Det liille Postkontor
Fra : cr

Dato : 19-01-05 15:43

Hej derude.

Har bøvlet lidt med qmail og postfix, de er temmelig overkill til mit brug.
Jeg søger et postprogram til linux, der kan modtage ca. 10 stk.
<user>@mitdomæne.dk og man kan hente mail med pop3. Den skal ikke kunne
sende mail, det sker via ISPs SNMTP. (No Relay)
Hvis det også kunne klare WEBmail, ville det bare være lækkert.
Opsætning skulle bare være med mitdomæne.dk og så en liste med user.

Mvh

cr

Fra : Jesper Krogh

Dato : 19-01-05 15:53

I dk.edb.system.unix, skrev cr:
> [...]
> Hvis det også kunne klare WEBmail, ville det bare være lækkert.
> Opsætning skulle bare være med mitdomæne.dk og så en liste med user.

Det er næsten standardsopsætningen af postfix i enhver
linux-distribution idag. Fortæl maskinen at den hedder mitdomæne.dk og
opret brugerne med navne <user> installer courier-imap (indeholder
normalt også pop3).. done!.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 19-01-05 16:19

Jesper Krogh wrote:

> [...]
> linux-distribution idag. Fortæl maskinen at den hedder mitdomæne.dk og
> opret brugerne med navne <user> installer courier-imap (indeholder

Du mangler lige at installere SquirrelMail (http://www.squirrelmail.org/),
Open WebMail (http://openwebmail.org/), SqWebMail
(http://www.courier-mta.org/sqwebmail/) eller lignende til at håndtere din
webmail. Jeg anvender selv SquirrelMail, der er uhyggeligt nemt at
konfigurere ved anvendelse af et lille perl-script, der følger med
kildekoden.

Men ellers er Postfix (http://www.postfix.org/) og Courier-IMAP
(http://www.courier-mta.org/imap/) to gode valg til dit formål.

Fra : cr

Dato : 20-01-05 06:00

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> webmail. Jeg anvender selv SquirrelMail, der er uhyggeligt nemt at
> konfigurere ved anvendelse af et lille perl-script, der følger med

Takker og bukker.
Det var ikke lige det jeg spurgte på, MEEEEEENN jeg bøvlede mig ligeh
igennem postfix een gang mere og opdagede, at den brokkede sig over en
manglende aliases.db, så da den kom på plads, væltede alle mine testmail
ind i /home/<user>
Så nu skal de bare lige hentes ud med pop3, det virker endnu ikke.
kører med slackware 9, den starter en popa3d i inetd.

Mvh

cr

Fra : cr

Dato : 21-01-05 20:27

cr wrote:
> [...]

Postfix modtager "udenbys" mail og lægger dem i /home/<user>/Maildir/new.

Har installeret courier-imap, courier-authlib og fået sat nogle parms op
og startet pop3d, men i maillog kommer:

Jan 21 20:13:21 oz4dik pop3d: Connection, ip=[::ffff:mit IP nr]
Jan 21 20:13:21 oz4dik pop3d: authdaemon: s_connect() failed: No such
file or directory
Jan 21 20:13:21 oz4dik pop3d: LOGIN FAILED, method=LOGIN, ip=[::ffff:mit
IP nr]
Jan 21 20:13:21 oz4dik pop3d: authentication error: No such file or
directory

Så noget mangler, på et tidspunkt fik pop3-clienten en "forkert"
password, men det stoppede den med, nu er der bare lang ventetid.

Hvor har jeg misset noget?

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 21-01-05 21:54

cr wrote:
> [...]
> Så nu skal de bare lige hentes ud med pop3, det virker endnu ikke.
> kører med slackware 9, den starter en popa3d i inetd.

Jeg må indrømme, at jeg ikke er en ekspert på dette område. Til min egen
opsætning fulgte jeg ganske enkelt denne guide step by step:
http://tvisted.net/~grib/mediawiki/index.php/HOWTO_Email_System_for_the_Home_Network_Part_1

Dette er lavet til Gentoo, men umiddelbart burde der ikke være så store
variationer til Slackware.

Fra : cr

Dato : 22-01-05 17:37

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
>
> Dette er lavet til Gentoo, men umiddelbart burde der ikke være så store

Takker for linket, men variationerne er for store til det gavnede.

Mangler at pop3d i courier-imap kan finde og sende mail til clenten.
Synes ikke at Thunderbird ka' imap.

Mvh

oz0cr

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 23-01-05 16:42

cr wrote:
> Takker for linket, men variationerne er for store til det gavnede.
>
> Mangler at pop3d i courier-imap kan finde og sende mail til clenten.
> [...]

Thunderbird kan anvende IMAP!!!

Det som jeg tænkte, at du skulle lægge mærke til i denne guide, er specielt
opsætningen af saslauthd, hvor jeg vil gætte på, at dit konkrete problem
ligger. Men også opsætningen af postfix og Courier-IMAP.

Fra : cr

Dato : 23-01-05 18:18

Jacob Tranholm wrote:

> Thunderbird kan anvende IMAP!!!
Tror jeg gerne, men min er låst fast på pop3.

> Det som jeg tænkte, at du skulle lægge mærke til i denne guide, er specielt
> opsætningen af saslauthd, hvor jeg vil gætte på, at dit konkrete problem
> ligger. Men også opsætningen af postfix og Courier-IMAP.

Har ikke noget saslauthd, men det ser ud til at courier ikke kan finde
/usr/local/etc/authlib på trods af den selv har oprettet den.
Det underlige er at /usr/local/sbin/userdb kan oprette
/usr/local/etc/authlib/userdb,
men /usr/local/sbin/makeuser siger "no such file or directory".
Det hænger vel sammen med at s_connect() heller ikke vil være med.

Mvh

oz0cr

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 23-01-05 21:07

cr wrote:
> [...]
> men /usr/local/sbin/makeuser siger "no such file or directory".
> Det hænger vel sammen med at s_connect() heller ikke vil være med.

For at være ærlig: "Jeg ved det ikke"!!!

Jeg installerede selv pakkerne:
fetchmail, procmail, courier-imap, postfix, cyrus-sasl, squirrelmail og
openssl for at kunne konfigurere min IMAP, postfix og webmail.

Og alle programmerne skulle installeres...

Ellers kunne du kigge på følgende guide:
http://www.gfxcafe.com/Mail%20Howto.htm
Der giver et alternativ til min tidligere anbefalede guide, men det er
vigtigt også at følge denne guide step by step igennem alle punkterne...

Fra : cr

Dato : 23-01-05 21:31

Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> Der giver et alternativ til min tidligere anbefalede guide, men det er
> vigtigt også at følge denne guide step by step igennem alle punkterne...

Det titter jeg på.

postfix kører og imap-pop3 kører, men der er bare lige et hul
derimellem, der driller.

oz0cr

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-01-05 23:43

On Sun, 23 Jan 2005 21:31:17 +0100, cr wrote:

> postfix kører og imap-pop3 kører, men der er bare lige et hul
> derimellem, der driller.
Blot et hurtigt bud: Postfix er tit konfigureret til at køre chroot,
hvorfor alle mappers referencer tager udgangspunkt i postfix'
hjemmekatalog. Det bør findes i /var/spool/postfix.

Det betyder konkret, at hvis postfix skal kunne læse konfiguration af
sasl, skal filer være placeret i /var/spool/postfix/etc.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : cr

Dato : 24-01-05 00:24

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Det betyder konkret, at hvis postfix skal kunne læse konfiguration af
> sasl, skal filer være placeret i /var/spool/postfix/etc.

Postfix modtager mail til alle mine user på <user>@mitdomæne.dk og
lægger dem ud på usernes /home/<user>/Maildir/new, præcis som den skal.
pop3d starter også op, med telnet mitdomæne.dk 110 - user <user> - pass
<password> giver Temporary problem try later - disconnect.
Altså user og/eller password virker ikke.
Som omtalt tidligere kan jeg ikke oprette /usr/local/etc/authlib/userdb
og ikke compilere userdb med /usr/local/sbin/makeuserdb til
/usr/local/etc/authlib/userdb.dat, som der står i installationen. Den
kommer med No such file or directory.
Jeg kopieret en /usr/local/sbin/pw2userdb output til userdb.
Da det er de samme directory de ligger i og det køres i root, fatter jeg
ikke hvad der sker. Det ene program kan køre men ikke det andet.

oz0cr

Fra : cr

Dato : 24-01-05 00:44

cr wrote:

> [...]
> Da det er de samme directory de ligger i og det køres i root, fatter jeg
> ikke hvad der sker. Det ene program kan køre men ikke det andet.

opdagede lige det er scripsfiler.
Tygger lige på dem.

Fra : cr

Dato : 24-01-05 03:17

cr wrote:

> opdagede lige det er scripsfiler.
> Tygger lige på dem.
makeuserdb kalder på et program i forkert directory, der igen kalder osv

Rydder lige courier-imap og prøver om igen.

oz0cr

Fra : Carsten Holck

Dato : 23-01-05 21:20

cr skrev:

> Tror jeg gerne, men min er låst fast på pop3.
svjv kan du ikke ændre fra pop3 til imap (eller omvendt), kun når du
opretter en ny konto får du muligheden for at vælge.
/carsten

Fra : cr

Dato : 23-01-05 21:29

Carsten Holck wrote:

> svjv kan du ikke ændre fra pop3 til imap (eller omvendt), kun når du
> opretter en ny konto får du muligheden for at vælge.
> /carsten
Ok det lyder rimeligt, det må testes.
Når jeg engang får hul på det passwordcirkus, jeg er havnet i.

oz0cr