"Sensory Defensiveness"
Fra : Peter Westh

Dato : 20-01-05 00:49

Er der nogen derude, der kender til begrebet "Sensory Defensiveness", og til
den "Børstemetode" ergoterapeuten Patricia Wilbarger anbefaler?

Jeg er vældig interesseret i især to ting: Dels at høre fra
lægefagligt/neurologisk dannede folk, om begrebet har nogetsomhelst
fysiologisk grundlag. Umiddebart synes jeg det lyder meget svævende.

Dels at høre fra forældre, hvis børn har været /bliver behandlet efter
metoden: Hvordan virker den, og på hvad?

Derfor crossposting.

p.f. tak

Peter

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-01-05 09:34

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dels at høre fra forældre, hvis børn har været /bliver behandlet efter
> metoden: Hvordan virker den, og på hvad?

Jeg kender ikke Patricia Wilbarger, men vi bruge børstning og massage (med
massagebolde og hænder) i dagplejen, da jeg var dagplejemor, og det er
blevet brugt i nogle børnehaver her (jeg ved ikke, om det bruges endnu).

Bag den ligger, at nogle børn (vel også voksne, men nu snakker jeg om børn)
er hypersensitive over for berøringer, og at det kan give problemer både i
forhold til barnet selv og i forhold til omverden: Det siger sig selv, at
hvis man bliver rørt ved - føler sig "angrebet" - og så hamrer næven ud...
så bliver det bøvlet.

Man kan "optræne" den del af følesansen, der reagerer på berøring ved at
give en kontrolleret berøring på en måde, som barnet er tryg ved. Dvs., at
det er en person, barnet accepterer i situationen, og at barnet selv vælger
børstens hårdhed, og her skal man være opmærksom på, at bløde, hurtige og
lette berøringer af de her børn opleves som mere "farlige" end faste, hårde
og langsomme.

Min erfaring er, at det virker. Og at man som voksen efterhånden kan træde i
baggrunden, fordi børnene efterhånden accepterer at få massagen af andre
børn - situationer, der for en måned siden ville have ført til slagsmål.
Tænk bare på, hvordan det må være at stå tæt sammen med andre børn på række
Min erfaring er også, at børnene (både i dagpleje, børnehave og fritidshjem)
faktisk tager det dybt seriøst og er interesseret i at slippe af med "myrer
og glasskår" på ryggen. Og at de elsker det. Jeg har til dato ikke mødt et
barn, der var negativt indstillet.

Hilsen Inger

Fra : Peter Westh

Dato : 20-01-05 10:11

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Min erfaring er, at det virker.

Tak for svaret. Min datter er knap to, hendes udvikling er generelt tilbage
pga. epilepsi og en mulig hjerneskade. Hun er temmelig hyperaktiv,
ukoncentreret og letafledelig. Hun har svært ved større grupper af
mennesker, og er noget flygtig og svær at fastholde i sin sociale kontakt.
Hun synes at have svært ved at sortere i indtryk, og målrette sin
opmærksomhed. Det er det, pædagogen og ergoterapeuten nu foreslår at angribe
med børstning - med det overordnede mål at få oparbejdet så meget ro og
koncentration, at hun kan begynde at lære at kommunikere målrettet med
billeder, tegn til tale etc. For i øjeblikket flyver den slags ting helt
over hovedet på hende.

Men hun har ikke blot antydningen af problemer med berøring eller generelt
sansestimulation: Hun elsker at komme i bad, elsker at få børstet hår (når
mor gør det), elsker legetøj der blinker og siger dyt, er generelt uhyre
glad, nysgerrig, uforbeholden og omgængelig, både med voksne og børn -
hvilket ikke rigtig stemmer overens med, at ethvert sanseintryk skulle
provokere en form for "Flee og fight" reaktion, sådan som teorien siger.

Siger det dig noget?

Jeg er helt indstillet på at prøve: Et par ugers jævnlig børstning kan jo
dårligt skade, ifølge din beskirvelse kan det måske ligefrem være hyggeligt.

MVH

Peter

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-01-05 10:33

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse news

- klip -

> Siger det dig noget?

Både ja og nej.
De fleste børn opsøger selv i ekstrem grad det, de har brug for, så ofte
oplever man, at de er ekstremt glade for det, de trænger til - og det er jo
vældig fint.
Jeg har erfaringer for, at børstning/massage (vi brugte det bredt) også
bidrog til, at urolige børn falder til ro og bedre sorterer i kaos - men som
regel er der jo også andre tiltag.

> Jeg er helt indstillet på at prøve: Et par ugers jævnlig børstning kan jo
> dårligt skade, ifølge din beskirvelse kan det måske ligefrem være
> hyggeligt.

Det er jo lige det.
Det skal siges, at jeg så et enkelt dagplejebarn, der tog et par uger med at
gå tilbage til baby-niveau, da vi indførte massagen, men han vendte ret
hurtigt tilbage igen.
Og det ER hyggeligt, hvis man sørger for, at det er et samarbejde barn og
voksen imellem, og gerne med god varme, telefonstikket taget ud, afslappende
musik, dejlige dufte og dæmpet belysning - naturligvis i den udstrækning,
din datter kan kapere det.
Der skal ro på.

Held og lykke med din datter!

Hilsen Inger