kan ikke logge på root
Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-01-05 07:35

Jeg har ændret PW til root, men må have trykket forkert, for nu kan jeg ikke
logge på

Jeg rebooter vel og så starter op i singelusermode, og kan komme på root
konsol uden at skulle bruge PW, og kan så ændre?

Hvis så, hvordan booter jeg så i singelusermode?

Og hvad gør man ellers?

Ivar Madsen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 19-01-05 07:39

Ivar Madsen wrote:
> [...]
>
> Jeg rebooter vel og så starter op i singelusermode, og kan komme på root
> konsol uden at skulle bruge PW, og kan så ændre?

Nogle distributioner forlanger, at du indtaster root passwordet
selv når du går i single user mode.

> Hvis så, hvordan booter jeg så i singelusermode?
>
> Og hvad gør man ellers?

Booter fra en rescue CD/Knoppix, mounter din root
partition, og fjerner passwordet fra /etc/shadow
eller /etc/passwd filen.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Claus Alboege

Dato : 19-01-05 08:39

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Nogle distributioner forlanger, at du indtaster root passwordet
> selv når du går i single user mode.

Det kan man som regel omgå ved at sætte init til noget andet end
/sbin/init, fx til en shell.

Hvis man benytter lilo kan man i lilo prompten skrive:

"linux 1 init=/bin/bash"

Erstat evt. linux med det label, der passer med den kerne man vil
boote.

/Claus A

Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-01-05 18:46

Mogens Kjaer wrote:

> Nogle distributioner forlanger, at du indtaster root passwordet
> selv når du går i single user mode.

Jeg bottede i filesafe, og så kom den op i singelusermode, og jeg kunne
ændre PW.

Ivar Madsen