Kan man amme, uden selv at have født
Fra : Ole Hansen

Dato : 18-01-05 21:11

Hej Alle !

Konen og jeg har lige en diskussion, som jeg håber at få afklaret her.

Kan en kvinde få mælk i brysterne, uden at have født ?

Jeg har altid hørt, at man skulle have født, for at kunne amme. Men nu
var der en udsendelse i TV, om en ADOPTIVMOR, som ammede sit barn.

Hvordan mon det kan lade sig gøre ?

Håber at nogen kan løse mysteriet.

Hilsen
Ole

Fra : Cat

Dato : 18-01-05 21:35

"Ole Hansen" <ohahaahr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har altid hørt, at man skulle have født, for at kunne amme. Men nu
> var der en udsendelse i TV, om en ADOPTIVMOR, som ammede sit barn.

Der er adskillige adoptivmødre, der har ammet. Det er svært at få mælk nok
til at amme fuldt uden tilskud, men det kan godt lade sig gøre.

På misc.kids.breastfeeding er der af og til adoptivmødre, der spørger om
beder om gode råd.

Tine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-01-05 22:33

Ole Hansen wrote:
> [...]
>
> Jeg har altid hørt, at man skulle have født, for at kunne amme. Men nu
> var der en udsendelse i TV, om en ADOPTIVMOR, som ammede sit barn.

man kan få medicin der gør at man får mælk i brysterne og så kan man selv
stimulere via udmalkning....

> Håber at nogen kan løse mysteriet.

ellers kan disse links måske hjælpe:
http://www.a-c.dk/adoption/sporg-os/adoptivmor-amme.htm
http://www.b-a-b-y.dk/artikler/kortnyt/shownyt.asp?ID=202

--
Knus, Sabina
Jeg har en skøn somalihunkat der savner et nyt hjem.... send mig en

Fra : Nette

Dato : 18-01-05 23:36

"Ole Hansen" skrev

> Kan en kvinde få mælk i brysterne, uden at have født ?

Ja, sagtens!!
Før i tiden ansatte rige mennesker en AMME til deres børn, fordi mødrene
ikke selv skulle beskæftige sig med den slags tidsfordriv.

Der skal bare malkes ud og ud og ud og ud...

Nette

Fra : Holst

Dato : 18-01-05 23:44

Nette wrote:

> Før i tiden ansatte rige mennesker en AMME til deres børn, fordi mødrene
> ikke selv skulle beskæftige sig med den slags tidsfordriv.

Det er måske en skrøne, men jeg har flere gange hørt, at disse ammer
blot var fattige tjenestepiger, som selv havde født, og så ammede de
riges børn. Deres eget barn blev så opflasket med komælk eller lignende
... Men det er måske blot en skrøne?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 19-01-05 00:21

"Holst" <newsjan05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

Nette wrote:

> [...]

blot var fattige tjenestepiger, som selv havde født, og så ammede de
riges børn. Deres eget barn blev så opflasket med komælk eller lignende

Nej, historien er god nok.
Hvad skulle de arme piger ellers leve af? Ingen
ville ansætte en "falden kvinde" til anstændigt
arbejde - men til at amme en rigere kvindes
barn kunne hun godt bruges - ret logisk, ikke?

Mhv.Bodil.

Fra : Nette

Dato : 19-01-05 07:54

"Holst" skrev

> [...]
>blot var fattige tjenestepiger, som selv havde født, og så ammede de
>riges børn. Deres eget barn blev så opflasket med komælk eller lignende

Nej, det er ikke en skrøne. - Ofte blev enlige nybagte mødre ansat som
ammer, og deres eget barn kom så over til en plejemor, - en "englemager",
blev hun kaldt.
Andre enlige kvinder mistede deres børn, og blev så ansat som ammer, fordi
de alligevel havde en god mælkeproduktion i gang.

Nette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-01-05 11:39

> [...]

> blot var fattige tjenestepiger, som selv havde født, og så ammede de
> riges børn. Deres eget barn blev så opflasket med komælk eller lignende

Kvinder, der ammer, vil ofte kunne klare at amme både eget og en andens
børn.

Jeg havde så meget mælk, da min var lille, at jeg i lang tid solgte ammemælk
til sygehuset.

I min datters vuggestue var der i øvrigt en medhjælper (mor til tre børn)
der gerne lagde eget bryst til, hvis en af de små lige savnede en tår rigtig
mælk og en hyggestund.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 26-01-05 15:11

> Jeg havde så meget mælk, da min var lille, at jeg i lang tid solgte
> ammemælk
> til sygehuset.

Snip:
Hej Lisbeth
Af ren nysgerrighed, hvor betaler sygehuset for modermælk? Måske man skulle
overveje dette, jeg har nemlig også meget mælk

> I min datters vuggestue var der i øvrigt en medhjælper (mor til tre børn)
> der gerne lagde eget bryst til, hvis en af de små lige savnede en tår
> rigtig
> mælk og en hyggestund.

Snip:

Hvad sagde forældrene til det?

Hilsen Pernille

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-01-05 23:40

"Lumholdt & Riber" <henriklumholdt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Af ren nysgerrighed, hvor betaler sygehuset for modermælk? Måske man
> skulle overveje dette, jeg har nemlig også meget mælk

Husker ikke prisen overhovedet
Det er måske endda forskelligt fra afdeling til afdeling. Prøv at hør hos
den lokale fødeafdeling.

> Hvad sagde forældrene til det?

De syntes det var OK. Men jeg har oplevet meget kraftige/negative reaktioner
fra folk, der har hørt historien.

Mvh. Lisbeth

Fra : Soliema

Dato : 23-01-05 17:11

> Kan en kvinde få mælk i brysterne, uden at have født ?
>
> Jeg har altid hørt, at man skulle have født, for at kunne amme. Men nu
> var der en udsendelse i TV, om en ADOPTIVMOR, som ammede sit barn.

Jeps, det kan kvinder sagtens, da mælken kommer fra førhøjet
hypofyseforlaphormonet prolaktin, puha et langt ord, men alm kvinder kan
også lige pludselige få mælk i hendes bryster uden hun er gravid eller har
haft en abort... ved at give dette hormon til adobtivmødre, dannes så mælk,
som de så skal malke ud igen og igen, til der er nok til når de får barnet..
håber at det var svar nok

/anne Mette