Børn og mobiltelefoner
Fra : SNB

Dato : 28-12-04 19:01

Hejsa NG

Jeg har lige et spørgsmål, som det måske kun er mig, der ikke forstår.

Hvad skal et 8 - årig barn med en mobiltelefon?

Jeg fik et svar af barnet selv, han sagde, at det var/er fordi han skal lære
at læse. Og det er da nok den dummeste af alle de dumme undskyldninger, jeg
har hørt for at give sit barn en mobiltelefon.

Hvad mener I??

Mvh Suzan

PS godt nytår

Fra : Laziter [9440]

Dato : 28-12-04 19:21

"SNB" <suzan.birkelund@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> har hørt for at give sit barn en mobiltelefon.

Argumentet er såmænd godt nok.
I Kolding havde de for et par år tilbage, et forsøg med børn der havde svært
ved at stave og mobiltelefoner.
Forsøgsperioden var vist omkring 6 mdr. hvor børnene havde fri SMS og kunne
skrive lige så meget de lystede.
I denne periode viste børnene store fremskridt mht. at stave og læse,
faktisk gik forsøget så godt at børnene med mobiltelefonerne blev BEDRE til
at stave og læse end deres jævnaldrende uden mobiltelefoner.
En af grundene jeg kan huske, var at det på den måde blev både sjovt og
spændende at lære at stave og læse, så ja drengens argument er godt nok og
ikke bare en dum undskyldning.

Et andet argument for at en 8-årig skulle have en mobiltelefon, kunne være
hvis han gik med nogen hjem og glemte tiden, gå over til en anden uden at
give besked fordi der var for langt hjem og den slags. Med en mobil i hånden
er det let lige at ringe hjem og give besked, og det er let for forældrene
at ringe og give en besked den anden vej.

Min knægt på nu 9 år har også en mobiltelefon, og jeg må tilstå at den har
sparet os for mange forgæves opkald til hans legekammerater som han var gået
over til, men i mellemtiden var gået fra igen.
Før han fik telefonen gav han sjældent besked om placering, men nu får vi
besked hver gang og det er jo dejligt

Mvh
Benjamin

Fra : Gitte

Dato : 30-12-04 18:22

Hej

> [...]
>spændende at lære at stave og læse, så ja drengens argument er godt nok og

Kan godt se motivationen. Men resultatet undrer mig alligevel, når man
tænker på at sms'ere ofte foregår på et "alternativt sprog" - altså
man skriver diverse forkortelser osv.

> [...]
>er det let lige at ringe hjem og give besked, og det er let for forældrene
>at ringe og give en besked den anden vej.

Hvad er der galt i at låne telefonen hos kammeraten? Det var hvad vi
gjorde, da jeg var barn

> [...]
>over til, men i mellemtiden var gået fra igen.
>Før han fik telefonen gav han sjældent besked om placering, men nu får vi

At give besked om, hvor man er/opholder sig er imo ikke et spørgsmål
om mobiltelefon eller ej, men derimod om opdragelse!! Hvis børnene
ved, at man som forældre VIL vide, hvor de er, ja så låner de en
telefon, eller giver på anden måde besked...

Noget helt andet er så, at mobiltelefoner blandt børn efterhånden er
så udbredt, at det kan være svært at gå imod strømmen... Hvis alle
kammeraterne har en, kan det være svært at holde skansen. Ikke fordi
jeg som forældre ikke kan sige nej, men mere overvejelsen om, hvorvidt
det vil betyde, at mine børn så pludselig er udenfor et fællesskab -
vil jeg medvirke til det?

MVH
Gitte

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-12-04 19:56

Apropos mobiltelefoner og (især) SMS bør man fra starten lære sine børn
denne lille let hudkelige leveregel:

En mobiltelefon er som en smøg: Tænd kun for den, når du har sikret dig, at
det ikke generer nogen.

Per V.

