Endelig en god billig unix
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-01-05 22:18

Så har Apple introduceret deres ny Mac Mini, som leveres med den
bedste mest brugervenlige UNIX, Mac OS X. Prisen for grundmodellen
er nede på $499, eller DKK 3119,20 + moms = 3899,-. Maskinen er
næsten lysløs, uden blæser, 1.2GHz PowerPC G4 (svarer nogenlunde
til Centrino CPU'erne), med lige i underkanten med RAM, og en
2.5" 40GB disk.

Mere info på http://store.apple.com

MacOS X er en FreeBSD baseret unix, med en Open Source kernel
(Darwin). Det specielle ved MacOS X er de libraries / Den
Window Managaer (ikke X, men en afart af Display PostScript)
den kommer med, samt brugerinterfacet, hvor applikationerne som
regel er meget konsistente og af en høj kvalit.

Jeg har bestilt min, dog med lidt flere options (indbygget
bluetooth (til kbd/mus) og 802.11g, 80GB disk og 512MB RAM.
40GB er tilstrækkeligt (ved jeg fra min iBook), men de 256MB
i baseline modellen er i underkanten.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-01-05 00:20

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Så har Apple introduceret deres ny Mac Mini, som leveres med den
> bedste mest brugervenlige UNIX, Mac OS X.

Har Peter Toft, fra sslug ikke lavet en "mini" baseret på et specielt
chipset og -bundkort og som bruger Linux som styresystem? Jeg mener jeg
læste om det i Ingeniøren, inden for det sidste årstid.

Så, intet nyt under solen der.

--
CamContacts Confirmation: You are win our girl for 1 hour free of charge

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 13-01-05 00:53

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> chipset og -bundkort og som bruger Linux som styresystem? Jeg mener jeg
> læste om det i Ingeniøren, inden for det sidste årstid.

Hvis det er Linux in a box (http://www.liab.dk) du tænker på, så tro jeg
ikke at man skal sammenligne det som kommer fra Apple med det fra Liab.

Jørn

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-01-05 06:56

In article <lLiFd.1322$E35.691@news.get2net.dk>, Jørn Hundebøll wrote:

> Hvis det er Linux in a box (http://www.liab.dk) du tænker på, så tro jeg
> ikke at man skal sammenligne det som kommer fra Apple med det fra Liab.

Apples er en maskine der er 16,5x16,5x5cm - helt lydløs, og med en
CPU der er noget hurtigere end en 1GHz Via CPU. Har selv en 1GHZ VIA
maskine som server pt.

Du får ikke meget fanless performance der konkurerer med Apple.
Og der er ingen af de andre unix der når Apple til sokkeholderne
mht lækkert og konsistent GUI.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 13-01-05 07:38

I dk.edb.system.unix, skrev Povl H. Pedersen:
> Du får ikke meget fanless performance der konkurerer med Apple.
> Og der er ingen af de andre unix der når Apple til sokkeholderne
> mht lækkert og konsistent GUI.

Jeg syntes det ser "lækkert" ud, desværre ryger den op i kanten af 10K
før den når en konfiguration der er specielt brugelig. Det er ligesom de
har presset prisen fornuftigt ned på den ultra skrabede model også
henter det tabte på ram,drev, etc.

Kan man bruge alm. ram i sådan en fætter?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Martin Stender

Dato : 13-01-05 09:18

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> wrote in message
> Kan man bruge alm. ram i sådan en fætter?

Ja - PC2700 (333 Mhz) DDR SRAM.

Apropos Mini'en, så har jeg (desværre) lige brugt et par tusinde på at
opgradere min eksisterende server.
Ellers havde der om et par uger stået en lydløs mini på en lille hylde i
reolen, i stedet for et beige skrummel på gulvet ...

Jeg har selv 'alle tre' platforme, og da min linux-box var nede nogle dage,
ændrede jeg bare router'en til at pege på min Mac.
Postfix, Apache, Php etc. ligger på OS X i forvejen, så de skulle bare lige
sættes op - og voila - så kørte alt igen.
Den kunne i teorien godt erstatte min server permanent, men det er en 2x2Ghz
G5, så det ville være lidt overkill ...

Hyg
Martin

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-01-05 21:27

On Thu, 13 Jan 2005 06:38:06 +0000, Jesper Krogh wrote:

> Jeg syntes det ser "lækkert" ud, desværre ryger den op i kanten af 10K
> før den når en konfiguration der er specielt brugelig.

