Selvforsvar til 9 årig pige ?
Fra : Kim

Dato : 07-01-05 10:27

Har nogen her erfaring med selvforsvars træning
til deres 9 årige pige ?

Jeg tænker her evt. på:
karate
ju-jitsu
jiu-jitsu
Ju-Jutsu
judo
aikido
budo
kickboksning
thaiboksning
boksning
Wing-Tsun
Tai Chi og hvad der ellers findes.

Hvad er Jeres erfaring ?

Hvilken stil burde vælges ?

Hvor mange gange om ugen ?

Det sociale aspect ?

Kan I evt anbefale en klub i Kbh. ?

Vi går og snakker om at vores datter måske skal
begynde efter sommerferien så jeg fik lige lyst til
at høre her i gr. Det kunne jo være rart at hun
kunne forsvare sig selv når hun bliver 12-16 år
og alle drengene for alvor begynder at løbe efter
hende .

Mvh Kim

Fra : Henrik Petersen

Dato : 07-01-05 11:24

"Kim" <Noman@SpaM.dk> skrev i en meddelelse
> Har nogen her erfaring med selvforsvars træning
> [...]

Hvis det er til at forsvare sig selv, så må det være fodbold og atletik (400
m) et godt spark i bollerne og en lyn hurtig 400 meter er der ingen volsmand
der kan/gider forfølge.

> Hvilken stil burde vælges ?

Det tror jeg ikke betyder så meget, bare hun selv kan lide det hun SELV
vælger.

> Hvor mange gange om ugen ?

Tror at alt sport er mindst 2 gange om ugen.

> Det sociale aspect ?

Hvis hun SELV vil, så kommer det sociale aspect af sig selv.

> Kan I evt anbefale en klub i Kbh. ?

Har selv trænet Teakwon-do i københavns Teakwon-do og der havde vi det meget
sjovt, men jeg var oxo 20 år og de yngste var fra 13-14 år.

Tror måske at der er flere børn der starter til karate, da børn ser alt
kampsport som sammen ting "karate" og så er det lige meget om det er
Teakwon-do, Wing-Tsun mm de ser på.

> [...]
> at høre her i gr. Det kunne jo være rart at hun
> kunne forsvare sig selv når hun bliver 12-16 år
> og alle drengene for alvor begynder at løbe efter

Måske et jagt tegn fra en skydeklub til faderen

Henrik

Fra : Kim

Dato : 07-01-05 12:21

"Henrik Petersen" <iskold(fjern ?)@(fjern ?)boparken.dk> skrev
> "Kim" <Noman@SpaM.dk> skrev
>
> Hvis det er til at forsvare sig selv, så må det være fodbold og atletik
> (400 m) et godt spark i bollerne og en lyn hurtig 400 meter er der ingen
> volsmand der kan/gider forfølge.

Okay, du har ingen datter samt erfaring med subj...

> Har selv trænet Teakwon-do i københavns Teakwon-do og der havde vi det
> meget sjovt, men jeg var oxo 20 år og de yngste var fra 13-14 år.

Tror du jeg er ligeglad med hvad du har trænet ?
Denne tråd omhandler en pige på 9 år...

> Måske et jagt tegn fra en skydeklub til faderen

Du, jeg mener det skam alvorligt....!

Med al den exkalerende vold der efterhånden
sker på gaden her i kbh. hvor almindelige
mennesker ikke kan gå i fred og ro på gaden
uden at blive antastet af en flok indvandrerdrenge
der tror de er en helvedes masse...

Skulle jeg være "ironisk" kunne jeg give dig
( og andre ) mine 10 simple regler for at date
min datter når den tid nu kommer, samt begrundelse:

Jeg er i helvede. Jeg er far til en lille pige, der er køn, drillesyg, fræk,
og alt det små piger skal være. Alle elsker hende, og fortæller mig
ustandseligt hvor heldig jeg er. Hvad problemet er, vil du sikkert
spørge nu. Det lyder jo til at alt er i sin skønneste orden, og at
jeg bare skal læne mig tilbage og nyde livet nu hvor jeg har fået en
dejlig unge?

Jeg beklager at måtte sige det, men er det sådan du tænker, har du
ikke fattet en brik af det hele. Hvorfor tror du at vi mænd partout vil
have drengebørn, hvad vi selvfølgelig kun indrømmer, såfremt der
ikke er repræsentanter for det modsatte køn inden for hørevidde?
Det er jo ikke fordi vi gider rende og sparke fodbold i tide og utide,
og det der klatren i træer mistede for mit vedkommende en stor del
af attraktionen, da jeg ramte starten af tyverne.

Selvforsvar, du. Hvis vi har bare en knægt i børneflokken, kan vi tage
den med ro, slappe af om aftenen, og nyde hvad fjernsynet nu måtte
belemre os med af lort, i og med at vi ved at skulle der være en eller
anden ung flab med hestehale og en udboret Puch Maxi, der får et
godt øje til en af guldklumperne, skal knægten sgu nok tage det
slagsmål. Og de næste femten med.

Nu hvor jeg til gengæld kun har en pige, kan jeg gå rundt i en evig
uro for hvad der sker når de rammer puberteten: Uvorne, respektløse
møgknægte der kun har en ting i hovedet (desværre den samme ting
som du og jeg havde i den alder), fester, byture, biografture (som vi
udmærket ved hvad ender med) og alt det der. Jeg har derfor i et
indfald af selvpræservation (og med en smule hjælp fra Internettet)
stykket følgende ti regler sammen der, såfremt der er bare en smule
retfærdighed til i verden, burde kunne tage de værste problemer i
opløbet. Jeg foreslår at du printer en stak kopier ud, såfremt du også
har en datter eller flere og forlanger at eventuelle bejlere gennemlæser
og underskriver et eksemplar, inden de får udleveret prinsessen.

Regel nummer et:
Hvis du svinger ind i min indkørsel og dytter med hornet, så håber jeg
for din skyld at det er for at aflevere en pakke. For du samler med
garanti ikke noget op.

Regel nummer to:
Du holder fingrene fra min datter i mit påsyn. Du er velkommen til at
betragte og beundre hende, såfremt du ikke kigger på noget længere
nede end hendes hals. Hvis du ikke kan finde ud af at holde dine øjne
eller hænder fra hende, skal jeg nok fjerne dem.

Regel nummer tre:
Jeg er udmærket klar over at det i visse kredse er moderne for drenge
på din alder at rende rundt i bukser der er så store, at det nærmest
ser ud som om de er ved at skvatte ned om knæene på dig. Lad være
med at tage dette personligt, men du og samtlige dine venner er komplette,
lallende idioter. Uagtet dette, vil jeg gerne forsøge at være frisindet og
åben for nye idéer, så jeg vil foreslå følgende kompromis:
Du er velkommen til at komme i mit hjem, i bukser der er ti-tolv numre for
store til dig, og med dine underbukser til fri beskuelse, og jeg vil ikke
sige et kvæk. Dog vil jeg, for at sikre mig at dine bukser under ingen
omstændigheder bliver fjernet i løbet af din date med min datter,
fæstne dem solidt til din hofte med min sømpistol.

Regel nummer fire:
Som du sikkert er blevet informeret om via skolens
seksualundervisningstimer,
kan sex uden beskyttelse tage livet af dig. Lad mig uddybe dette faktum lidt
for dig: Når vi snakker om sex med min datter, er jeg beskyttelses metoden,
og jeg vil med garanti tage livet af dig, skulle det blive nødvendigt.

Regel nummer fem:
Du vil måske synes at vi, for at lære hinanden bedre at kende, bør snakke
om sport, politik, og andre ligegyldige hverdagsting. Lad venligst være
med at prøve på at hyggesnakke. Den eneste information jeg er interesseret
i at høre fra dig er hvornår du forventer at bringe min datter sikkert
tilbage,
og det eneste relevante svar på dette spørgsmål er "tidligt".

Regel nummer seks:
Du er uden tvivl en populær og eftertragtet ung mand, der har rig mulighed
for at gå i byen med andre unge piger. Dette er også helt ok med mig, så
længe det er ok med min datter. Men: har du først været i byen med min lille
pige, vil du fortsætte med at date hende, indtil hun bliver træt af dig, og
ikke
omvendt. Hvis du får hende til at græde, får jeg dig til at græde.

