Salven til rød hale
Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 03-01-05 18:55

Hej!

Jeg kan huske vi brugte en salve mod rød hale da min dreng var spæd. Den
indeholdt blandt andet tjære og lanolin og den var i en krukke. Er der mon
nogen af jer, som kan huske hvad salven hedder? Vi fik den anbefalet af
sundhedsplejersken.

Hvad bruger I når uheldet er ude og numsen er blevet rød? Jeg har hørt
hverken zinksalve eller Natusan er godt.

Hilsen
Peter

Fra : knm

Dato : 03-01-05 19:38

> Hvad bruger I når uheldet er ude og numsen er blevet rød?

Her bruger vi inotyol, en tyk tyk salve der købes på apoteket, det er helt
fantastisk...

Karina

Fra : Ole Stigaard

Dato : 03-01-05 20:24

On Mon, 3 Jan 2005 18:55:00 +0100, Peter Løhde Svarre
<svarre69@mali.tele.dk> wrote:

> Hvad bruger I når uheldet er ude og numsen er blevet rød? Jeg har hørt
> hverken zinksalve eller Natusan er godt.

Calendula babycreme fra Weleda. Vi bruger den både forebyggende og hvis
halen er blevet godt irriteret.
Mange produkter (bl.a. de stribede fra Matas og apotekets) indeholder
forskellige parabener. Det er selvfølgelig op til den enkelte, men vi har
valgt at forsøge så vidt muligt at undgå disse konserveringsmidler.

Ole S

--
My mailaccount is not read. Please use news'ad'stigaard'dot'net
Jeg læser ikke post til denne adresse. Brug istedet

Fra : Christina S

Dato : 03-01-05 21:20

"Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> wrote in message
newssj1j6amf73aafo@arbejde...

> Calendula babycreme fra Weleda. Vi bruger den både forebyggende og hvis
> halen er blevet godt irriteret.

.... og oftest er det nok bare at smøre lidt modermælk på og lade numsen få
lidt luft, så er det hele væk igen.

Christina

Fra : TriDane

Dato : 04-01-05 21:29

> [...]

> forskellige parabener. Det er selvfølgelig op til den enkelte, men vi
> har valgt at forsøge så vidt muligt at undgå disse

Calendula, den bruger vi også (fås i Matas). Dagen efter er den røde
numse væk.

mvh.
Kim

Fra : Mus

Dato : 08-01-05 12:56

Ole Stigaard <spam1@stigaard.net> skrev i en
nyhedsmeddelelsesj1j6amf73aafo@arbejde...

> [...]
> forskellige parabener. Det er selvfølgelig op til den enkelte, men vi har
> valgt at forsøge så vidt muligt at undgå disse konserveringsmidler.

Ja men netop weleda's babycreme indeholder da vist både parfume og glyceryl
linoleate som skulle være ret så miljøbelastende. Når nu man prøver at gøre
det rette, så er det vel vigtigt at tage med.

LN

Fra : Ole Stigaard

Dato : 08-01-05 14:35

On Sat, 8 Jan 2005 12:55:51 +0100, Mus <Bastian@sol.dk> wrote:

> [...]
> gøre
> det rette, så er det vel vigtigt at tage med.

Miljø og sundhed (fra hvem jeg går ud fra du har dine informationer?) kan
hverken anbefale eller fraråde brug af stoffet glyceryl
linoleate, ud fra et helbredsmæssigt synspunkt. Stoffet er aerobt
nedbrydeligt, hvorfor det ikke vil slippe ud i miljøet efter en tur gennem
et rensningsanlæg. Men du har da ret så langt at der er en potentiel
miljørisiko ved stoffet. Men zinkudvinding er også forbundet med store
belastninger for miljøet, så skal man da også undgå midler, som indeholder
zink?
Mht parfume, så bliver calendula så vidt jeg har forstået altid omtalt som
parfume i den engelske dekleration. Ligemeget om det er i produktet som
aktivstof eller ej.

Christina har netop skrevet en mail til Weleda for at spørge ind til
problematikken. Vi vender tilbage når de har svaret.

Mvh Ole S

Fra : Mus

Dato : 08-01-05 15:40

> [...]
> miljørisiko ved stoffet. Men zinkudvinding er også forbundet med store
> belastninger for miljøet, så skal man da også undgå midler, som indeholder

Ja det er jo op til den enkelte

> Mht parfume, så bliver calendula så vidt jeg har forstået altid omtalt som
> parfume i den engelske dekleration. Ligemeget om det er i produktet som
> aktivstof eller ej.

Jo men mange af weleda´s produkter beskrives jo som parfume fri på Miljø og
sundhed, så går da udfra de kender forskel.

> Christina har netop skrevet en mail til Weleda for at spørge ind til
> problematikken. Vi vender tilbage når de har svaret.
>
> Mvh Ole S

Ja når man spørger selve producenten af varen får man jo nok det svar
producenten vil have man får
Har ikke selv stået med cremen mellem hænderne. Havd står der på ?

LN

Fra : Ole Stigaard

Dato : 08-01-05 17:41

On Sat, 8 Jan 2005 15:40:24 +0100, Mus <Bastian@sol.dk> wrote:

> Ja når man spørger selve producenten af varen får man jo nok det svar
> producenten vil have man får
> Har ikke selv stået med cremen mellem hænderne. Havd står der på ?

Indholdsfortegnelsen står på pakningen og ikke på tuben, og pakningen er
forlængst af leveret til genbrug. I flg. weleda.de (hvor man kan se
deklerationer på alle deres produkter) indeholder cremen følgende:

Calendula-Babycreme

Inhaltsstoffe (Volldeklaration): Wasser, Ölauszug (Erdnußöl) aus
Ringelblumen-
(Calendula-) und Kamillenblüten; Zinkoxid, Bienenwachs, Wollwachs
(Lanolin), Fettsäureglyzerid, Tonerde, Mischung natürlicher ätherischer
Öle.

Ole S

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 13-01-05 14:18

Ole Stigaard wrote:

> [...]
> (Calendula-) und Kamillenblüten; Zinkoxid, Bienenwachs, Wollwachs
> (Lanolin), Fettsäureglyzerid, Tonerde, Mischung natürlicher ätherischer

Zinkoxid -> zinksalve, ikke sandt?

Fra : Ole Stigaard

Dato : 08-01-05 17:41

Fra : Lars Raaby

Dato : 03-01-05 21:16

Peter Løhde Svarre skrev bl.a.:

> Hvad bruger I når uheldet er ude og numsen er blevet rød? Jeg
> har hørt hverken zinksalve eller Natusan er godt.

Jeg bruger *Pantothenol salve* kan købes på apoteket

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : karsten & Pia

Dato : 04-01-05 08:26

> indeholdt blandt andet tjære og lanolin og den var i en krukke. Er der mon

Måske Madsens salve? Mener den kan købes i Matas.

MVH Pia

Fra : Dan

Dato : 05-01-05 10:13

Calendula er baseret på en blomst som jeg har glemt navnet på..anyway, jeg
bruger et lignende produkt lavet i Rumænien og det virker bare super. Vi
veksler mellem den og Inotyol.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 05-01-05 11:18

"Dan" <noemaill@tanhkouy.com> skrev i en meddelelse
> Calendula er baseret på en blomst som jeg har glemt navnet på..

Morgenfrue: http://makeashorterlink.com/?C10043A2A
Man kan såmænd også komme den i salat, når man nu alligevel har den i
haven...

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : karsten & Pia

Dato : 05-01-05 11:00

Og ellers vil jeg sige at, de aloe vera produkter som forhandles gennem LR
er vældig gode, vi har haft enormt held med dem både ved rød numse og
eksemudbrud, så dem kan jeg varmt anbefale.

MVH Pia

Fra : Iben Holst

Dato : 09-01-05 15:46

Hej...

Kender desværre ikke salven du nævner...

Jeg lufter barnets numse mest muligt, især hvis den er blevet rød.
Hvis det kun er ganske lidt bruger jeg kartoffelmel - er det moderat bruger
jeg et tyndt lag zinksalve (apotekets egen som er drøj i brug) under
kartoffelmelet.
Er det helt slemt skolder jeg bomuldsklæder og ligger (afkølet! - og godt
opvredet) på det røde ved hver bleskift i 2 dage. Mere skal man ikke bruge
dem; selvom de hjælper super godt, holder det også numsen våd fra start af
bleskift og det giver modsatte effekt hvis det bruges mere en ca 2 dage. Men
med disse, er en rød numse også hurtigt overstået igen.....

Iben

Fra : karsten & Pia

Dato : 09-01-05 16:22

> Kender desværre ikke salven du nævner...

Hvis det er mit indlæg du hentyder til med aloe vera, så har jeg her fundet
et link hvor nogle af produkterne beskrives.
http://www.sh-cosmetic.dk/produkter/naturallife/

Jeg kender en der forhandler det og får det derigennem, så kender ikke den
pågældende side personligt, men basisprodukterne har jeg gode erfaringer
med.

MVH Pia

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 13-01-05 14:16

Peter Løhde Svarre wrote:
> [...]
> nogen af jer, som kan huske hvad salven hedder? Vi fik den anbefalet af

Kan det være "Bituminol"? Det er i en lille krukke, indholder lanolin og
stinker af tjære. (Apotekeren kaldte det også "tjæresalve"). Bør efter
hvad vi har fået at vide ikke bruges til numser der "bare er røde, men
reserveres til hudløse numser.

> Hvad bruger I når uheldet er ude og numsen er blevet rød? Jeg har hørt
> hverken zinksalve eller Natusan er godt.

Vi bruger normalt zinksalve, så jeg vil meget gerne høre mere om hvad du
har hørt?