SpamAssassin
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 21:33

Greetings!

Er der erfarne SA-folk herinde?

Hvordan laver man bedst en 'Bayes-learning'-løsning for alle brugere,
når SA ligger på mailserveren...?

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-01-05 21:50

On Wed, 12 Jan 2005 20:33:02 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> Hvordan laver man bedst en 'Bayes-learning'-løsning for alle brugere,
> når SA ligger på mailserveren...?
Du kunne eventuelt lave to konti: spam@foo.tld og ham@foo.tld. Herefter
skal du bede brugerne videresende spam til spam@foo.tld og ham til
ham@foo.tld. Herefter kan du med passende mellemrum køre sa-learn på
serveren med disse mailbokse som input for henholdsvis spam og ham.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 22:23

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> ham til ham@foo.tld. Herefter kan du med passende mellemrum køre
> sa-learn på serveren med disse mailbokse som input for henholdsvis

Jeg tænkte selv på noget lignende... Thanks

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 13-01-05 04:11

> [...]
> ham@foo.tld. Herefter kan du med passende mellemrum køre sa-learn på
> serveren med disse mailbokse som input for henholdsvis spam og ham.

Så får du ikke headerene med fra den oprindelige email, der også har stor
betydning for bayes-filterets kvalitet.
Der er gode FAQ's/Wiki på spammassassin.org, der giver nogle OK forslag.

--
Thomas Dahl Pedersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-01-05 10:21

Thomas Dahl Pedersen wrote:

> Så får du ikke headerene med fra den oprindelige email, der også har

De er da med i forward'en.

> Der er gode FAQ's/Wiki på spammassassin.org, der giver nogle OK
> forslag.

Jeg har ikke fundet nogle brugbare i denne sammenhæng.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 13-01-05 18:05

Jesper G. Poulsen wrote:

> De er da med i forward'en.

Det afhænger vel af den klient du bruger. Det kan godt være at de fleste
mail-klienter også videresender f.eks. subject/from/to/date -headere. Du
mangler dog stadig de headere, der beskriver hvilken rute den aktuelle
spam-mail har gennemgået før den havner hos dig. Under antagelse af at en
del spam stammer fra samme spammer har dette helt klart relevans for
bayes-filterets evne til at genkende spam.

Èn ulempe ved blot at videresende spam til en mailkonto, der trænes fra, er
at du går glip af de oprindelige headere. En anden er at du lader
afsenderens headere indgå i spamfiltreringen. I ekstreme tilfælde tror jeg
derfor du risikerer at dine egne brugeres mail mærkes som spam.

Hvis du kigger lidt her:
http://www.paulgraham.com/better.html

er der et eksempel på at der opnås bedre filtrering ved at inkludere headere
i bayes-filteret.

--
Thomas Dahl Pedersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-01-05 18:57

Thomas Dahl Pedersen wrote:

> -headere. Du mangler dog stadig de headere, der beskriver hvilken
> rute den aktuelle spam-mail har gennemgået før den havner hos dig.

Min mailklient sender _hele_ headeren med ved forward.

> lader afsenderens headere indgå i spamfiltreringen. I ekstreme
> tilfælde tror jeg derfor du risikerer at dine egne brugeres mail
> mærkes som spam.

Det kan man whiteliste sig ud af

> Hvis du kigger lidt her:
> http://www.paulgraham.com/better.html

Der står ikke noget om hvordan jeg får trænet mit filter - det er dér
mit problem er...

> er der et eksempel på at der opnås bedre filtrering ved at inkludere
> headere i bayes-filteret.

Ja, men hvordan?

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 13-01-05 21:06

Jesper G. Poulsen wrote:

> Min mailklient sender _hele_ headeren med ved forward.

Gør alle dine brugeres det samme, eller vil du tvinge dem til at bruge samme
mailklient som din?

> Det kan man whiteliste sig ud af

Tjah. Jeg synes det er en lappeløsning, i forhold til hvor relativt
uproblematisk det er at sætte en IMAP-service op. OK, dit system kan være
strikket sammen så det ikker er så let endda - hvad ved jeg.

> Der står ikke noget om hvordan jeg får trænet mit filter - det er dér
> mit problem er...

> Ja, men hvordan?

Det var nu ikke for at angive en løsning på dit problem, snarere lidt
baggrundsviden om effektiviteten af bayesfiltre.
--
Thomas Dahl Pedersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-01-05 21:15

Thomas Dahl Pedersen wrote:

> Gør alle dine brugeres det samme, eller vil du tvinge dem til at
> bruge samme mailklient som din?

De skal kunne medsende en fuld header... Hvordan de gør det vil jeg
ikke hænge mig i.

> Tjah. Jeg synes det er en lappeløsning, i forhold til hvor relativt
> uproblematisk det er at sætte en IMAP-service op. OK, dit system kan

Der skal ikke IMAP på min maskine. Mail _skal_ ligge lokalt hos hver
enkel bruger og _ingen_ andre steder. Folk henter med pop3 og i samme
øjeblik at mailen er hentet ligger den ikke og fylder op her...

> Det var nu ikke for at angive en løsning på dit problem, snarere lidt
> baggrundsviden om effektiviteten af bayesfiltre.

Jojo... Men jeg skal bare ha' sat et learning-system op.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-01-05 21:17

Jesper G. Poulsen wrote:

> Der skal ikke IMAP på min maskine. Mail skal ligge lokalt hos hver

Det kunne godt lyde gnavent - det var bestemt ikke tilsigtet... Blot
for at slå fast, at...

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 13-01-05 23:43

Jesper G. Poulsen wrote:

> Der skal ikke IMAP på min maskine. Mail _skal_ ligge lokalt hos hver
> enkel bruger og _ingen_ andre steder. Folk henter med pop3 og i samme
> øjeblik at mailen er hentet ligger den ikke og fylder op her...

Jeg tror nu godt du kan disable IMAP for brugeren og kun have en delt
IMAP-foder til spam.
--
Thomas Dahl Pedersen

Fra : Thomas Scholz

Dato : 12-01-05 23:20

Jesper G. Poulsen wrote:
> Greetings!
>
> Er der erfarne SA-folk herinde?
>
> Hvordan laver man bedst en 'Bayes-learning'-løsning for alle brugere,
> når SA ligger på mailserveren...?

Jeg bruger public mapper på en IMAP server. Så er det bare at kopiere
spam mails over i disse mapper. Og en gang i døgnet kører et script som
scanner alle mails i de pågældende mapper, og sletter dem bagefter.

--
Thomas Scholz

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-01-05 23:31

Thomas Scholz wrote:

> Jeg bruger public mapper på en IMAP server. Så er det bare at kopiere

Jeg har ikke IMAP.

> spam mails over i disse mapper. Og en gang i døgnet kører et script
> som scanner alle mails i de pågældende mapper, og sletter dem
> bagefter.

Jeg kunne vel sagtens lade sa-learn køre en gang i døgnet (cron job) på
de to mailadresser som Michael foreslog?

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-01-05 23:37

On Wed, 12 Jan 2005 22:30:51 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

>Jeg har ikke IMAP.
Så gætter jeg på, at du har mbox format?
> Jeg kunne vel sagtens lade sa-learn køre en gang i døgnet (cron job) på
> de to mailadresser som Michael foreslog?
Det ville jeg foreslå. Husk at fortælle sa-learn at det er mbox format
som input. Efter hver kørsel af sa-learn skal indholdet i mboxene slettes.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-01-05 00:03

Michael Rasmussen wrote:

> Så gætter jeg på, at du har mbox format?

Jeg har maildir.

> Det ville jeg foreslå. Husk at fortælle sa-learn at det er mbox format

Og når det er maildir?

> som input. Efter hver kørsel af sa-learn skal indholdet i mboxene
> slettes.

Jeg skal bare slette indholder af maildir'sene...?!

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-05 01:41

On Wed, 12 Jan 2005 23:02:53 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> Og når det er maildir?

Så skal den blot vide det er maildir. Jeg kan ikke lige huske hvilken
option, det er.

> Jeg skal bare slette indholder af maildir'sene...?!
Alle gamle mails ligger i mappen cur under maildir, men om de blot kan
slettes, er jeg i tvivl om. Courier-imap har f.eks en fil, hvor den holder
styr på, hvilke mails man har i sin cur mappe. Det er sikkert forskelligt
i de forskellige mail user agenter (MUA), hvordan man sletter mails. Prøv
at læse dokumentationen til den MUA du har installeret.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-01-05 10:20

Michael Rasmussen wrote:

> slettes, er jeg i tvivl om. Courier-imap har f.eks en fil, hvor den
> holder styr på, hvilke mails man har i sin cur mappe. Det er sikkert

Det har Courier-pop3 sikkert også, så

Jeg siger tak

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-01-05 18:25

On Wed, 12 Jan 2005 22:30:51 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg har ikke IMAP.