Regel nummer syv:
Som du står i min entré og venter på min datter, og der er gået over en
time,
så lad være med at stå og pille ved dig selv og være nervøs og irritabel.
Ønsker du at komme i biografen til tiden, så lad være med at date.
Min datter er ved at lægge make-up, hvilket er en opgave der ofte tager
længere tid end det tager at male Storebæltsbroen. I stedet for at stå der
og glo, så gør dig selv nyttig: Min bil kan f.eks. altid klare et olieskift.

Regel nummer otte:
Følgende steder er ikke acceptable at frekventere, når du er i selskab med
min datter: Steder hvor der er sofaer, senge eller i det hele taget noget
der
er behageligere at sidde på end en gammeldags træstol, er helt og aldeles
forbudt område. Steder hvor der ikke er enten andre forældre,
politibetjente,
eller medlemmer af præstestanden inden for synsvidde. Steder hvor der
danses,
bliver holdt hænder eller hvor folk i det hele taget har det sjovt. Steder
hvor
lufttemperaturen kunne give min datter lyst til at vise sig i shorts,
afstumpede
T-shirts, bryder T-shirts eller i det hele taget noget der dækker mindre end
en
overall, sweater og en North Face fjeldjakke der er lynet helt op i halsen.
Film
med et romantisk eller erotisk indhold skal undgås. Film med kædesave er ok.
Ishockeykampe er OK. Boksekampe er OK. Et plejehjem er absolut det bedste
sted at tage hende til. Og hvornår har du måske sidst besøgt din farmor?

Regel nummer ni:
Lad være med at lyve overfor mig. Det er muligt at jeg ligner en halvfed,
halvskaldet, midaldrende nar, der har set bedre tider. Men når det drejer
sig
om min datter, er jeg den alvidende, nådesløse gud hele dit univers drejer
sig om. Hvis jeg spørger dig om hvor I skal hen, og hvem I skal være sammen
med, har du en - og kun en - chance for at fortælle mig sandheden, hele
sandheden, og intet mindre end sandheden. Jeg er i besiddelse af et
haglgevær, en skovl og har tolv tønder land jord bag mit hus.
Lad være med at prøve på at tage røven på mig.

Regel nummer ti:
Vær bange. Vær meget, meget bange. Der skal ikke meget til før jeg tager
fejl
af lyden af din bil i indkørslen, og lyden af en jugoslavisk kamphelikopter
der
kommer flyvende lavt hen over træerne i Kroatien. Når først min
post-traumatiske
stress lidelse bryder ud, fortæller stemmerne i mit indre mig ofte at det er

tide at rense mine skydevåben og slibe min kampkniv, medens jeg afventer
min datters hjemkomst. Når du kører ind i min indkørsel, bør du i eget
helbreds
interesse stige ud af køretøjet med hænderne foran dig hvor jeg kan se dem.
Råb det kodeord jeg gav dig ved afgangen, fortæl klart og tydeligt at du
returnerer min datter uskadt og efter aftale til tiden, og returner derefter
il dit køretøj. Der er ingen grund til at du skal komme indenfor.
Det camouflagemalede ansigt du måske kan skimte bag persiennerne, er mit.

Mvh Kim

Fra : Cat

Dato : 07-01-05 12:32

> "Henrik Petersen" <iskold(fjern ?)@(fjern ?)boparken.dk> skrev
< snip en hel masse >

Hvor er moderen henne i alt det her?

Jeg er mor til en 12-årig (der har været 9, har fået menstruation for
længst, og har set flere år ældre ud, siden hun var 9).

Jeg har ikke sendt hende til selvforsvar - derimod har jeg talt meget med
hende om at lære at genkende ubehagelige/farlige situationer, før de bliver
det. En ni-årig vil sikkert ikke kunne hamle op med en dobbelt/tre gange så
tung modstander, uanset hvor meget selvforsvar, hun lærer. Derimod skal hun
lære at krydse gaden, hvis der kommer en ubehagelig flok imod hende, rykke
sæde i bussen, hvis der sætter sig en, hun ikke er tryg ved, holde sig helt
forrest i toget, gå med anstændigt tøj, der ikke viser mave eller baller,
kun spørge mødre med børn om hjælp, etc etc etc. Og så har hun fået en
mobiltelefon, så hun kan kontakte mig, hvis hun lander i noget, hun ikke kan
magte.

Det er den tilgangsvinkel, jeg har anvendt. Det er bedre at forhindre
overfald end at reagere på det bagefter.

Da jeg i de glade 70'ere gik til feministisk selvforsvar i kvindehuset var
de første regler: genkend en ubehagelig situation, sig fra ('jeg vil ikke
tale med dig'/'gå væk fra mig'), og vær ikke flov over at løbe.

Tine

Fra : Kim

Dato : 07-01-05 19:21

"Cat" <ss@dd.dk> skrev
> Hvor er moderen henne i alt det her?

Hvad mener du ?

> Jeg er mor til en 12-årig (der har været 9, har fået menstruation for
> længst, og har set flere år ældre ud, siden hun var 9).

Tillykke med det.

> [...]
> kun spørge mødre med børn om hjælp, etc etc etc. Og så har hun fået en
> mobiltelefon, så hun kan kontakte mig, hvis hun lander i noget, hun ikke

Jamen jeg er da næsten 100 % enig med dig.

> Det er den tilgangsvinkel, jeg har anvendt. Det er bedre at forhindre
> overfald end at reagere på det bagefter.

Enig, men sådan er virkeligheden altså ikke hele tiden.

> Da jeg i de glade 70'ere gik til feministisk selvforsvar i kvindehuset var
> de første regler: genkend en ubehagelig situation, sig fra ('jeg vil ikke
> tale med dig'/'gå væk fra mig'), og vær ikke flov over at løbe.

Enig igen. Men situationen kan altså opstå
hvor det er rart at kunne forsvarer sig selv.

Mvh Kim

Fra : Holst

Dato : 07-01-05 12:43

Kim wrote:

> Det camouflagemalede ansigt du måske kan skimte bag persiennerne, er mit.

Havde du postet dit indlæg i dk.snak.vittigheder, eller hvad gruppen nu
hedder, så havde det absolut været et sjovt indlæg.

Jeg er da heller ikke det mindste i tvivl om, at du formulerer dig på en
lidt "bombastisk" måde, så alt naturligvis skal tages med et gran salt.

Men afspejler den din generelle attitude, så går du og din datter en
meget hård tid i møde, når hun når teenagealderen. Hun vil helt bestemt
ikke være interesseret i at bære det åg, du lyder til at ville lægge på
hendes skuldre. Med en far som dig, så ender du med at få en datter, som
skajer ud både tidligt og sent, ryger smøger og det der er værre, tager
stoffer, boller til højre og venstre og hvad ved jeg - i ren trods over
sin far.

Som forældre skal man helt bestemt beskytte sine børn, men det kan også
kamme over.

Fra : Anita

Dato : 07-01-05 14:21

Holst wrote:
> Som forældre skal man helt bestemt beskytte sine børn, men det kan
> også kamme over.

Præcis.

Venligst Anita

Fra : Kim

Dato : 07-01-05 19:28

Så prøv at læse hvad jeg skrev:
> [...]

Jeg er da heller ikke det mindste i tvivl om, at du formulerer dig på en
lidt "bombastisk" måde, så alt naturligvis skal tages med et gran salt.

Selvfølgelig, skal det tages med et gran salt, men
overdrivelse fremmer forståelsen.

Igen. prøv at læs hvad jeg skrev:
> [...]
>min datter når den tid nu kommer, samt begrundelse:

Som forældre skal man helt bestemt beskytte sine børn, men det kan også

Selvfølgelig skal det ikke kamme over.
Men det er altså begrænset hvoprmeget du kan beskytte
dit barn når det begynder at bevæge sig ud i verden.

Et eksempel kunne være at i gamle dage når konfirmanderne
skulle på Bakken og more sig, kunne de gå i fred med deres
konfirmand-penge. Idag tager mange forældre med da der
er mange der har fået røvet deres penge deruden.
Bare et typisk eksempel på udviklingen i DK.

