur også til nøddechokolade, der
gavnes af "mer nød" og "mer nød" og "mer nød" osv.
At erstatte brød med de cirka dobbelt så fedtholdige nødder er et skridt i
fedende/usund retning, men at erstatte nøddechokolade med tidobbelt antal
nødder er et skridt i den sunde+økonomiske+velsmagende retning.

Det siges fra overlægeside (ovl. Olesen, Kommunehospitalet) at "jo mere
tygning, jo mere mætning". Det er vist ønsketænkning - statistik er vist
ikke foretaget.

Mad-kunstens litteratur har vist sjældent et kapitel om "mundfuld-design".
Det er nok fordi de onde husmødre ønsker fokus på deres heltedåd -
madlavningen - kun.
Hvor en kniv eller saks kan erstates af tænderne, bør tænderne altid bruges.

Kvinder kan lide langt forspil og lange tyggeseancer ved bordet og ikke
ensom, hurtig snacks-tygning - og ind-ud-knald - de vil have opmærksomhed.
Men livet bør være en leg.

"Når en mand lugter stegen, venter han ikke længere på gemysen.
Helen Vita

" Hele kærlighedens glæde ligger i afvekslingen.
Jean-Baptiste Moliére

" I en virkelig mand skjuler sig et barn; det vil lege.Nietzsche

" I legen står mennesket nøgent foran sin gud.
Platon

" In every real man a child is hidden, that wants to
play.Friedrich Nietzsche

" Mandens modenhed: at have genvundet den alvor i legen, man
havde som barn. Nietzsche

" Tager vi legen fra mennesket, er det ude med kultur. Poul
Henningsen

"Selv det største menneske bliver stadig ved at være et menneskebarn.
Goethe

"The great man is he who does not loose his child's-heart.
Konfutze

Fra : Madsen

Dato : 07-02-05 20:14

Hej Bo

Hvordan hulen har du tid til at skrive alle de indlæg?

Jeg har sgu ikke engang tid til at læse dem!

HIlsen Jacob

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 07-02-05 20:22

Madsen <Q@2.DK> skrev:
>Hej Bo
>
>Hvordan hulen har du tid til at skrive
>alle de indlæg?
>
> Jeg har sgu ikke engang tid til at læse dem!
>
>HIlsen Jacob

Næh, men du har vel også et liv ved siden af internettet...??

JIB

Fra : Bo Warming

Dato : 07-02-05 20:34

"Madsen" <Q@2.DK> wrote in message
> Hej Bo
>
> Hvordan hulen har du tid til at skrive alle de indlæg?
>
> Jeg har sgu ikke engang tid til at læse dem!

Træn dig i at skumlæse - læse diagonalt.
Jeg skriver hvad jeg er tændt på at lave en sandfærdig, provokerende og god
formulering om
Næppe halvdelen er i dit interesseområde, og når du læser avis så gør
overskrifter og layout det nemt at hoppe forbi det, der ikke er din tid
værd.
Fremtidens internetlæsning er om at skimme.

Fra : Intet Navn

Dato : 08-02-05 09:40

"Madsen" <Q@2.DK> wrote in message

> Hvordan hulen har du tid til at skrive alle de indlæg?

*Hvisker konspiratorisk* Jeg har hørt at Bo i virkeligheden er en undsluppet
irakisk chat-robot fra "Desert Storm" - men du må love ikke at fortælle det
til nogen!

/claus

Fra : Bo Warming

Dato : 08-02-05 10:39

"Intet Navn" <noone@nowhere.undeliverable> wrote in message
> [...]
> undsluppet
> irakisk chat-robot fra "Desert Storm" - men du må love ikke at fortælle

Men hvem tør dialog=chat?

Det er rigtigt, at USA i Irak1+2 krigene ikke brugte deres mest avancerede
våben - de virkelig sophistikerede sager holdtes tilbage.

Hvis nogen fortæller noget virkeligt, bliver det aldrig troet, for vi er i
vane med journalistiske forenklinger og opdigt.

Røgslør om "dette skal hemmeligholdes" hjælper til at sære ting troes, men
det er ikke altid nok

"Selv om det ikke var sandt, sagde Woodward til "Langt ned i Halsen", at han
og Bernstein havde en artikel til den kommende uge, hvori de hævdede, at
Haldeman var den femte af de personer, der havde kontrol med udbe­talingerne
fra den hemmelige fond . Det må I gøre helt på egen hånd, sagde "Langt ned i
Halsen"("Deep Throat")
Da han ikke advarede dem mod at udtale sig om Haldeman, bekræftede han i
virkeligheden artiklens oplysninger " Carl Bernstein og Bob
Woodward. All the President's Men

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 08-02-05 18:31

Bo Warming <bwng@bwng.dk> skrev:

>Men hvem tør dialog=chat?

A hwad?

>Det er rigtigt, at USA i Irak1+2
>krigene ikke brugte deres mest avancerede
>våben - de virkelig sophistikerede
>sager holdtes tilbage.

Nogen gange må man erkende, at der er ting som ikke forholder sig
til andre ting som man oprindeligt - i en forudgående tilstand af
uvidenhed - havde forestillet sig. De oplysninger, man senere
modtager om en forudgående begivenhed, kan vise sig at være
essentielt anderledes end den gennemsnitlige opfattelse - eller
sagt på en anden måde: den populære opfattelse som flertallet
læner sig op ad, og som typisk udspringer i populære holdninger,
eller værre endnu: holdninger hos populære personer. Disse poppede
meningsdannelser viser gang på gang, at borgerne - uanset
uddannelse og socialt tilhør - er tilbøjelige til at lade sig
påvirke af stærkt karismatiske prædikanters utvetydige udgydelser
i stærke medier, som bevidst påvirker en bred kreds. De virkelige
kendsgerninger, under forudsætning af at der vitterlig kan
defineres en virkelighed og ikke blot en subjektiv vurdering,
fortaber sig i et spind af løgne, konstrueret til lejligheden for
bevidst at føre borgerne bag lyset.

>Hvis nogen fortæller noget virkeligt,
>bliver det aldrig troet, for vi er i
>vane med journalistiske forenklinger og opdigt.

Journalister er dumme.

>Røgslør om "dette skal hemmeligholdes"
>hjælper til at sære ting troes, men
>det er ikke altid nok

Ja nemlig ja! Der er utallige eksempler på, at folk har troet på,
at amerikanerne vitterligt var på månen. Nogle få håbløse tv-
optagelser i Nevadas ørken med et paprumskib i baggrunden fik 4
mia mennesker til at stå og vinke op mod himlen ved næste fuldmåne
i de glade 60'ere. Ingen ville erkende, at det ikke var muligt -
hverken dengang som nu - at få et fartøj til at lette fra jorden
og bevæge sig op i luften. Endnu mindre at få det til at lande på
månen. Den dag i dag bildes folk stadig bevidstløst ind, at der
findes flyvemaskiner. Men se, hvordan det går, når man forsøger at
købe en billet til et af disse fartøjer! Næ, nej - det kan man
ikke.

>"Selv om det ikke var sandt, sagde
>Woodward til "Langt ned i Halsen", at han
> [...]

Jeg har lige købt en ny støvsuger. Det er godt nok blevet billigt
at anskaffe sådan en fætter, det må jeg sige.