grub og lillo vil ikke som jeg vil
Fra : andy

Dato : 18-01-05 22:10

jeg har lige købt en server p3 dual 800mhz med 2 hd på 120gb
men raid kortet til dem er software raid, som kun understøtes af win.
men jeg ved at jeg kan instalere mdadm bagefter.
jeg har fået instaleret gento på den ene hd som er /dev/hde
og jeg har lave følgende partisoner
/dev/hde1 /boot ext2 noauto,noatime 1 1
/dev/hde3 / reiserfs noatime 0 0
/dev/hde2 none swap sw 0 0

og i grub har jeg følgende:

default 0
timeout 30
title=Gentoo Linux 2.6.10-r5
root (hd5,0)
kernel /boot/kernel-2.6.10-gentoo-r5 root=/dev/hde3

og derefter har jeg kørt

#cp /proc/mounts /etc/mtab

og så

# grub-install --root-directory=/boot /dev/hde

der skriver den

Installation finished. No error reported.
This is the contents of the device map /boot/boot/grub/device.map.
Check if this is correct or not. If any of the lines is incorrect,
fix it and re-run the script `grub-install'.

(fd0) /dev/fd0
(hd0) /dev/hde
(hd1) /dev/hdg

så køre jeg #grub
med

grub> root (hd0,0) (Fortæl hvor din /boot partition ligger)
grub> setup (hd0) (Installer GRUB i MBRen)
grub> quit

da den ikke godkender hvis jeg skriver root (hd5,0)

men når jeg reboter skriver den
GRUB Loading stage1.5.
Grub loading please wait...
og så sker der ellers ikke mere.

har også forsøgt med lilo men der kom bare 99 99 99 over hele skærmen

Fra : Rune Maagensen

Dato : 19-01-05 16:47

andy wrote:
> jeg har lige købt en server p3 dual 800mhz med 2 hd på 120gb
> men raid kortet til dem er software raid, som kun understøtes af win.
> men jeg ved at jeg kan instalere mdadm bagefter.

Så riv raid kortet ud og sæt diskene på IDE1 og IDE2. Hvis du kun har to
diske og vil køre linux software raid hvorfor så komplicere din setup?

> [...]
> med
>
> grub> root (hd0,0) (Fortæl hvor din /boot partition ligger)
> grub> setup (hd0) (Installer GRUB i MBRen)

Jeg er ikke super i grub, men installerer du den ikke nu igen? Så vidt
jeg har forstået har du lige installeret grub i /dev/hde

har du set op dine filer i det hele taget ligger på det som den kalder
hd0,0?

-Rune

Fra : andy

Dato : 19-01-05 20:02

Rune Maagensen skrev:

> [...]
> jeg har forstået har du lige installeret grub i /dev/hde
>
> har du set op dine filer i det hele taget ligger på det som den kalder

Men det er faktisk den måde man instalere grub i gentoo. og ja jeg
syntes også at det var mystisk. og det med (hd0,0) er fordi at da jeg
prøvede i (hd5,0) meldte den fejl. og den skrev også at grub kaldte den hd 0
Men jeg fandt ud af her i dag at det stadig var midt SOFTWARE RAID kort
som drillede. og nu har jeg taget det ud af min server og tilsluttet, HD
direkte på bundkortet. og derefter virkede det med det samme. uden end
at skulle ændre noget ud over at nu var hd1 blevet til hdc & hd2 var
blevet til hdd. men ellers tak for hjælpen.