Mvh Kim

Fra : Anita

Dato : 07-01-05 14:40

Kim wrote:
> Tror du jeg er ligeglad med hvad du har trænet ?
> Denne tråd omhandler en pige på 9 år...

Hvorfor snakker du så selv om alt muligt andet?

> Med al den exkalerende vold der efterhånden
> sker på gaden her i kbh. hvor almindelige
> mennesker ikke kan gå i fred og ro på gaden
> uden at blive antastet af en flok indvandrerdrenge
> der tror de er en helvedes masse...

Disse forfærdelige ting, du må forestille dig, kan ske kl. 16 på en rolig
gade langt væk fra centrum af Kbh. Du kan på ingen måde forhindre at din
datter kan komme ud for ubehagelige oplevelser. Men du kan ruste hende til
at reagere på den mest fornuftige måde - og det tror jeg ikke just, jeg vil
påstå, at du er i gang med.

Tværtimod er du igang med at give dig selv en falsk tryghed. Selv folk der
har trænet den ene og anden kampsport kan gå i totalt panik i en kritisk
situation og blive ude af stand til at reagere. Skulle dette ske, kan du tro
at din datter til evig tid vil straffe sig selv, for ikke at have gjort som
du forventede. Samtidig lyder du som typen, der yderligere vil straffe din
datter ved at begå selvtægt, og lade din datter miste sin far for en lang
periode.

> Jeg beklager at måtte sige det, men er det sådan du tænker, har du
> ikke fattet en brik af det hele.

Det tror jeg heller ikke du har. Din tillid til din egen evne som opdrager
er i hvert fald ikke ret stor. For slet ikke at tale om din manglende tillid
til din datter.

> [...]
> anden ung flab med hestehale og en udboret Puch Maxi, der får et
> godt øje til en af guldklumperne, skal knægten sgu nok tage det

Hvordan mon så jeg selv og andre piger med kun mindre søskende nogensinde er
overlevet? Også uden overfald, voldtægt m.v.? Og selv om jeg nu havde haft
en storebror, tvivler jeg ret stærkt på, at jeg ville have ham på slæb som
teenager. Dine forestillinger lyder meget lig det jeg oplever mange
invandrerfamilier praktiserer.

> [...]
> som du og jeg havde i den alder), fester, byture, biografture (som vi
> udmærket ved hvad ender med) og alt det der.

Og alt det er vi andre overlevet. Det gør din datter også, hvis du opdrager
hende ordentligt. Dvs. opdrager hende til at undgå at opsøge
risikosituationer og ellers lærer hende at håndtere problemer, såfremt de
alligevel skulle overgå hende.

> Regel nummer et:
> Hvis du svinger ind i min indkørsel og dytter med hornet, så håber jeg
> for din skyld at det er for at aflevere en pakke. For du samler med
> garanti ikke noget op.

Og hvis han bare er 14 og på cykel?

> [...]
> nede end hendes hals. Hvis du ikke kan finde ud af at holde dine øjne
> eller hænder fra hende, skal jeg nok fjerne dem.

Og når de er på værelset? Du installerer måske videoovervågning?
Jamen hvad så når de er hos ham?
Tro mig, din datter skal nok lærer om alle seksuallivets facetter før eller
siden. Og det bliver ikke dig der bestemmer hvornår.

> [...]
> med min datter,
> fæstne dem solidt til din hofte med min sømpistol.

Igen, din datter skal nok få buksnerne af en ung knægt, og det bliver ikke
dig der bestemmer hvornår.

> [...]
> faktum lidt for dig: Når vi snakker om sex med min datter, er jeg
> beskyttelses metoden, og jeg vil med garanti tage livet af dig,

Selvtægt. Lyder sgu enormt klogt, hvis du vil være der til at beskytte din
datter.

> [...]
> datter sikkert tilbage,
> og det eneste relevante svar på dette spørgsmål er "tidligt".

Hvilket din datter nok skal bryde utallige gange. Synd at det skal gå ud
over ham.

> [...]
> hun bliver træt af dig, og ikke
> omvendt. Hvis du får hende til at græde, får jeg dig til at græde.

Man skal behandle hinanden ordentligt. Men din datter vil HELT sikkert
opleve kærestesorger som alle andre. Heller ikke dette kan du forhindre.

> [...]
> tager længere tid end det tager at male Storebæltsbroen. I stedet for
> at stå der og glo, så gør dig selv nyttig: Min bil kan f.eks. altid

Så du vil i virkeligheden have en mekaniker - ikke en svigersøn. Ja, det
skal da nok gøre din datter ekstra populær.

> [...]
> er ok. Ishockeykampe er OK. Boksekampe er OK. Et plejehjem er absolut
> det bedste sted at tage hende til. Og hvornår har du måske sidst

Igen ting som du absolut ingen indflydelse har på. Din datter fortæller dig
at hun sover ovre hos Mette, i virkeligheden laver hun spændende ting sammen
med Morten - måske også med Mette og hendes kæreste

> [...]
> bag mit hus.
> Lad være med at prøve på at tage røven på mig.

Tro mig - han har øvet smørren hjemmefra - så den kommer som skidt fra en
spædekalv. Ikke desto mindre kan det sagtens være løgn.

> [...]
> il dit køretøj. Der er ingen grund til at du skal komme indenfor.
> Det camouflagemalede ansigt du måske kan skimte bag persiennerne, er

Stakkels din datter. Hun vokser sikkert op og bliver enten totalt bange for
livet - eller også kommer hun til at hade sin far.

Jeg havde en mor der var streng og nervøs som du. Det betød bare at jeg
aldrig fortalte hende sandheden. Så kan du jo vælge hvad du helst vil.

Venligst Anita

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-01-05 14:39

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

- klip - en hel masse meget fornuftigt

Ja, jeg forstår heller ikke helt, hvorfor Kims datter skal sendes til en
eller anden form for selvforsvar, fordi HAN er angst.
Måske ville pengene være bedre anvendt på, at farmand gik til stress- og
angsthåndtering?

Hilsen Inger

Fra : SpookiePower

Dato : 07-01-05 14:44

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, jeg forstår heller ikke helt, hvorfor Kims datter skal sendes til en eller anden form for
> selvforsvar, fordi HAN er angst.

Jeg mener ikke hun skal gøre det, fordi Kim syntes hun skal.Hun skal
gøre det hvis hun har lyst.

> Måske ville pengene være bedre anvendt på, at farmand gik til stress- og angsthåndtering?

Du mener måske at selvforsvarstræning er penge ud af vinduet ?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-01-05 15:01

"SpookiePower" <boxjunk2600@yahoo.com> skrev i en meddelelse
?

> Du mener måske at selvforsvarstræning er penge ud af vinduet ?

Absolut ikke, hvis - som du skriver - det er pigens eget ønske.
Men det fremgår ikke nogen steder, at HUN er utryg.

Og hun kan jo sendes fra Herodes til Pilatus, uden at det reelt dæmper
farmands angst: Der vil altid være et eller andet, man kan være bange for,
så længe man har børn

Hilsen Inger

Fra : Brian k

Dato : 08-01-05 01:35

Inger Pedersen wrote:
> "SpookiePower" <boxjunk2600@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> ?

> Absolut ikke, hvis - som du skriver - det er pigens eget ønske.
> Men det fremgår ikke nogen steder, at HUN er utryg.

Og de fleste børn ønsker ikke at gå i skole -skal de også kun i skole hvis
de har lyst?

Som forældre træffer man valg på sine børn vegne, det være sig uddanelse,
social kompetancer, selvforsvar, osv

> Og hun kan jo sendes fra Herodes til Pilatus, uden at det reelt dæmper
> farmands angst: Der vil altid være et eller andet, man kan være bange
> for, så længe man har børn

ja, eller sendes i skole for at opfylde faderens ønske om at hun skal kunne
blive til noget når hun bliver voksen.

Whats your point?

/brian

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-01-05 13:40

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Og de fleste børn ønsker ikke at gå i skole

Hvad bygger du det på?

> -skal de også kun i skole hvis de har lyst?

Jeg er ikke enig i dit udgangspunkt; men jo: I Danmark skal børn i en eller
anden form for skole.

