Amning - hurtigt svar
Fra : Heidi Jensen

Dato : 15-01-05 22:36

Hej

Min lille ny er lige lidt hård ved mine bryster, og jeg kan simpelthen ikke
få mig selv til at lægge hende til mere.... det er så slemt, at jeg har lyst
til at skrige, når hun suger sig fast! Det ene er der gået huld på... AVV!
Jeg tænker så på, om der er andre måder jeg kan give hende mad på i morgen,
f.eks. flaske, uden at det ødelægger amningen????

Et andet spørgsmål er, om de skal have store runde borgmester maver? Vi
synes nemlig lige, at hun er lige lovlig rund om maven, og lidt hård! Men
hun vræler ikke, og virker ikke til at ha' ondt!

Håber, at der er en der kan svare mig hurtigt!

Venlig Hilsen/ Best Regards
Heidi Jensen
www.hot-newlife.dk

Fra : Kitty

Dato : 15-01-05 23:01

"Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
morgen,
> f.eks. flaske, uden at det ødelægger amningen????

har du prøvet ammebrikker? Det er sådan nogle siliconebrikker du sætter
udenom brystet under amning for at skåne brystet. Jeg ved de kan købes på
apoteket - måske har i lokalt et der er nat/søndagsåbent? (ellers så ring
til venner/familie med små børn og spørg om de skulle have nogle liggende)
Hilsen Siska

Fra : Rikke

Dato : 15-01-05 23:53

Hej heidi,

Bid i det sure æble ..... Evt en stofble, mens du ligger barnet til. Det
hjalp mig igennem smerten samtidig med tanken om at det var de bedste for
mine 2 børn at de blev ammet.....GIV IKKE OP....!!!!!

Pøj pøj med det....Prøv evt noget salve/vaseline.

De bedste hilsner fra Rikke

---

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 15-01-05 23:52

Heidi Jensen wrote:
> [...]
> hun vræler ikke, og virker ikke til at ha' ondt!
>
> Håber, at der er en der kan svare mig hurtigt!

Ok, den her genkender vi! Få fat i nogle muslinge-skaller (på Apoteket
eller evt. barselgang på hospitalet) og lig dem på hver brystvorte som
beskytelse under ammeindlægget. Imorgen skal du så sørge for at bore 3
huller i hver skal (Ø 3mm), så kan fugten trænge ud og brystvorten
tørre. Nogle nye skalle kan have skarpe kanter, de kan fjernes med en
fil evt. neglefil hvis det bare skal være NU!

Lise kan godt huske hvor ondt det gjorde (hun græd), men siger du skal
bide det i dig, hvis du vil holde amningen ved lige. Vores ældste blev
hurtigt 'doven' da hun fik flaske (udmalket modermælk) og var vanskelig
at få til at 'tage' brystet.

Vi fik også at vide at vi skulle prøve med et lille glas (snapseglas) og
få hende til tage lidt af gangen den vej. Det virkede ikke for os, men prøv.

Held og lykke, vi føler med dig. Nyd nu den lille alligevel.

Jens og Lise

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-01-05 00:21

Heidi Jensen wrote:
> [...]
> er der gået huld på... AVV! Jeg tænker så på, om der er andre måder
> jeg kan give hende mad på i morgen, f.eks. flaske, uden at det

de to andre har givet gode svar, jeg har også hørt at muslingeskalerne
skulle være rigtigt gode, så bare smid manden afsted til natapoteket.....

derudover kan du forsøge at bedøve brystvorten lidt med en isterning inden
amningen... det lindrer en smule, og gør brystvorten lidt følelsesløs .....
det er ikke den store mirakelløsning, men kan være en hjælp til du får lidt
ro på dem igen...

jeg ville, hvis jeg var dig, helst undgå flasken, da de, som nævnt, kan gøre
ungerne "dovne" under amningen....
en ammebrik (et plastmellemlæg) kan også lindre en periode, fordi amningen
så ikke foregår direkte på brystvorten, men barnet skal stadig arbejde for
mælken, og risikerer derfor ikke at blive helt så doven som ved flasken....

