Automount af USB (mp3) disk
Fra : Jan Birk

Dato : 25-01-05 18:11

Nu er ungerne kommet hjem med en USB mp3 afspiller. Jeg kan fint mounte
den - som root.

Jeg vil helst ikke af med root passwordet til unger.

Hvordan kan jeg sætte automount op (eller lign), jeg kender jo ikke
nødvendigvis devicen da den skifter afhængig af hvad der eller er i
maskinen af USB ting!

På forhånd tak

/Jan

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-01-05 23:30

Jan Birk <jan.birk@invalid.domain.null> writes:

> Nu er ungerne kommet hjem med en USB mp3 afspiller. Jeg kan fint
> mounte den - som root.
>
> Jeg vil helst ikke af med root passwordet til unger.

Du har vel en linje med mount point etc. i /etc/fstab. Under options
skal du have en parameter 'user'. Dermed får almindelige bruger lov
til at mounte drevet. Du skal nok også have 'noauto' med, så systemet
ikke forsøger at mounte afspilleren ved opstart.

Dvs. en linje a la den her:

/dev/sda1 /mnt/mp3 auto rw,user,noauto 0 0

....hvor sda1 er afspillerens device id.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Jan Birk

Dato : 26-01-05 06:41

> /dev/sda1 /mnt/mp3 auto rw,user,noauto 0 0
>
> ...hvor sda1 er afspillerens device id.

Jo, men hvordan kender jeg afspillerens device id? Den kan jo skifte fra
gang til gang afhængig af hvilken USB enheder der ellers er i brug.

/Jan

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-01-05 13:02

> Jo, men hvordan kender jeg afspillerens device id? Den kan jo skifte
> fra gang til gang afhængig af hvilken USB enheder der ellers er i
> brug.

Hmm, den var værre. Men id'et skifter vel kun, hvis du har andre
storage-dimser koblet til, ikke? Dvs. en printer ændrer f.eks. ikke
noget.

Hvis du kører Gnome kan du også installere gnome-volume-manager og HAL
(hardware abstraction layer). Så vil Gnome selv poppe op med et
vindue, med en række muligheder for filhåndtering etc., når noget
kobles til.

Debians beskrivelse af pakken hal:
,----
| HAL provides an abstract view on hardware. . This abstraction
| layer is simply an interface that makes it possible to add support
| for new devices and new ways of connecting devices to the computer,
| without modifying every application that uses the device. It
| maintains a list of devices that currently exist, and can provide
| information about those upon request.
`----

....og gnome-volume-manager:
,----