> Som forældre træffer man valg på sine børn vegne, det være sig uddanelse,
> social kompetancer, selvforsvar, osv

Enig i, at man træffer valg mht. skolegang og UDBUDDET af
fritidsaktiviteter. Den dag, det hedder uddannelse, tror jeg de fleste unge
mennesker vil frabede sig, at forældrene træffer valg.
Og man kan ikke vælge sit barns sociale kompetencer, men give dem mulighed
for at udvikle dem.

> ja, eller sendes i skole for at opfylde faderens ønske om at hun skal
> kunne blive til noget når hun bliver voksen.
>
> Whats your point?

At der er pokker til forskel på at "udøve sin forældremyndighed" for at
opnå noget positivt - og at udøve den på baggrund af en diffus angst.

Det er fint nok at foretage en realistisk vurdering af situationen - og
handle derefter, fordi "jeg vil det her, og det vil være godt".
Det giver konstruktive, positive handlmuligheder.
Set herfra vil det være en god ide at tage en snak med pigen om "hvordan man
gør", og - måske - at hun går til selvforsvar. Eller noget andet, som man
tror på, vil virke i den konkrete situation.

Men er baggrunden en fars aggression og diffuse angst for "at der sker nok
min datter et eller andet ondt på et eller andet tidspunkt", har man ikke
den samme konstruktive handlemulighed: Man kan sende pigen til selvforsvar,
ja - men der vil stadig være andre risici - og hvad gør man så lige ved det?
Det bliver nemt til en angstfyldt og neurotisk tilgang til verden, hvis man
hele tiden skal fokusere på at undgå noget negativt, og forhindre det
farlige - som man ikke ved hvor kommer fra, hvem der gør det, eller hvornår
det sker.
Og han er stadig lige fokuseret på alt det grimme, han har tænkt sig at gøre
ved "de grimme og farlige" i stedet for at fokusere på alt det rare og gode,
han kunne foretage sig sammen med pigen og hendes omgangskreds.

Kort sagt: Pigen bliver begrænset i stedet for styrket - og fars angst er
formentlig stadig den samme.
Tilmed bliver han mere og mere stresset, fordi han hele tiden er nødt til at
opretholde højeste beredskab.

See the point now?

Hilsen Inger

Fra : Brian k

Dato : 08-01-05 17:26

Inger Pedersen wrote:

> Hvad bygger du det på?

Øhhh, hvor mange børn står op om morgene og siger "JUUUBBBBIIIIII, jeg skal
i skole!!!" (ikke mange)

> Jeg er ikke enig i dit udgangspunkt; men jo: I Danmark skal børn i en
> eller anden form for skole.

Du er ikke enig?

Det var dig der startede med at skrive "Absolut ikke, hvis - som du
skriver - det er pigens eget ønske.", altså ligger du op til at barnets
ønsker skal følges (hvis det passer med din overbevisning om hvad der er
korrekt for barnet)

> Enig i, at man træffer valg mht. skolegang og UDBUDDET af
> fritidsaktiviteter. Den dag, det hedder uddannelse, tror jeg de
> fleste unge mennesker vil frabede sig, at forældrene træffer valg.

Jeg snakker jo ikke om at man siger "du SKAL være tandlæge", men at man jo
faktisk sporer barnet ind på en masse muligheder -når man mens barnet er
lille, feks køber et tandlæge sæt.

> Og man kan ikke vælge sit barns sociale kompetencer, men give dem
> mulighed for at udvikle dem.

Hvem har påstået andet?

Hvor fremgår det at det er pga farmands angst?

Og hvis det er / var.. hvad så?, så længe man motivere til det og ikke
tvinger. På nøjagtig samme måde som jeg gjorde med min egen datter, hun
vågnede heller ikke op en morgen og sagde "hey, jeg vil gå til karate", jeg
tog hende med til en prøve time og vupti... så var hun intereserret.

> At der er pokker til forskel på at "udøve sin forældremyndighed" for
> at opnå noget positivt - og at udøve den på baggrund af en diffus
> angst.

hvordan når du til den konklution?

> [...]
> "hvordan man gør", og - måske - at hun går til selvforsvar. Eller
> noget andet, som man tror på, vil virke i den konkrete situation.

hvad får dig til at tro at han har gjort det anderledes?

> [...]
> at gøre ved "de grimme og farlige" i stedet for at fokusere på alt
> det rare og gode, han kunne foretage sig sammen med pigen og hendes

Godt du ikke er psykolog, for du drager da nogle farlige konklutioner -på et
yderst sparsomt oplysningsgrundlag!

> Kort sagt: Pigen bliver begrænset i stedet for styrket - og fars
> angst er formentlig stadig den samme.
> Tilmed bliver han mere og mere stresset, fordi han hele tiden er nødt
> til at opretholde højeste beredskab.

Samme besked som ovenfor!

> See the point now?

Nej, det jeg ser er at du trækker referancer til noget som ikke fremgår af
skriverens indlæg.

/brian

Fra : Anita

Dato : 08-01-05 18:25

Brian k wrote:

> Øhhh, hvor mange børn står op om morgene og siger "JUUUBBBBIIIIII,
> jeg skal i skole!!!" (ikke mange)

Tro det eller lad være, men der er faktisk børn, der er glade for at gå i
skole.

Enten fordi de bare godt kan lide det, eller fordi hjemmeforholdene ikke er
så super gode.

Venligst Anita

Fra : Brian k

Dato : 08-01-05 20:26

Anita wrote:

> Tro det eller lad være, men der er faktisk børn, der er glade for at
> gå i skole.

Ja, men flertallet af børn vil helst slippe og nu snakker vi jo altså om
forholdsvis små børn, som hellere vil lege end at sidde stille en hel dag.

At du så kender 1 - 3 børn som elsker at gå i skole giver ikke at det er et
flertal.

> Enten fordi de bare godt kan lide det, eller fordi hjemmeforholdene
> ikke er så super gode.

Hummm, hvis hjemmeforholdene ikke er gode, så vil børn (de små) netop ikke i
skole (instution)

/brian

Fra : Anita

Dato : 08-01-05 20:56

Brian k wrote:
> [...]
> hel dag.
>
> At du så kender 1 - 3 børn som elsker at gå i skole giver ikke at det

Jeg taler ikke om 1-3 børn.

> Hummm, hvis hjemmeforholdene ikke er gode, så vil børn (de små) netop
> ikke i skole (instution)

Hvad baserer du det på?

Venligst Anita

Fra : Brian k

Dato : 08-01-05 23:43

Anita wrote:

> Jeg taler ikke om 1-3 børn.

ok, så det er altså din påstand at de flest børn hellere vil i skole end at
blive hjemme?
Og iøvrigt lykkedes det dig ret godt at få flyttet emnet, det handlede om
hvorvidt forældres beslutninger omkring deres børn skulle træffes udfra
børns ønsker (altså anarki)

> Hvad baserer du det på?

Min erfaring med børn igennem 8 år (far, pædagomedhjælper, skolebestyrelse,
børnehavebestyrelse, kommunensforældrenævn, klassenævn), samt alle de bøger
jeg har læst om emnet (skilsmissebørn, samværskonflikter, børneopdragelse).
Næsten uanset hvad du som forældre udsætter børn for (under 9 - 10) så er de
så afhængige af deres forældre -at de - selv om det så er deres forældre der
gør dem utrygge -søger (forgæves) den tryghed de mangler hos deres forældre.
Mindre børn som oplever deres forældre skændtes, skilsmisse, vil "bare gerne
være hjemme", børn over 9 - 10 år, som er begyndt at blive lettere
selvstændige vil typisk søge sine venner, andre familie medlemmer eller en
anden som de er fortrolig med.

Sådan kort og ganske generaliserende.

/brian

Fra : Anita

Dato : 12-01-05 17:51

Brian k wrote:

> ok, så det er altså din påstand at de flest børn hellere vil i skole
> end at blive hjemme?

Ja, det er det faktisk.

