to-timers biltur
Fra : ugehrt

Dato : 21-01-05 20:33

Jeg vil høre om det i orden at tage min 3 uger gamle baby med på en biltur
der varer to timer, hver vej, dvs. 4 timer i alt på en dag. Jeg har mulighed
for at lægge ham i en boxette og også evt. tage en autostol med til at
skifte med. Er det forsvarligt eller bør jeg blive hjemme. Hvor længe må han
evt. køre? Jeg kan indlægge pauser når jeg vil. Håber noge kan hjælpe med
nogle retningslinjer.

Fra : No Spamming

Dato : 21-01-05 22:26

ugehrt wrote:
> [...]
> evt. køre? Jeg kan indlægge pauser når jeg vil. Håber noge kan hjælpe med

Husk, at det ikke kan anbefales, at bruge autostol før at barnet er min
3 måneder gammel. Det er på grund af at barnets ryg ikke kan tåle det.

Liftnet / boxette = 0 - 3 mdr. gerne mere hvis barnet kan lægge der.

Autostol = fra 3 måneder - ??

De bedste hilsner

J.

Fra : Ivar

Dato : 23-01-05 00:11

No Spamming skrev:

> [...]
> 3 måneder gammel. Det er på grund af at barnets ryg ikke kan tåle det.
>
> Liftnet / boxette = 0 - 3 mdr. gerne mere hvis barnet kan lægge der.

Der findes autostole med indlæg beregnet til børn fra 0 mdr.
De er måske ikke så gode for ryggen som en lift med net.
De beskytter til gengæld barnet langt bedre i tilfælde af kollision.

Ivar Magnusson

Fra : Mette & Jacob

Dato : 21-01-05 22:30

Hej.
Dit barn ligger jo også ned et par timer af gangen når han/hun sover, så jeg
kan ikke se at der skulle være noget galt i det. Jeg vil mene at det er
bedst udelukkende at anvende boxetten, da sikkerheden for et spædbarn ikke
er nær så god i en autostol, da barnet her ligger med kørselsretningen, og
derfor er meget mere udsat ved en hård opbremsning. Heldigvis falder de
fleste små børn i søvn i bilen, så du kan være heldig at dit barn sover hele
vejen. Ellers kan du jo holde en lille pause en gang i mellem. Hvis du har
mulighed for at have en ven/veninde med til at holde junior i hånden ville
det jo være fint, men ellers hjælper en lille sang tit med at berolige
barnet igen.

Håber I får en god tur.

MVH Mette

-Mor til Peter 9 mdr.

Fra : Brian

Dato : 22-01-05 11:13

Jeg har kørt langt med begge mine drenge i en boxette da de var 3 uger. Det
har ikke været noget problem. Vi sørgede bare for at køre afsted, når det
alligevel var sovetid, for så kunne de nemt sove 3 timer, fordi de bliver
vugget i søvn. Min store dreng på 2 år har altid sovet godt allesteder, så
der var jeg ikke nervøs for det, men lillebror på 1 år har aldrig sovet
særligt godt, men det har altid været anderledes i bilen, så længe motoren
kører. Så jeg tror ikke du skal bekymre dig særligt meget.
Mht. autostol, så har jeg brugt autostol til mine drenge fra de var 1½
måned, fordi de hurtigt blev for lange til boxetten og lå og bankede hovedet
op i kanten og det synes jeg ikke var så rart, men det er ikke noget problem
med autostolen, selvom de er små, så skal man bare ikke tage på helt så
lange ture.

Jeg håber du får en god tur.

Mvh. Helle

Fra : No Spamming

Dato : 22-01-05 11:20

For jeres børns skyld vil jeg med det samme anbefalde, at læse rådet for
størrefærdselsikkerheds pjece.

Med hensyn til liftnet, boxette og autostol.

http://www.sikkertrafik.dk/db/files/boernibilen_2.pdf

De bedste hilsner

J.

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 24-01-05 10:40

ugehrt wrote:

> [...]
> evt. køre? Jeg kan indlægge pauser når jeg vil. Håber noge kan hjælpe med

Du kan køre så langt du vil i boxetten (og som barnet orker), 4 timer er ikke
noget problem. Lift med liftnet bliver ikke længere anbefalet, brug en særlig
babyautostol, men brug boxetten så længe du kan. Det gode ved de helt små
babyautostole er at de faktisk er OK billige - nok fordi de kun skal holde
ganske få kilo. Så snart du snakker 6 måneder/9 kg, stiger prisen
betragteligt.

Jeg kender turen med to børn og svigerforældre der er 3 timer væk (hver vej).
Du kan få mere info både hos FDM, Rådet for større færdselssikkerhed, og måske
bedst, fra forbrugerinformation/styrelsen/hvad de nu hedder i øjeblikket.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
"What we're seeing with Web sites that are viewable only with IE is the