Barn på 7 måneder går sent i seng?
Fra : Per JM Olsen

Dato : 28-12-04 22:03

Hej Alle

Vi har en lille pige på godt 7 mdr, hun har desværre for vane at først vil
sove hen af 23- 23.30 tiden, hvis vi forsøger at lægge hende ind før så
skriger hun og vi tager hende op og med ind i stuen, så pleljer det at være
bedre når vi ligger hende ind omkring 22.30 tiden så plejer hun at sove
for det meste.

Hvad kan vi gøre for at skubbe hende lidt længere frem?

Mvh Per

Fra : Laziter [9440]

Dato : 28-12-04 23:23

"Per JM Olsen" <perjmolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
sove
> for det meste.
>
> Hvad kan vi gøre for at skubbe hende lidt længere frem?

Hvor lang tid sover hun til middag?
Måske skal der skæres noget af den tid hun sover til middag, det er ikke
alle små-børn der har brug for lige meget søvn i den tid.
Min egen datter på knap 2 år, har i lang tid kun fået lov til at sove 1-1½
time middagssøvn, ellers ville hun heller ikke sove førend 22-24 tiden.

Ang. skrigeriet så kan I også bare lade hende skrige et stykke tid og se om
hun falder til ro, selvfølgelig skal I lige være opmærksomme på om hun
virkeligt er ked af det, eller om hun bare er hysterisk.
Er det hysteri gør I kun jer selv en bjørnetjeneste ved at tage hende op,
det vender tilbage til jer når hun bliver ældre og gerne vil have sin vilje.

Men det kan jo også være at hun trænger til en lille dram i form af en
flaske med noget kamille-the, eller noget modermælk(serstatning), helst
noget let som ikke ligger tungt i mavsen.

Prøv jer lidt frem med forskellige ting, og bare rolig den lille skal nok
sige til hvis det ikke er det rigtige I gør

Mvh
Benjamin

Fra : Marlene

Dato : 29-12-04 13:09

> [...]
sove
> for det meste.
>
> Hvad kan vi gøre for at skubbe hende lidt længere frem?

Hej Per,

Da min søn var på den alder, skiftede hans rytme med ca. 1 uges mellemrum,
så når han fik nogle usædvanlige sovemønstre, fik han lov til det, fordi jeg
vidste, at det skiftede igen indenfor 1 uge.

Nu ved jeg ikke, hvorlænge jeres datter har haft det mønster med først at gå
i seng ved 22-24 tiden ?

Min søn er nu 2 år, og vi er begyndt at afbryde hans middagssøvn, så han
sover max. 2 timer, for ellers går han også først i seng ved midnat. Men det
er først her fornyligt, at vi er begyndt på det. Da han var mindre, følte
vi, at det var forkert for os, og at han skulle sove, når han havde behov
for det.

Men hvis hendes mønster er noget, der bekymrer/generer jer, bør I
selvfølglig forsøge at gøre noget ved det.

Jeg vil foreslå, at I laver nogle faste aftenrutiner, f.eks. i et langt
varmt bad ved 19 (el. 20) tiden, derefter lidt babymassage på puslebordet
el. i sengen (et lunt sted), modermælk(serstatning) og så måske en bestemt
godnatsang, og så prøv at lægge hende.

Der går nok et par dage, så begynder hun at genkende rutinen, og måske
"køber hun den".

Hvis hun skriger, når I lægger hende, så prøv at sidde ved siden af hende
lidt, så hun ikke føler sig ensom, nus hende lidt, syng en sang for hende.
Der findes nogle, der mener, at man godt kan lade dem ligge og græde lidt,
inden man går ind til dem, men det kunne jeg ikke med min søn. Straks når
han græd, gik jeg ind til ham, men jeg tog ham ikke STRAKS op. Jo, hvis han
skreg og var fuldstædig ulykkelig, men hvis han blot klynkede og var lidt
utilfreds, så fik han lov at ligge, mens jeg snakkede sagte til ham og sang
lidt for ham.

Samtidig synes jeg, at I måske skulle overveje jeres egne aftenrutiner.

Sidder I og ser fjernsyn (masser af skiftende lyde og billeder) med hende
hos jer el. liggende på gulvet ? Så kan det måske være, at hun bliver
overstimuleret ? Og så er det måske en idé at slukke for kassen et par dage,
og se, om der er nogen forskel.

Måske er det en idé at slukke for det meste af lyset allerede ved 20 (21)
tiden, så jeres datter langsomt kan vænne sig til, at nu er det ved at være
nat.

Når du og din kæreste/kone læser dette, skal I tænke på, at disse råd er
givet ud fra, hvad der virkede for OS, da vores søn var lille. Heldigvis er
børn forskellige, så det er ikke sikkert, at noget af det virker på jeres
datter, men jeg håber det da, så I snart kan få lidt aften sammen og komme i
seng i ordentlig tid

Mht. babymassage, kan I låne nogle udemærkede bøger på biblioteket, eller
prøve jer frem. Jeres datter skal nok sige til, hvis hun ikke vil. Men
øvelser som at cykle med benene, bøje-strække øvelser, cirkelmassage med
uret på maven, øre-nulren, arme-bøj-og-stræk var nogle af de øvelser, som
virkede (og stadig virker) hos os.

Godt nytår.

Mvh Marlene

Fra : Daniela Althof

Dato : 30-12-04 20:34

Hejsa

Hvor længe sover hun om morgenen? Hos os var det nemlig ret tydeligt at
når drengene kom sent i seng sov de også længe. Så hvis det er fordi hun
sover længe om morgenen er det der jeg ville anbefale at rykke hendes
tidspunkt hu sover til om morgenen.
En anden ting er at det måske ikke er så god en ide at tage hende
tilbage ind i stuen når i først har lagt hende. Når hun er lagt i seng
skal hun blive inde på det værelse hun sover på. Jeg ville hverken tænde
lyset eller noget. Jeg ville nok tage hende op, berolige hende, evt give
hende lidt at drikke som der blev anbefalet længere oppe og så lægge
hende igen. Når hun er for ked, så kom ind og lad hende mærke at i er
der, men gå så igen. Det er i hvert fald det vi har gjort med begge
vores drenge og det har virket ret godt. Det har taget et par aftener
eller tre, men så havde vi derfra også rolige aftener.

Held og lykke med projektet...

Hilsen Daniela