Passiv rygning og nyfødt baby
Fra : Bamse

Dato : 30-12-04 21:43

Hej allesammen...

Håber I har haft en god jul og får et godt nytår....

Jeg har haft en diskussion med min kone omkring passiv rygning.

Vi venter barn her til næste år. Min kone ryger ikke. Det gør jeg. Jeg ryger
selvfølgelig udenfor vores hjem, så hun ikke skal indånde cigaretrøg under
graviditeten.

Nu har vi så snakket om hvordan tingene skal være efter babyen er født. Jeg
har stadigvæk tænkt mig at ryge udenfor hjemmet så vores nyfødte spædbarn
ikke udsættes for røg.

Men hvad med de situationer hvor man tager ud til sin familie (eller andre
for den sags skyld) og ens far ryger. Skal man så også bede sin far om at gå
udenfor hans eget hjem og ryge? Eller bede ham om at gå ud i køkkenet og
ryge, hvis man sidder med sit spædbarn i hans stue?

Min kone mener at man godt kan tillade sig det. Det mener jeg ikke. Jeg
synes det er lidt for fanatisk og mener ikke at man kan koste rundt med folk
i deres eget hjem.

Hvad mener I?

Hvad er de seneste facts omkring passiv rygning i relation til spædbørn?
Videnskaben har det jo med at modsige sig selv med jævne mellemrum, så jeg
kunne godt tænke mig at læse de kolde "facts"....er der nogen der kan anvise
et par gode links?

Takker...

vh Bamse

Fra : Henrik Petersen

Dato : 30-12-04 22:00

"Bamse" <bamse@kyllingen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Min kone mener at man godt kan tillade sig det. Det mener jeg ikke. Jeg
> synes det er lidt for fanatisk og mener ikke at man kan koste rundt med

Det er den svære, hos min svigermor som ikke ryger, men der gør min svorger
og hans kæreste, der har vi sagt til svigermor at hun skal sige at der ikke
skal ryges i stuen, køkken og toilettet. de har en dejlig udestue hvor
rygerne kan ryge med lukket dør. eller vil vi ikke komme...baste og det
bliver respekteret.

Men i jeres tilfælde er det jo ejerene af huset i beder om at lade være med
at ryge....dette ville jeg sige til dem at i ikke vil komme i deres hjem,
hvis de ryger mens i er der. Så er det jo op til den i besøger og de vil se
jer ikk og bedsteforældre VIL gå meget langt for at se deres børnebørn.

> [...]
> Videnskaben har det jo med at modsige sig selv med jævne mellemrum, så jeg
> kunne godt tænke mig at læse de kolde "facts"....er der nogen der kan

pasiv rygning er dødligt og det bliver oxo snart forbudt alle steder,
undtaget uden for og i egen hjem, hvilket er rimeligt (jeg er ikke ryger)
På nørreport er der rygning forbudt, der er skilte alle vegne, men alligevel
ryger rygerne der, til gene for ikke rygerne.
Jeg er begynt at prutte og bøvse, når der er en ryger der ryger der, eller
endnu bedre på pizzariere og resturenter, der er altid en ryger der syntes
det er ulekkert og kommenteret det. så siger jeg bare, du skal ikke sige det
til mig, jeg blander mig jo ikke at du ryger. Så kan de sige, jammen der
står ikke rygning forbudt, dertil siger jeg så, hvor står der prutning og
bøvsning forbudt
Jeg syntes at det er urimelige at jeg ikke kan gå nogle steder uden at blive
påført "pasiv rygning"...

henrik

Fra : Anita

Dato : 30-12-04 23:15

Henrik Petersen wrote:
> Jeg syntes at det er urimelige at jeg ikke kan gå nogle steder uden
> at blive påført "pasiv rygning"...

Helt enig!

Venligst Anita

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 30-12-04 22:10

On 30/12/04 21:42, in article cr1p8c$1rgb$1@news.cybercity.dk, "Bamse"
<bamse@kyllingen.dk> wrote:

Kære Bamse.

Efter min mening har både du og din kone ret; man kan ikke bestemme hvad
andre skal gøre i deres eget hjem, men man kan gøre som jeg gjorde da min
søn var spæd:

Alle i min familie røg og jeg holdt selv op med at ryge da jeg blev gravid.
Jeg fortalte dem, at i mit barns første leveår, ville jeg kun komme på
besøg, hvis de var indstillede på at ryge udenfor - eller i køkkenet.
Jeg fortalte dem, at det ikke handlede om at jeg ville bestemme, men at jeg
følte mig forpligtet til at passe på min søn og at jeg ikke ville blive
fornærmet hvis de ikke indvilligede, men at de så bare måtte undvære besøg
af mig. De tog det meget pænere end ventet
De respekterede det alle og det gav faktisk ikke de store problemer - selv
min søster som altid ryger derhjemme når hendes datter er tilstede, gik
faktisk ud i køkkenet hver gang jeg og min søn var på besøg.
Efter sønnike blev et år "fik de lov" til at ryge i stuen igen, men jeg bad
dem stadig vise hensyn.
Der er masser af videnskabelige artikler der påviser at passiv rygning er
farligt - og meget farligt for spædbørn, desværre har jeg ikke tid til at
lede efter henvisninger lige nu...Tal med jeres familie og lad dem forstå,
at I ikke er hysteriske, men blot ønsker jeres barns helbred det bedste - de
fleste forstår, hvis man siger det uden fordømmelse af deres rygning...
I jeres eget hjem, mener jeg at din kone bør have ret til at bede om, at al
rygning foregår udenfor.

(Til vores barnedåb var rygning ligeledes kun tilladt udenfor og jeg
medbragte ikke min søn til større forsamlinger hvor der blev røget. Dette
mener jeg er vigtigst så længe de er under 1 år.)

Jeg håber I finder ud af det - og rigtig hjertelig held og lykke med din nye
rolle som far

Venlige hilsner
Charlotte

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 31-12-04 12:01

> (Til vores barnedåb var rygning ligeledes kun tilladt udenfor og jeg
> medbragte ikke min søn til større forsamlinger hvor der blev røget. Dette
> mener jeg er vigtigst så længe de er under 1 år.)

Snip:

Dette er vigtigt langt efter det fyldte 1 år, jeg vil gøre alt for ikke at
udsætte mine børn for passiv rygning. Gudskelov er der næsten ingen rygere i
vores omgangskreds, hverken venner eller familie. Men som barn kan jeg
stadig huske hvor ubehageligt det var at komme hos kammerater hvor
forældrene røg indendøre, yak, og det ønsker jeg ikke for mine børn

hilsen Pernille, og godt nytår til alle.

Fra : Cat

Dato : 31-12-04 16:17

"Lumholdt & Riber" <henriklumholdt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> stadig huske hvor ubehageligt det var at komme hos kammerater hvor
> forældrene røg indendøre, yak, og det ønsker jeg ikke for mine børn

Moderen hos vores bedste venner, hvor ungerne kommer på ferie, holdt op med
at ryge for 10 måneder siden. Da jeg hørte det blev jeg så glad, at jeg
lovede hende en frokost i Paris, hvis hun holdt i tre måneder. Hun har holdt
det siden, og mine børn (og hendes) lugter ikke mere af røg, når de kommer
fra hendes hjem.

Frokosten smagte hammergodt, og det var det hele værd.

Tine

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 01-01-05 17:51

On 31/12/04 12:00, in article EjaBd.178$AJ1.54@news.get2net.dk, "Lumholdt &
Riber" <henriklumholdt@hotmail.com> wrote:

> Snip:
>
> Dette er vigtigt langt efter det fyldte 1 år

Ja, det er vigtigt hele livet, men VIGTIGST det første år - det var
pointen...

Mvh.
Charlotte

Fra : Cat

Dato : 30-12-04 22:21

> [...]

> udenfor hans eget hjem og ryge? Eller bede ham om at gå ud i køkkenet og
> ryge, hvis man sidder med sit spædbarn i hans stue?

Man taler med ham om det på forhånd, og hvis han ikke kan lade være med at
ryge med den lille, så venter man til de er en 7-10 år, før man begynder at
komme i hjemmet. Jeg er først begyndt at tage mine børn med over til min far
de sidste år. De er 12 og 7 og har begge astma på trods af at vi har forsøgt
at forhindre det med ingen gulvtæpper, ingen rygning, få tilsætningsstoffer.
Jeg har selv astma. I kan jo invitere ham til jeres hjem og fortælle ham om
reglerne.

Den hyppigste grund til indlæggelser af spædbørn på danske hospitaler er
passiv rygning.

Børn og rygning hører IKKE sammen. Kort efter at vores datter (nu 12 år)
blev født begyndte man at anbefale forældre to ting: Ingen passiv rygning
til spædbørn, og de skulle sove på siden (ikke på maven). I løbet af MEGET
kort tid (få år) faldt antallet af pludselig spædbørnedød fra 450-500
tilfælde pr år til omkring 170 årligt.

Der er masser af gode grunde til ikke at udsætte spædbørn for røg.