> Og iøvrigt lykkedes det dig ret godt at få flyttet emnet, det
> handlede om hvorvidt forældres beslutninger omkring deres børn skulle
> træffes udfra børns ønsker (altså anarki)

Mener nu det var dig der kørte den over på skoleområdet. Jeg siger slet ikke
at forældre skal træffe alle beslutninger ud fra barnets ønsker. Men jeg
formoder heller ikke at du mener det modsatte (At alle belutninger foregår
uden hensyntagen til barnet og som tvang).

> [...]
> begyndt at blive lettere selvstændige vil typisk søge sine venner,
> andre familie medlemmer eller en anden som de er fortrolig med.

Tja, så må vi bo på hver sin planet. Mange af de "skæve" børn jeg har med at
gøre, er glade for skolen, idet den tilbyder alt det de ikke har hjemme.
Stabilitet, struktur, folk som lytter osv.osv.osv.

> Sådan kort og ganske generaliserende.

Det er mine kommentarer naturligvis osse. Men min oplevelse er en helt anden
end det du beskriver.

Venligst Anita

Fra : Anita

Dato : 07-01-05 15:14

Inger Pedersen wrote:
> [...]
> en eller anden form for selvforsvar, fordi HAN er angst.
> Måske ville pengene være bedre anvendt på, at farmand gik til stress-

He, findes der den slags kurser?

Men ja. Selvom pigen får lært selvforsvar, kan hun altså stadig blive
uønsket gravid, få en kønssygdom, blive kørt over af en bil osv., hvis hun
ikke får lært at passe på sig selv.

Venligst Anita

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-01-05 15:10

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> He, findes der den slags kurser?

Næppe i aftenskolen - men når man kan få hjælp til at lære at håndtere fly-
og edderkoppeskræk, kan man vel også lære det andet.

Hilsen Inger

Fra : Brian k

Dato : 08-01-05 01:36

Anita wrote:

> Men ja. Selvom pigen får lært selvforsvar, kan hun altså stadig blive
> uønsket gravid, få en kønssygdom, blive kørt over af en bil osv.,
> hvis hun ikke får lært at passe på sig selv.

Hej

ja og selv om hun får en uddannelse... så kan hun stadig ende uden et job

Whats your point?

/brian

Fra : Anita

Dato : 08-01-05 11:23

Brian k wrote:
> ja og selv om hun får en uddannelse... så kan hun stadig ende uden et
> job

Ja, men jeg tror på, at man er langt stærkere stillet med en uddannelse.
Både på kort og lang sigt. Hvis du er istand til at uddanne dig, kan du også
tage mange flere forskellige typer jobs. Der er ikke mange der ansætter en
ufaglært til ret meget andet end ufaglært arbejde.

> Whats your point?

At en datters far aldrig kan bestemme, hvem hun skal være kæreste med og
hvornår hun skal dyrke sex med ham. (Med mindre han vil spærre hende inde).

At en datters far kan ende med at gøre sit barn til en lille forkræmt pige,
fremfor en pige med selvtillid og styrke.

At en datters far kan ende med ikke at kende sit barn fordi hun alligevel
gør som det passer hende, men fortælle løgnehistorier derhjemme.

Venligst Anita

Fra : Brian k

Dato : 08-01-05 01:32

Inger Pedersen wrote:
> [...]
> en eller anden form for selvforsvar, fordi HAN er angst.
> Måske ville pengene være bedre anvendt på, at farmand gik til stress-

Hej

1. i aner ikke hvor kim og hans datter bor. Der er immervæk forskel på at bo
i en lille flække 6 km ude for slagelse -og på at bo i indre kbh (hvilket
jeg udfra kims ip nummer er ret sikker på at det er der han bor)

2. Selvforsvar er andet end blot at man bliver lavet til et våben, det
handler også om alt det i skriver: "at man lærer at genkende en farlig
situation, at kunne tale sig ud af det", osv, og som sidste løsning lærer
man hvordan man nemmest kommer ud af en låst situation -med livet i behold.

Og min egen datter på nu 7 år, som jo har gået til karate i 14 mdr, samt har
fået træning af sin far (mig), befandt sig i slutningen af sidste sommer i
en situation hvor 2 drenge (fra en klasse over hende) havde trængt hende op
i et hjørne uden for skolens område -de ville sikker ikke gøre hende
fortræd, blot skræmme hende "vi binder dig til flagstangen, så kan du håbe
på at nogen finder dig inden det bliver mørkt!!!", hun kunne ikke komme fra
dem, de skubbede til hende osv, som hun selv sagde "far.... jeg prøvede at
skubbe den ene til side også så jeg hans hånd komme imod mig, jeg skubbe
hans hånd til siden (parade), og gav han et spark på knæet... og så kan du
tro jeg løb far!!". Jeg er udemærket klar over at min datter sikker ikke var
blevet dræbt / voldtaget i denne givne situation -kan blot konstatere at
hendes træning bragte hende ud af en ret ubehagelig situation og at hun nu
er bevidst om hun rent faktisk ikke er svag -blot fordi "de andre" er større
og af hankøn -noget der kan være en god ting at være bevidst om når hun en
dag er 21 år og på vej hjem fra sin kæreste og møder en der ikke "tænker som
os andre normale mennesker".

Iøvrigt elskede min datter at gå til karate -lige som de 7 andre piger på
holdet gjorde.

Sakset fra www.karatekids.dk

Karate for børn er:

Spændende og udviklende

- Børnene lærer, udover basale karatetekniker, også selvforsvar, og bliver
igennem træningen introduceret for begreber som respekt, tålmodighed og
udholdenhed. Desuden opnår de igennem den fysiske træning forbedret fysisk
præcision, smidighed, koncentration, balance og koordination. Med andre ord,
de bliver stærkere både fysisk og mentalt.

Sjovt og lærerigt

- Ved at kombinere karatetræningen med motionslege, fastholder vi
interessen. Børnene lærer karate, og har det sjovt samtidigt. Fordi man yder
hver især i karate, er alle bidragende til at det bliver en god oplevelse at
træne sammen, og der opstår hurtigt et godt fællesskab børnene imellem.

Karatetræning består af:

Opvarmning/udstræk
Basistræning (stød/slag/spark/parader)
Basistræning under bevægelse (evnen til at benytte basale tekniker i
praksis)
Pudetræning
Styrke- og udholdenhedstræning
Kamptræning (efter ca. 6 måneder træning, og efter modererede regler for
børn)
Motionslege og styrkeøvelser
Stræk og afspænding

OBS: Bemærk, at der på vores børnehold ikke er nogen hård fysisk kontakt.
Træning, hvor der indgår kontakt, foregår altid på puder med bløde handsker,
og al træning er altid overvåget af vores erfarne børneinstruktører.

Sakset fra www.karatekids.dk

Fra : Henrik Petersen

Dato : 07-01-05 15:24

"Kim" <Noman@SpaM.dk> skrev i en meddelelse
> "Henrik Petersen" <iskold(fjern ?)@(fjern ?)boparken.dk> skrev

> Okay, du har ingen datter samt erfaring med subj...

Det var mere et general udsagn, det er bedre at forsvinde en at blive
overfaldet og kan et spark i bollerne hjælpe min datter til flugt, har jeg
ingen medlidenhed med overfaldsmanden. Hvorimod jeg ingen respekt har for
dig i det du vil tage en sømpistol og sømmen dreng fast, bare fordi du ikke
kan lide tøjet.
Vågn op, du skal ikke kunne forstå de unge, der er derfor de er unge og skal
prøve grænser, om så forældrerne kan lide det eller ej.

> Tror du jeg er ligeglad med hvad du har trænet ?
> Denne tråd omhandler en pige på 9 år...

Det var i sammen hæng med mit indlæg om karate og det jeg VILLE banke inde i
dit angst sykotiske hovede, var at min erfaring er at Teakwon-do, nok ikke
var hende, men mere Karate.

> Du, jeg mener det skam alvorligt....!

Det her var en joke, eller var det nu oxo det, efter at havde læse dine
indlæge, frygter jeg faktisk at du kunne finde på dette.

> Med al den exkalerende vold der efterhånden
> sker på gaden her i kbh. hvor almindelige
> mennesker ikke kan gå i fred og ro på gaden
> uden at blive antastet af en flok indvandrerdrenge
> der tror de er en helvedes masse...

