Børns reaktion på sukker
Fra : Alsøe

Dato : 16-01-05 19:55

Hej NG

Er der andre end jeg der har børn som reagerer meget på at få slik og sukker
på anden vis?

Min store dreng er en dreng med krudt i numsen, men når han får - bare en
lille mængde - slik, kravler han på vægge og lofter nærmest og jeg kan slet
ikke trænge ind til ham. Det er i denne weekend gået op for mig at det
hænger ofte sammen med at han har fået slik (som vi kun får i weekender).
Igår fik han 2 slikkepinde (alm størrelse) og han var hyperaktiv fra han
spiste dem og 3-4 timer efter. Jeg kunne bede ham om ting flere gange end
normalt (normalen er ca 2 gange hvor igår var det 10-12 gange før han
registrerede hvad det var jeg sagde).

Jeg har nu besluttet en 2 mdrs sukkerfri pause, for at se om det giver den
store forskel. Men jeg er nysgerrig efter at høre andres erfaringer på det
her felt...

På forhånd tak

GA

Fra : Conny Nielsen

Dato : 16-01-05 20:12

> Er der andre end jeg der har børn som reagerer meget på at få slik og
> sukker
> på anden vis?

Nej det er ikke kun dine børn. Mine drenge kommer også op at kører, når de
får sukker!
Eks: Vi var på ferie i september sidste år, for at gøre det lidt hyggeligere
og anderledes, købte vi guldkorn med. Resultat, vi spiste ca kl 8, fra
8,30-ca 10 var de helt krops umulige. De hørte ikke efter var hyperaktive og
"bare umulige", kl 10 begyndte de: "vi er sultne, vi vil have noget mad"

Har ikke så meget tid lige nu, vel vil gerne skrive senere om mine
erfaringer. Er også meget interesseret i andres erfaringer. Er i gang med at
blive Ernæringsassistent (den gammel køkkenassistent uddannelse), og er også
i den forbindelse interessseret. Men nu skal jeg igang med lektierne

MVH

Conny

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-01-05 21:12

"Als ø e" <gabriella@netbruger.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Er der andre end jeg der har børn som reagerer meget på at få slik og
> sukker
> på anden vis?

Nej, det er vist almindeligt kendt.
Du kan f.eks. læse mere her:

61.38
Bräuner, Frede: Kost, adfærd, indlæringsevne. - Klim, 2002. - 158 sider :
ill..
Emneord: indlæringsvanskeligheder ; adfærdsforstyrrelser ; ernæring ; kost ;
børn ; skolebørn ; skolebespisning
Med afsæt i konkrete elevhistorier beskrives sammenhængen mellem ernæring og
indlæringsevne. Der gives inspiration og ideer til madprojekter på skoler og
andre institutioner

Googling på kost + adfærd giver over 15000 resultater

Hilsen Inger

Fra : marlene

Dato : 16-01-05 21:32

Er der andre end jeg der har børn som reagerer meget på at få slik og sukker
> på anden vis?

ja,vi har en dreng der nu får alm. kost med div. sukker i.
men han blev pludselig vådligger og noget "stresset" a´la´hyper aktiv.
en meget dygtig alternativ behandler, som bl.a. bruger kinesologi tjekkede
ham igennem mig.
noget jeg ikke havde prøvet før, en vild oplevelse som ikke kan
bortforklares.

det endte med en liste så lang, med div på som barnet ikke måtte spise i 6
mdr.
det var hårdt da vi har andre børn og samme regler for alle.
men han måtte f.eks. slet ikke spise danoneyogurt, guldkorn, vingummi
hvilket man selv kan regne ud ( men gerne den originale mashmallows) ej
heller sød sennep og tomatkecthup,
at han tålte mariekiks, men ikke alm. chokoladekiks og alm. pålægschokolade,
men ikke nutella den var svær at forstå,
han måtte gerne få sukkersyltede agurker, hvis de var uden skræl, hvilket
også gjaldt friske agurker.
han måtte heller ikke få frugt med skræl, da frugtsyre sidder her, den er
med til at understøtte intolerence for sukker.
han fortalte at mennesker sydpå bare ikke spiser skræl og ikke har de samme
problemer.

efter 6 mdr. kunne han tåle alle ting igen, i små mængder.
alle tre bliver kørende af store mængder guf, derfor er det en sjælden ting
der forekommer.

Fra : Jesper Mathiassen

Dato : 17-01-05 12:04

søn, 16 01 2005 kl. 19:54 +0100, skrev Als=?ISO-8859-1?B?+A==?=e:
> [...]
> store forskel. Men jeg er nysgerrig efter at høre andres erfaringer på det

Min bror var på samme måde (han er 14 år yngre end mig... ), og det
viste sig ikke at hænge så meget sammen med sukkeret (selvom det altid
også har en effekt), som men farvestoffer. Senere fandt vi ud af det
også var ret almindeligt, og vi løste problemet prompte ved at købe
naturligt farvet slik, f.eks. Katjes..

- Jesper

Fra : Alsøe

Dato : 17-01-05 19:25

Mange tak alle - rart at vide at man ikke er ene om "problemet". Jeg har
aftalt med ham at vi undgår sukker så vidt muligt til hans fødelsdag (2
mdr). Det burde være tid nok til at give et billede af hvad det handler om
og om det virker.

Jeg vil stadig gerne høre andres erfaringer....

GA