> Et andet spørgsmål er, om de skal have store runde borgmester maver?
> Vi synes nemlig lige, at hun er lige lovlig rund om maven, og lidt
> hård! Men hun vræler ikke, og virker ikke til at ha' ondt!

hvis hun ikke virker til at være utilpas skal du ikke være bekymret.... det
kan være fordi hun måske har lidt luft i maven, det kan du prøve at afhjælpe
ved at massere hendes mave blidt med cirkelbevægelser i urets retning.....
bare lige så stille..... det kan også hjælpe hendes mave at cykle lidt med
benene....

> Håber, at der er en der kan svare mig hurtigt!

hurtigt nok ? ;)
--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 00:21

> [...]
morgen,
> f.eks. flaske, uden at det ødelægger amningen????

Du har fået flere svar på dette spørgsmål, så jeg vil bare lige tilføje at
smerten snart går væk igen og så går det unægteligt meget nemmere med
amningen, så hæng på lidt endnu, selvom det er ualmindelig smertefuldt her i
starten.

> Et andet spørgsmål er, om de skal have store runde borgmester maver? Vi
> synes nemlig lige, at hun er lige lovlig rund om maven, og lidt hård! Men
> hun vræler ikke, og virker ikke til at ha' ondt!

Det er ganske normalt, at maven kan se meget stor ud på den lille. Hvis hun
ikke har ondt og ellers trives, så er der ikke noget at bekymre sig om.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Cat

Dato : 16-01-05 00:27

> [...]
> hun vræler ikke, og virker ikke til at ha' ondt!
>
> Håber, at der er en der kan svare mig hurtigt!

Hvis der er gået hul, kan det sagtens være fordi, barnet tager for yderligt
om vorten. Hun skal ligesom svøbe hele munden om næsten hele det brune
område, og tungen skal være godt langt ude.

Tag en tur på hospitalet, hvis det ikke er for langt væk, og få dem til at
se, om hun tager ordentligt ved. Hvis hun ligesom sutter lidt langt ude, så
går det galt.

Da jeg var på den der, så sagde min læge: hormonchreme. Jeg smurte den
hullede vorte med hydrocortizon og ammede barnet udelukkende fra det bedste
bryst i 8 timer. Så vaskede jeg det hullede bryst og ammede lidt igen.
Pausen og chremen hjalp.

Hvis der går hul, så er der nok noget galt. Det kan afhjælpes, men så ondt
plejer det ikke at gøre.

Og godt, at du spørger her!

Selv om du sikkert ikke tror det, så kan citronskiver i bh'en også hjælpe på
helingen - det svider lidt først, men så er det rart (og underligt klamt).

Tine

Fra : Gitte

Dato : 16-01-05 11:42

Hej

> [...]
>Jeg tænker så på, om der er andre måder jeg kan give hende mad på i morgen,
>f.eks. flaske, uden at det ødelægger amningen????

Det er vist meget normalt, at man får temmelig ømme bryster i
begyndelsen når man ammer - jeg har i hvert fald selv haft problemet
begge gange...
Det "plejer" dog at gå over igen efter en uges tid - formentlig fordi
mælken er løbet mere til, og den lilles sutteteknik måske også bliver
bedre...
Du har allerede fået nogle gode råd om, hvad du kan gøre. Lidt mere
kunne være, at sørge for at lade brysterne lufttørre efter hver
amning. Og så har jeg haft succes med at bruge kopatte-salve, det både
decinficere og fremmer helingen. Men vask det af igen, inden næste
amning..

>Et andet spørgsmål er, om de skal have store runde borgmester maver? Vi
>synes nemlig lige, at hun er lige lovlig rund om maven, og lidt hård! Men
>hun vræler ikke, og virker ikke til at ha' ondt!

Så længe hun trives og ikke virker til at have ondt, er det ikke noget
I behøver bekymre jer om...