Tror du selv at det kun er indvandre bnader der voldtager, han fyren der
voldtog en pige 3 gange og slæbte hende nøgen rund i indre københavn, vare
høj lyshårdet og meget bleg (i mine øjen vare han mindst 100
generationsdankser)

Tror oxo som mange andre skriver at du kommer til at gå en svær tid i møde
med din datter,hvis du ikke ændre synspunkter.

Tor du, du kun skal være bange for din datter, hvis du læser og ser nyheder,
så er det da drengene der bliver stukket ned med knive og dør. det er da
lige så slemt ikk

Hilsen

henrik

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 13-01-05 02:33

Kim wrote:

> Skulle jeg være "ironisk" kunne jeg give dig
> ( og andre ) mine 10 simple regler for at date
> min datter når den tid nu kommer, samt begrundelse:

Ironisk eller ej, fatter simpelthent ikke den slags tankegang der ligger
bag de holdninger du giver udtryk for.
Kender en med en tidligt udviklet datter. Hvad datteren har haft af
kærester siden hun var en 12 år gammel, har fået at vide, at hvis de så
meget som forsøgte at komme i trusserne på datteren, så ville de få
skåret nosserne af mv. ..... Og min bekendte har så absolut et
ansigtsudtryk og en måde at udtrykke sig på i de tilfælde, at modtageren
ikke vil være i tvivl om at det menes.

Hvad har det medført?
Tjae, idag hvor datteren er fyldt 15, har hun i de sidste par år ikke
holdt sig tilbage fra et vist endda ganske aktivt seksualliv .....
Indrømmet fornyligt overfor moderen.

Så det har jo hjulpet fedt med trusler om vold, hvor reelt mente de så
end har været.

Jan

Fra : Brian k

Dato : 13-01-05 13:53

Jan Allan Andersen wrote:

> [...]
> Indrømmet fornyligt overfor moderen.
>
> Så det har jo hjulpet fedt med trusler om vold, hvor reelt mente de så

Hej

I / du er sgu for langt ude.

Det kim skrev er en vittighed der har floreret på nettet i de sidste 5 - 6
år.

Og alligevel er der flere der har reageret som om at det var hans egne ord.

I guder !

Fra : Brian k

Dato : 13-01-05 14:58

Brian k wrote:

> [...]
> 5 - 6 år.
>
> Og alligevel er der flere der har reageret som om at det var hans

I forlængelse af mit svar kan jeg blot sige at det undre mig at:

Det er ok at tegne dyre forsikringer i lange baner på bil, bolig, cykler,
barnevogne, osv -for at forhindre at disse bliver ødelagt/stjålet/hærværk.

Mens det ikke er i orden at forsøge at motivere sit barn til at gå til en
SPORT hvor man samtidig lærer at beherske en situation / forsvare sig / for
god mental sunhed, osv.

En sport som kan afhjælpe mange grimme situationer, dette gælder både hjemme
i deres eget miljø, men så bestemt også når de skal "ud og se verdenen"

En sport som er en gruppe sport, som lærer barnet at "man løfter i flok"

jeg undres!

/brian

Fra : Kim

Dato : 19-01-05 17:03

> [...]
> år.
>
> Og alligevel er der flere der har reageret som om at det var hans egne

Nemlig, mange folk er sq for svævertsynede her i gruppen,
ikke noget at sige til at få mange børn er forstørede.

Mvh Kim

Fra : SpookiePower

Dato : 07-01-05 14:41

Hvis din datter har lyst til at gå til selvforsvar syntes jeg at
du skal lade hende gøre det. Om hun kan bruge det til noget
finder man først ud af i situationen. Min søster gik selv til
jiu-jitsu i mange år, med start da hun cirka var 12 år. Der
er da røget en fyr over skulderen på hende da han tog fat
i hende en anften på en togstation. Hvordan hun havde taklet
den situation uden sin selvforsvar er ikke til at vide. Måske
hun bare kunne nøjes med at løbe fra ham. Men der er ingen
tvivl om at det styrker selvtilliden. Og det gælder jo bla om at
udstråle selvsikkerhed, og være bevist om hvad der foregår
omkring sig.

Fra : hamselv\(DKMC\)

Dato : 07-01-05 15:21

"Kim" <Noman@SpaM.dk> skrev i en meddelelse
> Har nogen her erfaring med selvforsvars træning
> til deres 9 årige pige ?

Jeg har selv 2 piger som jeg da vil prøve at få til at gå til Ju-jutsu. Har
selv gået til Karate og Ju-jutsu i mange år.
Om det er i KBH eller Nørre Bøvelse, så er der vold og situationen er den
samme, man skal væk og kan man ikke det, må man gå imod. En voldsmand er
ligeglad med snak, gråd og løben væk. En på 15-50 kan sikkert godt løbe en 9
årig op, men gør det sikkert ikke hvis hun løber rigtig stærkt. Så løb kan
også være godt.
Men hvis jeg skulle lave noget voldtægt ville jeg nok ligge på lur og så er
der altså ikke tid til at løbe. Så er det godt hvis man kan et par små
tricks og afværge at man holdes fast og smides til jorden. Og derefter kan
man så løbe, hvis man ikke synes man kan kontrollere situationen længere end
dertil.

> Hvad er Jeres erfaring ?

Jeg har aldrig skulle bruge det, virker sikkert for selvsikker osv når jeg
render rundt.
Én gang kom der pludselig en (en jeg kender) bagfra og sprang op på ryggen
af mig og så fik han sig en flyvetur, så kunne han lære det hehe
En gang ved CF (gode gamle CF) hvor der var udrykning, havde jeg glemt noget
og så skulle det gå stærkt ind efter det igen. Blev fældet af et dørtrin,
lavede et forlæns rullefald og videre igen. Kendte jeg ikke til et
rullefald, havde jeg sikkert nikket gulvet en skalle, så ku _jeg_ lære det
hehe
Har man først lært det, sidder det i kroppen og kommer pr. refleks.

> Hvilken stil burde vælges ?

Ju-jutsu eller Aikido. I Ju-jutsu er der Aikido indbygget, sammen med
Karate, Judo og Tae Kwon Do. Aikido er bare Aikido i sig selv, men godt.
Og nu snakker jeg kun ud fra det jeg kender. Andre har sikkert prøvet andet
og anbefaler det. Men en pige på 9 kan sagtens gå til en af de ovennævnte.

> Hvor mange gange om ugen ?

Som klubben træner.

> Det sociale aspect ?

Det har været godt de steder jeg har trænet. Sjov og ballade, men under
trænning er der disciplin og ro. Børneholdene er dog mere frie.
http://www.budodanmark.dk skulle være et godt sted at starte med at tjekke
klubber i KBH.
www.martialarts.dk er også et godt sted.

Hvis nu du rigtig gerne vil have hende til at gå til en kampsport, så begynd
selv at gå til det også.

> Mvh Kim

hamselv herfra
--
VED BESVAR, HUSK AT RETTE ADRESSEN.
www.hamselv.org

Fra : Brian k

Dato : 07-01-05 16:28

Kim wrote:
> [...]
> at høre her i gr. Det kunne jo være rart at hun
> kunne forsvare sig selv når hun bliver 12-16 år
> og alle drengene for alvor begynder at løbe efter

Hej

Den absolut bedste klub i dk er:
School of Kyokushin Karate · Mariendalshallen · Mariendalsvej 21C, 1. sal ·
2000 Frederiksberg · Tlf. 25 21 05 81

hjemmeside: http://www.karatekids.dk/

min datter gik der fra hun var 6 år og indtil moderen fik FM, på det år
lærte hun rigtigt meget og var pavestolt hvergang hun graduerede.

Det der er rigtigt godt er at deres 2 børne trænere Per og Charlotte er
exectionelle til at omgås børn (specielt per), de har en rigtigt god og sjov
måde at lære fra sig.

Iøvrigt min datter der er nr 3 fra venstre side
http://www.karatekids.dk/fotos/grad-okt-2003/123_2390.JPG

/brian

Fra : Brian k

Dato : 07-01-05 17:16

Brian k wrote:
> Iøvrigt min datter der er nr 3 fra venstre side
> http://www.karatekids.dk/fotos/grad-okt-2003/123_2390.JPG

ups.. nr 3 fra højre side

Fra : Ralph

Dato : 08-01-05 00:04

"Kim" <Noman@SpaM.dk> skrev i en meddelelse
> Har nogen her erfaring med selvforsvars træning
> til deres 9 årige pige ?