Fra : Cat

Dato : 30-12-04 20:56

"Gitte" <gajb@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er der galt i at låne telefonen hos kammeraten? Det var hvad vi
> gjorde, da jeg var barn

Mine børn tager bussen selv - en sjælden gang kommer de til at køre for
langt eller til at tage en forkert bus, der kører alt for langt. Så er det
rart at kunne ringe til mor og sige: Der står Fasanvej på skiltet - hvad
skal jeg gøre?

Tine

Fra : YouKnowWho

Dato : 01-01-05 22:16

"Gitte" <gajb@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der galt i at låne telefonen hos kammeraten? Det var hvad vi
> gjorde, da jeg var barn

Og hvad er der galt i at sende et papir-brev i stedet for en E-mail. Det var
hvad vi gjorde da jeg var barn.
Og hvad er der galt i at spænde oksen for kærren i stedet for at ta' bilen.
Det var hvad min morfar gjorde da han var barn.

Mvh John

Fra : Brian k

Dato : 02-01-05 14:07

YouKnowWho wrote:
> [...]
> Og hvad er der galt i at spænde oksen for kærren i stedet for at ta'
> bilen. Det var hvad min morfar gjorde da han var barn.

Ja.. eller hvad med at dø af en influenza, det gjorde man før der var
penesillin.

Fra : Gitte

Dato : 02-01-05 14:51

Hej

>Ja.. eller hvad med at dø af en influenza, det gjorde man før der var
>penesillin.

Og er det så måske bedre at overleve en influenza for året efter at
dø af sult? Bare en tanke i vores overbefolkede verden...

MVH
Gitte - der nok anderkender nytten af fremskridtet, men ikke falder på
halen over den for enhver pris...

Fra : Cat

Dato : 02-01-05 17:26

> [...]
>
> MVH
> Gitte - der nok anderkender nytten af fremskridtet, men ikke falder på

Men dog alligevel er begejstret nok til at diskutere på internettet........

Tine, der er begejstret for næsten alle moderne dimser og elsker at lege med
dem

Fra : Gitte

Dato : 03-01-05 11:36

>Men dog alligevel er begejstret nok til at diskutere på internettet........

Yeps, computer og internettet er nogle af de ting, jeg for alvor har
taget til mig - men det er vel naturligt, når jeg arbejder inden for
branchen...
Men har på den anden side en 5 år gammel "oldsag" af en mobiltelefon,
som hverken har intelligent ordbog, polyfoniske ringetoner, for slet
ikke at tale om farvedisplay og camera. Men jeg bruger den kun til at
give korte beskeder i en sjælden gang imellem, så den dækker mit behov
fint Og jeg kunne aldrig drømme om at give en mindre formue for at
få en ny og smartere model, når den jeg har opfylder de behov jeg har.

>Tine, der er begejstret for næsten alle moderne dimser og elsker at lege med
>dem

Gitte - der også kan lide smarte ting og sager, men samtidig er både
kritisk og nærig (jeg skal dælme kunne bruge tingene til noget, ellers
gider jeg ikke ofre penge og tid på det...)

Fra : Gitte

Dato : 02-01-05 14:49

Hej

> [...]
>Og hvad er der galt i at spænde oksen for kærren i stedet for at ta' bilen.
>Det var hvad min morfar gjorde da han var barn.

Det er der vel heller ingen, der siger der er noget galt i??? Har du
selv oplevet at få et "rigtigt" papir-brev - og glæden ved det? At
nogen har "gidet" ofre den tid det tager, netop for din skyld???
Det har jeg, og det er faktisk rigtig hyggeligt/rart her i vores
"turbo-verden"....
Og hvis flere i dag boede så de havde mulighed for at have okser,
eller heste, skulle der vel heller ikke være noget galt i det - men
det er svært i de fleste byer i dag... Og det er nu en gang der, den
største del af befolkningen bor.

