Mandrake 10.1 og nVidia..
Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-01-05 15:51

...er åbenbart ikke så foreneligt som man skulle tro.

Ok, nu er jeg også ny i det ædle fag Linux så jeg må hellere spørge for
mig, inden jeg laver flere fejl og skal geninstallere:

1. Hvilke kernel source(s) skal jeg installere sammen med Mandrake 10.1,
bare sådan at jeg ikke smider for meget (unødvendigt) ind på harddisken?
2. Skal jeg bare vælge en af de forud-programmerede installationer,
eller selv vælge hvad jeg vil have med?
3. Mit grafikkort er et Geforce 3 ti200, det lykkedes mig at installere
driveren, men så kunne jeg ikke starte en X platform op, min config fil
var ødelagt efter jeg skiftede drivernavnet 'nv' ud med 'nvidia' i
XF86Config som foreskrevet. (Jeg ville iøvrigt gerne bruge Gnome
desktoppen).
4. Hvordan starter jeg en tekst-editor op i konsollen, altså når jeg har
lukket ned for X?

Gode råd til en nybegynder modtages med kyshånd (også selvom de ikke har
noget med mine spørgsmål at gøre, jeg vil lære det her Linux).

Mvh
Benjamin

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 25-01-05 16:31

Laziter [9440] wrote:

> [...]
>
> Gode råd til en nybegynder modtages med kyshånd (også selvom de ikke har
> noget med mine spørgsmål at gøre, jeg vil lære det her Linux).

Hej Benjamin,
1. Den der passer til din kerne du køre med. Du finder ud af hvilke kerne du
kører med ved at skrive "uname -r" i en shell.

2. Du kan roligt vælge en af de forudprogrammeret. Det er nogle fornuftige
valg de har lavet for dig.

3. "Ødelagt"? Har du læst hele readme filen (specielt det med glx, dri og
GLcore? Prøv at smide "nvidia" ind i /etc/modprobe.conf. Min modprobe.conf:

alias eth0 8139too
remove snd-emu10k1 /sbin/modprobe --first-time -r --ignore-remove
snd-emu10k1
install snd-emu10k1 /sbin/modprobe --first-time --ignore-install snd-emu10k1
alias sound-slot-0 emu10k1
install usb-interface /sbin/modprobe ohci-hcd; /sbin/modprobe
ehci-hcd; /bin/true
alias char-major-195* nvidia

Se eventuelt http://www.linuxforums.org/forum/ptopic30452.html

4. emacs eller vi. Vi er lidt tricky i starten se
http://acs.ucsd.edu/info/vi_tutorial.php

--
/mikkel

Fra : @(none)

Dato : 26-01-05 01:19

Mikkel F.S. Andersen skrev:

> Hej Benjamin,
> 1. Den der passer til din kerne du køre med. Du finder ud af hvilke kerne du
> kører med ved at skrive "uname -r" i en shell.

Er så gjort:
2.6.8.1-12mdk

> 2. Du kan roligt vælge en af de forudprogrammeret. Det er nogle fornuftige
> valg de har lavet for dig.

Ja der var da nok at se til, jeg skulle så lige selv smide kernel
sourcen med i samlingen, men det var nu ikke så svært.

> [...]
> alias sound-slot-0 emu10k1
> install usb-interface /sbin/modprobe ohci-hcd; /sbin/modprobe

Tja ødelagt og ødelagt, jeg kunne ikke ret meget efter jeg havde
compilet driveren ændret det der skulle ændres iflg. det link du har
givet mig, det var det jeg fulgte til at starte med Men min modprobe
ligner næsten din på en prik, sidste linie er 100% identisk med din.

> 4. emacs eller vi. Vi er lidt tricky i starten se

Det blev emacs, simpelt men funktionelt

Lige inden Nvidia driveren skal til og compile, får jeg en advarsel om
at min kernel er lavet til at køre med rivafb og det kan give problemer
hvis den kører.. Øh nå.. Hvad er så lige det? Og hvordan finder jeg ud
af om det/den kører?

Nå, men jeg har så prøvet alt hvad der står beskrevet her, smider lige
et output af min xorg.conf (det er den der åbenbart bliver brugt på min
installation):

# File generated by XFdrake.

# **********************************************************************
# Refer to the XF86Config man page for details about the format of
# this file.
# **********************************************************************

Section "Files"
# Multiple FontPath entries are allowed (they are concatenated
together)
# By default, Mandrake 6.0 and later now use a font server
independent of
# the X server to render fonts.
FontPath "unix/:-1"
EndSection

Section "ServerFlags"
#DontZap # disable <Crtl><Alt><BS> (server abort)
#DontZoom # disable <Crtl><Alt><KP_+>/<KP_-> (resolution switching)
AllowMouseOpenFail # allows the server to start up even if the
mouse doesn't work
EndSection

Section "Module"
Load "dbe" # Double-Buffering Extension
Load "v4l" # Video for Linux
Load "extmod"
Load "type1"
Load "freetype"
Load "glx" # 3D layer
Load "/usr/X11R6/lib/modules/extensions/libglx.a" (den her er der
problemer med, den kan ikke findes)
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard1"
Driver "keyboard"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "dk"
Option "XkbOptions" ""
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "ExplorerPS/2"
Option "Device" "/dev/mouse"
Option "ZAxisMapping" "6 7"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "monitor1"
VendorName "Generic"
ModelName "1024x768 @ 70 Hz"
HorizSync 31.5-57.0
VertRefresh 50-70

# Sony Vaio C1(X,XS,VE,VN)?
# 1024x480 @ 85.6 Hz, 48 kHz hsync
ModeLine "1024x480" 65.00 1024 1032 1176 1344 480 488 494
563 -hsync -vsync

# Dell D800 and few Inspiron (16/10) 1280x800
ModeLine "1280x800" 147.89 1280 1376 1512 1744 800 801 804 848

# Dell D800 and few Inspiron (16/10) 1680x1050
ModeLine "1680x1050" 214.51 1680 1800 1984 2288 1050 1051 1054 1103

# Dell D800 and few Inspiron (16/10) 1920x1200
ModeLine "1920x1200" 230 1920 1936 2096 2528 1200 1201 1204 1250
+HSync +VSync

# TV fullscreen mode or DVD fullscreen output.
# 768x576 @ 79 Hz, 50 kHz hsync
ModeLine "768x576" 50.00 768 832 846 1000 576 590 595 630

# 768x576 @ 100 Hz, 61.6 kHz hsync
ModeLine "768x576" 63.07 768 800 960 1024 576 578 590 616
EndSection

Section "Device"
Identifier "device1"
Driver "nvidia"
Option "DPMS"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "screen1"
Device "device1"
Monitor "monitor1"
DefaultColorDepth 24

Subsection "Display"
Depth 8
Virtual 1024 768
EndSubsection

Subsection "Display"
Depth 15
Virtual 1024 768
EndSubsection

Subsection "Display"
Depth 16
Virtual 1024 768
EndSubsection

Subsection "Display"
Depth 24
Virtual 1024 768
EndSubsection
EndSection

Section "ServerLayout"
Identifier "layout1"
InputDevice "Keyboard1" "CoreKeyboard"
InputDevice "Mouse1" "CorePointer"
Screen "screen1"
EndSection

Mvh
Benjamin

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 26-01-05 10:53

none wrote:

> [...]
>
> Nå, men jeg har så prøvet alt hvad der står beskrevet her, smider lige
> et output af min xorg.conf (det er den der åbenbart bliver brugt på min

Hej Benjamin,

Din xorg.conf ser fornuftig ud.

Ad 3)
Prøv at rette din modprobe.preload til:
nvidia
nvidia-agp

Så skulle nvidia modulet blive læst ind når maskinen starter på.

Hjælper det stadig ikke kan det være et problem med at rivafb modulet bliver
læst ind. rifafb konflikter med nvidia modulet, så det går ikke.
Prøv at fjerne modulet ved at skrive:

modprobe -r rivafb

Og herefter indlæse nvidia:

modprobe -i nvidia

efterfulgt af:

startx

Hvad siger den så?

--
/mikkel

Fra : Laziter [9440]

Dato : 26-01-05 17:11

Mikkel F.S. Andersen skrev:

> Hvad siger den så?

Hehe, havde slet ikke set dit svar, men jeg brugte stort set den
fremgangsmåde du beskriver, dog stod der allerede nvidia-agp i min
modprobe.preload.
Men hovedsagen er jo at det virker, jeg kunne bare godt tænke mig et
lidt mere intuitivt interface når der skal installeres drivere, men
sådan er Linux jo nok bare går jeg ud fra

Iøvrigt, mange tak for hjælpen

Mvh
Benjamin

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 25-01-05 17:40

Laziter [9440] wrote:
> [...]
>
> Gode råd til en nybegynder modtages med kyshånd (også selvom de ikke har
> noget med mine spørgsmål at gøre, jeg vil lære det her Linux).

Kan du ikke også lige smide output fra uname -r her. Der er så vidt
jeg husker noget fusk med kheader og nogle af mandrake kernerne...
De moduler man ender med at bygger virker ikke.

--
Magnus Pedersen
No trees were killed in the sending of this message.

Fra : @(none)

Dato : 26-01-05 01:07

Magnus Pedersen skrev:

> Kan du ikke også lige smide output fra uname -r her. Der er så vidt jeg
> husker noget fusk med kheader og nogle af mandrake kernerne... De
> moduler man ender med at bygger virker ikke.

Jo da, her er output:
2.6.8.1-12mdk

Mvh
Benjamin

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-01-05 18:19

On Tue, 25 Jan 2005 15:50:44 +0100, Laziter [9440] wrote:

> 4. Hvordan starter jeg en tekst-editor op i konsollen, altså når jeg har
> lukket ned for X?

Der bruger du bare stadig 'vi'/'vim'. Den er ikke afhængig af X.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : @(none)

Dato : 26-01-05 12:57

Nu kører det..

Efter utallige forsøg (og overvejelser om at glemme alt om Linux) fandt
jeg endelig ud af at få det til at køre.

Jeg startede op i failsafe og skiftede til runlevel 3 (init 3), kørte
lige en uninstall først og så kørte jeg installationen til driveren og
lod den lave hvad den nu skulle.
Så skiftede jeg til runlevel 5 (init 5), skrev modprobe nvidia og
prøvede at starte KDE op, det virkede!! (jeg havde jo i forvejen ændret
xorg.conf som jeg skulle)
Så tilføjede jeg nvidia til modprobe.preload, genstartede for at starte
alm. op og det virkede også perfekt.

Nu mangler jeg så bare at afprøve det med et spil, det bliver nok RTCW
der får den ære.

Hvis der skulle være nogen der ønsker det, kan jeg godt skrive en lidt
mere detaljeret beskrivelse af fremgangsmåden, jeg har været så
fornuftig at skrive det hele ned på papir

Mvh
Benjamin