spørgsmål om mad til en knægt på 3½ mdr.
Fra : Søren

Dato : 30-12-04 20:20

Hej

vi har en lille dreng på 3½ mdr. der i 1½-2 mdr. mere eller mindre har fået
flaske (Nam1), når vi putter ham er det som om han ikke får mad nok - han
spiser ca. 330ml, vejer 8.5kg. Er det en idé at gå over til noget andet?
vælling/grød eller lign. eller skal han virkelig have så meget. På Nam1
dåsen er der ikke engang doseringstabel på mere end 240ml?!?
Om dagen spiser han ca. hver 4. time (240ml), og om natten bliver han lagt
kl 8, og vågner som regel kl. 6, for at spise....

Nogen der har nogle gode råd?

Fra : Kathrine

Dato : 30-12-04 20:27

"Søren" skrev:

> [...]
lagt
> kl 8, og vågner som regel kl. 6, for at spise....

Der er masser af gode råd her og der, men hvad siger jeres
sumdhedsplejerske? Hun og I kender trods alt knægten bedst
--
Kathrine

Fra : Søren

Dato : 30-12-04 20:35

"Kathrine" <katras@fjerndette.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er masser af gode råd her og der, men hvad siger jeres
> sumdhedsplejerske? Hun og I kender trods alt knægten bedst

Hun kommer først igen d. 21 januar, men måske man kunne ringe til deres
nummer

Fra : Lars Raaby

Dato : 30-12-04 21:35

Søren skrev bl.a.:

> Hun kommer først igen d. 21 januar, men måske man kunne ringe
> til deres nummer

Ja det kan du altid gøre. Hun har sikkert telefon tid om
formiddagen.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 31-12-04 08:21

Søren (Søren@FJERNduponts.dk) skrev følgende:

> [...]
> mad nok - han spiser ca. 330ml, vejer 8.5kg. Er det en idé at gå over
> til noget andet? vælling/grød eller lign. eller skal han virkelig

Jeg vil mene, at i sagtens kan gå over til at give ham vælling, risgrød
og kartoffelmos.
Men I kan jo altid ringe til jeres sndhedsplejerske og spørge.

Venlig hilsen
Henriette Døssing

Fra : Mette

Dato : 31-12-04 11:45

Hej
Nu har jeg godt nok ikke selv brugt nam erstatning. Jeg brugte allomin og
jeg ved at i allomin kan få den med rismel det mætter lidt mere og jeg tror
godt at din søn efterhånden godt kan klare det. Det kunne mine ihvertfald.
Man siger jo at de skal være 4 mdr når de skal begynde med grød og lign. så
hvorfor ikke
Men for en sikkerheds skyld som de andre siger ring til jeres
sundhedsplejske, for der kan også være nye ting/regler nu om dage som jeg
ikke kender. For det er ved at være et godt stykke tid siden mine var så
små.

Fra : Brian k

Dato : 02-01-05 00:09

Søren wrote:
> [...]
> natten bliver han
> lagt kl 8, og vågner som regel kl. 6, for at spise....

Hej

Kogte mosede kartofler og gullerødder, med en god klat smør i (rigtig smør).
Et godt måltid til at sove på, masser af vitaminer og smøret gør at de flest
børn masker det i sig

Vigtigt at det er most godt og grundigt, så barnet ikke kløjs i det!
Gulerødderne kan være dem der er sværest at mose, derfor mos dem for sig
selv og bland dem sammen med de mosede kartofler bagefter.

/brian

Fra : Cat

Dato : 02-01-05 00:20

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Gulerødderne kan være dem der er sværest at mose, derfor mos dem for sig
> selv og bland dem sammen med de mosede kartofler bagefter.

Og hvis han så stadig har sin spytte-ud-refleks (det har et navn), så kløjs
han sikkert i det.

Der er gode grunde til, at man ikke anbefaler skemad før 6 mdr.

Børn har vækstspring - i perioder spiser de mere og med mindre intervaller.
Et vækstspring varer i nogle dage.

Et ammebarn kan sagtens have brug for 10-12 måltider i døgnet. Hvis I kun
ammer ham hver 4. time, kan det være meget svært at have mælk nok. Hvis han
får kl. 6-10-14-18-20 får han kun 5. Hvis han får 4*240 plus 1*330 ml i
døgnet, får han 1290 i døgnet. En tommelfingerregel siger barnets vægt
divideret med 6 eller 7, og det giver (1416/1214), så det passer måske meget
godt, men 10 timer i et stræk uden mad, det kunne mine ikke klare, før de
var over 1 år.

Tine

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 02-01-05 08:49

Cat (ss@dd.dk) skrev følgende:

> Der er gode grunde til, at man ikke anbefaler skemad før 6 mdr.