MVH
Gitte - der faktisk har haft et par køer

Fra : Cat

Dato : 28-12-04 19:29

> [...]
jeg
> har hørt for at give sit barn en mobiltelefon.

Min datter fik mobiltelefon, da hun var 10. Det, der var det bedste, var min
fornemmelse af tryghed, når hun var på egen hånd. Hvis den 8-årige aldrig er
uden voksent opsyn, så er det ikke nødvendigt. Hvis han skal tage alene hjem
fra skole - evt med bus - eller skal med hen til en kammerat, så er det
rigtig rart - for moderen.

I øvrigt er ungernes definition af nødvendighed en anden end vores. Vi må
acceptere, at de får status blandt deres lige på en anden måde, end vi
voksne gør. Dygtighed tæller ikke altid. Selv om vi voksne har principper
skal vi passe på, at vi ikke tvinger børnene til at kæmpe vores kampe for
os. Hvis man bliver holdt udenfor og ugleset i skolegården, fordi man er den
eneste, der ikke kan sende SMS og spille snake, så er det ikke prisen værd.
Min datter fik telefon, da hun var den ene af to piger, der ikke havde.

Tine

Fra : Brian k

Dato : 02-01-05 14:08

Cat wrote:
> Hvis han skal tage alene hjem fra skole - evt med bus - eller skal med hen
> til en kammerat, så er det rigtig rart - for moderen.

Hej

Kan ikke lade være....

Og faderen er ligeglad, eller?

/brian

Fra : Cat

Dato : 02-01-05 14:16

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Kan ikke lade være....
>
> Og faderen er ligeglad, eller?

Aner det ikke - jeg har kun erfaringer som mor. Jeg har aldrig prøvet at
være far.

Tine

Fra : Brian k

Dato : 03-01-05 01:48

Cat wrote:
> "Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Aner det ikke - jeg har kun erfaringer som mor. Jeg har aldrig prøvet
> at være far.
>
> Tine

Hov, hov

Nu skriver du jo udfra et andet barn (og dermed er du jo ikke forældre til
det omtalte barn) "Hvis den 8-årige aldrig er
uden voksent opsyn, så er det ikke nødvendigt. Hvis han skal tage alene hjem
fra skole - evt med bus - eller skal med hen til en kammerat, så er det
rigtig rart - for moderen."

Og det jeg "oponiere" imod er at "man" automatisk antager at det er moderen
der er bekymret, osv -og dermed indikere at faderen sikkert er ligeglad.

Den korrekte sætning ville vel have været " ...rigtigt rart - for
forældrene", men det er du måske ikke enig i?

/brian

Fra : Cat

Dato : 03-01-05 09:33

> [...]
>
> Den korrekte sætning ville vel have været " ...rigtigt rart - for
> forældrene", men det er du måske ikke enig i?

Jeg kan kun give min egen erfaring videre - og knap nok det. Jeg kan
fortælle ham, hvordan det føles for (en enkelt) moder - nemlig mig.

For at være helt ærlig, så tror jeg ikke, at faderen her i huset er så
forfærdeligt bekymret. Han er generelt lidt mindre pylret, end jeg er. Du
ved: "Hun kommer nok hjem, når hun bliver sulten". Men jeg ved det
selvfølgelig ikke, for jeg er endnu ikke tankelæser.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-04 19:51

"SNB" <suzan.birkelund@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal et 8 - årig barn med en mobiltelefon?
> Hvad mener I??

Der er vist snakket / skrevet meget om, at børn faktisk kan blive bedre til
at stave vha. sms `er. Om det så passer ved jeg ikke, men det lyder da meget
sandsynligt i mine ører.

Vores ældste søn på snart 12 år, har for nyligt fået sin egen mobil.
Dette er som en sikkerhed, så vi kan få fat i ham ( og hans lillebror på 9
år) og
han kan få fat i os, hvis det skulle blive nødvendigt.

