Børn i bilen
Fra : Gitte

Dato : 28-01-05 10:12

Hejsa

Jeg vil lige høre jer her i gruppen, hvordan I ser på følgende:

Min søn på 5 år har i børnehaven flere gode venner, som han jævnligt
har med hjem/tager med hjem til og leger efter børnehavetid. Og det er
jo selvfølgelig fint
Men jeg har så flere gange set at moren til en af vennerne kører med
begge sine egne børn på forsædet (altså begge unger på én gang) -
eller at de sidder på bagsædet uden barnestol/sele... Og jeg er nu
lidt bekymret for, hvordan hun håndtere det, når hun fx. skal have min
søn med hjem for at lege... Vi har selv den ufravigelige regel, at vi
ikke tager kammerater med hjem, hvis vi ikke har den ekstra barnestol
med i bilen, så de begge kan anbringes forsvarligt.
Jeg ved godt, at vejen fra børnehaven hjem til familien her, er en
meget stille vej, uden særlig meget trafik + at der ikke er særlig
langt. MEN der kan jo pludselig køre en traktor ud foran bilen (vi bor
på landet...) eller andre ting kan ske... Er jeg helt afsporet, når
jeg egentlig mest har lyst til at sige nej til at min søn tager med
vennen her hjem? For jeg er ikke helt tryg ved situationen...
Noget helt andet er, at når vi så lige har ham her gutten med hjemme,
oplever vi en del konflikter mellem ungerne. Noget vi normalt ikke
oplever, når det er andre venner der er med hjemme. Fx. er drengen her
temmelig voldsom, river og flår i legetøjet, kan ikke finde ud af at
deles om tingene, er temmelig krævende (fx. har vi oplevet ham sige,
at han VIL have en is, sodavand eller andet - hvor vi selv gør meget
ud af at lære vores søn, at man spørger pænt, og selvfølgelig
respektere et nej, og får man ja, siger man pænt tak), han svarer
igen, når man påtaler nogle ting, respektere ikke et nej fra os
voksne - ofte må vi virkelig til at skælde alvorligt ud, for at trænge
igennem til ham... Og ofte ender det med at vi simpelt hen må pakke
noget legetøj væk, som han ikke kan finde ud af at håndtere fornuftigt
(bruger det fx. til at slå med) Så jeg må nok indrømme, at jeg måske
nok er lidt hurtig til at finde på undskyldninger for, at min søn
desværre ikke lige kan lege i eftermiddag, når det er ham det drejer
sig om... Ved godt, at drengen nok ikke selv kan gøre for det, og det
er i hjemmet der er nogle ting, der halter omkring opdragelse osv. Jeg
vil jo egentlig gerne at min søn selv finder ud af at udvikle sine
venskaber, og vil gerne give ham muligheden for det - men lige i dette
tilfælde synes jeg, det er temmelig problematisk/anstrengende...
Er jeg helt på afveje og er bare krakilsk, eller hvordan ville I andre
have det med det?

MVH
Gitte

Fra : Holst

Dato : 28-01-05 10:54

Gitte wrote:

> Er jeg helt afsporet, når jeg egentlig mest har lyst til at sige nej
> til at min søn tager med vennen her hjem?

Nej, det synes jeg ikke. Børn skal sidde forsvarligt fastspændt, når de
kører i en bil, og det er kun et rimeligt krav at stille til
kammeraternes forældre, hvis din søn skal med dem hjem at lege.

Kan du ikke være sikker på, at han er fastspændt, så må han jo blot
finde et andet sted at lege - eller du må selv køre ham dertil.

Jeg synes, det er dybt uansvarligt, at forældre ikke fastspænder deres
børn. Men ... tjah, det er jo deres børn.

> Ved godt, at drengen nok ikke selv kan gøre for det, og det er i
> hjemmet der er nogle ting, der halter omkring opdragelse osv.

Måske. Eller også kunne det være ADHD eller lignende, der endnu ikke er
diagnosticeret.

> Jeg vil jo egentlig gerne at min søn selv finder ud af at udvikle sine
> venskaber, og vil gerne give ham muligheden for det - men lige i dette
> tilfælde synes jeg, det er temmelig problematisk/anstrengende...

Magter du ikke den opgave, det er, at han denne knægt i dit hjem, så han
kan lege med din søn, så må du naturligvis sige nej.