Hmm, vi har en datter på 13 mdr. og blev da anbefalet (af
sundhedsplejersken) at begynde med lidt grød og tynd mos da hun var lige
omkring 4 mdr.

Henriette Døssing

Fra : Cat

Dato : 02-01-05 13:00

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse

> Hmm, vi har en datter på 13 mdr. og blev da anbefalet (af
> sundhedsplejersken) at begynde med lidt grød og tynd mos da hun var lige
> omkring 4 mdr.

Var det en ældre sundhedsplejerske? Vores - for 7 år siden - talte ikke om
mad før ved 6-mdrs-besøget.

Tine

Fra : Gitte

Dato : 02-01-05 14:20

Hejsa

>Var det en ældre sundhedsplejerske? Vores - for 7 år siden - talte ikke om
>mad før ved 6-mdrs-besøget.

Ved vores den store (5 år nu) havde vi et besøg af SP omkring
4-måneders alderen, hvor vi talte om overgang til mere "fast føde". Og
til den lille, der bliver 4 måneder på torsdag, får vi besøg af SP d.
18.1., med det primære formål at snakke mad... Og nej, hun er ikke
ligefrem "ældre" - midt i 30'erne vil jeg gætte på.
Siden den første var spæd, er anbefalingerne omkring amning dog ændret
fra 4 måneder til 6 måneder. Kunne måske godt få den tanke, at
anbefalingerne følger længen af barselsorloven... Ved den store havde
jeg 26 uger efter fødslen - og med 4 måneders fuld amning, var der tid
til at vænne ham til anden mad, inden han skulle ud og passes. Nu,
hvor man har 46 uger efter fødslen, er der til til at vænne dem til
anden mad efter 6 måneder.
Dermed ikke sagt, at jeg på nogen måde er uenig i, at man "bør" amme
så længe som muligt - det er klart det bedste/sundeste for de små. Men
man skal også huske at se på, hvordan de trives, tager på osv. Hvis en
på 5 måneder vågner hver anden time, døgnet igennem, for at blive
ammet, kan det nok være på sin plads, at forsøge sig med lidt
vælling/grød... Hvis sulten hele tiden forhindre, at de får sovet nok,
og derfor altid er sure/pylrede når de er vågne - og det går ud over
deres øvrige aktivering/stimulans, er grød/vælling at foretrække
imo...
Men alle børn er jo forskellige, og deres appetit også...

MVH
Gitte

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 13-01-05 13:08

Gitte wrote:

> Siden den første var spæd, er anbefalingerne omkring amning dog ændret
> fra 4 måneder til 6 måneder. Kunne måske godt få den tanke, at
> anbefalingerne følger længen af barselsorloven...

De 6 måneder kommer fra WHO, og længden af barselsorloven er ændret
senere end WHO's anbefaling, så det er nok snarere omvendt.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 02-01-05 16:51

Cat (ss@dd.dk) skrev følgende:

> Var det en ældre sundhedsplejerske? Vores - for 7 år siden - talte
> ikke om mad før ved 6-mdrs-besøget.

Nej, jeg mener at hun er i sidst i 40´erne og _meget_ opdateret på
området.
Men anbefalingerne kan jo sagtens have ændret sig siden I havde
sundhedsplejerske-besøg. På en del af pakkerne med grød/vælling/mos står
jo også "fra 4 mdr."

Henriette Døssing

Fra : Cat

Dato : 02-01-05 17:31

> [...]
> Men anbefalingerne kan jo sagtens have ændret sig siden I havde
> sundhedsplejerske-besøg. På en del af pakkerne med grød/vælling/mos står

De må nemlig ikke reklamere med babymad til børn på under 4 mdr. Hvis man
bare fortynder det nok, kan man jo hælde det i dem, så de ikke egentlig
spiser det med tungetransport og alt det der.

Det er da rigtigt, at man kan få et barn til at sove længere med en bombet
mavesæk, men er det godt for barnet? Måske nok for moderens søvnbehov, og så
må man jo vælge, hvad der tæller mest. Modermælk er letfordøjeligt og
passerer derfor hurtigt. Det er konstrueret til barnemaver. Det er MME også,
men ikke med lige så stor dygtighed.

Tine

Fra : Gitte

Dato : 02-01-05 20:19

Hej

>De må nemlig ikke reklamere med babymad til børn på under 4 mdr. Hvis man
>bare fortynder det nok, kan man jo hælde det i dem, så de ikke egentlig
>spiser det med tungetransport og alt det der.