MVH
Gitte

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 16-01-05 13:25

> [...]
> hun vræler ikke, og virker ikke til at ha' ondt!
>
> Håber, at der er en der kan svare mig hurtigt!

Ved godt selv hvor ondt det gør! Har lige været den samme tur igennem, med
vores den yngste på 3 uger, og det går over. Prøv ammebrikkerne fra Pigeon,
fåes på apoteket, de er rigtig gode og de tager toppen af smerterne. Sårene
heler igen selvom man ikke tror det muligt, modermælken er også med til at
hele og der tror jeg faktisk at brikkerne er gode fordi der ligesom "står
mælk" inde i dem under amningen.
Jeg prøvede div. salver, men tror at brikkerne og "naturen" klarede det mere
end salverne.
Du er velkommen til at kontakte mig privat, også hvis det er for at få et
opmuntrende ord, rigtig held og lykke med det, skriv endelig og fortæl
hvordan det går/gik ikk?

Hilsen Pernille

P.s Nogle har også gode erfaringer med 8 hour creme, har dog ikke selv
prøvet det.
Pp.s På Netbaby kan du også hente gode råd i deres mødregrupper.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 16-01-05 21:49

Tak for alle jeres svar - jeg vil prøve mig lidt frem med det hele :0) Vi
skal ud på sygehuset i morgen, da hun skal ha' taget den der hæleprøve el.
hvad det er, så får jeg lige jordmoderen til at kigge lidt på amningen
samtidig, for føj det gør nas, og det er som om de skiftes til at være
hudløse og med sår... så mon ikke hun ikke har helt ordenligt fat? Jeg har
kigget i alverdens bøger for at se, og samlignet med hvordan det ser ud, når
vi selv er "i gang", og det ser nu ud til at være rigtigt det jeg gør! Men
det skader jo ikke lige at få det tjekket :0)

Heidi

Fra : karsten & Pia

Dato : 19-01-05 09:31

> [...]
> når vi selv er "i gang", og det ser nu ud til at være rigtigt det jeg gør!
> Men det skader jo ikke lige at få det tjekket :0)

Hej Heidi

Håber det går bedre med dine bryster/brystvorter og amningen, jeg kan kun
sige hold ud, det bliver bedre, og på længere sigt bliver du glad for du
ammer.

MVH Pia

Fra : Daniela Althof

Dato : 17-01-05 15:36

Heidi Jensen wrote:
> [...]
> hun vræler ikke, og virker ikke til at ha' ondt!
>
> Håber, at der er en der kan svare mig hurtigt!

Hejsa

Lige en enkelt ting mere, når du er færdig med at amme, så kig på
vorten, den skal være lige så fin rund. På denne måde kan man også se om
den lille har været lagt til rigtigt.

Hilsen Daniela..

Fra : Bente Hansen

Dato : 19-01-05 22:42

> [...]
> hun vræler ikke, og virker ikke til at ha' ondt!
>
> Håber, at der er en der kan svare mig hurtigt!

Ved godt at det ikke er et hurtigt svar til Heidi, men måske andre kan få
glæde af det.
Jeg oplevede det samme da min datter var lille og i en weekend blev det bare
for meget jeg kunne ikke mere...
Jeg havde ingen ammebrik og apoteket havde lukket. Jeg tog så en sut fra en
sutteflaske og satte ovenpå brystvorten og lod min datter sutte derigennem.
Hvilken lettelse.... Jeg brugte dette i nogle dage hvorefter begge vorter
var helet og vi kunne amme uden sut igen. Vi fik aldrig købt en ammebrik for
denne metode virkede for os

MVH Bente

Fra : Heidi Jensen

Dato : 25-01-05 23:03

Hej

Vil bare lige give jer en opdatering af mit amme problem!

Vi har jo snart prøvet nogen ting. Muslingeskaller sagde min jordmoder,
måtte jeg bestemt ikke gi' mig i kast med, da de har fundet ud af, at de kan
være årsag til at mange får svamp... Jeg havde ellers lige sendt kæresten i
værkstedet for at bore huller i :0) Hun sagde så, at jeg i stedet skulle
bruge en udhulet kartoffel (hold da helt op, jeg kan ikke engang huske
hvordan jeg staver kartoffel - kender I det, hvor den bare glipper?, nårh
men håber enten det er rigtigt el. at I forstår), den var god, til lige at
give vorterne lidt hvile! Dernæst har jeg bare fået mere og mere ondt, det
er så slemt, at jeg bider i stofbleer, sparker til bordet/stole og tuder
lidt samtidig - det er faktisk slet ikke til at holde ud! Så min svigermor
foreslog suttebrikker, og ja dem måtte jeg jo så også ty til... de har gjort
at nogen af mine sår er helede, dog ikke helt endnu, da jeg åbenbart har
været ret ilde tilredt..... Men det er altså også kun det de har hjulpet,
smerte og alt bliver bare værrer! Så lige for 2 dage siden, vågnede jeg op
med feder på 38,9 osv. og ja, så kan I nok tænke jer til en omgang bryst
betændelse - som jeg dog heldigvis hurtigt har fået rodet bod på..

I dag har jeg så haft besøg af sunhedsplejersken, som sagde - jamen
pigebarn, det skal ikke gøre så ondt at amme, der er jo noget rablende galt!
Og jeg forklarede så, hvordan det føltes og hvor længe efter der svider osv.
og hun mener så bestemt, at det kan skyldes svamp... så nu er jeg på
"svampe" kur, og det skulle gerne ha' hjulpet til i morgen... Jeg glæder mig
ufatteligt til om det virker... for det er ikke skide sjovt det her... og
måske har jeg nok heller ikke været den aller heldigste, selvom jeg har haft
en masse hjælp at hente! Men jeg klør på lidt endnu, og håber på det bedste
:0)

Hilsen Heidi

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 26-01-05 08:16

Hej Hedi,

Øv hvor surt, håber for dig at svampekuren virker.
Hvis jeg var dig ville jeg fortsætte med at bruge ammebrikkerne lidt endnu,
dem fra Pigeon (købes på apoteket) er rigtig gode. Når du bruger dem, står
der modermælk inde i "røret" og det er også med til at hjælpe på
helingsprocessen.
Rigtig meget held og lykke og skriv endelig igen og fortæl hvordan det går

Hilsen Pernille.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 26-01-05 08:50

"Lumholdt & Riber" <henriklumholdt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Hedi,
>
> Øv hvor surt, håber for dig at svampekuren virker.
> Hvis jeg var dig ville jeg fortsætte med at bruge ammebrikkerne lidt
> endnu, dem fra Pigeon (købes på apoteket) er rigtig gode.

Det er dem jeg bruger! Og ja, jeg må da sige, at jeg er glad for dem :0) Og
tøsen tager fint på, selvom hun skal suge gennem dem! Men jeg lægger dem
ikke væk, før jeg er smertefri, om hun så vil sutte uden- det får tiden
vise!

Når du bruger dem, står
> der modermælk inde i "røret" og det er også med til at hjælpe på
> helingsprocessen.
> Rigtig meget held og lykke og skriv endelig igen og fortæl hvordan det går

Det skal jeg nok!

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 26-01-05 09:45

> [...]
> Og tøsen tager fint på, selvom hun skal suge gennem dem! Men jeg lægger
> dem ikke væk, før jeg er smertefri, om hun så vil sutte uden- det får

Snip:

Det tror jeg ikke er noget problem, her gik det gnidningsløst. Og tro mig,
sårene heler, hos mig var det slemt og jeg troede ikke rigtig på det, men
det gik over og nu gør det ikke ondt mere, på nær når han er meget sulten i
de første 15 sek. til mælken er kommet
Jeg tror det vil lykkes for dig, og som babyen bliver større sutter de
heller ikke så længe og så kraftigt, hvor gl. er dit barn iøvrigt?
Pøj, pøj med det,

Hilsen Pernille

Fra : Cat

Dato : 26-01-05 17:06

"Heidi Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Vil bare lige give jer en opdatering af mit amme problem!
< snip en masse referat>

Jeg ville bare lige sige, at jeg synes, at det er flot, at du klør på. Med
den beslutsomhed, skal det nok lykkes for dig.

Godt gået, tøs.

Tine

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 26-01-05 17:38

Heidi Jensen wrote:
> [...]
> en masse hjælp at hente! Men jeg klør på lidt endnu, og håber på det bedste

Hej igen. Jeg vil bare lige fortælle, at jeg havde en svampeinfektion
dengang da "skævbideren" havde fået ødelagt mine brystvorter, jeg helede
først da jeg brugte skaller med huller i. Jeg tror ikke jordmoderen
tænker på at fugten kan komme ud p.g.a. hullerne. Skaller uden huller i,
ja de duer ikke mod svamp p.g.a. at fugten holdes inde. Skallerne kunne
jeg have på dagen lang, men jeg ville nok betakke mig for at skulle gå
rundt med udhulede kartofler i bh'en, som om man ikke føler sig stor nok
'der' i forvejen. Bortset fra det, så er det dejligt at læse at du klør
på. Klap på skulderen til dig og din mand, for det er en sej kamp.

Fra : Mette

Dato : 28-01-05 17:15

"Jens E. Nyborg" <spamtrap@aabent.dk> skrev i en meddelelse
> Bortset fra det, så er det dejligt at læse at du klør
> på. Klap på skulderen til dig og din mand, for det er en sej kamp.

Men er reklamen for amning netop ikke, at det er så meget lettere? Hvis
det havde været en sej kamp med så mange smerter, da jeg ammede, ville jeg
nok have sagt til mig selv, at det måtte have en ende og at erstatning
heller ikke ligefrem er det værste i verden. Nu havde jeg heldigvis ingen
problemer (bortset fra lidt sår, jeg ikke var generet af) og ammede i 19
måneder. Næste gang er jeg nok lidt mindre tolerant, hvis der skulle opstå
problemer.
Jeg tror det er vigtigt at huske på, at man altså stadig væk er et menneske
og, at det er tilladt at sige, at nu er grænsen nået, og at man er en
supergod mor alligevel, selvom det ikke er lykkes at amme.

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 29-01-05 08:13

Mette wrote:
> [...]
> og, at det er tilladt at sige, at nu er grænsen nået, og at man er en
> supergod mor alligevel, selvom det ikke er lykkes at amme.

Enig, jeg kunne ikke amme i mere end tre - fire måneder med begge mine
børn og jeg følte mig ikke som en dårlig mor af den grund. Jeg kunne
bare godt have tænkt mig at det havde varet lidt længere, men det var nu
godt nok rart, at jeg kunne sige til far " nu er set din tur, så jeg kan
få en slapper ", det nød jeg rigtig meget, det gjorde han også. Så
selvfølgelig skal man ikke amme for en hver pris, det var bare
nødvendigt for mig at prøve lidt længere, selv om det ikke rigtigt
fungerede.

Fra : Mette

Dato : 29-01-05 15:47

> [...]
> godt nok rart, at jeg kunne sige til far " nu er set din tur, så jeg kan
> få en slapper ", det nød jeg rigtig meget, det gjorde han også.

Det er også min hemmelige agenda. Min ex brugte mig som trøstesut, når
datteren græd "I think she is hungry" og leverede et stks hylende baby lige
tilbage i armene på mig. Det vil ikke være aktuelt, når barnet også kan
bruge sutteflaske

Fra : Heidi Jensen

Dato : 30-01-05 22:53

> [...]
> lige
> tilbage i armene på mig. Det vil ikke være aktuelt, når barnet også kan

HA HA- ja den kender jeg allerede alt for godt.... :0) Men nu er det så også
sådan at lille Emeli bruger mig som sut, så der er ikke meget andet der kan
få hende til at "holde kæft".... Sunheds plejersken siger, at hun bare skal
ha' lov til at spise så meget hun vil (ret oftere og længere tid en hvad
normalt er), da hun gør det, fordi hun har noget at skulle indhente, det
skal nok ændre sig og blive mere normalt snart!

Ellers ja, så fik jeg da lige en bryst betændelse i det andet bryst, 2 gange
på 1 uge... hvad siger I så? 40 i feber og en masse tågensnak om natten....
Så nu er jeg kommet på pencilin... Lægen sagde.. klart at du får det, når du
har så store åbne sår, det er da lige en fin indkomstkilde for betændelse...
Så nu smører jeg mig også med E vitamin for at få dem lukket, og på tirsdag
forventer jeg at få en salve til sådan noget, lavet af natur produkter!

Så hvor end jeg skal hen, så er det med eet stort medicin skab og andre
former for ammehjælpe ting- ikke så sjovt altså! men vi klør på lidt
endnu... men hvor meget længere jeg vil udsætte mig selv for dette, ja det
ved jeg ikke- men ikke meget længere! Og ja, jeg ved godt at mælkeerstatning
ikke gør mig til en dårligere mor, men det er nu bevist ret mange gange, at
børnenes imunforsvar bliver meget stærkere af moderens mælk, det er kun
derfor jeg har kørt på med de smerter så længe!

Hilsen Heidi

P.s. Til dem der stadig venter sig, så lad jer ikke skræmme af mig, min
sunhedsplejerske siger, at det er meget få, der bliver udsat for så meget
som jeg jeg er på vej igennem! For de fleste går det godt... Men det er da
rart at vide, at jeg ikke er den eneste :0)

Fra : Mette

Dato : 31-01-05 18:18

> [...]
> normalt er), da hun gør det, fordi hun har noget at skulle indhente, det
> skal nok ændre sig og blive mere normalt snart!

Hvis hun vil amme i længere tid, så er det da skønt...så kan hun måske holde
sig lidt længere imellem amninger. Min datter ammede to gange i timen á
fem-10 minutter og hun var således aldrig mæt og aldrig rigtig sulten, og
sådan er det også i dag 6 år senere.
Kan hun bruge en rigtig sut? Eller vil du ikke introducere det endnu? Det
var klart en aflastning for mig, da hun indtil femårsfødselsdagen havde et
voldsomt suttebehov. (En i munden, og en i hver hånd).

> [...]
> børnenes imunforsvar bliver meget stærkere af moderens mælk, det er kun
> derfor jeg har kørt på med de smerter så længe!

Jeg tror ikke min datter er hverken mere eller mindre syg en andre børn,
blot fordi hun blev ammet, men det er da godt for barnet, men det skal altså
også være godt for moderen
Misforstå mig ikke. Jeg var ammefascist, men efter 19 måneder med et
konstant suttende barn hængende i barmen, så er jeg nok bare blevet...træt.
Især også fordi det greb ind i nattesøvnen endnu længere og fordi hun
nægtede at indtage anden føde end gennem mine bryster, hvilket betød at hun
tabte sig en overgang og faldt nedenud af vægtkurven... Alligevel blev jeg
ved, for jeg havde ikke noget andet valg, flaske ville hun _aldrig_ og
faderen gad ikke gøre en indsats for at "fodre" hende på andre måder, når
jeg ikke var der, for "she wasn't hungry"...right.
Så jeg har også lært lidt på den hårde måde...nå, men det var lidt gammel
mavesurhed

Fra : Kristine Gazel

Dato : 01-02-05 10:33

Heidi Jensen wrote:

> [...]
> så meget som jeg jeg er på vej igennem! For de fleste går det godt...
> Men det er da rart at vide, at jeg ikke er den eneste :0)

Pyha.
Jeg må ellers sige at din historie er lidt skræmmende, når man selv står på
tærsklen til noget helt nyt
Men det lyder som om at du er ved godt mod på trods af dine problemer og det
er jo godt.

Mvh Kristine.