postfix dns lookup
Fra : Max Andersen

Dato : 20-01-05 09:20

Hejsa,

Nu prøvede jeg lige at etablere et mailrelæ for nogle servere, men har
ikke rodet med postfix før (kun qmail). Problemet er at det tager 100 år
førend smtp-banneret kommer frem, sikkert grundet reverse dns-opslag.

Jeg kan kun disable dns-opslag generelt i main.cf, og det medvirker at
al min mail bliver forwardet til mit domæne's a-record, og der får en
relay-fejl tilbage i hovedet.

Det virker ikke som om, jeg kan disable reverse lookups ved inbound
connections, men der er måske noget jeg har overset?

Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-01-05 11:59

Max Andersen skrev:

> [...]
> men har ikke rodet med postfix før (kun qmail). Problemet er
> at det tager 100 år førend smtp-banneret kommer frem, sikkert

Fremfor at slå rDNS fra, var det måske mere interessant at finde
ud af hvorfor det tager så lang tid at slå op. Er der fx en gyldig
/var/spool/postfix/etc/resolv.conf (eller hvor du nu har valgt at
have postfix' chroot-katalog)? Tager rDNS normalt lang tid på din
maskine?

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Max Andersen

Dato : 20-01-05 12:53

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> /var/spool/postfix/etc/resolv.conf (eller hvor du nu har valgt at
> have postfix' chroot-katalog)? Tager rDNS normalt lang tid på din

rdns behøves ikke når det er et internt relæ. ligegyldigt.

Men ja, alt tager lang tid, og det interne domæne hedder .local til
slut. Det gør det ikke bedre.

jeg har en lokal nscd kørende, for at optimere, men det hjælper ikke.

eksempler på .local irritation:

kommandoen 'host -v hermod.djoef.local' giver :

nagios:/etc/postfix # host -v hermod.djoef.local
Trying "hermod.djoef.local"
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 7099
;; flags: qr aa rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;hermod.djoef.local. IN A

;; ANSWER SECTION:
hermod.djoef.local. 1200 IN A 172.22.4.6

Received 52 bytes from 172.22.4.4#53 in 1 ms
nagios:/etc/postfix #

hvorimod en 'ping hermod.djoef.local' giver :

nagios:/etc/postfix # ping hermod.djoef.local
ping: unknown host hermod.djoef.local
nagios:/etc/postfix #

Så .local er måske af det onde. Men uanset hvad min begrundelse er, så
ville jeg gerne slå rdns fra. jeg har intet at bruge det til.

Det kan vel lade sig gøre?

Max