Nja....

Min søn gik til taek-wondo (?) da han var 9, DET gad han ikke, de var alt
for "militæragtige" som han sagde. Han er den højeste i klassen, så han
behøver ikke hjælpemidler, der er INGEN der tør slås.

En god opdragelse, selvtillid gør meget + selvfølgelig feje tricks.

For et par år siden da min datter var 14, gik hun ofte alene igennem et
stort grønt område vi har i "baghaven" for at komme hjem, ofte når det var
mørkt. En aften da hun var kommet hjem, ville jeg lige teste hende, da hun
gik forbi mig i stuen, tog jeg hendes håndled i et skruestikgreb "nu er jeg
en fremmed mand, hvad vil du gøre?" Så bed hun mig hårdt i hånden (der var
mærke i flere dage), dygtig pige. Et par dage efter lavede jeg samme nummer,
men huskede denne gang at holde hendes hånd hårdt ned så hun ikke kunne
bide, så bed hun mig først i skulderen, og derefter i hånden (to tydelige
bidemærker, igen i flere dage) "du kan være glad for at du er min far,
ellers havde jeg sparket dig i skridtet" DYGTIG PIGE.

Simpelt, men let.

--
venligst
Ralph

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-01-05 00:21

"du kan være glad for at du er min far,
> ellers havde jeg sparket dig i skridtet" DYGTIG PIGE.

Ja!

> Simpelt, men let.

Ja!

Hilsen Inger - som også for mange herrens år siden lærte det trick af sin
far, uden at den grundlæggende tillid til verden som et principielt rimeligt
sted blev ødelagt...

Fra : Ralph

Dato : 08-01-05 01:06

> Hilsen Inger - som også for mange herrens år siden lærte det trick af sin
> far,

Takker for tilliden, men det er faktisk IKKE noget jeg har lært hende, jeg
testede hende blot. Hun bestod med UG.

> uden at den grundlæggende tillid til verden som et principielt rimeligt
> sted blev ødelagt...

GODT princip, ´nat
--
venligst
Ralph

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-01-05 01:11

> Hun bestod med UG.

Ja.
---

> GODT princip, ´nat

Nemlig.
Godnat - og hvil i fred

Hilsen Inger

Fra : Jesper Mathiassen

Dato : 08-01-05 19:26

lør, 08 01 2005 kl. 00:04 +0100, skrev Ralph:
> [...]
> bidemærker, igen i flere dage) "du kan være glad for at du er min far,
> ellers havde jeg sparket dig i skridtet" DYGTIG PIGE.

Prøvede du klappe hende en mens hun bed? jeg mener, selvfølgelig gør det
ondt, men hvis man har tænkt sig at overfalde nogen som helst, selv små
piger, er man godt klar over faren for at de bider fra sig... og hvor
gerne jeg end vil give dig ret i det er nok, så tror jeg kun dette
forsvar holder til dril og træning. Hvis en person virkeligt er ude på
at gøre fortræd skal der mere til. Selv et spark i skridtet kan holdes
ud hvis alternativet er fængsel for pædofili, tror du ikke?
Hvis hun nu fik lært at vriste sig fri uden at tage øjnene fra sin
overfaldsmand (som hun jo bliver nødt til for at bide), kan hun både
afværge yderligere angreb samt give et bedre signalement senere.

Børn i 8-10 års alderen har derimod rigtig gode chancer for at avancere
væsentligt indenfor kampkunst, og jeg vil personligt foreslå nogle af de
mere defensive som Aikido, Ju-jitsu, judo etc. da de mere agressive som
Teak-won-dk, Karate og div. boxning kan føre til overdrevent forsvar
(Hvilket er forbudt i følge loven og derfor kan sende hende i fængsel
fremfor hendes overgrebsmand).

Derudover vil jeg anbefale de ældre Asiatiske fremfor de modern system
som Shoot-fighting og Four-range. De er udviklet til "street" fighting,
og har ikke samme traditioner og fortid som kommer fra de ældre med rod
i Japans og kinas etc. urolige fortid, og er ofte mere fokuseret på
direkte andvendelse end forbyggelse..

Min egen base for at nævne dette er personlig træning indenfor Judo,
Jio-jitsu og Aikido gennem 6 år, desværre uden grader da det var en
selvforsvars skole.. ), samt 3 grader indenfor Bujinkan Ninjutsu.

- Jesper

Fra : Brian k

Dato : 08-01-05 20:30

Jesper Mathiassen wrote:
> overdrevent forsvar (Hvilket er forbudt i følge loven og derfor kan
> sende hende i fængsel fremfor hendes overgrebsmand).

Kodeordet er så overdrevent. For straffeloven siger at man må bruge den
fornødne magt for at afværge / forhindre vold / forbrydelse

Hvis en voksen overfalder et barn (under 15 år) og barnet giver et slag på
struben (overdrevet eksempel) som slår voldsmanden ihjel, så vil barnet
slippe for nogen form for straf (medmindre der bevises forsæt)

/brian

Fra : Hjalte

Dato : 08-01-05 20:33

On Fri, 7 Jan 2005 10:26:52 +0100, "Kim" <Noman@SpaM.dk> wrote:

>Har nogen her erfaring med selvforsvars træning
>til deres 9 årige pige ?

Jeg har ingen erfaring.
Men vil dog alligevel give et råd med på vejen.
www.martialarts.dk

De fleste af dem ved hvad de snakker om.

MVH.
Hjalte
------------

Det fedeste konference software på nettet:
<http://www.hotconference.com/members/hjalte>

Klik på: "Click here to visit the free public room!"

Fra : Jesper Mathiassen

Dato : 08-01-05 20:48

lør, 08 01 2005 kl. 20:29 +0100, skrev Brian k:

> [...]
> struben (overdrevet eksempel) som slår voldsmanden ihjel, så vil barnet
> slippe for nogen form for straf (medmindre der bevises forsæt)

Og fortsæt kan f.eks. være brug af optrænet teknik, der kan betragtes
som modangreb, fremfor afværge. Afværge kan f.eks. være af brække den
hånd der er blevet grebet med, og stikke af efterfølgende, hvilket ikke
er noget der fremhæves i diverse karate/box o.l. klubber, der ønsker at
overmande og nedlægge modstanderen ( Hvilket er fint til
konkurrencebrug.. )

- Jesper

Fra : Brian k

Dato : 08-01-05 23:45

Jesper Mathiassen wrote:

> [...]
> ikke er noget der fremhæves i diverse karate/box o.l. klubber, der
> ønsker at overmande og nedlægge modstanderen ( Hvilket er fint til

Den må du lige forklare nærmere, for mig er det volapyk og usammenhængende

/brian

Fra : Jesper Mathiassen

Dato : 09-01-05 00:18

lør, 08 01 2005 kl. 23:44 +0100, skrev Brian k:

> Den må du lige forklare nærmere, for mig er det volapyk og usammenhængende

ok.. jeg skal prøve. Tag dit eksempel med barnet der slår en
overfaldsmand ihjel ved slag i struben. Det kan opfattes som et uheld,
hvis hun kan argumentere for at hun panisk slog efter ham tilfældigt for
at få angriberen væk. Alternativ kan det betragtes som et konsekvent
modangreb, forårsaget af træning i kampkunst. Altså at hun pga. træning
havde roen og viden til at vide at det angreb kunne være fatal, samt
hvordan det skulle undgås.
I de mere agresive kampkunst ser man ofte slag (og spark) blive brugt i
forsvar (f.eks. i Isshinryu Karate basis teknikker), hvilket betyder at
refleksen i en farlig situation bliver at lave et modangreb. I en retsag
vil dette blive brugt som grundlag for overdreven brug af forsvar, da
personen burde være i stand til at regulere dette.
I øvrigt er det min, og mange andres, opfattelse at de fleste kampkunst
udøvere rent faktisk _er_ i stand til at regulere dette og ikke bare
klare sig bedre i en presset situation, men også er bedre stand til at
se dem bygge op og undgå dem. Fordelen ved det mere defensive former,
som Aikido, er at refleksen i en presset situation ikke er modangreb,
men f.eks. balance brydning, og det er nemmere at forklare at angriberen
skvattede og slog sig på asfalten end at hans strubehoved er knust efter
slag.
SÃ¥ for at summere op: Kampkunst er en god ting, defensive kampkunster er
bedst til selvforsvar. Logik for perlehøns :) Men som der også er nævnt
andetsteds i denne tråd er det vigtigste faktisk at pigen gider sporten
eller kunsten, for det farligste er faktisk udøvere der kun har lært
lidt basis og tror de kan klare verden med det.