En vigtig ting at lære denne knægt er, at i dit hjem gælder dine regler.
De har muligvis andre regler hjemme hos ham selv, og det er helt fint,
men det er ikke de regler, der gælder i dit hjem.

Og et helt andet råd: prøv at lav et par linjeskift i ny og næ - ligesom
jeg gør. Det gør det meget nemmere at læse din tekst. 30-40 linjer ud i
en lang køre er meget mere uoverskueligt.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-01-05 12:40

"Holst" <newsjan05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det synes jeg ikke. Børn skal sidde forsvarligt fastspændt, når de
> kører i en bil, og det er kun et rimeligt krav at stille til
> kammeraternes forældre, hvis din søn skal med dem hjem at lege.

Jeg er egentlig ikke uenig med dig - og har selv lige ofret penge på en
autostol til min bil... hvor jeg altid spænder selen og altid forlanger at
passagerer gør det samme, hvis de vil køre med mig.

MEN.... vi lader vores børn køre i bus og tog uden at være forsvarligt
fastspændt! Så måske vi også - i ny og næ!!! - kan leve med risikoen ved at
køre ufastspændt i en bil?

> Jeg synes, det er dybt uansvarligt, at forældre ikke fastspænder deres
> børn. Men ... tjah, det er jo deres børn.

Min store datter er vokset op uden bil. Hun er derfor hele livet blevet
transporteret i bybusser, rutebiler og tog UDEN at være spændt fast.
Ikke at jeg synes det er ideelt ikke at være det - men der er nu engang ikke
altid mulighed for at blive det.

Mvh. Lisbeth (som cykler uden at bruge hjelm!)

Fra : ThomasB

Dato : 28-01-05 13:28

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse
> MEN.... vi lader vores børn køre i bus og tog uden at være forsvarligt
> fastspændt! Så måske vi også - i ny og næ!!! - kan leve med risikoen ved
> at
> køre ufastspændt i en bil?

Man sidder nu noget mere beskyttet mod kollision i en bus eller et tog.

> [...]
> transporteret i bybusser, rutebiler og tog UDEN at være spændt fast.
> Ikke at jeg synes det er ideelt ikke at være det - men der er nu engang

Ligemeget hvad du siger, så er risikoen _væsentlig_ større ved en ulykke,
hvis man ikke er spændt fast.

> Mvh. Lisbeth (som cykler uden at bruge hjelm!)

Risikoen for hovedskader er også væsentlig højere, uden cykelhjelm :)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-01-05 14:57

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Man sidder nu noget mere beskyttet mod kollision i en bus eller et tog.

Ja... beskyttet mod det, kan komme udefra og ind i bilen. Men ikke bedre
beskyttet mod at smadre hovedet ind i sædet foran etc.

> Ligemeget hvad du siger, så er risikoen _væsentlig_ større ved en ulykke,
> hvis man ikke er spændt fast.

Ja det er jeg jo sådan set ikke uenig i *S*

> Risikoen for hovedskader er også væsentlig højere, uden cykelhjelm :)

Yes.

Og risikoen ved at færdes i bil er også større end ved at gå, tage bussen
eller køre i tog.

Mvh. Lisbeth

Fra : David T. Metz

Dato : 28-01-05 13:38

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Min store datter er vokset op uden bil. Hun er derfor hele livet
> blevet transporteret i bybusser, rutebiler og tog UDEN at være spændt
> fast.

Bybusser der fx støder frontalt ind i en modkørende vil som regel bare
bremses langsomt. En personbil standser brat.

> Ikke at jeg synes det er ideelt ikke at være det - men der er nu
> engang ikke altid mulighed for at blive det.

I en bil er det lovpligtigt, og der er ingen undskyldning for at undlade
det.

David

Fra : Gitte

Dato : 28-01-05 14:21

Hej

>MEN.... vi lader vores børn køre i bus og tog uden at være forsvarligt
>fastspændt! Så måske vi også - i ny og næ!!! - kan leve med risikoen ved at
>køre ufastspændt i en bil?

Det er for så vidt rigtigt, at der ikke er mulighed for at blive
spændt fast i busser og tog. Men risikoen i en bus eller et tog er
også mindre, end i en bil. Jo mindre køretøjet er, jo mere udsat er
man jo i tilfælde af en ulykke (sådan lidt groft sagt).
Jeg ved at jeg ville have det endog meget svært, hvis der nu lige
denne her ene gang, man rent undtagelsesvis kører uden at være
fastspændt, skete noget. Især hvis jeg har ansvaret for andres børn...

> [...]
>transporteret i bybusser, rutebiler og tog UDEN at være spændt fast.
>Ikke at jeg synes det er ideelt ikke at være det - men der er nu engang ikke

Hvis ikke muligheden er der, er der jo ligesom ikke så meget at
gøre... Men hvis selerne er i bilen, bør de bruges.

>Mvh. Lisbeth (som cykler uden at bruge hjelm!)

Se, det kunne jeg jo så heller ikke finde på. Både for min egen skyld
rent sikkerhedsmæssigt, men også for at være et godt eksempel for mine
børn. Nu er det kun den store, der så småt er begyndt at cykle, men om
det så bare er herhjemme op og ned af vores (lange) indkørsel, så har
han altså hjelm på. For han kan jo ligeså godt lære at forbinde de to
ting med hinanden - ligesom jeg selv i sin tid lærte, at man ALTID har
sele på, når man kører bil...

MVH
Gitte - der endda nogle gange tager sig selv i at tage selen på igen,
efter at have stoppet for enden af vores indkørsel for at tømme
postkassen på vej hjem...

Fra : Holst

Dato : 28-01-05 14:45

Gitte wrote:

> Jeg ved at jeg ville have det endog meget svært, hvis der nu lige
> denne her ene gang, man rent undtagelsesvis kører uden at være
> fastspændt, skete noget. Især hvis jeg har ansvaret for andres børn...

Det er jo lige det.

Det er vist en meget udbredt holdning, at man ikke lige gider at tage
selen på, når det bare er en kortere tur, dvs. i stil med "åh, jeg skal
jo bare ned til købmanden".

Men for nogle år siden hørte jeg, at det faktisk er på disse små korte
ture, at hovedparten af uheldene finder sted.

> [...]
> Gitte - der endda nogle gange tager sig selv i at tage selen på igen,
> efter at have stoppet for enden af vores indkørsel for at tømme

Ja, det er meget godt, at det kan blive en vane. At tage selen på i
bilen er også noget, jeg er blevet opdraget til at gøre. Jeg tager selen
på som en hel refleks.

Men det er sådan lidt dobbeltmoralsk med de forældre - og dem har jeg
mødt en del af - der er utroligt emsige med, at deres børn får selen på
og/eller kører med cykelhjelm.

Som jeg engang sagde til en mor, som var meget emsig med at spænde
børnene fast i bilen, men aldrig selv brugte den: "tjah, hvis I kører
galt, så har børnene da en god chance for at overleve - men de får en
grøntsag som mor". Efter den bemærkning så jeg hende flere gange med
sele på.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-01-05 15:01

"Gitte" <gajb@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis ikke muligheden er der, er der jo ligesom ikke så meget at
> gøre... Men hvis selerne er i bilen, bør de bruges.

Helt enig. Men det er svært at bruge sikkerhedsselerne på en "ekstra"
to-årig, der skal med hjem fra børnehaven.

> Se, det kunne jeg jo så heller ikke finde på. Både for min egen skyld
> rent sikkerhedsmæssigt, men også for at være et godt eksempel for mine
> børn.

Der sætter jeg så grænsen. Og bliver det nogensinde lovpligtigt at køre med
cykelhjelm, så sælger jeg cyklen og snupper bilen eller går.

> Nu er det kun den store, der så småt er begyndt at cykle, men om
> det så bare er herhjemme op og ned af vores (lange) indkørsel, så har
> han altså hjelm på.

Jeg vil også insistere på, at et barn skal køre med hjelm på.

Mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 28-01-05 17:39

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Jeg vil også insistere på, at et barn skal køre med hjelm på.

Hvorfor? Børn er generelt mere robuste end voksne. Et barn kan faktis
bedre tåle at vælte og slå hovedet, end du kan.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-01-05 21:09

> Hvorfor? Børn er generelt mere robuste end voksne. Et barn kan faktis
> bedre tåle at vælte og slå hovedet, end du kan.

Jeg har ikke før hørt, at et barn bedre kan tåle at slå hovedet, så der skal
jeg have mere/bere dokumentation.

Men en af mine legekammerater døde (da jeg var barn) at slå hovedet og få en
hjernerystelse med hjerneblødning. Så de er på ingen måde sikret.

Derudover er der efter min mening større chance/risiko for, at børn vælter
end at voksne gør det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 28-01-05 21:57

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Jeg har ikke før hørt, at et barn bedre kan tåle at slå hovedet, så der skal
> jeg have mere/bere dokumentation.

Tit og ofte - i hvert fald i ny og næ - hører man jo om børn, som
skvatter ud af vinduet fra 3. sal eller noget i den stil. Stort set uden
at komme til skade. Mirakel, synes alle, men det skyldes i høj grad, at
børn er mere robuste. Børns knogler skulle være "blødere" end voksnes.

Men vil du vide mere, så kan det jo være, at der er nogen i
dk.helbred.sundhed (hedder den ikke det?) eller dk.videnskab, som ved mere.

> Men en af mine legekammerater døde (da jeg var barn) at slå hovedet og få en
> hjernerystelse med hjerneblødning. Så de er på ingen måde sikret.

Hvilket jeg bestemt heller ikke siger. Jeg advokerer på ingen måde for,
at børn ikke skal køre med cykelhjelm. Derimod advokerer jeg for, at
voksne også burde gøre det.

> Derudover er der efter min mening større chance/risiko for, at børn vælter
> end at voksne gør det.

Givetvis. Men kør du bare uden cykelhjelm. Vælter du og ender som en
grøntsag, så må vi jo finde en anden at diskutere med her. Jeg kan vel
egentlig være ligeglad med dig.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-01-05 22:08

> Men vil du vide mere, så kan det jo være, at der er nogen i
> dk.helbred.sundhed (hedder den ikke det?) eller dk.videnskab, som ved
> mere.

Nah... jeg tror risikoen er mindre med styrthjelmen på, så jeg vil mene, at
barnet skal køre med styrthjlem. Også selvom det har mindre risiko end den
voksne.

Jeg ved deimod, at hvis man kører galt med et barn på motorcykel, så er der
større risiko for at barnet bliver slået ihjel, hvis det har styrthjelm på.

En styrthjelm er nemlig så tung, at barnet højst sandsynligt knækker nakken,
hvis det sendes ud på en flyvetur.

> Derimod advokerer jeg for, at voksne også burde gøre det.

Jamen det er vi ikke uenige om.
Men ikke desto mindre kan jeg ikke fordrage den, så jeg vil ikke.

Kører jeg motorcykel, er det en anden sag. Da generer hjelmen mig ikke.
Men - forstå det eller ej - en cykeltur med hjelm er en langt dårligere
oplevelse end en cykeltur uden. Så jeg lever med risikoen og kører uden.

> Givetvis. Men kør du bare uden cykelhjelm. Vælter du og ender som en
> grøntsag, så må vi jo finde en anden at diskutere med her.

Jeg tror jeg skal slå hovedet ganske voldsomt, før det lukker munden på mig.
*GGGG*

> Jeg kan vel egentlig være ligeglad med dig.

Uanset du er det eller ej får det mig ikke til at cykle med hjelm.

Mvh. Lisbeth

Fra : Holst

Dato : 28-01-05 22:39

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Jeg tror jeg skal slå hovedet ganske voldsomt, før det lukker munden på mig.
> *GGGG*

Indimellem er det skræmmende så lidt, der skal til. Du fortalte jo selv
en historie om en af dine legekammerater som barn.

> Uanset du er det eller ej får det mig ikke til at cykle med hjelm.

Helt ligeglad er man vel aldrig!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-01-05 01:51

> Indimellem er det skræmmende så lidt, der skal til. Du fortalte jo selv
> en historie om en af dine legekammerater som barn.

Jeg er fuldt ud klar over risikoen.
Jeg har bare valgt at leve med den - og andre.

Mvh. Lisbeth

Fra : Gitte

Dato : 28-01-05 19:00

Hej

>Helt enig. Men det er svært at bruge sikkerhedsselerne på en "ekstra"
>to-årig, der skal med hjem fra børnehaven.

Nu har vi så to autostole (til den størrelse børn), da vi på et
tidspunkt havde 2 biler og vi begge hentede ungerne lidt på skift...
Og hos os bliver der altså IKKE transporteret et ekstra barn hjem,
hvis ikke der er autostole i bilen til dem begge. Så er det altså bare
ærgerligt, så kan sønnen ikke lege i dag...

>Der sætter jeg så grænsen. Og bliver det nogensinde lovpligtigt at køre med
>cykelhjelm, så sælger jeg cyklen og snupper bilen eller går.

Tja, jeg tager da helt klart også hellere bilen (lidt doven er man
jo), men skal jeg rundt på cykel er det med hjelm. Men måske jeg er
lidt "belastet" her, som gammel rytter er det naturligt med en hjelm
på hovedet Og når man har set folk ende som en grøntsag efter et
styrt med hesten (og uden hjelm), ja så rækker min fantasi også i
rigelig grad til, hvordan det kan gå, med et uheld på cykel...

MVH
Gitte

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 29-01-05 21:37

Hej.

Jeg blander mig lige i debatten..

Så en fjernsynsudsendelse forleden - det handlede om en mor der skulle hjem
og blev tilbudt et lift. De skulle bare køre et par gader og hun takkede ja.
Hun havde sin 2-årige datter med - og der var ingen autostol til hende.
Eftersom det bare var nogle gader de skulle køre, tænkte hun, at det går
nok.
Det gjorde det ikke...de blev påkørt og datteren slynget ud af vinduet,
moderen fandt hende død...

Det er farligt at leve...men man bestemmer selv hvor farligt!

Mvh.
Charlotte

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 01-02-05 22:51

> Det gjorde det ikke...de blev påkørt og datteren slynget ud af
> vinduet, moderen fandt hende død...
>
> Det er farligt at leve...men man bestemmer selv hvor farligt!

Jeg sang engang til en begravelse for en 16-årig pige, der fordi hun havde
glemt sine cykellygter trak cyklen hjem på fortorvet. - Hun blev dræbt af
en flugtbelist, der kørte ind over fortorvet.

Måske ville den to -årige være død på en anden måde - det er ikke til at
sige.
Det jeg ville sige var, at livet er måske farligt, men de flest af os
bestemmer ikke selv hvornår vi skal væk...

MVH Carina

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 02-02-05 11:07

On 01/02/05 22:51, in article
41fff909$0$48739$edfadb0f@dread15.news.tele.dk, "Søren Saxtorph"
<Saxtorph@lite.remove.dk> wrote:

> [...]
> Det jeg ville sige var, at livet er måske farligt, men de flest af os
> bestemmer ikke selv hvornår vi skal væk...

Det påstår jeg heller ikke, min pointe var, at vi selv kan gøre noget for at
begrænse sandsynligheden for en katastrofe - det er ikke det samme som, at
vi selv er herre over liv og død...

Mvh.
Charlotte

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 02-02-05 15:54

> [...]
> for at begrænse sandsynligheden for en katastrofe - det er ikke det
> samme som, at vi selv er herre over liv og død...

Ok så er vi helt enige, det virkede bare et øjeblik på mig som om man var
sikret hvis man var lovlydig

Carina

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 02-02-05 23:45

On 02/02/05 15:54, in article
4200e8d3$0$48658$edfadb0f@dread15.news.tele.dk, "Søren Saxtorph"

> Ok så er vi helt enige, det virkede bare et øjeblik på mig som om man var
> sikret hvis man var lovlydig
>
> Carina

Gid det var så vel...

Charlotte

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 28-01-05 10:44

Gitte (gajb@ofir.dk) skrev følgende:

> [...]
> søn med hjem for at lege...... Er jeg helt afsporet, når
> jeg egentlig mest har lyst til at sige nej til at min søn tager med

Jeg synes ikke, at der er noget forkert ved, at du siger til moderen, at
du ikke vil lade dit barn køre med i bilen uden der er de fornødne
seler/barnestole. Og at de bliver brugt - naturligvis.
Selv ville jeg aldrig give lov til, at vores datter kørte i en bil uden
at være spændt behørigt fast.

> [...]
> igen, når man påtaler nogle ting, respektere ikke et nej fra os
> voksne - ofte må vi virkelig til at skælde alvorligt ud, for at trænge

Vores datter er ikke så gammel, at det med at have venner med hjemme og
lege er superaktuelt. Men det er da jer, som sætter reglerne for,
hvordan man skal opføre sig i jeres hus. Og hvis knægten ikke kan finde
ud af det, så må han jo blive hentet af sin mor - har I prøvet at tale
med hende om det?

Henriette Døssing

Fra : Gitte

Dato : 28-01-05 14:33

Hej

> [...]
>seler/barnestole. Og at de bliver brugt - naturligvis.
>Selv ville jeg aldrig give lov til, at vores datter kørte i en bil uden

Jeg synes egentlig også godt jeg kan tillade mig at sige det (på en
pæn og ordentlig måde selvfølgelig) - men ville gerne lige høre andres
mening også Så næste gang jeg lige render på hende i børnehaven,
vil jeg lige nævne det...

> [...]
>hvordan man skal opføre sig i jeres hus. Og hvis knægten ikke kan finde
>ud af det, så må han jo blive hentet af sin mor - har I prøvet at tale

Det er jo lige det, man vil jo have sine egne grænser respekteret, og
det er vel heller ikke for meget forlangt... Men nej, jeg/vi har ikke
talt med moren om det. Hun er alene med 2 drenge, hvor vennen her er
den yngste. Den ældste er lige startet i skole, og går i SFO, der
fysisk er placeret i samme bygning som både skole og børnehave. Og
typisk, når vi henter og bringer vores søn, er det de her 2 drenge (og
en enkelt anden også) der er problemer med (altså ikke hver gang, men
er der problemer med nogen, er det en af de 3). Fx. har vi for nylig
haft børnehaven hjemme til fødselsdag, hvor pædagogerne lige skulle
have ham gutten her placeret "strategisk" rigtigt da vi skulle spise,
hvilket ville sige midt mellem dem, så ulykkerne kunne begrænses... Og
sådan er det lidt hele vejen igennem med ham (og broren). Og det
virker som om moren er lidt ligeglad... Altså i de forskellige
situationer, hvor jeg ser hende i en konflikt med en af ungerne, tager
hun faktisk ikke konflikten. Sådan lidt "de får ret, jeg får fred"...
Et eksempel er, at de siger at de vil sidde på forsædet begge to - og
så får de lov... Det kan virke lidt som om hun har opgivet at få sat
skik på dem... Så jeg ved ikke helt hvor meget det hjælper at sige
det. Men ok, det kan jo ikke skade at prøve.

MVH
Gitte

Fra : Cat

Dato : 28-01-05 17:51

Gitte wrote:
> Hejsa
>
> Jeg vil lige høre jer her i gruppen, hvordan I ser på følgende:

Jeg ville lytte til mine instinkter - ikke tillade, at din søn kom med
dem hjem (hvorfor skulle de respektere dine ønsker, når de så tydeligt
går imod deres egne ideer) og indrømme overfor dig selv, at der findes
'dårligt selskab'.

Det er muligt drengen blot trænger til noget ordentlig indflydelse, men
det behøver ikke at være din opgave.

Tine

Fra : Gitte

Dato : 29-01-05 09:24

Hej

> [...]
>dem hjem (hvorfor skulle de respektere dine ønsker, når de så tydeligt
>går imod deres egne ideer) og indrømme overfor dig selv, at der findes

Vi har også haft oppe at vende herhjemme, at det kunne være en løsning
at "forbyde" at vores søn tog med vennen her hjem. Men på en eller
anden måde, har jeg det også lidt dårligt med at lade det gå ud over
deres venskab, at moren er uansvarlig...
Vi har haft spurgt vores søn, hvordan transporten foregår - men har
ikke kunnet få et entydigt svar... Men ok, det er jo nok forventeligt
af en 5-årig... Tror vi vil prøve at tale med moren om, at vi
forventer at vores søn bliver forsvarligt spændt fast, og at det er et
krav for deres leg hos dem...
Og ja, jeg er helt klar over, at der findes "dårligt selskab" - men
vil alligeve nødig dømme nogen som værende det på for tyndt grundlag.
Det vil jo også være synd for drengen... Og det er mest af hensyn til
drengen, der jo dybest set er uskyldig (det er jo ikke hans skyld, at
moren ikke kan/vil sætte grænser og lære ham at opføre sig
ordentligt), at han nogle gange får lov til at komme med hjem. Og at
min søn får lov til at besøge ham. Hvis alle bare "afskrev" ham som
dårligt selskab, ville det måske bare gøre det hele endnu værre for
ham.
Men under alle omstændigheder skal det ikke ske på bekostning af min
søns sikkerhed!!!

>Det er muligt drengen blot trænger til noget ordentlig indflydelse, men
>det behøver ikke at være din opgave.

Der tror jeg du har ret i noget. Han trænger nok til at møde lidt
grænser, da han tydeligvis ikke oplever det hjemme. Men selvfølgelig
behøver det ikke være min opgave. Nogle gange, når jeg har valgt at
tage ham med hjem, har det måske også meget været af hensyn til ham,
altså måske i håbet om at kunne "rette lidt op" på ham... Men det
kræver altså, at jeg lige netop den dag, hvor ønsket er der, føler jeg
har lidt overskud at give af....

MVH
Gitte

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 28-01-05 22:07

Gitte wrote:
> [...]
> tilfælde synes jeg, det er temmelig problematisk/anstrengende...
> Er jeg helt på afveje og er bare krakilsk, eller hvordan ville I andre

Hej Gitte.
Min bil kører simpelthen ingen steder, hvis ikke alle er spændt fast.
Det er ok at spørge, om dem barnet skal har en ekstra selepude el.
autostol, hvis nej, kan man sige " så stiller jeg lige vores egen her"
Så har du givet udtryk for at du gerne vil have dit barn spændt fast.

I forhold til drengen fra skolen, så ville jeg nok sige til ham at, vi
har de her regler her og hvis du ikke kan acceptere det, så kan du ikke
komme på besøg en anden gang. Du er nød til at melde klart ud og holde
fast ved det.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 29-01-05 08:53

"Jens E. Nyborg" <spamtrap@aabent.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på besøg en anden gang. Du er nød til at melde klart ud og holde fast ved

Helt enig mht. seler - kør aldrig med egne eller andres
børn uden seler - og forlang og forvent, at dine børn
også er i seler i andres biler. Ingen slinger!

Mht. den uopdragne unge - ja, det oplevede jeg også med et
nabobarn engang. Jeg fortalte ham ret kontant, at i vort hus bestemte
jeg, og at han skulle opføre sig ordentligt. Hvis ikke, så kom han hjem.
Han føjede sig straks, og vi hyggede os alle sammen.

Mvh.Bodil.

Fra : Gitte

Dato : 29-01-05 08:58

Hej

> [...]
>autostol, hvis nej, kan man sige " så stiller jeg lige vores egen her"
>Så har du givet udtryk for at du gerne vil have dit barn spændt fast.

Sådan en bil har vi også, den kan ikke køre, hvis ikke alle er spændt
forsvarligt fast
"Problemet" i dette her tilfælde er så, at det i vores børnehave er
meget normalt, at det der med at tage med en kammerat hjem, bliver
aftalt i løbet af dagen. Sådan at forstå, at ungerne finder ud af, at
de altså gerne vil lege sammen hjemme hos en af dem. Vi har så den
ordning, at vi kan få skrevet i ungernes mappe i børnehaven, at der er
nogle de altid må tage med hjem for at lege - og så er det jo nemt,
når man kommer som forældre og bliver spurgt om den og den må komme
med hjem og lege... Så kan man bare tage den "ekstra unge" med. Og de
forældre, hvor man har denne her ordning med, har man så en aftale
med, om hvornår de henter barnet (typisk 17-17.30). I andre tilfælde,
altså hvor der ikke ligger en aftale, ringer forælderen typisk og
spørger, om de nu må tage ens barn med hjem.... Men selvfølgelig kan
man jo så sige, at det er ok, såfremt ens barn bliver forsvarligt
fastspændt i bilen....

> [...]
>har de her regler her og hvis du ikke kan acceptere det, så kan du ikke
>komme på besøg en anden gang. Du er nød til at melde klart ud og holde

Det er også nogenlunde sådan jeg har gjort. Når der har været bøvl,
har jeg tilrettevist drengen. Som så nogle gange har brokket sig -
hvor jeg så har svaret, at sådan er reglerne hos os, og når han er hos
os, så er det de regler der må følges. Men det giver stadig
konflikter, da det er glemt et øjeblik senere.... Så det er en
konfrontation der kommer adskillige gange i løbet af de par timer, han
typisk er her. Og jeg synes på en eller anden måde det er træls, at
jeg skal bruge krudtet på at skælde den ene ud - og samtidig også
prøve ikke at favorisere min egen søn (hvis du forstår hvad jeg
mener?).

MVH
Gitte