Så nærmer det sig!
Fra : Heidi Jensen

Dato : 03-01-05 12:03

Hej

Så nu skulle det gerne nærme sig, at vi bliver forældre for første gang! Vi
havde termin i går.... Nu synes jeg så pludselig at der kommer en masse
spørgsmål, om hvad vi skal have købt ind, håber I så lige kan give mig nogle
råd med på vejen, med hvad der er godt at have hjemme inden den lille
kommer!

Tøj, sengetøj osv. har vi! 1 pakke bleer, lidt salve og sådan til bad, 2
sutter, ja og lidt andet! Hvad med en barnevognsrangle? skal jeg købe det,
eller vente til at se hvad vi får i gave? Men har man overskud til det?
Stofbleer, hvor mange er godt at ha? Vaskeklude, engangs eller hvad bruger
I? Sutteflasker, skal man også have sådan en? Og hvad ellers skal jeg have
købt ind?

Det kan godt være, at det er nogen dumme spørgsmål? Men hva' ved jeg? Jeg
har aldrig prøvet det før???

Venlig Hilsen/ Best Regards
Heidi Jensen
www.hot-newlife.dk

Fra : Rasmussen

Dato : 03-01-05 12:39

"Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> købt ind?
>
> Det kan godt være, at det er nogen dumme spørgsmål? Men hva' ved jeg? Jeg

Det lyder da til du har styr på tingene.
Ammeindlæg, var måske noget som du ret hurtigt kan få brug for, men ellers
har butikkerne åben også efter du har født
Vent med at købe det helt stor ind, du vil hurtigt finde ud af at noget er
uundværligt for dig og din baby, mens andet er pengene ud af vinduet.
Og I vil sikkert få en masse gaver, så som rangler osv.i barselgave.

Vi brugte rigtig mange stofbleer, da Jakob ikke ville have sut, så de blev
brugt som "trøsteble/sutteklud", men det er jo ikke sikkert jeres baby har
brug for det.
Vi brugt engangsklude til halen og alm. vaskeklude til ansigtet.
Det er jo ikke sikkert du lige skal bruge sutteflasker lige med det samme,
men de kan da købes i de fleste fødevarebutikker, så de er ikke helt umulige
at få fat i.

Du skal nok få overskud, eller så må du sende masnden, mor, eller andre på
indkøb for dig.

Pøj pøj med det hele

Venlig hilsen Jakobs mor og om 2. mdr Julies mor

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 03-01-05 12:47

"Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan godt være, at det er nogen dumme spørgsmål? Men hva' ved jeg? Jeg
> har aldrig prøvet det før???

Der findes ingen dumme ? kun dumme svar, måske er dette et af dem. Men hva'
ved jeg? Jeg har kun prøvet det en gang .

Mit råd til Jer er, VENDT...

Hav' det nødvendige og det ved alle vist godt hvad er hvis man tænker sig
lidt om , når I kommer hjem og daglig dagen kommer og I støder på noget I
mangler eller godt kunne tænke Jer, så skriv det ned og brug det til
barsels- og dåbs ønsker. Er det noget akut så fis ud og køb det.

Jeg ved der var to ja kun to tåbelige ting vi (jeg) købte, det ene var et
badevands termometer det andet kan jeg ikke huske .

Mvh
Henrik

Fra : Cat

Dato : 03-01-05 12:48

> [...]
> I? Sutteflasker, skal man også have sådan en? Og hvad ellers skal jeg have

Sutter og sutteflaske skal du smide ud. Sutter kan give sutteforvirring de
første 6-10 uger - man sutter forskelligt på et bryst og på en sut.
Sutteflasker er det samme. Det er meget nemmere bare at amme. Den tid, man
evt sparer ved at lade nogle andre give en flaske, bruges på at malke ud.

Og så skal du huske, at sådan en lille en gerne vil have mad 10-12 gange i
døgnet - hvis din mor eller andre siger hver 3. time eller hver 4., så kan
du få meget store besværligheder med at holde mælkeproduktionen oppe -
endsige at give barnet mad nok.

Ellers kan de klare sig med forbløffende lidt de første dage. Gaver kommer
der masser af - så kan man se, hvad man mangler bagefter. Legetøj har de
ingen glæde af de første uger alligevel. Bleer, lidt tøj (bomuld - gerne
hvidt, så det kan vaskes ved høj temperatur), ammeindlæg til når du lækker,
en (evt flere) god blød bh'er, der kan løftes op eller knappes op. Og så
boede mine næsten i liften i den første tid.

Vi havde mindst 36 stofbleer, men vi svøbte dem også om numsen på baby og
brugte ikke engangs, før de var 6 mdr. Til savleklude er 12 måske nok? Kan I
arve nogen - de er så bløde, når de har været brugt til et barn i forvejen.
En sammenlagt stofble i bh-en om natten kan være rar, hvis man virkelig
lækker! Bagefter er de fabelagtige til at pudse vinduer med, men det varer
lidt tid, før I har overskud til at gøre den slags.

Og så lad være med at tro, at du kan gøre meget andet end at passe barn. Du
kan ikke holde huset, købe ind, vaske tøj eller lave mad samtidig. Der er en
grund til, at der er barselsorlov. Giv dig selv et mentalt klap på skulderen
de dage, hvor du får brusebad og måske endda kommer i tøjet!

Hvis du er god til engelsk er misc.kids.breastfeeding det aller-aller-bedste
sted at spørge, hvis/når amningen driller. De ved ALT!!!! Foreningen
"Forældre og Fødsel" plejede at have ammerådgivere, som man kunne ringe til,
hvis man havde brug for det - også selvom man ikke var medlem af foreningen.
Jeg ved ikke, om de eksisterer endnu.

Sundhedsplejersker, hospitalspersonale og praktiserende læger ved ikke altid
nok om amning - det er sørgeligt, men sandt. Amning er et håndværk, der
kan/skal læres. Vi er ikke alle født med at kunne det på forhånd, men det
*kan* også læres, hvis man søger information, når det ikke bare går af sig
selv, i stedet for at give op. Der er metoder til at øge mælkeproduktionen,
hvis man ikke synes, man har mælk nok, f.eks. Børn får vækstspring, hvor de
vil sutte hele tiden i 3-4 dage - det er ikke fordi de skal have erstatning,
de er bare ved at skrue op for produktionen. Så skal man bare gå i seng med
en god bog, barnet og masser at drikke og amme-amme-amme. Efter nogle dage
kan brysterne følge med igen, barnet sover i to dage, og alt tøjet er blevet
for småt. Det er i den situation, at mange mødre giver op eller tror, de
ikke har mælk nok.

En anden ting: De første 8-10 uger styres produktionen af hormoner. Man har
brystspænding og brystet føles 'fuldt'. Efter den periode går det over til
at blive styret af barnets suttemønster - mere amning giver mere mælk.
Brystet føles ikke så fuldt mere, og mødrene tror, der ikke er mælk. Der er
altid mælk - et bryst kan ikke tømmes. Det producerer allermest mælk i den
første time efter amning - eller endda mens der ammes.

Hvis der er spørgsmål til amningen, så prøv at komme med dem her eller på
misc.kids.breastfeeding. Jeg er ikke lige så erfaren som folkene derovre -
til gengæld taler jeg dansk.

Held og lykke med fødslen - de dage, der går efter terminen og før fødslen
er de længste i ens liv

Tine

Fra : Mus

Dato : 03-01-05 13:35

> [...]
> evt sparer ved at lade nogle andre give en flaske, bruges på at malke ud.

Står selv i samme situation, men dog først til april(det er alt for længe
til).
Er del virkelig så længe man helst ikke skal bruge sut?
Mht sutteflaske har jeg nu tænkt mig at købe en enkelt. Det kan jo være man
ikke kan amme - selv om de fleste godt kan. Og så er det vel rart at have en
hjemme og bruges senere skal den jo alligevel så spildt er det vel ikke.

> [...]

skulderen
> de dage, hvor du får brusebad og måske endda kommer i tøjet!

Hmm er det ikke meget forskelligt? Med min søsters tre børn ved jeg det var
meget stor forskel. Ved det første barn, havde hun aldrig gjort mere rent -
ved nummer to aldrig gjort mindre rent he he. Men nok en god ide, som du
skriver i hvert fald ikke at forvente det.

Hvad med termometer og sådan en dims til at suge sn.. ud af næsen på den
lille?

LN

Fra : Cat

Dato : 03-01-05 14:29

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> hjemme og bruges senere skal den jo alligevel så spildt er det vel ikke.

Ikke nødvendigvis. I seks-månedersalderen kan de lære at drikke af kop.
Hvis man har den er det nogle gange lidt for fristende liiige at købe lidt
erstatning, og for hver flaske erstatning du giver, sender du signaler til
brysterne om, at den mælk behøvede de ikke producere. Det giver alt andet
lige lavere produktion, der får moderen til at give flere flasker, der giver
lavere produktion, der får....