Vores børns skoletaxi var for nyligt indblandet i en ulykke, hvor en
motorcyklist mistede livet. Alle børnene var vidner til ulykken og deres
mobiler blev brugt til, at kontakte forældrene.
Vi holdt og ventede på, at samle vores børn op 1½ km. hjemmefra og efter 15
minutters venten, kørte vi dem selvfølgelig i møde og fik selvfølgelig et
chok, da vi så ambulancen, skoletaxien, de andre biler og den smadrede
motorcykel.
Vores børn havde ikke kunne få fat i os, da de ikke kunne huske vores
mobilnummer og vi var jo ikke hjemme, da vi ventede på dem, hvor vi plejer
at hente dem.

Derfor har de altid en mobil med nu, så kan vi altid komme direkte i kontakt
med
hinanden.

Vores søn skriver også sms`er til sine klassekammerater, men han ringer /
snakker ikke i mobilen, medmindre det er os han skal have fat i.

Tror faktisk at mange forældre har det på den måde, at mobilen giver en
tryghed for både barn og forældre, så man nemt og hurtigt kan få fat i
hinanden...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-12-04 20:15

Hej

SNB wrote:
> Hvad mener I??

For 50 år siden var en cykel sikkert også det dummeste man kunne
forestille sig, at et barn skulle have. I dag ser du stort set alle børn
på 8 år have sin egen cykel.

Tiderne forandrer sig. Sådan er det. Det er ikke et spørgsmål om dit
eller dat. Det er et spørgsmål om samfundets udvikling.

Du har sikkert også selv en mobil, men i virkeligheden har du jo ikke
mere brug for den end et 8-årigt barn.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 29-12-04 16:59

> [...]
> lære at læse. Og det er da nok den dummeste af alle de dumme
> undskyldninger, jeg har hørt for at give sit barn en mobiltelefon.

Hej

Jeg synes ikke at et barn på 8, 10 eller 12 for den sags skyld bør have
nogen mobil tlf. Kan godt se ideen, og selvfølgelig er der da også størrer
chance for mopning ved at alle andre har, men ikke en selv! Jeg fik min
første da jeg var 15 - og før havde jeg heller ikke brug for nogen! Jeg
synes man skal tænke på alle de strålinger der farer gennem hjernen på sådan
et barn ved brug af mobilerne! Det er egentlig ikke længe siden, der har
været noget i TV med det - det giver størrer chance for kræft (som alt andet
også gør), men det kan også være med til, at de har sværere ved indlæring!
Ta' en tur på nettet, du vil sikkert kunne finde en masse ting om hvorfor og
hvorfor ikke!

En bekendts 2 børn (10 og 12) ville også gerne ha' mobiler, men deres Mor
har samme holding som jeg, og ikke om de må få nogen, før de er blevet
ældre! Pigerne synes jo det var ret så tarveligt, for alle i klassen har jo!
TV programmet, som jeg omtalte før - var moderen hurtig til at optag, og
placerede de 2 børn foran flimmeren, så de selv kunne se, hvorfor ikke! Den
store af pigerne sagde bagefter: "Tak mor, fordi vi ikke har fået nogen
mobiltlf."!

Jeg synes man skal tænke på evt. konsekvenser ved sådan noget! Og ikke på om
man skal ringe til 3 kammerater for at høre hvor barnet er! Selvfølgelig er
det nemt, og giver også en vis tryghed at man hurtigt kan få fat på dem! Men
hvis barnet skulle ha' brug for at få fat på sine forældre eller andre, ja
så har 99 % af Danmarks befolkning altså en tlf. i huset, og rigtig mange
også en mobil! Jeg synes også man skal tænke på, at vi ikke skal gøre vores
børn for hurtigt voksne - det går stærkt nok i forvejen!

Heidi

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-12-04 17:53

"Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fik min første da jeg var 15 - og før havde jeg heller ikke brug for
nogen!