Næh, det må man ikke. Men er det da reklamer, der styre, hvad man
giver sit spædbarn? Ikke her i huset, må jeg sige... Den store
begyndte på hjemmelavet ris og majsgrød da han var 4½ måned gammel, på
sundhedsplejerskens anbefaling. Og fik først de færdigfremstillede
produkter, da han startede i dagpleje 8 måneder gammel - og kun fordi
hun skulle have en "let" løsning... At han så efterfølgende ikke
længere gad morens hjemmelavede (og usødede) grød er så en helt anden
snak.
Men på pakkerne med diverse grødprodukter, står der jo også temmelig
klart formuleret, at det er vigtigt at overholde de forskellige
doseringer, så barnets ernæringsbehov tilgodeses bedst muligt. At
nogle forældre lader hånt om det, må jo så være på eget ansvar...

> [...]
>passerer derfor hurtigt. Det er konstrueret til barnemaver. Det er MME også,

Tja, alt er jo relativt. Hvis et barn på fx. 4 måneder vågner hver
anden time døgnet igennem, og dermed aldrig bliver udhvilet, tror jeg
nu heller ikke det er i barnets interesse at holde sig til
modermælken. Og en rimelig udhvilet mor er måske også i længden bedre
til at varetage barnet tarv i alle mulige andre sammenhænge, end en
der har opbygget flere måneders søvnunderskud.
Men selvfølgelig er modermælk det bedste i starten, og erstatning er
"kun" erstatning, i mangel af den ægte vare - men guld kan måske også
købes for dyrt...

MVH
Gitte

Fra : Cat

Dato : 02-01-05 20:42

"Gitte" <gajb@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men selvfølgelig er modermælk det bedste i starten, og erstatning er
> "kun" erstatning, i mangel af den ægte vare - men guld kan måske også

Hvis man får det lært kan man amme sit barn i søvne - hverken mor eller barn
vågner ret meget af det. Jeg lagde mig bare på siden og så tog barnet selv.

Tine

Fra : Gitte

Dato : 02-01-05 11:43

Hejsa

> [...]
>Om dagen spiser han ca. hver 4. time (240ml), og om natten bliver han lagt
>kl 8, og vågner som regel kl. 6, for at spise....

Umiddelbart lyder det som en stor portion, han får til aften.... Men
hvis han kan sove så mange timer i et stræk efterfølgende, er det vel
ikke et problem som sådan? Mange små børn spiser oftere/mere ved hver
portion i løbet af eftermiddagen/aftenen, på den måde kan de sove et
længere stræk om natten, uden at vågne for at få mad...
Og hvis dagtimerne går med 4 timer imellem hvert måltid, så "mangler"
han ikke noget.
Prøv at regne sammen, hvor meget han spiser i løbet af en dag - de
skal have ca. 1/6 af deres egen vægt - så med 8,5 kg, skal han altså
hælde i underkanten af 1,5 liter indenbords i døgnet....

>Nogen der har nogle gode råd?

Hvis det er et problem for jer, at han spiser for store mængder, kan
det måske være en ide, at prøve gul Allomin, med rismel. Det kan
bruges fra 2 måneder - står der på pakken. Og skulle mætte lidt mere
pga. indholdet af rismel.
Men ellers ja, så tal med jeres SP...

MVH
Gitte - der selv har en dreng på 3½ måned

Fra : Cat

Dato : 02-01-05 13:01

> [...]
> det måske være en ide, at prøve gul Allomin, med rismel. Det kan
> bruges fra 2 måneder - står der på pakken. Og skulle mætte lidt mere

Det er vel ikke nogen god ide at fylde op med rismel - det vejer bare - det
giver ingen fornuftig næring.

Man kunne vel ret beset ligesågodt bruge pollyfylla. Husk, deres maver er
ikke så store - de er ikke beregnet til at gå så længe uden mad.

Tine.

Fra : SE

Dato : 02-01-05 13:17

"Cat" <ss@dd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Man kunne vel ret beset ligesågodt bruge pollyfylla. Husk, deres maver er
> ikke så store - de er ikke beregnet til at gå så længe uden mad.

Nu tvivler jeg altså på, at der bliver fremstillet modermælkserstatning som
ikke er god for børnene. Og her taler jeg ikke om tilskudsblanding som
vælling, Nan2 og lign.

Modermælkserstatning er underlagt ekstremt strenge krav - derfor må der
heller ikke reklameres for dem eller på nogen måde fortælles hvad de er gode
for.

Hvis de vælger at fremstille en erstaning som mætter mere pga rismel - ja,
mon det så ikke er fordi der reelt er nogle der har behov for det?
Jeg kan godt se, at et barn på 2 måneder skal spise ofte, men når de er 3-4
mdr, så er det ikke "normalt" at de skal fyldes op hver 2. time som min søn
skulle.

Vi brugte så ikke det med rismel da han blev ammet, men vores
sundhedsplejerske anbefalede os at begynde med fast føde da han var 3,5
måned.

Der var simpelthen ikke næring nok i min mælk til ham (og jeg ved godt at
nogle påstår at der ALTID er næring nok i mm, men det er altså ikke
tilfældet).

Han åd så det stod ham ud af ørerne, og max 2 timer efter skreg han af sult,
og tømte begge babser igen. Sådan kunne vi fortsætte hele dagen igennem.
Problemet var, at min søn ikke tog ordentligt på på trods af han han blev
ammet konstant. I samme øjeblik vi startede på grød, så blev han en helt
anden dreng og spiste ikke nær så hyppigt.

Så der kan altså godt være behov for at barnet får mad der mætter længere
tid. Heriblandt mme med rismel.

/se

Fra : Gitte

Dato : 02-01-05 15:57

Hej

>Det er vel ikke nogen god ide at fylde op med rismel - det vejer bare - det
>giver ingen fornuftig næring.

Hvis ikke rismel giver fornuftig næring, så undrer det mig aldeles
meget, at man netop anbefaler at give børn ris (og majs) grød/vælling,
når de skal starte op med anden mad end mælk....
Det er vel et spørgsmål om at få nogle kulhydrater, og det er ris jo
fyldt med...
Og tænk på, hvor stor en del af verdens befolkning, der har ris som
deres primære ernæring - vil det så sige, at bl.a. en stor del af
Kinas befolkning er totalt fejlernærede??? Eller at de lige så gerne
ville have pollyfylla? Jeg tillader mig at tvivle...

>Man kunne vel ret beset ligesågodt bruge pollyfylla. Husk, deres maver er
>ikke så store - de er ikke beregnet til at gå så længe uden mad.

Jamen, hvorfor mon så ikke det anbefales at give børn pollyfylla-grød,
når de på et tidspunkt skal over til mere fast føde????? Hvis det nu
er lige så godt som ris...
Men selvfølgelig er det rigtigt, at deres maver er små, og de derfor
skal have mange mindre måltider i løbet af en dag (hvilket jo i øvrigt
også er vældig sundt for os voksne...), og man ikke kan forvente at de
kan gå mange timer uden mad. Meeeen, efterhånden som de bliver ældre,
må man forvente, at der kan være en smule mere i maven, og de kan
holde sig mætte lidt længere. Og børn er nu en gang forskellige, og
ligeså deres appetit....

MVH
Gitte

Fra : Cat

Dato : 02-01-05 17:28

> [...]
> Kinas befolkning er totalt fejlernærede??? Eller at de lige så gerne
> ville have pollyfylla? Jeg tillader mig at tvivle...

Det er ikke rismel - det er ikke engang polerede ris. De får mangelsygdomme,
hvis de spiser polerede ris. Og de er ikke 3.5 md. Da har man brug for mere
fedt og protein.

Tine

Fra : Gitte

Dato : 02-01-05 18:52

Hej

>Det er ikke rismel - det er ikke engang polerede ris. De får mangelsygdomme,
>hvis de spiser polerede ris. Og de er ikke 3.5 md. Da har man brug for mere
>fedt og protein.

Nej, men rismel er stadig baseret på ris - og jeg gad nok se hvordan
en babymave ville reagere på hele upolerede ris.... Mon ikke de ville
komme hele med ud igen? Babyer der starter på anden føde end modermælk
(eller erstatning) skal jo først "vænnes" til anden føde, og det tager
tid. Man giver jo heller ikke små børn, der er ved at lære at spise
rugbrød fuldkornsbrød, men derimod lyst rugbrød - der er noget mildere
og ikke så svært fordøjeligt...
Jeg er ret overbevidst om, at markedet for modermælkserstatning er så
gennemreguleret herhjemme, at man ikke kunne slippe af sted med at
skrive "fra 2 måneder" på pakken, hvis det ikke var sundhedsmæssigt
forsvarligt. Ikke dermed sagt, at det er noget man nødvendigvis skal
"springe på" til en 2-måneder gammel baby. Men derimod vurdere det
enkelte barns behov og sult. Og nogle er mere sultne end andre.

MVH
Gitte

Fra : Gitte

Dato : 21-01-05 00:18

Hej

> [...]
>
>Man kunne vel ret beset ligesågodt bruge pollyfylla. Husk, deres maver er
>ikke så store - de er ikke beregnet til at gå så længe uden mad.

Nu er jeg ikke ernæringsekspert, men det er vel ikke for ingenting at
man anbefaler at starte op med ris- og majsgrød, når de små skal have
mere fast føde? Så lidt godt gør det vel. Det er vel i bund og grund
et spørgsmål om at få nogle kulhydrater. Og tænk lige en gang på, hvor
mange mennesker på jorden, der har ris som deres vigtigste
ernæringskilde... Men måske det meste af bl.a. Kinas befolkning er
fejlernærede - og lige så gerne ville spise pollyfylla?

MVH
Gitte