> [...]
> ved nummer to aldrig gjort mindre rent he he. Men nok en god ide, som du
> skriver i hvert fald ikke at forvente det.

Hvor længe ammede hun med den første? Hvis det gik i kage for hende vil jeg
påstå, at det var gulvkludens skyld.

> Hvad med termometer og sådan en dims til at suge sn.. ud af næsen på den
> lille?

Hvad vil du bruge termometeret til? Badevand klarer du sikrere med en albue,
og det er jo slet ikke sikkert, at barnet bliver forkølet - især ikke hvis
det får masser af immunisering fra mors gode mælk......

Tine.

Fra : Mus

Dato : 03-01-05 16:49

> [...]
> brysterne om, at den mælk behøvede de ikke producere. Det giver alt andet
> lige lavere produktion, der får moderen til at give flere flasker, der

Jeg håber og tror nu ikke jeg vil forfalde til det med at bruge erstatning,
hvis jeg kan amme. Nu har jeg glædet mig til en lille og det at amme i mange
år efterhånden så håber virkelig jeg kan amme. Men igen det er første gang
så jeg ved ikke hvad søren jeg vil gøre i den givne situation. Kan have
meninger nu he he - men om de holder? Mine forventninger til det at amme er
ret store og håber ikke jeg bliver skuffet.

> var
> rent -
>
> Hvor længe ammede hun med den første? Hvis det gik i kage for hende vil
jeg
> påstå, at det var gulvkludens skyld.

Mener hun ammede 8-9 mdr ved alle tre børn. Hun har aldrig nævnt noget om at
det var gået i kage. Tror nu mere det var et bevidst valg fra hendes side.

> [...]
> og det er jo slet ikke sikkert, at barnet bliver forkølet - især ikke hvis
> det får masser af immunisering fra mors gode mælk......

Ikke til badevand men til numsen i tilfælde af sygdom. Nu ved jeg jo ikke,
hvor let sådanne små blive syge.

LN

Fra : Cat

Dato : 03-01-05 16:37

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Ikke til badevand men til numsen i tilfælde af sygdom. Nu ved jeg jo ikke,
> hvor let sådanne små blive syge.

Igen - vent med at købe, til du får brug for det. Der kan gå utroligt mange
penge til på dimser. Måske de kunne bruges på rengøringshjælp i stedet.
Eller guf til mor.

Det meste kan købes fra dag til dag - især hvis man bor i en lidt større by.

Tine

Fra : Gitte

Dato : 03-01-05 17:14

Hejsa

>Ikke til badevand men til numsen i tilfælde af sygdom. Nu ved jeg jo ikke,
>hvor let sådanne små blive syge.

Det skader i hvert fald ikke at have et feber-termometer i huset. Hvis
den lille bliver syg/sløj en aften, kan det være svært at få fat på -
og det kan være rart at vide, om feberen er/bliver alarmerende høj. Og
før eller siden vil I jo opleve sygdom hos den lille...
Og hvor meget de er syge, er vidt forskelligt. Den store jeg har på 5
år har været forbavsende lidt syg. Tror at vi alt i alt har haft max 5
sygedage ved ham. Og det har været sådan noget med feber en aften, der
var væk næste morgen + lidt småforkølelse/snotnæse. Den lille på knap
4 måneder har allerede været sit første besøg hos vagtlægen, efter
flere dage med svingende feber, ingen appetit, blod i urinen o.lign.
Så der er forskel, og man kan aldrig vide, hvornår det rammer...

MVH
Gitte

Fra : Mus

Dato : 03-01-05 17:42

Gitte <gajb@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41d96e3c.36951022@news.tele.dk...
> [...]
> flere dage med svingende feber, ingen appetit, blod i urinen o.lign.
> Så der er forskel, og man kan aldrig vide, hvornår det rammer...

Ja vi har nemlig kun et termometer i huset og det er lige som hos Heidi endt
som hunde-numse termometer og så synes vi altså det skal forblive hundens

LN

Fra : Mette

Dato : 09-01-05 17:44

> Hvad vil du bruge termometeret til? Badevand klarer du sikrere med en
> albue,

Ja, nu blev min datter ammet i 19 mdr. og hun var hverken mere eller mindre
forkølet end andre børn...
Vi brugte dog heller ikke badevandstermometer, men vi havde et godt
øre-termometer, som vi har haft stor glæde af - også til de voksne

Fra : Mette

Dato : 03-01-05 15:13

> [...]

en
> hjemme og bruges senere skal den jo alligevel så spildt er det vel ikke.

Jeg synes, at du skal beholde både sut og flaske. Ikke fordi du ikke har
tænkt dig at amme, men fordi du ikke ved hvilket barn du får.
Min datter tog ved brystet som en verdensmester da hun var tyve minutter
gammel og blev ved i 19 måneder. Men netop fordi hun havde et meget stærkt
suttebehov var det nødvendigt for _MIG_ (Ja, man skal også huske at tænke på
sig selv) at hun kunne bruge en sut og ikke mine bryster til at sutte trøst
ved. Den sut reddede mine brystvorter og jeg ville ønske, at hun også havde
taget godt imod en flaske, så jeg kunne aflastes (Jeg ammede døgnet rundt i
19 måneder, hver time stort set, for jeg havde jo hørt, at man skulle amme
efter behov. Dette var en fejl, mener jeg i dag, da hun så aldrig blev helt
sulten og aldrig helt mæt.
Hun er nu seks år og gider faktisk ikke rigtigt at spise sig mæt i fast
føde... hun er mere til det søde og flydende og hun spiser 10 gange om dagen
og hun spiser aldrig op.

Næste gang vil jeg være mere forberedt og vænne barnet til også at kunne
bruge flaske, for det sled meget hårdt på mig psykisk og fysisk at være
malkeko i så lang tid og så mange gange nat og dag.

> Hvad med termometer og sådan en dims til at suge sn.. ud af næsen på den
> lille?

Den er også rigtig god!!

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 13-01-05 13:46

Mette wrote:
> Næste gang vil jeg være mere forberedt og vænne barnet til også at kunne
> bruge flaske, for det sled meget hårdt på mig psykisk og fysisk at være
> malkeko i så lang tid og så mange gange nat og dag.

Vi prøvede at gøre begge dele med vores ældste. Det er ikke nemt. Når
barnet først har fundet ud af hvor nemt det går med flasken er det ikke
sikkert at det vil finde sig i brystet.

Til gengæld var det rart som far osse at kunne være med.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 03-01-05 13:22

"Cat" <ss@dd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til,
> hvis man havde brug for det - også selvom man ikke var medlem af

Det gør de: http://www.fogf.dk/Raadgivere/Ammerad.html

Og det er en vildt god forening, ikke bare til råd om amning, men om alt
muligt af det, man ikke lige ved, når man står med et spædbarn. De ved
faktisk ALT

<snip en masse fornuftigt om amning>

> Held og lykke med fødslen - de dage, der går efter terminen og før fødslen
> er de længste i ens liv

Enig!

Venlig hilsen Dikte (inkarneret langtidsammer, selvom det er nogle år siden

---
www.dikte.dk

Fra : Cat

Dato : 03-01-05 14:26

"Benedikte Brisson" <kuduliatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Venlig hilsen Dikte (inkarneret langtidsammer, selvom det er nogle år
siden

> ---
> www.dikte.dk

Rart at møde endnu en "amme-nazist". Jeg stoppede ret tidligt med den
første, fordi jeg ikke vidste bedre (7-8 mdr). Den anden fik 2 år, indtil vi
ved fælles overenskomst blev enige om, at små drenge ammer og store drenge
går i børnehave.

Tine

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 03-01-05 15:00

> [...]
> vi
> ved fælles overenskomst blev enige om, at små drenge ammer og store drenge

Jeg bryder mig ikke så meget om ordet ammenazist, men sagen er jeg enig i
*G*
Min ældste blev ammet i to år (med en sundhedsplejerske, der konsekvent
modarbejdede mig - men med solid støtte fra Forældre og Fødsels
ammerådgivere) og den yngste i tre år. Jeg har aldrig begrebet fidusen ved
at give flaske.

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Cat

Dato : 03-01-05 15:09

> Jeg bryder mig ikke så meget om ordet ammenazist, men sagen er jeg enig i
> *G*

Ammefanatiker?

Lactivist? (Amerikansk udtryk)

Vi ved, hvad vi taler om.

Tine

Fra : Stine

Dato : 04-01-05 00:20

"Cat" <ss@dd.dk> wrote in message

> Sutter og sutteflaske skal du smide ud. Sutter kan give sutteforvirring de
> første 6-10 uger - man sutter forskelligt på et bryst og på en sut.

> Tine

Hmmm... Ved ikke lige om det er så fantastisk et råd....

Min svigerinde holdt sutten væk fra min nevø i starten med det resultat at
han aldrig vænnede sig til sutten - eller suttefalsken. Han hang praktisk
taget i hendes barm i 6 måneder...

Skræmt af dette har jeg som noget af det første (før bryst) stukket en sut i
munden på begge mine - og ingen af dem har haft problemer med at die
efterfølgende. Tilgengæld kunne både farmand og momse passe børn, så mor
kunne få fred engang imellem :))

/Stine

Fra : Henrik Petersen

Dato : 04-01-05 08:27

"Stine" <stine@darmer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> munden på begge mine - og ingen af dem har haft problemer med at die
> efterfølgende. Tilgengæld kunne både farmand og momse passe børn, så mor

Vores barn fik sut på 4-5 dagen og har ingen problemer med sut/bryst, men
sutteflaske det gad han ikke.

henrik

Fra : Gitte

Dato : 04-01-05 10:31

Hejsa

>Vores barn fik sut på 4-5 dagen og har ingen problemer med sut/bryst, men
>sutteflaske det gad han ikke.

Nu står jeg selv med spædbarn nummer 2, og både ham og den store har
også fået sut omkring 3. dagen, og ingen af dem har haft problemer med
at tage brystet af den grund. Men måske skal det lige nævnes, at de
begge havde godt styr på sutteteknikken ved brystet, inden de fik
sut... Men begge gange har de på sygehuset rådet mig til at begynde at
bruge sut, da de begge havde (har) et stort suttebehov. Den store
ville ikke på nogen måde vide af en sutteflaske. Prøvede inden
overgang til grød, at give ham vælling af flaske - men nej, ingen
flaske til ham... Da han så havde lært at spise grød af ske, ville han
så godt tage en sutteflaske (gav ham så en portion vælling til nat).
Den lille tager imod alt, bryst, flaske og sut...
Og ja, det letter altså både moren og hendes bryster en hel del, hvis
en sut kan trøste lidt...

MVH
Gitte

Fra : karsten & Pia

Dato : 04-01-05 10:37

> Sutter og sutteflaske skal du smide ud. Sutter kan give sutteforvirring de
> første 6-10 uger - man sutter forskelligt på et bryst og på en sut.
> Sutteflasker er det samme. Det er meget nemmere bare at amme.

Ja det siger de kloge og så alligevel ikke, min datter er født tre uger for
tidligt, og i den forbindelse var hun 5 dage på neontalafdeling. Her fik hun
sut af personalet (uden vi blev spurgt), denne sut brugte hun fligtigt mens
hun fik sondemad, og først på 5 dagen blev hun lagt til brystet for første
gang, og siden den dag har hun ikke villet bruge sut.
Nå men sagens kerne er at alle de små på neontal fik tilbudt en sut, og som
de sagde dernede selv om de startede på sut og flaske blev 90 % af dem bryst
børn.

MVH Pia

Fra : Gitte

Dato : 03-01-05 13:19

Hejsa

> [...]
>råd med på vejen, med hvad der er godt at have hjemme inden den lille

Jamen, det er jo spændende hvornår det bliver så
Skal da prøve at videregive lidt af mine egne erfaringer...

> [...]
>I? Sutteflasker, skal man også have sådan en? Og hvad ellers skal jeg have

Hvis I har tøj, sengetøj og bleer, er der ikke andet, der er strengt
nødvendigt fra starten - og husk på, at butikkerne også har åbent
efter fødslen Og man skal jo også have handlet andre dagligdags
fornødenheder, så man skal nok komme lidt ud - en af forældrene i
hvert fald... Og de fleste supermarkeder har også hvad man lige kan
stå og mangle til en nyfødt... Også D-vitaminer, de skal have fra de
er 2 uger...
Især første gang var jeg også meget bekymret for, om vi nu havde hvad
vi skulle bruge... Måske også fordi vi kom hjem fra sygehuset
juleaftensdag, og butikkerne havde lukket nogle dage frem.
Men for lige at tage hul på dine tvivlsspørgsmål, så en
barnevognsrangle kan sagtens vente nogle måneder - ingen af mine har
været interesseret i at kigge på en før de var i nærheden af de 4
måneder.
Jeg/vi købte 2 pakker stofbleer af 6 stk, og det dækker nogenlunde
vores behov. De er rigtig gode, når den lille gylper. Og også gode for
de helt små at ligge og "nusse" med i liften. Især hvis du selv har
sat med dem, evt. sovet oven på dem - så lugter de af dig, og giver
den lille tryghed. Til "numse-vask" bruger vi engangsklude - vær dog
opmærksom på kvaliteten, ikke alle er lige bløde. Tit står der på
pakken, hvor tykke de er, og jo tykkere jo blødere generelt. Men
stof-vaskeklude er gode, når der skal bades. Tror at vi købte en 6
stykker i sin tid. Mange helt små kan godt lide at have en klud
liggende over maven, mens de bader - det hjælper til at holde varmen +
giver lidt fornemmelse af "omsluttet-hed".
Mht. sutteflaske, så er det lidt svært. Det kan være du/I aldrig får
brug for en, og det kan være at I gør, og også de første dage. Jeg har
selv brugt de "billige" NUK de har i Bilka/Føtex og har gode
erfaringer med dem. I Bilka koster de omkring 28 kr, så det kan vel
aldrig skade at have en, i tilfælde af at det bliver nødvendigt.

>Det kan godt være, at det er nogen dumme spørgsmål? Men hva' ved jeg? Jeg
>har aldrig prøvet det før???

Selvfølgelig er det ikke dumme spørgsmål. Når man aldrig har prøvet
det før, hvor skal man så vide tingene fra? Så spørg endelig bare
løs...

MVH
Gitte

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 03-01-05 14:03

Heidi Jensen wrote:

> [...]
> I? Sutteflasker, skal man også have sådan en? Og hvad ellers skal jeg have

To bryster og bleer er vist rigtigt godt at have, noget rimeligt varmt
tøj ej heller af vejen, men sutter og rangler komme nok først senere.
Vi har brugt alm vaskeklude til vores hele vjen igennem det er lidt
besværligt hvis man ikke har en vaskemaskine, ellers er det klart mere
behageligt end engangs prøv selv, og så nogle stofbleer slid de føste 10
op inden du køber flere, så kører det vist. Sutteflasker er et
bahgelighedshensyn, altså for forældrene, jeg gav mine udmalket
brystmælk af en meget lille kop da de var 2 dage, de kan sagtene drikke
på den måde, men nummer 2 har haft en sutteflaske, ressourserne er jo
anderledes når nummer 2 kommer.
Held og lykke
Det bliver fantastisk.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Heidi Jensen

Dato : 03-01-05 14:32

Hej

Tak for de gode svar!

Har lige været ude og købe 12 stk. stofbleer, så nu har vi 14... ellers kan
man jo altid lige hamstre på sygehuset, med den skat vi betaler - skal man
da ha' lidt frynsegoder :0)

1 sutteflaske kom også i indkøbsvognen.... Termometer havde vi jo glemt alt
om, vi har et vi bruger til hundene, men det skal babyen da selvfølgelig
ikke ha'.... Så lige på vej og købe sådan et kom vi også! Ammeindlæg kan
jeg også se, at vi nok hellere må ha', så dem må vi lige købe på vej til
jordmoderen her i eftermiddag!

Jeg er så priviligeret at min svigermor arbejder på sygehuset, og er altid
den sygeplejer der bliver kaldt til at assisterer de fødende, og så passer
hun fødepigerne bagefter- hjælper med vask osv. Det har hun gjort nu i 30
år, og har fået megen ros for den hjælp hun giver ved amning, som for mange
kan være et kæmpe problem! Så jeg har selvfølgelig en masse hjælp at hente
fra hende! Men man vil jo også gerne selv :0)

Jeg synes den sidste måned har været kæmpe lang, jeg går jo rundt her med
bækkenløsning, og det er jo ikke verdens mest spændene ting! Har de sidste
2,5 måned haft hjælp med rengøring, hundevask osv. osv. og må nok glæde den
unge pige med, at hun ihvertfald har arbejde i en måned endnu! :0) Den
sidste 1,5 uge, har jeg faktsik overhovedet ikke haft ondt i ryggen, så den
bedste tid af min graviditet er faktisk nu.... men alligevel er jeg ved at
dø at spæning, for at se hvilken en lille en, der snart kommer :0) Ej jamen
vi glæder os, som små børn der skal ha' julegaver!

Endnu engang, tak for hjælpen! Jeg lader jer vide, når den er kommet! Ellers
bare fyr løs, af hvad I kan komme med gode ideer til "start hjælp"!

Hilsen Heidi

Fra : Cat

Dato : 03-01-05 14:36

> [...]
> kan være et kæmpe problem! Så jeg har selvfølgelig en masse hjælp at hente
> fra hende! Men man vil jo også gerne selv :0)

Hvor skal du føde?

Tine

Fra : Heidi Jensen

Dato : 03-01-05 14:43

> "Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> skrev i en meddelelse
> mange
>
> Hvor skal du føde?

Bornholms central sygehus! Jeg gider ikke det svineri herhjemme, og med
hunde, katte og alt! Så vi tager på sygehuset, det eneste ene her på øen!

Heidi

Fra : Mette & Jacob

Dato : 04-01-05 10:16

Hej med dig, og tillykke med den forestående familieforøgelse.

Jeg har lige en lille indskydelse mht amning, sutter, stofbleer vs
engangangsbleer osv. Der er kommet en hel masse velmenende og gode råd til
til dig om hvad man bør og ikke bør. Mit råd er: Lyt til dem og lyt så
ellers til dig selv. Ingen andre end DU ved hvad der er godt for DIT barn.
Jeg oplevede selv min mors, svigermors, sundhedsplejerskes og alle andres
gode råd, men det var jo ikke sikkert at det lige var sådan jeg syntes at
det skulle gøres. Mødre er forskellige, men ingen ved som en mor hvad der
tjener netop hendes barn bedst. - Og lad så ikke andre dømme dig fordi du
vælger at give dit barn en sut fra fødslen eller lign.

MVH Mette
-mor til Peter, 8 mdr.

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 04-01-05 10:44

"Mette & Jacob" <jacobnielsen(VÆK)1977@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tjener netop hendes barn bedst. - Og lad så ikke andre dømme dig fordi du
> vælger at give dit barn en sut fra fødslen eller lign.

HØRT!

Hilsen Pernille

Fra : Henrik Petersen

Dato : 04-01-05 10:50

> [...]
> det skulle gøres. Mødre er forskellige, men ingen ved som en mor hvad der

OG faren han ved det da oxo, hos os er lige stilling omkring vores baren en
selvfølge, lige undtaget, det bed brysterne selv om min kæreste siger
mine er blevet størrer, men det er sikkert de 8 kg jeg har tage på, da der
ikke er så meget tid til motion....

- Og lad så ikke andre dømme dig fordi du
> vælger at give dit barn en sut fra fødslen eller lign.

eller kan jeg kun give dig ret i det du siger.

henrik

Fra : Gitte

Dato : 04-01-05 11:06

Hejsa

On Tue, 4 Jan 2005 10:49:51 +0100, "Henrik Petersen" <iskold(fjern

> [...]
>selvfølge, lige undtaget, det bed brysterne selv om min kæreste siger
>mine er blevet størrer, men det er sikkert de 8 kg jeg har tage på, da der

Klart nok, selvfølgelig ved faren også bedst omkring sit barn...
Forudsat han er interesseret i at deltage OG får lov til det (på egen
hånd) for moren...

> - Og lad så ikke andre dømme dig fordi du
>
>eller kan jeg kun give dig ret i det du siger.

Lige mine ord. Børn er forskellige, ligeså er forældre, og alle gør
det på deres egen måde - og det er den måde, der er bedst for den
enkelte familie

MVH
Gitte

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 06-01-05 13:26

Mette & Jacob wrote:
> Hej med dig, og tillykke med den forestående familieforøgelse.

Skriv venligst under det du svarer på ellers ødelæger du tråden
--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : SR

Dato : 08-01-05 12:47

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10@fjerndettestofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:41dd2e40$0$51253$14726298@news.sunsite.dk...

> Skriv venligst under det du svarer på ellers ødelæger du tråden
> --
> Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Hvorfor ØDELÆGGER man tråden ved det?
Er nysgerrig efter at vide det, for har man læst foregående
svar/spørgsmål er det vel ikk nødvendigt at læse det igen!
Eller hva? Og har man virkelig det behov, kan man jo bare
lige rulle lidt ned ...

Mvh. Sanne

Fra : Lars Raaby

Dato : 08-01-05 14:24

SR skrev bl.a.:

> Hvorfor ØDELÆGGER man tråden ved det?

MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng
http://www.kaspers-verden.dk

Fra : SR

Dato : 08-01-05 15:47

"Lars Raaby" <Lars@8840.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Ok ... Tak for svaret :)
(Men det gør mig ikk enig i det!)

Mvh. Sanne

Fra : Heidi Jensen

Dato : 03-01-05 14:48

Så lige et spørgsmål endnu, med hensyn til ammebh - hvilken strl. skal man
købe? Mine bryster er blevet 1 skål størrer under graviditeten.... hvad skal
jeg regne med de bliver? De er jo pokkers dyre sådan nogen, og jeg gider
ikke smide penge ud af vinduet!

Heidi

Fra : Cat

Dato : 03-01-05 14:51

> [...]
skal
> jeg regne med de bliver? De er jo pokkers dyre sådan nogen, og jeg gider

Så vent lidt. Libero havde nogle, der egentlig bare var bred elastik med
stropper.

På Rigshospitalet kunne de et trick med at klippe et par engangstrusser op i
skridtet og få dem til at blive til en stor blød bh, der passede alle. Spørg
svigermor.

Tine

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-01-05 14:43

"Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> skrev i en meddelelse

Ellers
> bare fyr løs, af hvad I kan komme med gode ideer til "start hjælp"!

Giv klare meldinger til barselsgæsterne om, at du da regner med, at de selv
har brød med til kaffen (og gerne et par bøtter med mad, der nemt kan varmes
i mikroovnen).
Og at de - naturligvis - klarer oprydning og opvask bagefter plus gerne en
maskinfuld tøj eller en gulvvask.

Det er lidt synd, at forrige århundreders skik med barselspotter er gået af
brug: Nabokonerne kom dengang med suppe og andre gode sager i hvert fald de
første 14 dage eller en månedstid - og det har man reelt mere brug for end
yndigt babytøj og fikse indretninger.

Det er gæsterne, der skal varte DIG op, ikke omvendt.

Hilsen Inger

Fra : Cat

Dato : 03-01-05 14:48

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> yndigt babytøj og fikse indretninger.
>
> Det er gæsterne, der skal varte DIG op, ikke omvendt.

Hørt!

Det er jo dig, der har ydet en præstation og skal fejres. Ikke den lille,
der ikke har gjort sig fortjent til noget endnu

Tine

Fra : Henrik Petersen

Dato : 03-01-05 15:21

> [...]
> købt ind?
>
> Det kan godt være, at det er nogen dumme spørgsmål? Men hva' ved jeg? Jeg

Vi har en dreng på snart 11 mdr. www.jalte.dk en hjemmeside med billeder er
en kanon ide, da du bliver meget hurtigt træt af, alle de billeder du skal
sende til bedsteforældre og vores barnes bedsteforældre er meget blade for
jaltes hjemmeside

Min 36 stofbleer, dem vasker man hele tiden selv om vi havde 36 stk.
engangsvaskeklude til rumpen og alminde vaskeklude til resten.
en tupe zink salve fra matas, vi er stadig på den første og det er vi helt
sikkert oxo om et år.

Bodyer(ca. st 50) og strømpebukser er meget fint til at starte med. Man
behøver egentligt ikke så meget tøj som man tror.
Vi har desuden en træmmeseng, men den første uge sov han hos os. eller vil
du sikkert som jeg syntes det er vidunderligt at den lille falder i søvn på
brystet af dig, men du bare selv kigger på ham/hende.

Eller så vil du sikkert finde dig selv siddende og bare kigge på jeres nye
guldklump (det gør jeg stadig) og helt sikkert gå mange gange hen og mærke
på maven om han/hun trækker vejret, det gør jeg oxo stadig, men ikke så
meget som i starten.

Ellers tag det stille og roligt, det går helt sikkert godt og folk har
kunne opfostre babyer i millioner af år og det er meget sjældent det går
galt.

Eller vent i vil få en masse gaver/tøj, så derefter kan i selv fylde op med
hvad i syntes i selv mangler til jeres guldklump.

hilsen henrik

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 03-01-05 17:46

"Henrik Petersen" <iskold(fjern ?)@(fjern ?)boparken.dk> skrev i en
meddelelse news:crbkcc$1sk9$1@news.cybercity.dk...

<klip>
>...helt sikkert gå mange gange hen og mærke
> på maven om han/hun trækker vejret, det gør jeg oxo stadig, men ikke så
> meget som i starten.

Hehe, det gør jeg faktisk stadig en gang imellem, selv om han er 15. Han
vågner ikke ved at jeg lister ind - og nej, jeg ku ikke drømme om at gøre
det, hvis han havde gæster *G*
Men jeg tror også lidt stadigvæk, at der drysser flyvestøv ud, hvis man
vender ham på hovedet og ryster ham lidt... I ved, ligesom i Peter Pan

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk