ny usbhardisk i linux
Fra : Morten Graae

Dato : 24-01-05 21:21

Hejsa

Jeg har købt en usb hardisk 160 gb. understøtter usb 2.0 og 1.1

jeg kører redhat 8.0. Disken er formateret som ntfs

redhat finder hardisken som sdb

jeg har kørt mkefs2 /dev/sdb

Er det korrekt - bør den ikke partioneres først - jeg har dog kun brug
for 1 partition - jeg skal bruge disken til at tage backup - inden jeg
opgraderer til fedora 3.

Hvad plejer I at gøre når i sætter en ny harddisk i systemet. Jeg
tænker på partionering og formatering. Er det nok at bare køre mkefs2
/dev/sdb ? eller skal der nogle parametere på. Kan jeg finde disken
inde i x? og formatere der indefra.

jeg kan fint bruge drevet efter det er blevet partioneret

skal jeg skrive noget i fstab eller skal jeg bare

mount /dev/sdb    /mnt/et eller andet sted ?

På forhånd tak.
Morten Graae

Fra : andy

Dato : 24-01-05 22:51

Morten Graae skrev:
> [...]
>
> Er det korrekt - bør den ikke partioneres først - jeg har dog kun brug
> for 1 partition - jeg skal bruge disken til at tage backup - inden jeg
jo du skal førdst lave partionerne med fdisk eller cfdisk
fdisk /dev/sdb
og derefter mkefs2 /dev/sdb for ext2
mkefs2 -j /dev/sdb ext3

> [...]
>
> skal jeg skrive noget i fstab eller skal jeg bare
>
> mount /dev/sdb    /mnt/et eller andet sted ?

Du skal nok rette i fstab nok noget i denne retning

> [...]
> #
> # noatime turns off atimes for increased performance (atimes normally aren't
> # needed; notail increases performance of ReiserFS (at the expense of storage
> # efficiency). It's safe to drop the noatime options if you want and to
> # switch between notail and tail freely.

> # NOTE: If your BOOT partition is ReiserFS, add the notail option to opts.
> /dev/hda1 /boot ext3 noauto,noatime 1 1
> /dev/hda3 / ext3 noatime 0 0
> /dev/hda2 none swap sw 0 0
> /dev/cdroms/cdrom0 /mnt/cdrom auto noauto,ro 0 0
/dev/sdb /mnt/hd2 ext3 noatime 0
0

Fra : Thor Dreier

Dato : 24-01-05 22:13

andy wrote:
> Morten Graae skrev:
>
> jo du skal førdst lave partionerne med fdisk eller cfdisk
> [...]

Man vil vel så lave filsystemet og mounte det på den partition man lige
har lavet , ikke /dev/sdb, men /dev/sdb1 eller noget i den stil.

Fra : andy

Dato : 24-01-05 23:42

Thor Dreier skrev:

> Man vil vel så lave filsystemet og mounte det på den partition man lige
> har lavet , ikke /dev/sdb, men /dev/sdb1 eller noget i den stil.
ja det havde jeg lige overset