Tine

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 31-12-04 02:35

> til spædbørn, og de skulle sove på siden (ikke på maven). I løbet af MEGET
> kort tid (få år) faldt antallet af pludselig spædbørnedød fra 450-500
> tilfælde pr år til omkring 170 årligt.

Og nu har jeg fået at vide at de skal ligge på ryggen! Utroligt en jungle
med velmenende råd

Mvh

Emil

Fra : Cat

Dato : 31-12-04 16:14

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
MEGET

> Og nu har jeg fået at vide at de skal ligge på ryggen! Utroligt en jungle
> med velmenende råd

Ja, det er vist rigtigt - på siden var mellemstadiet.

Men hvis det reducerer antallet af døde spædbørn, så er jeg villig til hvad
som helst.

Tine

Fra : Bo Warming

Dato : 31-12-04 23:16

"Cat" <ss@dd.dk> wrote in message

> [...]
>
> Ja, det er vist rigtigt - på siden var mellemstadiet.
>
> Men hvis det reducerer antallet af døde spædbørn, så er jeg villig til

Der kan tænkes mange grunde til at pludselig spædbarnsdød er aftaget
drastisk. Hvordan diagnose og statistik sker, er helt afgørende.
Sundhedsstyrelsen bryster sig af, at deres uvidenskabelige godtkøbssnak om
at lægge på ryggen, skulle have gavnet.

Passiv rygning er ikke sandsynliggjort ordentlig som skadevolder i nogen
retning. Mine forældre stor-røg, og jeg har aldrig haft lyst til at ryge.
Sammenligning med narko, der når et spædbarn via navlestrengen, er urimelig.
Alt om biokemi er et spørgsmål om mængder - molekylantal pr tidsenhed og pr
volumenenhed, lærte jeg i mit cand.scient. studium.
Og for at kunne kalde noget sandsynlliggjort, skal man holde alle parametre
end een konstantm og have en sammenlignelig kontrolgruppe. Intet sådant
gælder i disse sager.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 31-12-04 08:19

Bamse (bamse@kyllingen.dk) skrev følgende:

> [...]

> far om at gå udenfor hans eget hjem og ryge? Eller bede ham om at gå
> ud i køkkenet og ryge, hvis man sidder med sit spædbarn i hans stue?

At bestemme hvordan reglerne i andre menneskers hjem skal være er nok
lige lidt i overkanten. Men I kan jo bestemme jer for, at jeres barn
ikke skal udsættes for tobaksrøg og siger til bedsteforældre mv, at I
ikke har lyst til at besøge dem, hvis der bliver røget i nærheden af
jeres barn, men at de selvfølgelig er velkomne til at besøge jer - og
naturligvis overholde jeres indendørs rygeforbud.

Da vi ventede vores datter var jeg selv lidt usikker på, hvordan vi
skulle tackle situationen med, at min svigerfar og mine svogre ryger -
men det gik helt af sig selv. De ryger ikke hjemme hos os (vi er
ikke-rygere) og når vi er hos dem går de af sig selv ud på altan eller
ud i køkkenet for at ryge.

Der står lidt om passiv rygning og spædbørn her
http://www.sst.dk/Forebyggelse/Faglige_omraader/Tobak/Materialer/Fakta_om_passiv_rygning.aspx?lang=da

Der nævnes også en pjece, som du kan bestille.

Venlig hilsen
Henriette Døssing

Fra : Anja

Dato : 31-12-04 09:29

> [...]
>
> Håber I har haft en god jul og får et godt nytår....
>
> Jeg har haft en diskussion med min kone omkring passiv rygning.

Hej Bamse

Tillykke med kones graviditet.
Hos os er vi begge rygere ikke noget jeg er stolt af men sådan er
det.... vi ryger ikke indenfor overhoved. Vi går pænt udenfor - hvis det er
snestorm eller andet dårligt vejr stå vi under emhætten. Har vi gæster så er
rygning IKKE tilladt - de må stå udenfor uanset vejr. Vi voksne har et valg
(mere eller mindre) men mine børn har ikke noget valg så jeg er lidt striks
men sådan er det hos os... og har været nu i over 11 år.

Godt nytår
Anja

Fra : Anita

Dato : 31-12-04 11:48

Anja wrote:

> Tillykke med kones graviditet.
> Hos os er vi begge rygere ikke noget jeg er stolt af men sådan er
> det....

Hvis man ryger når man er gravid er barnet vel også afhængig af nikotinen
eller hvordan?

Venligst Anita

Fra : Anja

Dato : 31-12-04 16:02

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man ryger når man er gravid er barnet vel også afhængig af nikotinen
> eller hvordan?
>
> Venligst Anita

Ja barnet bliver afhængig. Reaktionen er ikke så slem som hvis det er et
barn af en narkoman - men afhængigheden er der.