- Jesper

Fra : Brian k

Dato : 09-01-05 02:06

Jesper Mathiassen wrote:

> [...]
> sporten eller kunsten, for det farligste er faktisk udøvere der kun
> har lært lidt basis og tror de kan klare verden med det.

Var også det jeg troede du mente.

Og vi er for så vidt enige.

Men samtidig så ligger bevisbyrden hos anklageren, som vil få uanmindligt
svært ved at bevise at der var "forsæt", og er der som i det eks jeg gav,
tale om et barn mod en voksen -tidligere straffet person..... så tror jeg
ikke at der sker noget. Yderligere hvis der er tale om en pige.... vil gerne
se den dommer der dømmer en 14 årig pige for at i selvforsvar har slået
personen ihjel (med et slag) og samtidig skal det jo bevises at det ikke
rent faktisk var et uheld, refleks (og selv om det er en indøvet refleks, så
er angrebsmanden selvforskyldt).

Jeg blev en gang overfaldet i min butik, efter 1 velandrettet slag i
ansigtet på ham, jagtede jeg ham ud af butikken, løb efter ham over gaden og
da jeg indså at "han sgu kunne løbe hurtigere end mig", gav jeg ham et skub
i ryggen, hvilket naturligvis gjorde at han faldt fremover (overbalance),
"desværre" faldt han med sine tænder lige ned i kantstenen, han mistede 4 -
5 tænder og blodet stod ud af munden på ham, 30 vidner (mindst), det foregik
10 meter fra politistationen så der gik ikke lang tid før politiet ankom,
han anmeldte mig for vold -endte med en LANG næse, da politiet naturligvis
sagde at "jeg havde handlet ud fra §13 (tror jeg nok det er), som siger at
man må bruge den fornødne magt for at stoppe en forbrydelse (og for at
tilbageholde en forbryder)). Efter den nyhed spredtes i nabolaget, havde jeg
sjovt nok ikke flere af den slags kunder mere

Jeg ser min træning som noget der gør at jeg har reddet mig ud af mange
mærklige situationer, de fleste ganske uforskyldt; så som et pludseligt
slagsmål på et diskotek (mellem andre gæster), mens man er på vej ud, kommer
der pludslig en knytnæve mod en, de fleste ville stå forstenet og modtage et
slag på 20 - 30 kg lige i ansigtet, den der har dyrket selvforsvar vil rent
instinktivt lave en parade, og forsvinde i mængden.

Kan komme med utallige eksempler (som en tidligere nævnte, et rullefald,
dejlig ting at have indbygget som refleks).

Og iøvrigt var det min mor der "tvang" mig til at træne, hun var 3 dan i
karate, og allerede som 6 årig trak hun mig med til træning, noget jeg ikke
havde specielt meget lyst til, først efter 4 - 5 mdr, fandt jeg ud af at
"hey... det her er sgu noget der virker", fra den dag af var det ikke aldrig
mig der blev moppet af de andre hjemme i gården.

/brian

Fra : hamselv\(DKMC\)

Dato : 09-01-05 10:49

"Jesper Mathiassen" <styx@obel.aau.dk> skrev i en meddelelse
lør, 08 01 2005 kl. 23:44 +0100, skrev Brian k:
> Jesper Mathiassen wrote:
>En masse
>- Jesper

Da jeg startede på Karate dengang i 86 tror jeg det, fik vi at vide at hvis
der blev noget med slagsmål og politiet blev indblandet, så blev vores
hænder betragtet som våben. Eller var det bare noget pjat, de ville narre os
med fordi vi ikke var så store ??

hamselv herfra

Fra : Brian k

Dato : 09-01-05 11:53

hamselv(DKMC) wrote:
> [...]
> blev vores hænder betragtet som våben. Eller var det bare noget pjat,
> de ville narre os med fordi vi ikke var så store ??

så vidt jeg er orienteret er det i tilfælde at DU er voldsmanden og bruger
kampsport -så vil det blive betragtet som brug af våben.

/brian

Fra : Jesper Mathiassen

Dato : 09-01-05 12:03

søn, 09 01 2005 kl. 02:05 +0100, skrev Brian k:
> [...]
> slag på 20 - 30 kg lige i ansigtet, den der har dyrket selvforsvar vil rent
> instinktivt lave en parade, og forsvinde i mængden.

Det er nøjagtigt! den pointe jeg også gerne ville lave :) man har
simpelthen en meget sundere reaktion på farlige situationer når man har
trænet :)

> Kan komme med utallige eksempler (som en tidligere nævnte, et rullefald,
> dejlig ting at have indbygget som refleks).

Også mig, f.eks. kan fald fra cykel gøres aldeles elegant :)

> [...]
> "hey... det her er sgu noget der virker", fra den dag af var det ikke aldrig
> mig der blev moppet af de andre hjemme i gården.

Jeg har så noget fundamentalt imod Karate.. omend jeg må nok erkende det
til en hvis grad er grundløst. Jeg har bare kendt en del der er raget
uklar med både politi og dørmænd pga. lidt for hurtige reflekser (Ikke
altid det er politiet der står for at fange og afstraffe folk.. :/ )
Derimod kender jeg tilsvarende folk fra Aikido klubber som er stortset
umulige at røre, og judo folk der føles som at sloges med en jakke, men
i beggetilfælde er der ofte ingen eller mindre skader der udeles og
kontrollen med modstanderen og situationen er langt større.

- Jesper

Fra : Vibeke

Dato : 10-01-05 08:19

> Har nogen her erfaring med selvforsvars træning
> til deres 9 årige pige ?

Min kærreste har selv dyrket en hel del forskellige kampsport igennem sin
ungdom, og han siger altid at judo er stedet at starte for mindre børn - for
der har de noget at lære.
Jeg havde også flere veninder i folkeskolen som gik til judo, og de vidste
godt nok hvad de gjorde (de endte så også op på landsholdet så de var nok
også forholdsvis gode). Men umiddelbart ville jeg foreslå judo. Der burde
man lære hvad man har brug for for at kunne forsvare sig selv. Det kræver
naturligvis at pigen gider deltage.

> Hvor mange gange om ugen ?

Det kommer jo an på de enkelte klubber, men mon ikke det som regel er 2
gange om ugen?

> Det sociale aspect ?

Som jeg forstod det var der et rigtig godt socialt liv der.

> [...]
> at høre her i gr. Det kunne jo være rart at hun
> kunne forsvare sig selv når hun bliver 12-16 år
> og alle drengene for alvor begynder at løbe efter

Så skal hun jo nok fortsætte og holde det ved lige. Men der er jo flere
bonusser end lige det med at kunne forsvare sig selv, og hvorfor vente til
efter sommerferien?

/Vibeke

Fra : Kim

Dato : 19-01-05 19:04

"Vibeke" <vibeke1@hotmail.com> skrev
> [...]
> ungdom, og han siger altid at judo er stedet at starte for mindre børn -

Har du nogle gode adresser her i Kbh's-området ?

> Men der er jo flere
> bonusser end lige det med at kunne forsvare sig selv, og hvorfor vente til
> efter sommerferien?

Fordi der stopper svømmesæsonen.
Godt nok er kondition godt og sundt,
men at træne 3 gange om ugen,
( 2* judo og 1* svømning ) + stævner,
+ spejder incl. lejrture, ja så ville der jo
ikke være meget tid til at lave lektier, være
sammen med kammeraterne og os forældre
ikke at forglemme m.m...
Derfor efter sommerferien, og det kun hvis
vi alle har lysten, intet er bestemt endnu, hvad
jeg også prøvede at give udtryk for i min tråd: