Fedora og windows
Fra : Hr. Pedersen

Dato : 30-01-05 11:16

Hej i gruppen.

Jeg har lige været i et eksperimenterende hjørne med katastrofale følger.
Jeg fik en kammerats computer med hjem for at formatere den og lægge win xp
ind på den igen. Istedet skulle jeg jo eksperimentere og så lagde jeg Fedora
ind bare for at se hvordan det så ud. Det virkede også upåklageligt, men da
jeg så ville lægge Xp ind igen gik der et eller andet galt. Computeren er
sat til at starte fra dvdrom drevet, og installationsprogrammet starter op
med at undersøge computerens hardwarekonfiguration. Og så sker der ellers
ikke en bønne.

Har så prøvet at hive HD'n ud og sætte den i min egen computer som slave, og
formateret den i NTFS inde fra windows. Efter indsættelse af HD igen er
problemet ikke forsvundet. Spørgsmålet er så, hvad dælen gør jeg ???

Er der dog ikke et rart (og klogt) menneske som kan redde min dag ???

På forhånd tak

Johny Pedersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-01-05 11:37

"Hr. Pedersen" <johny_pedersen@FJERNhotmail.com> wrote:

> [...]
>med at undersøge computerens hardwarekonfiguration. Og så sker der ellers

Gætter på at der fortsat ligge en-eller-flere linux partitioner på
disken. Den slags kan windows ikke fjerne.

Brug din linux installationsdisk til at fjerne alle linuxpartitioner -
Alternativ kan du bruge et værktøj som 'wipedisk' der hårdt og brutalt
sletter enhver information på disken.

<mlr>

Fra : andy

Dato : 30-01-05 13:53

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
>
> Brug din linux installationsdisk til at fjerne alle linuxpartitioner -
> Alternativ kan du bruge et værktøj som 'wipedisk' der hårdt og brutalt

Jeg tror også at det er der problemet ligger.hent en live-cd dette er en
af de mindste du kan få og hent den førdste ISO fil minimum
http://mirror.uni-c.dk/gentoo/releases/x86/2004.3/livecd/
og boot op.
Derefter skriver du
#cfdisk /dev/hda
for førdste disk
og går ind og sletter alt der. derefter opretter du en ny på hele
diskens størelse. og laver den om til far32 i "type" så skulle du grene
kunne instalere win på den.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-01-05 13:01

andy <andy@mail.dk> wrote:

> [...]

>og går ind og sletter alt der. derefter opretter du en ny på hele
>diskens størelse. og laver den om til far32 i "type" så skulle du grene

Første del med sletning kan jeg acceptere - Men FAT32 er forældet og bør
ikke anvendes i dag. Windows maskiner bør principielt køre NTFS....

<mlr>

Fra : Hr. Pedersen

Dato : 30-01-05 19:08

Tak for svarene. Der var ganske rigtigt en linux partion som skabte
problemer. Men jeg fandt i mine gemmer en diskette jeg engang havde
downloadet til netop samme problem, nemlig et program som hedder "Eraser
Boot disc" ( det er ihvertfald det jeg i tidernes morgen har skrevet på
den). Den overskriver HD'en 35 gange, men efter 1 gang forsøgte jeg at
genoptage proceduren med XP, og det virkede sgu..... Men alligevel tak for
de gode råd.

Johny Pedersen

Fra : Kent Friis

Dato : 30-01-05 13:16

Den Sun, 30 Jan 2005 11:37:01 +0100 skrev Michael Rasmussen:

> Gætter på at der fortsat ligge en-eller-flere linux partitioner på
> disken. Den slags kan windows ikke fjerne.

Prøv at opgradere til Windows 98, dens installer kan godt. Endda uden
at få lov.

Mvh
Kent