substring af linie
Fra : cykelsmeden

Dato : 19-01-05 19:52

Jeg har følgende sætning i en datofil:
-rwxr--r-- 1 KurSys ftp 25235456 Jan 19 16:57 kursys.mdb

hvordan får jeg lettest trukket de sidste 33 karakterer ud til en streng jeg
kan bruge som subj. til mail?

noget i retning af følgende pseudokode:
# mailx -s `awk `cat datofil` | substr(33,33)` tiladresse@etsted.dk

awk, sed, pl eller lign

finn

Fra : Ole-Morten Duesund

Dato : 19-01-05 20:16

On 2005-01-19, cykelsmeden <cykelsmeden@SLETacnord.dk> wrote:

> [...]
> -rwxr--r-- 1 KurSys ftp 25235456 Jan 19 16:57 kursys.mdb
>
> hvordan får jeg lettest trukket de sidste 33 karakterer ud til en streng jeg

$mailx -s `tail -c 33 datofil` tiladresse@etsted.dk
burde gjøre susen. Men da bør du være sikker på at de siste 33 tegnene i
filen er lovlige tegn i subj. til en mail.

Mvh,
--
Ole-Morten Duesund
My opinions are yours - oh yes, they are.

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-01-05 20:21

"cykelsmeden" <cykelsmeden@SLETacnord.dk> writes:

> Jeg har følgende sætning i en datofil:
> -rwxr--r-- 1 KurSys ftp 25235456 Jan 19 16:57 kursys.mdb
>
> hvordan får jeg lettest trukket de sidste 33 karakterer ud til en streng jeg
> kan bruge som subj. til mail?

perl -nle 'print substr($_,-33)' datofil

Men hvis det du vil er at have sendt størelse, tidspunkt og filnavn
fra en ls -l er det så ikke bedre at gøre noget ala

perl -nale 'print join" ",@F[4..8]'

Der skriver de sidste 5 felter ud med et mellemrum mellem. Så vil du
både kunne håndtere andre filstørelser og andre filnavne.

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : cykelsmeden

Dato : 19-01-05 20:28

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der skriver de sidste 5 felter ud med et mellemrum mellem. Så vil du
> både kunne håndtere andre filstørelser og andre filnavne.

Der var så både den lette og den at arbejde videre med

Tak for hjælpen
finn