Kernel compiling og framebuffer.
Fra : Heine Laursen

Dato : 17-01-05 17:04

Hejsa.

Af en eller anden årsag, har det aldrig lykkedes mig at få framebuffer
til at virke (console framebuffer) når jeg selv compiler mine kernel'er.
kernelen er en 2.6.10 og distubtionen er debian testing.
Jeg har kigget lidt på framebuffer how-to hos www.tldp.org men den er fra
2000 og vist forældet iforhold til kernel 2.6.x

Kernel config vedrørende framebuffer.
Under Device-Drivers og graphis support har jeg tilføjet følgende:
[*] Support for frame buffer devices
<*> VGA 16-color graphics support
[*] VESA VGA graphics support

Og under Console display driver support:
--- VGA text console
[*] Video mode selection support
<*> Framebuffer Console support
[*] Select compiled-in fonts
[*] VGA 8x8 font
[*] VGA 8x16 font
[*] Mac console 6x11 font (not supported by all drivers)
[*] Pearl (old m68k) console 8x8 font
[*] Acorn console 8x8 font
[*] Mini 4x6 font
[*] Sparc console 8x16 font
[*] Sparc console 12x22 font (not supported by all drivers)

Jeg er dog lidt I tvivl om jeg skal have nVidia Riva support med i
kernelen da jeg har et nvidia Geforce grafik kort. Jeg benytter mig af
nvidas drivere til X og den er så vidt jeg ved ikke så glad for nVidia
Riva.

Når jeg booter op med den nye kernel og skriver: vga=791 så clicker
skærmen, og bliver helt sort. Ud over det så tyder det på at maskinen
ellers booter normalt op. Der er aktivitet på harddisken. (X starter ikke
op da jeg ikke har fået compilet et nyt modul til den nye kernel) og
trykker jeg CTRL+ALT+DELETE Kommer der aktivitet på harddisken igen, og
maskinen genstarter efter et lille stykke tid.

Hvis jeg istedet for skriver vga=ask i lilo og vælger en af de muligheder
der, er der ingen problemer med konsolen (men det er heller ikke
framebuffer så hvidt jeg ved)

Hvad gør jeg forkert siden jeg ikke kan få framebuffer til at virke med
den kernel jeg selv compiler?

Heine Laursen

Fra : Kent Friis

Dato : 17-01-05 17:08

Den Mon, 17 Jan 2005 17:03:47 +0100 skrev Heine Laursen:

> [...]
> kernelen da jeg har et nvidia Geforce grafik kort. Jeg benytter mig af
> nvidas drivere til X og den er så vidt jeg ved ikke så glad for nVidia

Hvorfor er det lige du er så interesseret i at få framebuffer til at
virke?

Du er vist ikke den eneste der ikke kan få det til at virke med nVidia
kort, det kunne måske have noget at gøre med at framebufferen ikke
bruger nVidia driveren...

Mvh
Kent

Fra : Heine Laursen

Dato : 17-01-05 17:36

On Mon, 17 Jan 2005 16:08:25 +0000, Kent Friis wrote:

> Hvorfor er det lige du er så interesseret i at få framebuffer til at
> virke?

Vanernes magt. Nu har jeg i et ½ år været hvan til at se på 1024x765
opløsning når jeg booter op. Jeg har ellers i mange år været ligelad
med framebuffer når jeg ikke kunde få det til at virke med min egen
kernel.

Grunden til at jeg benytter kernel 2.6.10
Jeg har et terratec cinegy 600 TV capture kort med inbyttet infrarød port
og medfølgende fjernbetjæning som bare virker med kernel 2.6.10
Og jeg behøver ikke en kernel der understytter alverdens hardware, der
ikke sider i min computer.

> Du er vist ikke den eneste der ikke kan få det til at virke med nVidia
> kort, det kunne måske have noget at gøre med at framebufferen ikke
> bruger nVidia driveren...

Jammen når det nu virkede med en kernel 2.6.6! (Ikke min egen kernel)
tilgængæld skete der mystiske ting når nvidia modulet blev indlæst (men
det er en anden historie )
Men det gjorde tv kortet tilgængæld ikke.
Eller rettere sagt den infra rød port virkede ikke.

Heine Laursen