Linux og 486 - en mulighed..?
Fra : "René Nielsen"

Dato : 22-05-01 17:02

Hej NG.
Jeg skal nu igen, ned og fikse en gammel 486, for en ældre dame, fordi
at der har været en, som skulle være smart og lige "ordne" noget for
hende, og så var det, jeg tænkte, vil det være muligt at installere en
redhat på sådan en maskine, det eneste hun bruger den til, er at surfe
på nettet, og emaile, jeg tænkte på FVWM2 til dette formål, men kan det
lade sig gøre..? maskinen er en 486DX2 med 16 Mb ram i og harddisken er
på 420, så det ville ikke være noget problem med pladsen, men er det
sådan at man kan installere sådan en via serial kabel (jeg ved det vil
tage tid, men det er så mindre vigtigt, der er nemlig ikke plads til at
udvide maskinen med et netkort, men kan det lade sig gøre? eller skal
jeg lade maskinen køre win95 fortsat istedet..?

M.v.H
René

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 22-05-01 18:35

> [...]
> udvide maskinen med et netkort, men kan det lade sig gøre? eller skal
> jeg lade maskinen køre win95 fortsat istedet..?

Prøv med en FreeBSD/OpenBSD istedet, hvis du har mod på det.... de er mere
økonomiske med ram'en.

-mb

Fra : Kent Friis

Dato : 22-05-01 18:54

Den Tue, 22 May 2001 19:35:04 +0200 skrev Martin Bundgaard:

>Prøv med en FreeBSD/OpenBSD istedet, hvis du har mod på det.... de er mere
>økonomiske med ram'en.

Vil det sige at de kan køre med 2MB? Jeg kunne ikke klemme Linux'en helt
langt nok ned, engang jeg tog fejl af en 2MB og en 4MB klods...

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 22-05-01 19:12

Kent Friis wrote:

> Vil det sige at de kan køre med 2MB? Jeg kunne ikke klemme Linux'en helt
> langt nok ned, engang jeg tog fejl af en 2MB og en 4MB klods...

Jeg tror der menes at FreeBSD/OpenBSD har bedre hukommelsesstyring/VM
(det er min erfaring med FreeBSD), ikke hvor meget kernel imaget fylder
(det fylder mere).
*BSD eller Linux, jeg synes det er masochisme at køre Netscape+X på
sådan en maskine.
Jeg ville selv aldrig prøve at kaste unix i nakken på en gammel dame.

--
Hroi Sigurdsson

Fra : Martin An

Dato : 22-05-01 19:12

Nielsen" wrote:

Behold windoze !

Martin

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 22-05-01 20:25

> Behold windoze !

Det er måske det bedste, ja.
Hvis den altså kun skal bruges til at surfe på.

-mb

Fra : frank damgaard

Dato : 22-05-01 20:34

wrote:

> [...]
> udvide maskinen med et netkort, men kan det lade sig gøre? eller skal
> jeg lade maskinen køre win95 fortsat istedet..?

Jeg er forbavset over den kan køre win95 tilfredstillende med 16MB
og 466Dx2.
MSIE 4 eller MSIE5 og så lidt RAM er virkelig en prøvelse på en sådan
maskine.

Hvis du sparer "X" delen, eller nøjes med at bruge den som X-terminal
så skulle det kunne lade sig gøre at få linux på.
De mest brugte distributioner er mest beregnet på min. 64MByte RAM og
god pentium CPU. Debian kan dog installeres via disketter + netværk og
på små maskiner, der er en speciel vejledning til dette.
*BSD eller andre er sikkert også ok, men du bør heller ikke anvende
tunge X-programmer på disse.

Det burde ikke være problemer i at udvide med ISA-netkort eller
andet ISA hardware. (se brugtmarkedet)

Men måske det er bedst at lade den fortsætte med win95.....
( giver mindst bøvl, og gamle ISA/VL maskiner giver ikke altid
en "out of a box" installation af linux, men kræver en del hjælp)

--
Frank Damgaard