Hvordan, ja undskyld: helvede, får du den til den pris? :)

Til de 499,- er den mere end brugelig for mig, dvs. som alm. computer dog
ikke til spil.

Spid 256 ram ekstra i den og du har en der sparker numse med hensyn til
fedt design, støjniveau osv.

Hvis du får de 10kilo pga. den skal være super über 1337 sej så
forstår jeg det godt - men det er heller ikke meningen med den :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Jesper Krogh

Dato : 13-01-05 21:32

I dk.edb.system.unix, skrev Martin Johansen [6000]:

> Hvordan, ja undskyld: helvede, får du den til den pris? :)

* 1GB ram
* Brænder
* Trådløst netkort
* Mus og tastatur.
* 80 GB disk.

Ja, ok, jeg kunne nok nøjes med 512 MB ram, så ryger den ned i 7.150.
Jeg tror ikke jeg ville overleve mange dage med 40 GB disk som de rer i
den mindste.

Jesper

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-01-05 10:51

Povl H. Pedersen wrote:
> Du får ikke meget fanless performance der konkurerer med Apple.

http://www.pegasosppc.com/solutions.php

Peter

Fra : Ole Hansen

Dato : 13-01-05 13:50

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> http://www.pegasosppc.com/solutions.php

Langsommere og dyrere.. Jah.. jow.. Ehh..

--
Ole Hansen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-01-05 14:28

Ole Hansen wrote:

> Langsommere og dyrere.. Jah.. jow.. Ehh..

1Ghz er da ikke meget langsommere.
Dyrere... tjae... men ikke meget. ATX-mb og CPU til 4700.

Det er da rigtigt at Apples er mere bang/buck , men det er da heller
ikke underligt at det går den vej. Min pointe var bare at Apple ikke er
de første i det prisleje.

Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-01-05 20:37

In article <6HuFd.705$Ga3.89@news.get2net.dk>, Peter Mogensen wrote:

> 1Ghz er da ikke meget langsommere.
> Dyrere... tjae... men ikke meget. ATX-mb og CPU til 4700.

Det er vel meget dyrere end 3800 kr.

> Det er da rigtigt at Apples er mere bang/buck , men det er da heller
> ikke underligt at det går den vej. Min pointe var bare at Apple ikke er
> de første i det prisleje.

De $499,- er magiske i USA. Og med Apple får man OS + en ret
god softwarebundle. Og væsentlig mindre kabinet.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-01-05 22:28

Povl H. Pedersen wrote:
> De $499,- er magiske i USA. Og med Apple får man OS + en ret
> god softwarebundle. Og væsentlig mindre kabinet.

Ingen tvivl om det. Jeg var da også lige ved at overveje at købe en Mac
for første gang. Nu mest fordi den ville være en perfekt maskine til at
stå under fjernsynet i stuen :)
ATX-maskine opfylder et andet behov. F.eks. hvis man har brug for en RAID.

Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-01-05 00:03

In article <LJBFd.838$9c1.358@news.get2net.dk>, Peter Mogensen wrote:

> Ingen tvivl om det. Jeg var da også lige ved at overveje at købe en Mac
> for første gang. Nu mest fordi den ville være en perfekt maskine til at
> stå under fjernsynet i stuen :)

De vil have omkring 160 kr for et DVI -> S-VHS kabel til den.

> ATX-maskine opfylder et andet behov. F.eks. hvis man har brug for en RAID.

Medmindre du laver raid på FW bussen, eller en FW + en USB2 disk.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-01-05 10:45

Povl H. Pedersen wrote:
> Medmindre du laver raid på FW bussen, eller en FW + en USB2 disk.

Firewire var en mulighed... min erfaring med større diske på USB2 er at
det er laaaaangsomt.

Peter

Fra : Allan Joergensen

Dato : 14-01-05 10:54

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> Firewire var en mulighed... min erfaring med større diske på USB2 er at
> det er laaaaangsomt.

Hvad er store og hvad er langsomt? Jeg har ikke lige nogen tal fra
Linux, men på min Windows laptop kan jeg uden problemer skrive med
11MB/s til 250GB disk via USB2 (fra net)

Allan Joergensen

"I will not carve gods." - Bart's Board

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-01-05 11:41

> Hvad er store og hvad er langsomt? Jeg har ikke lige nogen tal fra
> Linux, men på min Windows laptop kan jeg uden problemer skrive med
> 11MB/s til 250GB disk via USB2 (fra net)

Hmm, så er spørgsmålet bare om flaskehalsen ikke er nettet her? Har du
100Mb/s?

Thomas

Fra : Allan Joergensen

Dato : 14-01-05 11:49

Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Hmm, så er spørgsmålet bare om flaskehalsen ikke er nettet her? Har du
> 100Mb/s?

Jeg er helt klar over at nettet er flaskehalsen, det er ikke mig, der
klager over dårlig performance :) - Laptoppens disk kan ikke levere data
ret meget hurtigere, så jeg har ikke nogle data for hvad maks for den
eksterne disk er.

--
Allan Joergensen

"This isn't a computer! It's my arch enemy!" -- O'Brien

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-01-05 12:50

Allan Joergensen wrote:
> Jeg er helt klar over at nettet er flaskehalsen, det er ikke mig, der
> klager over dårlig performance :) -

Nej. Det var mig.
Jeg har ikke nogen grund til at tro at Linux' USB mass-storage
implementation er specielt langsom, men det tager mig IMHO lidt for lang
tid at dd 40 Mb til en ekstern 2.5" disk via USB2.

Det er da muligt at det kan tweakes. Indtil videre ville jeg dog ikke
satse på RAID over USB-bussen.

Peter

Fra : Allan Joergensen

Dato : 14-01-05 13:05

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> implementation er specielt langsom, men det tager mig IMHO lidt for lang
> tid at dd 40 Mb til en ekstern 2.5" disk via USB2.

Hov. 2.5".

--
Allan Joergensen

"With her big bad gun -but then, that's Traditional for you X-Women."

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-01-05 13:07

Allan Joergensen wrote:

> Hov. 2.5".

Ja. 2.5" :)
Jeg kan nu ikke se hvordan det bør ændre på at det går betragteligt
langsommere end hvis disken sad på IDE-bussen i maskinen.

Peter

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-01-05 14:49

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev 2005-01-14:

> Ja. 2.5" :)
> Jeg kan nu ikke se hvordan det bør ændre på at det går betragteligt
> langsommere end hvis disken sad på IDE-bussen i maskinen.

Fordi 2.5" disk er nogle langsommelige dimser.

Thomas

Fra : Allan Joergensen

Dato : 14-01-05 15:03

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> Ja. 2.5" :)
> Jeg kan nu ikke se hvordan det bør ændre på at det går betragteligt
> langsommere end hvis disken sad på IDE-bussen i maskinen.

Som jeg skrev kan laptoppens interne disk ikke levere data hurtigt nok
til at makse den eksterne (3.5" disk) ud.

Allan Joergensen

"The temple is the power source? Let's bring him back!" Kirk

Fra : Per Rønne

Dato : 14-01-05 15:59

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:

> Som jeg skrev kan laptoppens interne disk ikke levere data hurtigt nok
> til at makse den eksterne (3.5" disk) ud.

Er det maskinspecifikt? Jeg har da ingen problemer på min IBM Thinkpad
R50, med en intern 40 G harddisk {2,5"} og en ekstern 80 G {3,5} gennem
firewire-udgangen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Joergensen

Dato : 14-01-05 16:10

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Er det maskinspecifikt? Jeg har da ingen problemer på min IBM Thinkpad
> R50, med en intern 40 G harddisk {2,5"} og en ekstern 80 G {3,5} gennem
> firewire-udgangen.

En T41, men efter flere harddiskcrash har vores IT-afdeling givet mig en
gammel larmende, skoddisk.

Allan Joergensen

"Mud is not one of the 4 food groups." - Bart's Board

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 14-01-05 12:19

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Firewire var en mulighed... min erfaring med større diske på USB2
> er at det er laaaaangsomt.

Der er min erfaring så noget anderledes.

Jeg har haft lånt en 160GB disk med både FW og USB2. Jeg kunne ikke se
forskel på overførselseshastigheden. Og jeg synes ikke det gik langsomt
(sammenlignet med hvad mine egne harddiske præsterer).

Sikker på du ikke er kommet til at bruge et USB1 stik? For det er i den
grad langsomt.

Mvh.

Dennis Jørgensen