Problem med firewire disk
Fra : Jacob Larsen

Dato : 25-01-05 13:27

Jeg har nogle problemer med min firewire disk. Når jeg forsøger at
mounte den (1 stor vfat partition på /dev/sda1), så siger den:

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda1,
or too many mounted file systems

Disken har både USB og firewire, og når jeg sætter den til gennem USB,
så virker det fint. Firewire porten virker fint når jeg booter i
windows, så der er en god sandsynlighed for at hardwaren virker.

Efter en indskydelse jeg så i et tidligere indlæg, kørte jeg

head -c512 /dev/sda | hexdump -C

både med disken til USB og firewire. Det ser ud til at data er forskudt
8 bytes når jeg har den til firewire i forhold til usb. Når den er sat
til firewire, så er de første 8 bytes jeg læser fra disken 0 hvorefter
den samme sekvens den læste fra usb kommer.

Hvor begynder man fejlfindingen til sådan noget? Det må næsten være en
eller anden kernel option jeg har smadret, men jeg kan ikke lige se
hvad. Så vidt jeg husker, så er det sket mellem kernel builds.

Det er en laptop, der kører Debian Testing med kernel 2.6.9.

Nogen forslag?

/Jacob

Fra : Jacob Larsen

Dato : 02-02-05 11:35

Jacob Larsen wrote:
> [...]
> hvad. Så vidt jeg husker, så er det sket mellem kernel builds.
>
> Det er en laptop, der kører Debian Testing med kernel 2.6.9.

Jeg kan lige tilføje, at der også er problemer med at brænde CD'er med
cdrecord gennem ide-cd. Det kan jo være et relateret problem. Jeg kan
dog godt mounte CD'er.

Er det noget, der kan give et hint om hvor problemet ligger?

/Jacob