En vanskelig alder?
Fra : Steen Jensen

Dato : 23-12-04 18:19

Hejsa - og god jul.

Jeg har en tøs på 11, og hun er til tider ret anstrengende.
I perioder er hun sur og tvær - og generelt negativ.

I det 'bare' sådan de er i den alder?

--
Steen
noX

Fra : Cat

Dato : 23-12-04 18:27

"Steen Jensen" <isteen@osx.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa - og god jul.
>
> Jeg har en tøs på 11, og hun er til tider ret anstrengende.
> I perioder er hun sur og tvær - og generelt negativ.
>
> I det 'bare' sådan de er i den alder?

Ofte er det nok sådan. Min var sådan fra 8-11. Nu er hun 12 og meget
nemmere. Hun kan sætte ord på sine frustrationer, og hun er begyndt at
udvise social adfærd på den måde, at det ikke altid handler om hende selv
først og sidst.

Jeg regner med, at der kommer en tur til om 1-n år.

Tine

Fra : Brian k

Dato : 23-12-04 21:03

Steen Jensen wrote:
> Hejsa - og god jul.
>
> Jeg har en tøs på 11, og hun er til tider ret anstrengende.
> I perioder er hun sur og tvær - og generelt negativ.
>
> I det 'bare' sådan de er i den alder?

Ja -medmindre der er rod i hendes liv (skilsmisse, mopning, osv, osv)

Spørg hende en dag hvor humøret er normalt og igen en dag hvor hun er lidt
nede.

Tjek med skolelæreren om han fanger nogle signaler.

Det "kan" være farligt at "blot antage at sådan er 11 årige piger/drenge"

/brian

Fra : Steen Jensen

Dato : 24-12-04 11:47

Brian k <brian@nospam.com> wrote:

> [...]
> Tjek med skolelæreren om han fanger nogle signaler.
> Det "kan" være farligt at "blot antage at sådan er 11 årige piger/drenge"

Rod vil jeg ikke mene der er.
Vi er en rigtig gammeldags kernefamilie, og jeg prøver at holde mig
orienteret om hendes aktiviteter udenfor familien.

Hun er almindeligt populær i skolen, og hendes klasse fungerer godt.

Hun er, på sin egen facon, en doven perfektionist.
Dagen i dag begyndte fint, men pludseligt kunne jeg se, der var noget
galt.
Normalt plejer hun ikke at ville fortælle hvad der er galt, men da jeg
gik hende på klingen, fandt jeg ud af, at hendes hjemmelavede julegave
til mig, ikke levede op til hendes egne forventninger.

Sådan er det tit, hun stiller meget store krav til sig selv, og så sker
det jo, at hun ikke kan leve op til dem...
--
Bedste hilsener

Steen

Fra : Brian k

Dato : 24-12-04 14:17

Steen Jensen wrote:

> [...]
>
> Sådan er det tit, hun stiller meget store krav til sig selv, og så
> sker det jo, at hun ikke kan leve op til dem...

Hejsa

Det er jo fint nok, så er hun nok "bare" på vej til at blive teenager (god
fornøjelse).

Kan komme med flere gode råd, men de vil nok ramme ved siden af alligevel
(børn er jo forskellige)

Men det er da rart at hun ville fortælle dig hvad problemet er (det er jo
første skridt til at få løst det)

Måske har hun en for struktureret hverdag?

Går hun til fritidsaktiviteter (sport)?

Hvis ja, hvor mange gange om ugen? Jeg er af den opfattelse at børn bør gå
til mindst en og højst 2 om ugen (hvis de har lysten til det)

Der er flere fordele ved sports/fritidsaktiviteter, de kommer i form / lærer
at begå sig med andre børn på deres eget alderstrin / får masser af venner /
lærer at man løfter i flok, og at man ikke selv står med hele "læsset", osv.

Har hun nemt ved at føle at hun lider mange nederlag? (opgiver nemt)?

Er der andre småbørn i familien så hun føler sig tilsidesat?

Der er mange ting at tage i betragtning, faktisk kan man læne tonsvis af
bøger om emnet på det lokale bibliotek, spørg bibliotekaren.

God jul

/brian