Problem med at fjerne mysql
Fra : Martin Schultz

Dato : 16-01-05 12:05

Hejsa

Jeg vil gerne fjerne mysql fra min debian unstable men når jeg skriver:

hexagon:/home/msh# apt-get remove mysql

Siger den:

Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ... Færdig
Pakken mysql er ikke installeret, så den fjernes ikke
0 opgraderede, 0 netop installerede, 0 at fjerne og 1 ikke opgraderede.

Så prøver jeg:

hexagon:/home/msh# apt-get remove mysql*
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ... Færdig
E: Kunne ikke finde pakken mysqlaccess.log

apt-cache search mysql giver bla:
mysql-common - mysql database common files (e.g. /etc/mysql/my.cnf)
mysql-client - mysql database client binaries
mysql-server - mysql database server binaries

men hexagon:/home/msh# apt-get remove mysql-server
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ... Færdig
E: Kunne ikke finde pakken mysqlaccess.log

Hvad kan der være galt og hvad kan jeg gøre for fjerne mysql?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 16-01-05 15:31

Martin Schultz <news2004@adsltips.invalid> wrote:

> Hvad kan der være galt og hvad kan jeg gøre for fjerne mysql?

Hvad siger "dpkg -l mysql* | grep ii" ?

--
Allan Joergensen

"Klingon son, you killed my bastard...oops, I meant...."

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-01-05 15:40

On Sun, 16 Jan 2005 14:31:25 +0000, Allan Joergensen wrote:

> Hvad siger "dpkg -l mysql* | grep ii" ?
Eller måske endnu bedre:
dpkg --get-selections |grep mysql

Hvis mysql* er installeret, bør der blive udskrevet en liste over
pakkerne samt deres status. F.eks.
libmysqlclient10 install
libmysqlclient12 install
libmysqlclient14 install
mysql-client install
mysql-common install
mysql-server install

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin Schultz

Dato : 16-01-05 16:16

Michael Rasmussen <mir@miras.org> skrev 2005-01-16:

> Eller måske endnu bedre:
> dpkg --get-selections |grep mysql
>
> Hvis mysql* er installeret, bør der blive udskrevet en liste over
> pakkerne samt deres status. F.eks.
> libmysqlclient10 install
> libmysqlclient12 install
> libmysqlclient14 install
> mysql-client install
> mysql-common install
> mysql-server install

hexagon:/home/msh# dpkg -l mysql* | grep ii
Ingen pakker passede med mysqlaccess.log.

hexagon:/home/msh# dpkg --get-selections |grep mysql
libdbd-mysql-perl install
libmysqlclient10 install
libmysqlclient12 install
libmysqlclient14 install
mysql-client install
mysql-common install
mysql-doc install
mysql-server install
php5-mysql install
webmin-mysql deinstall

med mindre andet er angivet.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-01-05 16:21

On Sun, 16 Jan 2005 15:15:41 +0000, Martin Schultz wrote:

> hexagon:/home/msh# dpkg -l mysql* | grep ii
> Ingen pakker passede med mysqlaccess.log.

First off... prøv lige at escape din * så det bliver:

# dpkg -l mysql\* |grep ii

For det ser grangiveligt ud som om at du har en fil der hedder
mysqlaccess.log liggende i dit homedir. Dette giver problemer da din 'dpkg
-l mysql*' bliver behandlet af din shell så den kigger på filer i dit
dir.

> hexagon:/home/msh# dpkg --get-selections |grep mysql
> libdbd-mysql-perl install
> libmysqlclient10 install
> libmysqlclient12 install
> libmysqlclient14 install
> mysql-client install
> mysql-common install
> mysql-doc install
> mysql-server install
> php5-mysql install
> webmin-mysql deinstall

OK, jeg vil mene du burde kunne køre:

# apt-get remove mysql-client

som sandsynligvis tager de andre pakker med sig, ellers må du sikkert
igennem hver af dem :-|

Thomas

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-01-05 16:20

On 16 Jan 2005 15:15:41 GMT, Martin wrote:

> hexagon:/home/msh# dpkg -l mysql* | grep ii
> Ingen pakker passede med mysqlaccess.log.

Du har en fil med navnet "mysqlaccess.log" liggende i /home/msh/
Derfor sørger din shell for at lave din kommandolinie:

dpkg -l mysql* | grep ii

om til:

dpkg -l mysqlaccess.log | grep ii

.... og det er der ikke nogen pakker der hedder.

For at undgå at din shell fortolker stjernen, kan du sætte plinger om:

dpkg -l 'mysql*' | grep ii

Mvh.

--
"Now there sits a man with an open mind. You can feel Adam Sjøgren
the draft from here." asjo@koldfront.dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 16-01-05 16:41

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> skrev 2005-01-16:

> Du har en fil med navnet "mysqlaccess.log" liggende i /home/msh/

Ah hvor tåbeligt (jeg må lære at tænke mig om). Nu virker apt-get remove mysql*

med mindre andet er angivet.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-01-05 18:41

In article <slrncukiio.81c.news2004@hexagon.adsltips.dk>, Martin Schultz wrote:
> hexagon:/home/msh# apt-get remove mysql*
> Indlæser pakkelisterne... Færdig
> Opbygger afhængighedstræ... Færdig
> E: Kunne ikke finde pakken mysqlaccess.log

Når du bruger * i cmd line shell, så sker ekspansionen inden
kommandoen kaldes. Jeg kan dermed se du har en mysqlaccess.log i
det dir du står i.

Prøve evt apt-get remove 'mysql*'