Brug for er vist et definitionsspørgsmål, der er vist ikke rigtigt nogen der
egentligt har brug for en mobiltelefon, den er bare rar at have.
Hvad gjorde vi inden de kom frem og blev så billige som de er nu?

> Jeg synes man skal tænke på alle de strålinger der farer gennem hjernen på
sådan
> et barn ved brug af mobilerne!

Den fare er ikke så stor hvis man kigger på de unges mobilvaner.
De bruger mere telefonerne til SMS og små korte opkald, husk på at langt de
fleste har taletid og godt ved at man skal spare på den.
Så skal de jo også holdes fra TV, computer og mikrobølgepopcorn, der
foreligger stadig ingen konkrete beviser på at mobiltelefoner er skadelige,
selvfølgelig gør det ikke noget at man er opmærksom og påpasselig alligevel.

> Det er egentlig ikke længe siden, der har været noget i TV med det - det
giver størrer chance for kræft (som alt andet
> også gør), men det kan også være med til, at de har sværere ved indlæring!

Stråler og alt muligt andet er der jo uanset om de har en mobil eller ej,
jeg vil vove den påstand at en måling i et hvilket som helst klasselokale
hvor mere en halvdelen har mobiltelefoner, vil give et foruroligende
resultat (set rent videnskabeligt).
Mobning giver også indlæringsbesvær da de udsatte frygter at komme i skole,
fritter og andre steder.

> Jeg synes også man skal tænke på, at vi ikke skal gøre vores børn for
hurtigt voksne - det går stærkt nok i forvejen!

Samfundet er i hastig udvikling og vi prøver alle at følge med, selv vore
kære børn vil gerne være med i udviklingen.
Jeg vil give dig ret i at de små bliver store alt for hurtigt, det er
egentligt lidt synd, for jeg oplever mange gange at børn glemmer at være
børn.
Ja nu sidder jeg og bliver helt sentimental og tænker tilbage på dengang jeg
selv var knægt, jeg var ikke til at holde inde om så der var det værste
uvejr i mands minde. Sådan er det desværre ikke ret meget idag, der er det
Playstation, computer og Cartoon Network der har fat i ungerne...

Nå det var lige et sidespring..
Jeg synes man skal gøre op med sig selv om ungerne skal have en mobiltelefon
eller ej, specielt hvis det er et spørgsmål omkring tryghed mener jeg ikke
at man bør tøve, der er ikke noget værre som forælder end at være bekymret
om sine børns ve og vel når de ikke er hjemme.

Mvh
Benjamin

Fra : Brian k

Dato : 03-01-05 01:55

Heidi Jensen wrote:

> selv! Jeg fik min første da jeg var 15 - og før havde jeg heller ikke
> brug for nogen!

Og jeg fik ikke den fjernstyrede bil jeg så gerne ville have (men dengang
kostede en fjernstyret bil også en halv månedsløn), lige som en mobil for
bare 6 - 7 år siden kostede 3-4000 kr.

> [...]
> også være med til, at de har sværere ved indlæring! Ta' en tur på
> nettet, du vil sikkert kunne finde en masse ting om hvorfor og

Ja, og ikke EN eneste videnskabelig understøttet undersøgelse giver ret i
disse "beskyldninger", og der udover skal tages i betragtning at den
stråling som mobil tlf idag afgiver er flere hundrede gange lavere end de
var for blot 2 år siden.
Og med et taletidskort med feks 50 kr om måneden, så lærer barnet at spare
og kun bruge mobilen når det er strengt nødvendigt.

> [...]
> selv kunne se, hvorfor ikke! Den store af pigerne sagde bagefter:
> "Tak mor, fordi vi ikke har fået nogen mobiltlf."!

Helt ærligt!!!

Snak om dobbelt moral, så børnene er "taknemlige" for at moderen ikke giver
dem noget som steger deres hjerne -alt i mens moderen selv knævre løs i sin
mobil! (hummm, snak om at man skal være forbillede for sine børn!)

> [...]
> synes også man skal tænke på, at vi ikke skal gøre vores børn for
> hurtigt voksne - det går stærkt nok i forvejen!

Har du børn? (jeg tvivler)
Sikke en gang sludder.

/brian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-12-05 06:57

"Heidi Jensen" <beardie@mail.dk> writes:

> hvis barnet skulle ha' brug for at få fat på sine forældre eller andre, ja
> så har 99 % af Danmarks befolkning altså en tlf. i huset, og rigtig mange

Det er sværere end man tror, at huske et ottecifret telefonnummer.

Hvad nummer har fx dit barns skole?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kenneth G

Dato : 29-12-04 17:01

"SNB" <suzan.birkelund@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG
>
> Jeg har lige et spørgsmål, som det måske kun er mig, der ikke forstår.
>
> Hvad skal et 8 - årig barn med en mobiltelefon?

De kan jo heller ikke leve uden tv, video,playstation fjernstyret biller
osv.

Men hvis vi ikke lytter lidt til vores egen fornuft, så kan vi jo blive ved
med at skaffe statussymboler til vores børn

Kan det være at vi voksne heller ikke vil tabe ansigt overfor andre forældre
?

Et barn på 8 år gå vel i en fritids ordning og bliver vel hentede af sine
forældre, og flakker vi ikke rundt på må og få ?

Godt nytår Kenneth

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-12-04 18:28

"Kenneth G" <post@venlig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med at skaffe statussymboler til vores børn
>
> Kan det være at vi voksne heller ikke vil tabe ansigt overfor andre

Der vil jeg ikke give dig ret, statussymbolerne står børnene selv for, de
skal nok gøre hinanden opmærksom på hvad den ene har og den anden ikke har.
TV, video og alt det andet elektroniske halløjsa har vi forældre jo selv
købt til dem, vi glemmer bare for ofte at styre det for dem (jeg selv
inklusiv).

> Et barn på 8 år gå vel i en fritids ordning og bliver vel hentede af sine
> forældre, og flakker vi ikke rundt på må og få ?

Rigtig mange børn går selv fra SFO'en og hjem, mange gange har de indbyrdes
aftalt at lege sammen bagefter, og så er der altså ikke noget mere træls end
at skulle helt hjem og spørge om lov, for så at traske afsted igen. Der er
jo mistet kostbar legetid på den måde, her er mobilen en god ting.
Et barn på 8 år kan sagtens finde ud af gå selv, det har min knægt på nu 9
år gjort siden han var 7. Man skal også passe på med at gøre børnene FOR
små.
Giv dem et ansvar og de vil i langt de fleste tilfælde gøre ALT for at leve
op til det, både for at gøre forældrene og dem selv stolte, faktisk får de
en god sund portion selvtillid af det.

Mvh
Benjamin

Fra : ****SMILE*****

Dato : 30-12-04 12:19

Et relevant spørgsmål, som jeg kan se at du har fået mange svar på her i gruppen. Ikke mindst svar der peger i retning af at der er
fornuft i foretagendet.

Jeg vil ikke spille hellig, mine 3 tøser på 9, 14 & 16 år har alle mobiler. Den mindst har dog kun en som hun låner af os i
specielle situationer, hvor der er konkret behov.

Jeg mener at denne tråd mangler en overvejelse, nemlig den at børnene bliver stressede af hele tiden at "være på". De SMS´er til
hinanden benytter Internettet i form af Arto, MSN m.v., nyere undersøgelser viser at børn der benytter disse midler meget har
sværere ved at koncentrere sig og fordybe sig.

Derfor bør vi naturligvis fortsætte med at stille spørgsmål til hvad de skal med disse redskaber.

Min 14 årige SMS´ede i perioder fra hun kom ind ad døren efter besøg hos veninden til hun nåede computeren hvor de fortsatte med at
chatte. Når hun var lagt i seng fortsatte SMS´eriet.

Det talte vi med hende om og det hjalp. Jeg ser nemlig meget hellere at veninden og hun er sammen ind at de benytter disse redskaber
i den udstrækning.

Godt Nytår til jer alle.

****Smiler****

Fra : Anita

Dato : 30-12-04 14:01

****SMILE***** wrote:
> [...]
>
> Jeg vil ikke spille hellig, mine 3 tøser på 9, 14 & 16 år har alle
> mobiler. Den mindst har dog kun en som hun låner af os i specielle

Hvilket jo er helt udemærket. Så bliver man også mere bevidst om hvornår der
er et reelt behov.

Men må jeg spørge hvordan regningen for alle sms'erne financeres? Ud af
lommepengene eller betaler I som forældre for gildet? Andre må også gerne
kommentere.

> [...]
> benytter Internettet i form af Arto, MSN m.v., nyere undersøgelser
> viser at børn der benytter disse midler meget har sværere ved at

Ej heller at forglemme at sms, chat m.v. er så tilpas upersonligt, at
drillerier let kan tage overhånd. Det er set flere gange i skolerne. Ligesom
kameratelefonerne har været stort debatemne.

Jeg synes der er mange aspekter forældrene ikke tænker på, når de sender
børnene i skole med en spritny mobil til en formue i værdi. For børnene vil
jeg lidt sidestille mobilen med dyrt legetøj - og det er trods alt de
færeste, der synes det er helt okay at sende legetøj med i skole, med mindre
der er en særlig anledning hertil.

Og skulle en akut situation opstå, kan man som forældre altid få fat på sit
barn i både skole og sfo.

Så i skolen forstår jeg ikke behovet for en telefon. I fritiden synes jeg
det er helt okay - på lige fod med andet legetøj, computer m.v.

Venligst Anita

Fra : Cat

Dato : 30-12-04 20:55

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men må jeg spørge hvordan regningen for alle sms'erne financeres? Ud af
> lommepengene eller betaler I som forældre for gildet? Andre må også gerne

Vores datter fik en lommepengeforhøjelse på 30 kr/md, da hun fik telefon, og
så betaler hun selv for taletidskort.

Hvis hun bruger for mindre end 30 kr/md er det lige ned i foret - ellers er
det op af foret.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-04 11:49

> [...]

> Men må jeg spørge hvordan regningen for alle sms'erne financeres? Ud af
> lommepengene eller betaler I som forældre for gildet? Andre må også gerne

I vores tilfælde betaler vi for vores søns sms`er. Han skriver dog kun ca.
en 4-5 sms `er om ugen plus-minus et par stykker og jeg tror ikke, at hans
forbrug
kommer til, at tage overhånd. Han ved godt, at det koster. Han har en
veninde fra en tidligere skole, der bor langt væk, så her kan sms `en lige
bruges til f.eks. at
ønske hende god jul osv.

> Ej heller at forglemme at sms, chat m.v. er så tilpas upersonligt, at
> drillerier let kan tage overhånd. Det er set flere gange i skolerne.

Der er mange børn, som bruger mobilen til moberier af hinanden og det er
synd, men her må forældrene jo også gå ind og tage lidt ansvar. Det kan
måske nok blive lidt sværere, når børnene når teenagealderen, det skal jeg
ikke kunne sige endnu. Vores den ældste fylder 12 år næste gang og fortæller
os selv tit, hvad vennerne skriver til ham.

> [...]
> jeg lidt sidestille mobilen med dyrt legetøj - og det er trods alt de
> færeste, der synes det er helt okay at sende legetøj med i skole, med

Her i huset har vi to Nokia 3410, hvoraf den ene er vores søns. Der er
selvfølgelig mange børn ( og voksne ), der har de nye telefoner med kamera
osv., men vi er ikke hoppet på vognen endnu. Det kan tids nok komme. Vores
mobiler er kun reservetelefoner til at have med, når vi er ude af huset.

> Og skulle en akut situation opstå, kan man som forældre altid få fat på
sit
> barn i både skole og sfo.

Vores børn har 1½ km. de skal gå hjem efter at skoletaxien har sat dem af.
Hvis vi ikke lige har mulighed for at hente dem i bil, så er det rart at de
kan besked om, at de selv skal gå i dag eller de kan få fat i os, hvis de
f.eks skulle falde og slå sig undervejs eller lignende.

> Så i skolen forstår jeg ikke behovet for en telefon. I fritiden synes jeg
> det er helt okay - på lige fod med andet legetøj, computer m.v.

De fleste skoler har svjv også regler ang. mobiler i skolen ? F.eks. skal
telefonerne være slukket ( eller lydløs ) i timerne.
Uanset om mobilen bruges i skole, på vej til og fra skole eller i fritiden,
så tror jeg at man under alle omstændigheder skal passe på, at forbruget af
både sms`er og tale ikke tager overhånd.....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 01-01-05 23:39

Anita wrote:

> Men må jeg spørge hvordan regningen for alle sms'erne financeres? Ud af
> lommepengene eller betaler I som forældre for gildet? Andre må også gerne
> kommentere.

Herhjemme finasieres de af lommepengene, med et mindre tilskud fra os -
Ét fast beløb om måneden.
Hvis mobilen så bruges til andet end sms, så må de kære "små" selv til
lommerne - Og vi skal nok vide at få pengene fra dem

Mvh. Jan

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-01-05 00:33

Anita wrote:

> Men må jeg spørge hvordan regningen for alle sms'erne financeres? Ud
> af lommepengene eller betaler I som forældre for gildet? Andre må
> også gerne kommentere.

Vi betaler indtil videre min søns mobilforbrug... men på et tidspunkt skal
han til at betale det af egne penge, og det bliver når han begynder at bruge
den til andet end besked til os og sin far, på rejser mellem os og hans far.
Det tolereres at han sender en enkelt sms til venner i ny og næ, men KUN med
specifik tilladelse fra os, FØR den sendes....

han er 10 nu, men jeg forventer at inden for en overskuelig fremtid vil han
begynde at sms'e mere med sine venner, og dermed ryger
"fri-kilometerne"..... vores plan er at han til den tid skal have Telmore
abbonement, således at vi kan holde øje med hvor stort hans forbrug er, og
hvem han kontakter.... han skal naturligvis ikke betale for nødvendige
opkald til os, men derudover må han selv financere det.... via telmore kan
vi bedre administrere det...
--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : Stine

Dato : 02-01-05 23:37

"SNB" <suzan.birkelund@get2net.dk> wrote in message
> Hejsa NG
>
> Jeg har lige et spørgsmål, som det måske kun er mig, der ikke forstår.
>
> Hvad skal et 8 - årig barn med en mobiltelefon?

De skal vel nøjagtig det samme som alle andre, der har en mobiltelefon....!

/Stine

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-12-05 06:17

"SNB" <suzan.birkelund@get2net.dk> writes:

> Jeg har lige et spørgsmål, som det måske kun er mig, der ikke forstår.
>
> Hvad skal et 8 - årig barn med en mobiltelefon?

Så vidt jeg har forstået er der efterhånden opstået en kultur om det
her med mobiltelefoner som vi voksne simpelthen ikke har opdaget eller
kan se det relevante i, men at de unge mennesker er udenfor hvis de
ikke har en sådan.

Da jeg var udsat for stærkt lobbyarbejde fra en 10-årig med samme mål,
var hans killerargument "Hvor gammel var DU da du fik din første
mobiltelefon?". Det fortrød han for så fortalte jeg hvordan verden så
ud da jeg var på hans alder - i tænderskærende detaljer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen