Farver og alder.
Fra : Anja Holdum

Dato : 19-01-05 09:59

Hvor gammel skal et barn ca. være for at kunne genkende de forskellige
farver?
Min søn som blev 3 år i december kan bare ikke lære dem - vi har prøvet i
flere måneder og jeg mener at han burde kunne dem nu... - er det mig som er
helt gal på den

Anja

Fra : Per Vadmand

Dato : 19-01-05 10:20

"Anja Holdum" <salg@holdum.dk> wrote in message
> [...]
> flere måneder og jeg mener at han burde kunne dem nu... - er det mig som

Et af de værste spørgsmål, man som pædagog bliver udsat for, kommer fra
nervøse forældre, der siger: "Hvor gammel skal manvære for at kunne ... "
Når folk i min pædagogtid sagde sådan, havde jeg mest lyst til at løbe
skrigende bort, for det er, som om mange forældre simpelthen ikke fatter, at
DER FINDES INGEN FASTE REGLER FOR DET!!!
Hvad nogle børn kan i toårsalderen, lærer andre først i fireårsalderen.
Forfattere til bøger om børn, der opstiller "udviklingsskemaer" forpester
livet for forældre og gør opvæksten til et præstationsræs i stedet for at
lade forældrene i fred til at nyde deres eget barns HELT INDIVIDUELLE
udvikling.

Forstå mig ret: Selvfølgelig er der faresignaler: Hvis et treårsbarn ikke
kan gå eller et 8-årsbarn ikke tale rent. Men så vil man såmænd nok selv
have observeret, at der også er andre ting i vejen.

Så slå koldt vand i blodet: Lille Fnuller på 3 år skal nok lære farverne en
dag.

Per V.

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 20-01-05 08:33

Per Vadmand wrote:

> Forstå mig ret: Selvfølgelig er der faresignaler: Hvis et treårsbarn ikke
> kan gå eller et 8-årsbarn ikke tale rent. Men så vil man såmænd nok selv
> have observeret, at der også er andre ting i vejen.

Det er vel kun naturligt at forældre ønsker, at _hvis_ der er noget galt, så
skal barnet hjælpes så tidligt som muligt.

> Så slå koldt vand i blodet: Lille Fnuller på 3 år skal nok lære farverne en
> dag.

Med mindre han har problemer med øjnene. Måske har han en sjælden sygdom der
gør at hans stave i øjet ikke får de rigtige vitaminer og proteiner. Måske
skal man sætte ind _nu_ for at han ikke bliver blind om 5 år.

Det ved du ikke noget om. Det gør jeg heller ikke. Jeg tvivler på at der er
noget galt, men der er ikke noget galt i at spørge. Og, man kunne f.eks. sikre
sig at barnet kan se _forskel_ på farverne. At han så ikke kan finde ud af
hvad de hedder er en anden sag.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
Sending Blizzard 100,000 e-mails isn't going to get Starcraft ported to

- Scott Draeker, Loki soft, on advocating for Linux games.

Fra : SR

Dato : 19-01-05 12:01

"Anja Holdum" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flere måneder og jeg mener at han burde kunne dem nu... - er det mig som

Det tror jeg ikke du skal bekymre dig så meget over ...
Min søn på 4 har først lige lært farverne, det er jo meget individuelt
hvornår et barn lærer de forskellige ting ... Så det skal nok komme :)

Sanne

Fra : Henrik Petersen

Dato : 19-01-05 13:12

> [...]
> flere måneder og jeg mener at han burde kunne dem nu... - er det mig som

Og vores barn på 11md syntes at alle farver er hvid, eller siger han hvad,
vi de det ikke endnu ) men det skal nok komme.

henrik

Fra : Mette

Dato : 19-01-05 13:17

jeg havde besøg af min sundhedsplejeske igår (den sidste gang) til min
datter på 3 år og 2 mdr. Hun kan heller ikke farverne i den rigtige
sammensætning. Min sundhedsplejske fortalte mig at det var helt normalt. hun
kom så med et par forslag til hvordan man kunne hjælpe med de kære poder til
at kende forskel på farverne. F. eks kan man sige nu skal du have de røde
bukser på i dag og den blå bluse.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-01-05 16:35

"Anja Holdum" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse news

> Hvor gammel skal et barn ca. være for at kunne genkende de forskellige
> farver?

Som Per skriver: Det er forskelligt. Børn kan ikke dumpe i hverken farver
eller koldbøtter (endnu da - måske kommer det, hvis den nuværende regering
fortsætter stilen).
For mange år siden havde jeg et arbejde, hvor diverse test indgik, og _så
vidt jeg husker_ indgik i den dybt forældede Binet-prøve, at 75% af alle
6-årige var sikre i grundfarverne.
Så tag det roligt - og tal om farverne, når det falder naturligt.

Hilsen Inger

Fra : Gitte

Dato : 19-01-05 19:15

Hejsa

> [...]
>flere måneder og jeg mener at han burde kunne dem nu... - er det mig som er

Min store søn var 4 år, inden han var rimelig sikker i farverne - og
kan stadig have lidt problemer med fx. grå og brun (han er lige blevet
5 år). Så bare rolig det skal nok komme...

MVH
Gitte

Fra : Anja Holdum

Dato : 20-01-05 09:42

"Anja Holdum" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor gammel skal et barn ca. være for at kunne genkende de forskellige
> farver?

Tak for jeres svar!
Jeg kunne godt have uddybet mit spørgsmål lidt men mente ikke det var
nødvendig... I min mands familie er der flere som er farveblinde og derfor
har det sat tankerne i gang.
Vi har igennem flere måneder prøvet at lege med farverne, vi benævner de
farver der i tøj eller legetøj. Vi har prøvet om han kan farvesortere men
intet af det se ud til at lykkes. Derfor ville jeg gerne høre om alderen på
jeres børn - eller hvornår børn sådan ca kan skelne mellem farverne, for at
se om det er noget som vi skal gå videre med. Vi er ikke oppe og ringe over
at vores barn har svært ved farverne men hvis det er noget vi kan hjælpe ham
med så foretrækker jeg det frem for at sidde med hænderne i skødet og tror
på at det nok går over.

Med venlig hilsen
Anja

Fra : Anita

Dato : 20-01-05 09:58

Anja Holdum wrote:

> [...]
> farverne men hvis det er noget vi kan hjælpe ham med så foretrækker
> jeg det frem for at sidde med hænderne i skødet og tror på at det nok

Jeg synes det lyder til at han er farveblind. Vores venners datter på knap 2
år kan stort set alle farver, også de mere nyancerede (såsom mørkeblå,
lyseblå m.v.).

Ikke at der er noget problem i at barnet ikke kan farverne endnu, men det
kan der blive når skoletiden nærmer sig. (Ja, måske også i børnehaven man
kan gå fejl?) I mange sammenhænge med børn bruges farver. (Den blå dør, den
røde kasse osv.). Men jeg aner ikke om man kan teste farveblindhed på børn i
den alder, men det skader da ikke at kontakte en øjenlæge og høre ad.

Venligst Anita

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-01-05 10:38

"Anja Holdum" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har prøvet om han kan farvesortere men intet af det se ud til at
> lykkes.

Ok - hvis han ikke kan f.eks. finde de biler, der er "ligesom den her". kan
jeg godt forstå din bekymring.
Det er ret upraktisk, hvis han ikke kan kende forskel på et rødt og et
skimlet jordbær
Jeg forstod det sådan, at det bare var navne på farver, der var problemet.

Hilsen Inger