Hilsen
Anja

Fra : SpookiePower

Dato : 31-12-04 16:39

Vi er ikke selv rygere, hvilket vores nærmeste venner heller
ikke er, men mange af dem har børn. Jeg oplever tit at vores bekendte
er meget opmærksomme på røg, også selv om deres børn kun
udsættes for en smule røg måske een gang pr måned. Hvad gør
dem som feks bor midt i en stor by ? Vil osen fra biler/busser ikke
"forurene" mere end en enkelt smøg. Tænker mere på hvis man går
tur med barnevognen op og ned af hovedgaden i storbyen ?

Jeg mener selv at dette er lige i overkanten at bede folk i deres eget hus, om at ryge
andre steder. Som sagt ryger vi ikke selv, men er der gæster i huset
som ryger, så er der også stille æskebære frem til dem på bordet.

Fra : Henrik Petersen

Dato : 01-01-05 09:45

"SpookiePower" <boxjunk2600@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> "forurene" mere end en enkelt smøg. Tænker mere på hvis man går
> tur med barnevognen op og ned af hovedgaden i storbyen ?

Diskutionen omkring bil os høre ikke hjemme i denn tråd. og slet ikke når
man snakker pasiv rygning.

> [...]
> andre steder. Som sagt ryger vi ikke selv, men er der gæster i huset
> som ryger, så er der også stille æskebære frem til dem på bordet.

Vil aldrig tillade nogle at ryge i mit hjem og slet ikke når jeg har små
børn. gæsterne kan ryge uden for.
og tænk på at dit hus måske bliver mindre vær, når du skal sælge det, da det
er et ryger hus, ligesom med bilerne ikk.

henrik

Fra : Mus

Dato : 01-01-05 18:55

Henrik Petersen <iskold(fjern ?)@(fjern ?)boparken.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cr5ntn$23u1$1@news.cybercity.dk...

> "SpookiePower" <boxjunk2600@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>
> Diskutionen omkring bil os høre ikke hjemme i denn tråd. og slet ikke når
> man snakker pasiv rygning.

Hvorfor ikke? debatter udvikler sig og så længe det stadig drejer sig om
børns ve og vel er der vel ingen regler der fodbyder at en debat udvikler
sig?

> [...]
det
> er et ryger hus, ligesom med bilerne ikk.

Jeg vil for mit eget vedkommende aldrig sige aldrig. Men allerde nu og før
jeg blev gravid har folk røget udenfor hos os. Nogengange må vi næsten hive
folk ind og sige at de godt må ryge lidt indenfor - især hvis det er folk
der ikke kommer her ofte og vi sjældent ser. Så er det lidt kedeligt at de
står udenfor

Jeg bryder mig ikke selv om røg, så det er dejligt at venner, familie og
bekendte ryger ude. Men bryder mig ikke om at blive fanatisk.

Hvad andre har af regler i deres hjem retter jeg mig efter, ligesom de
retter sig efter reglerne i vores hjem.

Jeg har nu aldrig hørt om at huse bliver mindre værd pga røg, på samme måde
som biler.

LN

Fra : SpookiePower

Dato : 01-01-05 21:04

"Henrik Petersen" <iskold(fjern ?)@(fjern ?)boparken.dk> skrev i en meddelelse

> Diskutionen omkring bil os høre ikke hjemme i denn tråd. og slet ikke når man snakker pasiv
> rygning.

Det skulle jeg nu nok mene at den gør, så længe de relatere til børn.

> tænk på at dit hus måske bliver mindre vær, når du skal sælge det, da det er et ryger hus, ligesom
> med bilerne ikk.

Så skal man sku godt nok ryge meget. Det jeg nu tænke på, var hvis
der kom en ryger forbi een gang pr måned, det kan da umuligt skade
alm børn....eller huse.

P.S Diskutionen omkring hus høre ikke hjemme i denne tråd og
slet ikke når man snakker passiv rygning ;)

Fra : SHM

Dato : 02-01-05 20:55

Hej Bamse

Vi er så heldige/uheldige, at have fået to børn med astmatisk bronkitis og
vi forventer at folk ikke ryger omkring dem.
3 af bedsteforældrene ryger, men der bliver altid luftet ud inden vi kommer,
røget ude eller i et andet rum (med lukket dør).
Vores hjem er blevet totalt røgfrit, hvilket jeg fortryder, at jeg ikke
gennem trumfede ved vores ældste barn, han var ørebarn og fik
melleørebetændelse hver gang han var sammen med bedsteforældrene.
Røg er skyld i en masse l...

Hilsen
Bente