Dukke til barn
Fra : Lars

Dato : 25-12-04 19:43

Hej med jer.

Vores datter (på 2 år) har i julegave fået 2 dukker, den ene er en Baby born
dukke, den anden er en new born baby.
Nu er spørgsmålet hvilke vores datter skal beholde, og da vi ikke rigtig kan
se fordele/ulemper ved dem, vil vi gerne spørge jer herinde. (Hun har ingen
i forvejen)
Hvilken dukke bør hun beholde ??,
og hvorfor ??,
er der nogle fordele ved den ene frem for den anden ??,
og er der nogle ulemper ved den ene frem for den anden ??,
Ellers noget vi skal bemærke ??

På forhånd mange tak.

MVH Lars

Fra : Melanie

Dato : 25-12-04 20:56

"Lars" <hovvej1@mail.dkNEJ_TIL_SPAM> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der nogle fordele ved den ene frem for den anden ??,
> og er der nogle ulemper ved den ene frem for den anden ??,

Hej Lars

Åhh, bare en tanke. Hvorfor ikke beholde begge to? Det er da sjovt at hun
kan lege tvillinger eller have en ekstra når hun har besøg af en kammerart.

Mvh Melanie
PGU studerende

Fra : Mette

Dato : 25-12-04 21:24

Jeg ville da også sige hvorfor ikke beholde begge 2 for de begge 2 er lige
gode, de passer bla tøj sammen. Og ja det må da være meget rart at 2 det er
somme tider det gør legen med dukken(ne) sjovere.

Fra : Lars

Dato : 26-12-04 00:19

> Jeg ville da også sige hvorfor ikke beholde begge 2 for de begge 2 er lige
> gode, de passer bla tøj sammen. Og ja det må da være meget rart at 2 det
> er somme tider det gør legen med dukken(ne) sjovere.

Er I sikre på at de passer tøj sammen, de er godt nok næsten lige store, men
vi har hørt at den ene er lidt større (kan ikke lige huske hvilken af dem)
end den anden, og derfor er det kun den ene der kan passe den andens tøj.

Vi vil kun beholde den ene, uanset hvilke argumenter der kan være for at
beholde dem begge.

MVH Lars

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 26-12-04 00:33

> [...]
> tøj.
>
> Vi vil kun beholde den ene, uanset hvilke argumenter der kan være for at

Hvorfor er det så vigtigt for jer, at hun kun beholder den ene?

Venlig hilsen Dikte (som selv havde masser af dukker med hver deres
personlighed og stadig - 41 år efter jeg fik hende - har yndlingsdukken
stående)
---
www.dikte.dk

Fra : Brian k

Dato : 26-12-04 00:59

Benedikte Brisson wrote:

> Hvorfor er det så vigtigt for jer, at hun kun beholder den ene?

Ja, jeg er også forundret, pigen har fået dem i julegave, og nu lige
pludselig -så må hun ikke beholde den ene!

/brian

Fra : Laziter [9440]

Dato : 26-12-04 00:41

> Vi vil kun beholde den ene, uanset hvilke argumenter der kan være for at
> beholde dem begge.

Hvor er I onde

Min datter på 2 år har 4 dukker og hun leger med dem alle.
Men istedet for at komme med argumenter for at beholde begge 2, vil jeg
egentligt hellere høre dine/jeres argumenter for IKKE at beholde dem begge?

Mvh
Benjamin

Fra : karsten & Pia

Dato : 26-12-04 07:26

Skal hun absolut kun beholde en ville jeg beholde Baby born dukken, den
passer tøj med de andre dukker på markedet (Chou Chou osv.), hvor new born
baby er lidt mindre. Men har hun ingen dukker i forvejen så lad da pigen
beholde dem begge.
Lige en tilføjelse, er baby born dukken af den nye model, så har den også
den fordel at den kan komme med i bad, da den er vandtæt.

MVH Pia

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 26-12-04 17:34

"karsten & Pia" <karsten.klaaby@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Skal hun absolut kun beholde en ville jeg beholde Baby born dukken, den
> passer tøj med de andre dukker på markedet

Det ser jo ud til, at forældrene mener, at pigen kun må eje en eneste dukke.
Så kan det jo være lidt lige meget om den passer tøj med andre dukker

Venlig hilsen Dikte - stadig undrende
---
www.dikte.dk

Fra : Kitti Egevang

Dato : 26-12-04 20:20

Hej og glædelig bagjul

Min datter på 3 år har begge dukkerne. Og hun leger med dem begge.
Og nu har hun fået 2 mere i julegave bl.a. dukke Alexa, og naturligvis skal
hun da beholde dem alle.
Det er jo hendes gaver. Og hun er allerede i gang med at lege med dem alle
4.

Men hvis jeg skal sige en af hendes fortrukne er det nok Baby born dukken.

Hilsen Kitti.

Fra : karsten & Pia

Dato : 27-12-04 10:46

> Det ser jo ud til, at forældrene mener, at pigen kun må eje en eneste
> dukke. Så kan det jo være lidt lige meget om den passer tøj med andre
> dukker
>
> Venlig hilsen Dikte - stadig undrende

Nej det kan det da ikke, det er da unægteligt nemmere at købe tøj til en
dukke, der passer tøj med de andre dukker på markedet.

MVH Pia

Fra : Kim

Dato : 27-12-04 18:30

"Lars" <hovvej1@mail.dkNEJ_TIL_SPAM> skrev
> Hvilken dukke bør hun beholde ??,

Begge selvfølgelig, eller hvad ?????

> og hvorfor ??,

Eller er det vanrøgt af dit barn, syntes du ikke ????

> er der nogle fordele ved den ene frem for den anden ??,

Kun at barnet kan lege med begge 2, eller hvad ???

> og er der nogle ulemper ved den ene frem for den anden ??,

Ulempen er at dit barn skiftevis kan lege
med den ene, så den anden, eller begge 2
på en gang...stor ulempe eller hvad ????

> Ellers noget vi skal bemærke ??

Lad være med at få flere børn, begynd at
opføre dig som en voksen og lad dit barn lege.
De bliver tidnok voksne, eller hvad ????

> På forhånd mange tak.

Arme børn...

Mvh Kim

Fra : Anita

Dato : 27-12-04 18:56

Kim wrote:
> Ulempen er at dit barn skiftevis kan lege
> med den ene, så den anden, eller begge 2
> på en gang...stor ulempe eller hvad ????

Hvorfor er det SÅ frygteligt at de ønsker 1 og kun 1 dukke til barnet? I ved
jo ikke hvor lidt penge familien har til fornødenheder, og barnet måske
derfor har mere brug for absolutte nødvendigheder end 2 nye dukker? Pigen
har levet i 2 år uden en dukke, så mon ikke hun klarer 2 år mere med "kun" 1
dukke uden alvorlige traumer?

Hvorfor ikke respektere spørgerens valg istedet for at nedgøre vedkommende,
som om I sidder inde med den eneste sandhed.

Venligst Anita

Fra : Kim

Dato : 27-12-04 19:46

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev
> Hvorfor er det SÅ frygteligt at de ønsker 1 og kun 1 dukke til barnet?

Fordi vi lever i Danmark anno 2004/5 og ikke i Bangladesh
eller et andet uland.

> I ved jo ikke hvor lidt penge familien har til fornødenheder, og barnet
> måske
> derfor har mere brug for absolutte nødvendigheder end 2 nye dukker?

Nu var det jo en julegave = gratis.
Hvis det var pga økonomien burde Lars havde skrevet
det i sin tråd.
Flere andre har spurgt ind til ham, men han har
åbenbart ikke ulejliget sig at svare...
Og hvis man ikke har penge til at give sine børn
de ting der er "normen" i Danmark, burde man måske
ikke havde fået børn fra starten af ?
Måske han bruger pengene på noget andet end
børnene, hvem ved ?

> Pigen har levet i 2 år uden en dukke, så mon ikke hun klarer 2 år mere med
> "kun" 1
> dukke uden alvorlige traumer?

Jo måske, hvis hun ikke allerede er traumatiseret.
Vores datter havde mange dukker og bamser da hun var 2 år.

> Hvorfor ikke respektere spørgerens valg istedet for at nedgøre
> vedkommende,
> som om I sidder inde med den eneste sandhed.

Det er svært at respektere en der skriver 2 * ?? efter
hvert spørgsmål, som om ja, hvordan skal man opfatte det ?..

Og så måden spørgsmålene er formuleret på :

> [...]
>er der nogle fordele ved den ene frem for den anden ??,
>og er der nogle ulemper ved den ene frem for den anden ??,

For ikke at tale om emnet: Dukke til barn

Moralen, etikken og respekten over for andre her i
gruppen er ellers rimlig saglig og god overfor alle
der skriver her syntes jeg. Men efter at have læst
tråden nogle gange over nogle dage kunne jeg ikke
dy mig for at give nogle "stikkere" til Lars.

Kunne du ikke fornæmme at jeg var sarkastisk
og ironisk i mine spørgsmål til Lars ?

Mvh Kim

Fra : Anita

Dato : 27-12-04 20:39

Kim wrote:
> Nu var det jo en julegave = gratis.

Jaja, men det betyder ikke at barnet ikke kan have andre eller mere vigtige
behov og ønsker end en dukke. Ikke alle børn i DK får alt, hvad de peger på.
Nogle børn må rent faktisk ønske sig nyt tøj og andre nødvendigheder.

> Hvis det var pga økonomien burde Lars havde skrevet
> det i sin tråd.

Det er da ikke sikkert at deres privatliv rager os. Han stiller et reelt
spørgsmål: Er der en af dukkerne, som kan anbefales fremfor den anden? Det
svar kunne andre måske ligefrem få gavn af at kende, inden de køber en dukke
til et barn.

> [...]
> åbenbart ikke ulejliget sig at svare...
> Og hvis man ikke har penge til at give sine børn
> de ting der er "normen" i Danmark, burde man måske

Er det normen at man SKAL have mindst 2 dukker hvis man er barn i DK? Hvor
står det? Hvad hvis barnet meget hellere vil lege med biler? Skal det så
alligevel have mindst 2 dukker? Det er da det mærkeligste jeg længe har
hørt.

> Måske han bruger pengene på noget andet end
> børnene, hvem ved ?

Ja, hvem ved? Ved du det?

> Jo måske, hvis hun ikke allerede er traumatiseret.

Er der grund til at tro det?

> Vores datter havde mange dukker og bamser da hun var 2 år.

Og du besider den eneste rigtig måde på hvad børn skal have? I don't think
so.

> Moralen, etikken og respekten over for andre her i
> gruppen er ellers rimlig saglig og god overfor alle
> der skriver her syntes jeg.

Det synes jeg også. Men lige her gik den lidt af sporet synes jeg. Meget
fordømmende faktisk.

> Men efter at have læst
> tråden nogle gange over nogle dage kunne jeg ikke
> dy mig for at give nogle "stikkere" til Lars.
>
> Kunne du ikke fornæmme at jeg var sarkastisk
> og ironisk i mine spørgsmål til Lars ?

Nej, ikke umiddelbart, set i forhold til trådens øvrige kommentarer om det
skrækkelige spørgeren just er ved at gøre mod sit barn.

Venligst Anita

Fra : Kim

Dato : 28-12-04 16:31

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev
> Han stiller et reelt spørgsmål: Er der en af dukkerne, som kan
> anbefales fremfor den anden?

Ja hvis du isolerer dette ene spørgsmål,
virker det rimlig reelt.

> Det svar kunne andre måske ligefrem få gavn af at kende,
> inden de køber en dukke til et barn.

Mener jeg ikke nu ikke da det er pigebarnet der
skal lege med dukkerne.
Det væsentlig må være at de er sikkerhedmærket,
samt ikke fyldt med plastisk-empalater.

> Er det normen at man SKAL have mindst 2 dukker hvis man er barn i DK?
> Hvor står det?

Overhovedet ikke, men jeg har aldrig hørt om at et barn
kun må have 1 dukke..måske i et uland.

Mit spørgsmål kunne være:
Hvor mange bamser må barnet have ?
Må en dreng så kun have 1 bil ?

> Hvad hvis barnet meget hellere vil lege med biler?

Du mener vel "bil" i ental ?
Og jo dukker, biler, bamser eller hvad som helst
legetøj må barnet lege med som det hat lyst til.

> Skal det så alligevel have mindst 2 dukker?

Ikke forstået ?
Vores datter havde masser af dukker og bamser
da hun var 2 år, og alle dem jeg kender med pigebørn, ligeså.
Jeg har aldrig hørt om at et pigebarn kun måtte have 1 dukke,
om det så sker i dybt indoktrinerende religiøse hjem og lign.
skulle ikke undre mig.

> Det er da det mærkeligste jeg længe har hørt.

Jeg har også svært ved at forstår alle dine holdninger.

> Ja, hvem ved? Ved du det?

Næe. Der findes mange skæbner i dette land efterhånden.

Jae, det er sq synd for hende syntes jeg.
Gu ved om hun så havde en bamse når
hun skulle putte om aftenen.

> så mon ikke hun klarer 2 år

Joe, det er garanteret forsent nu alligevel.

> Er der grund til at tro det?

Man kunne frygte det.

> Og du besider den eneste rigtig måde på hvad børn skal have? I don't think
> so.

Næe, men igen:
Vores datter havde masser af dukker og bamser
da hun var 2 år, og alle dem jeg kender med pigebørn, ligeså.
Jeg har aldrig hørt om at et pigebarn kun måtte have 1 dukke,
Aldrig.

> Det synes jeg også. Men lige her gik den lidt af sporet synes jeg. Meget
> fordømmende faktisk.

Ja, hvis man syntes det er fordømmender at spørge ind til emnet ?

> Nej, ikke umiddelbart, set i forhold til trådens øvrige kommentarer om det
> skrækkelige spørgeren just er ved at gøre mod sit barn.

Ja jeg er ikke den eneste der ser det dybt underlige i
at udtale sig om en sådan ting, at ens barn kun må have
1 dukke, og aldrig har haft nogle indtil sit 2. år.
Og hvis det var en dreng, måtte han så kun have 1 bil,
og først få den når han bliver 2 år ?

Mvh Kim

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 28-12-04 16:48

Jeg gætter på, at det handler om en familie, der ikke har så mange penge til
legetøj og derfor hellere vil nøjes med foreløbig en enkelt dukke + noget
andet legetøj, end have to dukker - når pigen måske interesserer sig mere
for noget andet...bare et gæt...

Charlotte

Fra : Anita

Dato : 28-12-04 17:20

Kim wrote:

> Ja hvis du isolerer dette ene spørgsmål,
> virker det rimlig reelt.

Ja ikke? Hvorfor så begynde at fordømme familiens valg?

> Mener jeg ikke nu ikke da det er pigebarnet der
> skal lege med dukkerne.

Jeg forstår ikke denne bemærkning. Du mener ikke det kan være relevant for
andre læsere i gruppen, hvilken af de to dukker der er bedst? (fx. bedst
kvalitet, størrelse osv.)

> Det væsentlig må være at de er sikkerhedmærket,
> samt ikke fyldt med plastisk-empalater.

Der er trods alt andre ting, der skal være opfyldt for at børn synes legetøj
er spændende.

> Overhovedet ikke, men jeg har aldrig hørt om at et barn
> kun må have 1 dukke..måske i et uland.

Men fordi du ikke har hørt om det, behøver det jo ikke være
børnemishandling, vel?

> Mit spørgsmål kunne være:
> Hvor mange bamser må barnet have ?
> Må en dreng så kun have 1 bil ?

Nej, drenge og piger må have alle de biler, bamser og dukker de har lyst
til. Men lad os nu antage at den lille pige her er helt pjattet med biler,
SKAL hun så død og pine have 2 dukker?

> Du mener vel "bil" i ental ?

Så fordi hun har 1 dukke antager du pr. automatik at hun kun har 1 af alt
slags legetøj? Mærkelig ensporet tilgang, hvis du spørger mig. Har dit barn
mindst 2 dukkevogne? Mindst 2 racerbaner? Mindst 2 af alt sit legetøj? Hvis
ikke - så er det jo DYBT forfærdeligt - hvordan kan du gøre det mod dit
barn?

Jeg håber du kan, se at det er nonsens?

> Joe, det er garanteret forsent nu alligevel.

Det er det nok også for dit barn, som må leve i materialismens overflod.

> Jeg har aldrig hørt om at et pigebarn kun måtte have 1 dukke,
> Aldrig.

Det har du så nu.

> Ja, hvis man syntes det er fordømmender at spørge ind til emnet ?

Du nøjes ikke med at spørge.

> [...]
> 1 dukke, og aldrig har haft nogle indtil sit 2. år.
> Og hvis det var en dreng, måtte han så kun have 1 bil,

Du antager at pigen ikke har andet legetøj. Hvem siger det forholder sig
sådan? Og i øvrigt kan børn også lide at lege med ting som slet ikke er
legetøj. Fx. ufarligt køkkengrej o.l.

Venligst Anita

Fra : Lars Raaby

Dato : 27-12-04 21:22

Anita skrev bl.a.:

> Hvorfor ikke respektere spørgerens valg istedet for at nedgøre
> vedkommende, som om I sidder inde med den eneste sandhed.

HØRT

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Laziter [9440]

Dato : 27-12-04 22:53

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke respektere spørgerens valg istedet for at nedgøre
vedkommende,
> som om I sidder inde med den eneste sandhed.

Jamen vi sidder skam også inde med den eneste sandhed...

Ej, spøg til side.
Jeg er selv en af de undrende der ikke forstår baggrunden for at pigen ikke
må beholde begge dukker som hun fik i julegave.
Men selvfølgelig er det jo forældrenes valg og ikke vi andres, jeg kunne
bare godt tænke mig at få argumenter der taler imod at beholde dem begge når
nu det drejer sig om julegaver.

Mvh
Benjamin

Fra : Anita

Dato : 27-12-04 23:19

Laziter [9440] wrote:
> Jamen vi sidder skam også inde med den eneste sandhed...

Ja, tænkte jeg det ikke nok? ;)

> [...]
> kunne bare godt tænke mig at få argumenter der taler imod at beholde
> dem begge når nu det drejer sig om julegaver.

Noget af det jeg selv kunne forestille mig:

- at pladsen i hjemmet er begrænset.
- at barnet har mere brug for noget andet.
- at barnet ikke normalt interesserer sig for dukker, og forældrene lige vil
se om der overhovedet er interesse for den ene dukke i første omgang.
- at barnet endnu er for lille til at håndtere så store dukker (de er vist
ret store, er de ikke?) og derfor ville have mere glæde af noget andet
legetøj ind til videre.

Der er sikkert masser af andre argumenter. Men uanset, ser jeg ingen grund
til umiddelbart (og med så få informationer) at være fordømmende.

Venligst Anita

Fra : Laziter [9440]

Dato : 27-12-04 23:20

> Der er sikkert masser af andre argumenter. Men uanset, ser jeg ingen grund
> til umiddelbart (og med så få informationer) at være fordømmende.

Jeg har skam heller været fordømmende eller nedladende, jeg er såmænd bare
godt gammeldags nysgerrig

Mvh
Benjamin

Fra : Anita

Dato : 27-12-04 23:34

Laziter [9440] wrote:
> "Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har skam heller været fordømmende eller nedladende, jeg er såmænd
> bare godt gammeldags nysgerrig

Ups, nej. Den kommentar var heller ikke til dig, men mere til de som nærmest
mente det var børnemishandling m.v.

Men ja, det kunne da være sjovt at høre spørgeren uddybe sine overvejelser

Venligst Anita

Fra : Kim

Dato : 28-12-04 16:44

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev
> Ups, nej. Den kommentar var heller ikke til dig, men mere til de som
> nærmest
> mente det var børnemishandling m.v.

Det er da noget der ligner...

> Men ja, det kunne da være sjovt at høre spørgeren uddybe sine overvejelser

Ja, men det vil han jo ikke...desværre...

Jeg får lyst til at spørge dig, hvad er din mening
om at forældre der er Jehovads Vidner ikke vil
give deres eget barn blod, hvis det pludselig får
en livstruende sygdom og skal bruge blod
( eller et organ ) og har en sjælden blodtype som
bl.a. kun forældrene har ?

Mvh Kim

Fra : Anita

Dato : 28-12-04 17:09

Kim wrote:
> [...]
> give deres eget barn blod, hvis det pludselig får
> en livstruende sygdom og skal bruge blod
> ( eller et organ ) og har en sjælden blodtype som

Jeg kan ærligt talt ikke se relevansen i forhold til denne tråd. Dukker har
ALDRIG været en livsnødvendighed for et barn.

Venligst Anita

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 28-12-04 20:57

Kim wrote:

> [...]
> give deres eget barn blod, hvis det pludselig får
> en livstruende sygdom og skal bruge blod
> ( eller et organ ) og har en sjælden blodtype som

I sådanne tilfælde har hospitalerne mulighed for at tvangsfjerne barnet,
så det kan få behandling (blodtransfusion, blodplader, knoglemarv osv).
Stillet overfor dette, vælger de fleste forældre at vende det blinde øje
til og lade deres barn behandle.
Hvorvidt de kan tvinges til at give et organ aner jeg ikke, men jeg
tvivler på at nogen kan tvinges til det. Om man kan tvinge folk til at
give blod ved jeg heller ikke, men mon ikke blodbankerne ligger inde med
de fleste typer. På knoglemarvområdet ved jeg, at der et internationalt
samarbejde, så hvis en bestem type ikke findes i en dansk bank, kan det
sikkert findes hos andre lande.

Tror iøvrigt at vi er kommet ret langt fra emnet, så måske vi skulle
komme tilbage på sporet igen

Hvorfor forældre vælger det ene eller det andet legetøj til deres børn,
er helt deres egen sag og ikke noget andre skal dømme om.

Og så vil jeg da lige benytte lejligheden til, at ønske alle et godt
nytår og takke for en, hovedsaglig, sober debatform, som forhåbentlig
kan fortsætte i det år som kommer.

Marianne Feddersen

Fra : Lars

Dato : 28-12-04 10:37

Hej med jer alle igen

Der er efterhånden kommet mange kommentarer til denne tråd, dog ikke ret
mange relavante forslag/ideer & erfaringer.
Vi har nu valgt dukke (hvilken vil jeg ikke engang nævne her).

Så tak til alle.

Hermed er tråden slut for vores vedkommende.

MVH Lars