1) Rodet med fstab, 2) login-prob. og 3) n~
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-01-05 20:07

Hej NG.

Jeg mangler nogle seriøse svar på dette:

1)
Jeg har forsøgt at bruge det meste af fstab-filen fra knoppix, som godt
kan se alle mine drev, i en fedora core 3, som ikke kan det.

Muligvis er jeg kommet til at indsætte /dev/hdc6 to steder i fstab.
Burde dette giver problemer af nogen slags?

2)
Jeg rodede lidt med at installere et program til et tvkort som jeg
senere har fundet ud af slet ikke er supporteret. Resultat: Jeg kan ikke
logge ind med min almindelige bruger - kun som root.

Den skriver vist et eller andet ultra-kort-varigt, men jeg kan ikke læse
hvad den skriver. I hvilken log-fil kan jeg se hvad den skriver når jeg
ikke engang kan logge ind?

3)
Pga. problemet beskrevet i nr.2, ville x-serveren ikke starte. Derfor
blev jeg nødt til at logge ind fra tekstmode (den forsøgte 3 gange).

Fra google har jeg læst at man skal skrive "modprobe nvidia" to gange
før x-serveren starter. Hvilken fil skal jeg indsætte dette i?

Når jeg skriver startx, får jeg ellers:
------------
(EE) NVIDIA(0): Failed to initialize the NVIDIA kernel module!
(EE) NVIDIA(0): *** Aborting ***
(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration

Fatal server error:
no screens found

Please consult the The X.Org Foundation support
at http://wiki.X.Org
for help
Please also check the log file at "/var/log/Xorg.0.log" for additional
information.

XIO: fatal IO error 104 (Connection reset by peer) on X server ":0.0"
after 0 requests (0 known processed) with 0 events remaining.

------------
Når jeg skriver "modprobe nvidia" får jeg:

nvidia: module license ´NVIDIA´ taints kernel.
NVRM: loading NVIDIA Linux x86_64 NVIDIA Kernel Module 1.0-6629 Wed
Now 3 11 43:48 PST 2004

Derefter gentager jeg kommandoen og får intet svar tilbage. Nu kan jeg
godt starte x med startx kommandoen.

På forhånd tak,

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 18-01-05 20:43

On Tue, 18 Jan 2005 20:06:40 +0100, Martin Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Muligvis er jeg kommet til at indsætte /dev/hdc6 to steder i fstab.
> Burde dette giver problemer af nogen slags?

Du er muligvis kommet til at indsætte hdc6 to stedet? Det kan du vel se.
Men nej det burde ikke betyde noget. Du skriver ikke noget om forskellige
filsystemer, men mit bud er at Fedora ikke understøtter de samme
filsystemer som Knoppix. Det er ikke fstab der er problemet, det løser
ikke noget bare at kopiere en fstab fra en anden distribution hvor det
virker, du burde heller brug tid på at regne ud hvorfor Fedora ikke kan
se dine andre partitioner.

> [...]
>
> Den skriver vist et eller andet ultra-kort-varigt, men jeg kan ikke læse
> hvad den skriver. I hvilken log-fil kan jeg se hvad den skriver når jeg

Er det kun det grafiske login der fejler, eller er det også i konsol
mode? Hvis det kun er det grafiske login der fejler kan du som regel se
fejlene i ~/.xsession-errors

> [...]
> Now 3 11 43:48 PST 2004
>
> Derefter gentager jeg kommandoen og får intet svar tilbage. Nu kan jeg

Debian har en /etc/modules hvor man kan gøre det, jeg kender desværre
ikke Fedora, men mon ikke den har noget lignende (/etc/modules.conf
muligvis). Hvis startx ikke virker uden at loade nvidia modulet to gange,
så vil det grafiske login vel fejl med samme begrundelse. Det er de samme
konfigurations filer og moduler osv. der bruges af gdm/kdm/xdm og startx,
så jeg vil tro at hvis kan få modulerne loadet ved når Fedora starter,
så vil dit grafiske login nok også virke.

--
Simon Lyngshede
simon@giraf.spiceweasel.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-01-05 00:09

Simon Lyngshede wrote:

> On Tue, 18 Jan 2005 20:06:40 +0100, Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> Du er muligvis kommet til at indsætte hdc6 to stedet? Det kan du vel se.

Hvad mener du med med "hdc6 to"? Jeg kan ikke se det fordi jeg har
geninstalleret fc pga. bootproblemer.

> Men nej det burde ikke betyde noget. Du skriver ikke noget om forskellige
> filsystemer, men mit bud er at Fedora ikke understøtter de samme

ext2 eller ext3 tror jeg nok.

> [...]
>>

> Er det kun det grafiske login der fejler, eller er det også i konsol
> mode? Hvis det kun er det grafiske login der fejler kan du som regel se

Det er begge steder... Det blev lidt sent i dag -- Jeg kigger i
~/.xsession-errors i morgen og melder tilbage. Takker på forhånd meget,
hvis det er den fil jeg leder efter...

> [...]
> så vil det grafiske login vel fejl med samme begrundelse. Det er de samme

Det gør det også.

> konfigurations filer og moduler osv. der bruges af gdm/kdm/xdm og startx,
> så jeg vil tro at hvis kan få modulerne loadet ved når Fedora starter,
> så vil dit grafiske login nok også virke.

Jeg vil prøve at indsætte de to modprobe linjer i /etc/modules.conf i
morgen, som du foreslår. Mange tak for dit indlæg,

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-01-05 23:44

Simon Lyngshede wrote:

> On Tue, 18 Jan 2005 20:06:40 +0100, Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> Du er muligvis kommet til at indsætte hdc6 to stedet? Det kan du vel se.

Jeg kender altså ikke noget der hedder "hdc6 to".

> Men nej det burde ikke betyde noget. Du skriver ikke noget om forskellige
> filsystemer, men mit bud er at Fedora ikke understøtter de samme

NTFS og FAT32. Selvfølgeligt burde fedora understøtte dette.

> [...]
> ikke noget bare at kopiere en fstab fra en anden distribution hvor det
> virker, du burde heller brug tid på at regne ud hvorfor Fedora ikke kan

Selvfølgeligt bør jeg bruge tid på det, hvis jeg vil kunne læse fra mine
diske i linux.

> Er det kun det grafiske login der fejler, eller er det også i konsol
> mode? Hvis det kun er det grafiske login der fejler kan du som regel se
> fejlene i ~/.xsession-errors

Den fil eksisterer ikke.

Hvor skal jeg kigge?

-snip-

> Debian har en /etc/modules hvor man kan gøre det, jeg kender desværre
> ikke Fedora, men mon ikke den har noget lignende (/etc/modules.conf
> muligvis). Hvis startx ikke virker uden at loade nvidia modulet to gange,

Ja, modules.conf eksisterer.

Men nu skriver den: WARNING: /etc/modprobe.conf line 12: ignoring bad
line starting with ' modprobe'.... (også for linje 13) en hel masse
steder under opstart.

Men jeg leder efter den fil som bliver indlæst umiddelbart inden man
logger ind. Hvad hedder den (indlæses *efter* modprobe.conf)?

> [...]
> så jeg vil tro at hvis kan få modulerne loadet ved når Fedora starter,
> så vil dit grafiske login nok også virke.

Det er klart.

Fra : Peter Volsted

Dato : 18-01-05 20:50

hi
ad 1: man udev kan muligvis klarlægge det for dig.
ad 2 & 3: læs
<http://www.fedoranews.org/contributors/stanton_finley/fc3_note/> før du
evtl. reinstallerer.

--
good luck

peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-01-05 23:53

Peter Volsted wrote:

> hi
> ad 1: man udev kan muligvis klarlægge det for dig.

Næh. Hvad skal jeg bruge "man udev" til? Jeg kan ikke rigtigt se at det
skulle være relevant.

> ad 2 & 3: læs
> <http://www.fedoranews.org/contributors/stanton_finley/fc3_note/> før du
> evtl. reinstallerer.

Nåhja, mange tak for det. Det ser fyldestgørende og interessant/relevant ud.