Ny i Linux
Fra : Søren Christensen

Dato : 17-01-05 19:03

Hej

Er idag begyndt på et fundamental kursus i HP-UX hos HP i Allerød. Og det
har da givet mig lidt blod på tanden til at prøve linux hjemme.

Men hvordan griber jeg det bedst an?

Har pt 2 partitioner der er ntfs formateret og kører WinXp.

Hvordan får jeg bedst muligt Linux op og kører på denne maskine uden at
skulle formatere osv hvis det altså kan undgåes.

Venligst

Fra : Hans Houmøller

Dato : 17-01-05 19:18

Hej og velkommen blandt Linux-brugere.
Jeg er ikke den sejeste til at give de store, forkromede forslag, men lidt
kan jeg da skrive om hvad jeg gjorde, da jeg blev interesseret i sagen.
Jeg har 2 harddiske på min pc. Den ene kører jeg WinXP på, og den anden har
jeg valgt distributionen Mandrake 10.0 Official til.
Første gang jeg ville prøve med Linux, havde jeg kun 1 harddisk, og den
Mandrake jer lagde ind spurgte under installationen om den skulle bruge den
resterende plads på Windows-partitionen. Det kan man så sige ja til,
hvorefter der går af sig selv.
Som jeg har det nu, lagde jeg først WinXP ind på den ene harddisk, og
derefter Mandrake på den anden. Når Linux-installationen så er færdig,
oprettes en boot loader, hvor du så når du starter din maskine kan vælge om
du vil arbejde i Linux eller i Windows.
Med hensyn til hvilken distribution man skal vælge kan jeg anbefale
Mandrake, men blandt de mange linuxbrugere, er der mange foskellige forslag
alt efter behov, hvor nørdet man er mm.
Prøv at kigge ind på www.sslug.dk www.linuxpusher.dk www.linux.dk eller
andre steder og kig dig frem.
Håber det var lidt at gøre godt med. Spørg bare løs - det har jeg gjort
masser af gange her - og det giver altid pote!
) Hans

Fra : Søren Christensen

Dato : 17-01-05 19:24

"Hans Houmøller" <hanshoumoller@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Håber det var lidt at gøre godt med. Spørg bare løs - det har jeg gjort
> masser af gange her - og det giver altid pote!

Dvs der er ingen problemer med at bruge Ntfs formaterede partitioner?
Hvis ikke....
Betyder det så noget at der ligger noget på den ene partition jeg f.eks
vælger at bruge.
Har ca 20gb ud af 75gb på en partition jeg íkke lige orker at brænde ned på
cd'er.

Venligst

Fra : Søren Christensen

Dato : 17-01-05 19:32

"Søren Christensen" <master.klio@hotpower.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vælger at bruge.
> Har ca 20gb ud af 75gb på en partition jeg íkke lige orker at brænde ned

Har kigget lidt på dine link og det lader til at kunne lade sig gøre...

Venligst

Fra : Hans Houmøller

Dato : 17-01-05 21:15

Min WinXP harddisk har jeg lavet 2 partitioner på. Den ene som WinXP ligger
på er en NTFS-partition, den anden er Fat32. Den sidste bruger jeg til at
gemme mine filer på,og pointen er, at både WinXP og Linux/Mandrake kan læse
fra og skrive til den. Linux kan læse begge partitioner, men kan ikke
skrive til NTFS-partitionen. Omvendt kan WinXP ikke læse Linuxharddisken.
Jeg har på den måde sikret mig at kunne gemme filer og dokumenter på den
anden partition, så jeg ved evt problemer med styresystemerne ikke får
slettet alle mine gemte filer og dokumenter, hvilket har været rigtig godt,
da jeg nogle gange render ind i noget rod, hvor jeg må 'starte forfra' med
Win el. Linux.
) Hans

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 17-01-05 20:41

On Mon, 17 Jan 2005 19:24:09 +0100, Søren Christensen wrote:

> [...]
> vælger at bruge.
> Har ca 20gb ud af 75gb på en partition jeg íkke lige orker at brænde ned på

Jeg ville ikke satse på at installere Linux på en NTFS partition, jeg
ville dog ikke udelukke at det kan lade sig gøre.

NTFS support i Linux er ikke specielt god, du kan læse indholdet af et
NTFS filsystem, men det fraråde at du skriver til det. De fleste
distributioner har vidst heller ikke NTFS support som standard, ikke sidst
jeg undersøgte det i hvert fald.

Gør det rigtigt og opret en partition til Linux som du kan formatere som
ext2, ext3, xfs eller ReiserFS, bare et eller andet Linux native
filsystem. Hvis du bruger Mandrake mener jeg at du under installationen
kan resize en eksisterende partition og på den måde lave plads.

Undgå forsøget med installation på NTFS, hvis du da overhovedet kan
finde en distribution der vil gøre det. Du vil spare dig selv for en
masse besvær og potentielt korrupte filsystemer. Skal du flytte data
mellem Windows og Linux så brug en FAT32 partition (ja, jeg ved godt at
nyere versioner af Windows ikke vil formatere harddiske som FAT32, men det
vil Linux).

--
Simon Lyngshede
simon@giraf.spiceweasel.dk

Fra : Rune Maagensen

Dato : 17-01-05 23:19

Søren Christensen wrote:
> [...]
>
> Hvordan får jeg bedst muligt Linux op og kører på denne maskine uden at
> skulle formatere osv hvis det altså kan undgåes.

Vil du lege server eller Desktop?

Server: vmware med trial licens + debian (så slipper du for at lave en
ekstra partition)

Desktop: Knoppix først og når du så har blod på tanden lav en 5-10 GB
partition til linux. Jeg kører Ubuntu, da den er Debian baseret og det
giver nogle fordele. Du skal ikke være bange for at vælge en forkert
distro til at starte med, du vil helt sikkert komme til at prøve mange
andre før du er helt tilfreds.

/Rune

Fra : Søren Christensen

Dato : 18-01-05 17:49

"Rune Maagensen" <rune@maagensen.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> giver nogle fordele. Du skal ikke være bange for at vælge en forkert
> distro til at starte med, du vil helt sikkert komme til at prøve mange

Jeg havde planer om at køre det som desktop.

Knoppix kiggede jeg lidt på igår og blev meget positivt overrasket. Og at
det, at det kan gøre
fra en CD og direkte i ramdisken imponere mig endnu mere.
Og alene knoppix havde jo næsten alt hva jeg havde brug for.
Jeg har lidt kig på Mandrake og har fundet et sted i Dk hvor man kan DL 3
cd'er men deres links virkede
desværre bare ikke....

Venligst

Fra : Hans Houmøller

Dato : 18-01-05 19:31

Har du prøvet dette link www.klid.dk ?
) Hans

Fra : Søren Christensen

Dato : 18-01-05 21:36

> Har du prøvet dette link www.klid.dk ?
> ) Hans

Nå nu fik jeg det endelig til at virke dit link.
Min Firewall forhindrede ftp.

Takker. Er igang med at downloade 3 stk Mandrake cd'er nu.

Venligst

Fra : Hans Houmøller

Dato : 18-01-05 22:34

Lyder godt! Du må lige give ord når du er kommet i gang, ikke?
) Hans

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 18-01-05 19:49

http://mirrors.sunsite.dk/mandrake/official/
og et par hop tilbage finder du også andre disp. så som reghat osv.

Jens

Fra : Søren Christensen

Dato : 18-01-05 18:20

> [...]
>
> Hvordan får jeg bedst muligt Linux op og kører på denne maskine uden at
> skulle formatere osv hvis det altså kan undgåes.

Nogle forslag til hvor jeg downloader de bedste pakker hende?

Ligemeget om det er Rethat, Mandrake eller suse.

Har prøvet nogle danske sider men deres links fungere temmeligt dårligt...

Venligst

Fra : Jørgen

Dato : 18-01-05 18:52

> [...]
>
> Ligemeget om det er Rethat, Mandrake eller suse.
>
> Har prøvet nogle danske sider men deres links fungere temmeligt dårligt...

Jeg kører SuSE, og derfor får du et SuSE svar .
Hvis du har en DVD brænder, kan du hente et DVD image på 3,1 gb, og så har
du det hele. Linket er her: ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/9.2/iso
Alternativet er en FTP installation som er beskrevet lidt nede på denne
side:
http://www.novell.com/products/linuxprofessional/downloads/suse_linux/index.html
Læs Installation guideline (Link i sætningen "Before you start..."
Novell har et par tips & tricks som måske kan hjælpe.
http://www.novell.com/coolsolutions/

For kr. 575,- + porto kan man købe en Pro Update. Da får du CD, DVD + en
administrator guide på knap 700 sider (Pro Update er en fuld version,
forskellen op til den "almindelige Pro er en userguide).

Lykke til, men pas på, det skaber afhængighed.

Fra : Søren Christensen

Dato : 18-01-05 21:13

"Jørgen" <spam_til_jsn@toker.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskellen op til den "almindelige Pro er en userguide).
>
> Lykke til, men pas på, det skaber afhængighed.

Har luret lidt på SuSE. Har en AMD64. Hvordan er 64bit versionen?
Og hvordan med drivere til hardware i denne version?

Klarer mig nok uden den guide. Får en dejlig stor bog med fra mit
HP-UX kursus. Alt hvad der er anderledes i forhold til linux er også
beskrevet
i denne bog med linux kommandoerne som evt måtte være anderledes.

Venligst

Fra : Søren Christensen

Dato : 18-01-05 21:30

> [...]
> du det hele. Linket er her: ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/9.2/iso
> Alternativet er en FTP installation som er beskrevet lidt nede på denne

Puha det der link har jeg godt nok ikke tålmodighed til. Den mener det vil
tage 2dage og 17timer at downloade det påtrods af jeg har en 1mbit
forbindelse. Gg

Andre alternative sider?

Venligst

Fra : Jørgen

Dato : 18-01-05 22:26

> Puha det der link har jeg godt nok ikke tålmodighed til. Den mener det vil
> tage 2dage og 17timer at downloade det påtrods af jeg har en 1mbit
> [...]
Måske du bare skal prøve i morgen tidlig. Jeg testede lige, og hos mig sagde
den knap 24 timer (her 3 mbit, men det er jo helt uden betydning). Skal det
gå meget hurtigere, så må du nok finde muldvarpeskindet frem

Hov, et blindskud: En søgning på "ftp:// /9.2/iso" giver bl a. KLID i dk,
måke den er mindre besøgt. http://www.klid.dk/ftp/suse/i386/9.2/iso/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-01-05 22:46

"Søren Christensen" <master.klio@hotpower.dk> writes:

> Puha det der link har jeg godt nok ikke tålmodighed til. Den mener det vil
> tage 2dage og 17timer at downloade det påtrods af jeg har en 1mbit
> forbindelse. Gg
>
> Andre alternative sider?

Ud fra en hurtig google-søgning ser det ud til at SuSE 9.2 er
tilgængelig via bittorrent. Måsek var dét noget?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jørgen

Dato : 19-01-05 07:25

> Ud fra en hurtig google-søgning ser det ud til at SuSE 9.2 er
> tilgængelig via bittorrent. Måsek var dét noget?

Det er det muligvis, men SuSE/Novell har ikke selv lagt den ud på/i/som
bittorent.

PS
En hurtig test på KLID her til morgen viser at min båndbredde bliver
udnyttet max, men 3-2 GB tager nu engang tid tid.