Brug det - det er skidegenialt

Under Debian kan courier-imap anbefales.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-01-05 18:59

Martin Johansen [6000] wrote:

> Brug det - det er skidegenialt

Ikke til et større flerbrugersystem fordelt på flere fysiske adresser.
Personligt er jeg også imod at have privat mail liggende på en server.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-01-05 19:27

On Thu, 13 Jan 2005 17:58:31 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> Ikke til et større flerbrugersystem fordelt på flere fysiske adresser.

Hvorfor ikke?

> Personligt er jeg også imod at have privat mail liggende på en server.

Tænker du sikkerhed?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-01-05 21:11

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvorfor ikke?

Fordi det vil kræve en større internetforbindelse til mig og mine
brugere...

> Tænker du sikkerhed?

Jeg tænker på tilgængelighed. Min mail skal ligge lokalt på min maskine
og ingen andre steder.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-01-05 21:23

On Thu, 13 Jan 2005 20:11:27 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> Fordi det vil kræve en større internetforbindelse til mig og mine
> brugere...

Okay har du så mange da?

> Jeg tænker på tilgængelighed.

Netop derfor bør du bruge IMAP.

Lige præcis tilgængelighed er grunden til jeg bruger IMAP-SSL. Jeg kan,
hvor som helst, komme i kontakt med min server via ssh - dermed har jeg
fuld adgang til _al_ min mail - samme via Squirrelmail.

> Min mail skal ligge lokalt på min maskine og ingen andre steder.

OK - det er jo så dit personlige valg. Men det harmonerer ikke med
tilgængelighed hvis du spørger mig - med mindre du kan diske op med
nogle rigtig gode argumenter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-01-05 21:42

Martin Johansen [6000] wrote:

> Okay har du så mange da?

Ja. Det er ikke bare mit lille domæne der hostes.

> Netop derfor bør du bruge IMAP.

Uafhængig af internetforbindelse.

> Lige præcis tilgængelighed er grunden til jeg bruger IMAP-SSL. Jeg
> kan, hvor som helst, komme i kontakt med min server via ssh - dermed

Jeg har brug for at være uafhængig af netværk, når jeg skal tilgå min
mail. Jeg har desuden behov for at der ikke skal kæmpediske i serveren
for at rumme folks l*rt - mit eget inklusive (pt. 27GiB).

> OK - det er jo så dit personlige valg. Men det harmonerer ikke med
> tilgængelighed hvis du spørger mig - med mindre du kan diske op med
> nogle rigtig gode argumenter

Mit mail skal ikke være tilgængelig for hele verden, det skal være
tilgængelig uanset hvordan nettet arter sig.

Og jeg skal ikke lægge diskplads til 4 domæners mange brugeres mail.
Det er en gratis service jeg stiller til rådighed (mailservice) og der
er økonomiske aspekter i det også. Så selvom en bruger måtte ønske sig
IMAP, så ville vedkommende ikke få det uden at hoste op med en masse
kontanter...

Det nuværende setup klarer sig problemfrit med godt 8GiB ialt.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-05 16:27

On Thu, 13 Jan 2005 20:42:10 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> Ja. Det er ikke bare mit lille domæne der hostes.

Okay. Af ren nysgerrighed hvor mange drejer det sig om og hvad betyder det
for din båndbredde?

> Uafhængig af internetforbindelse.

Hvis du ingen netforb. har kan du ikke hente nye mails så om det er pop
eller imap er vel underordnet lige på det punkt?

OK du kan selvf. se gamle mails hvis det var.

> Jeg har brug for at være uafhængig af netværk, når jeg skal tilgå min
> mail.

Du tænker ikke nye mails men tidligere hentede mails?

> Jeg har desuden behov for at der ikke skal kæmpediske i serveren
> for at rumme folks l*rt - mit eget inklusive (pt. 27GiB).

Så må du sætte quota på :)

> Mit mail skal ikke være tilgængelig for hele verden, det skal være
> tilgængelig uanset hvordan nettet arter sig.

Det skal min heller ikke - den skal være tilgængelig for mig - uanset
hvor jeg er.

> Og jeg skal ikke lægge diskplads til 4 domæners mange brugeres mail.

Se ovenfor.

> Det nuværende setup klarer sig problemfrit med godt 8GiB ialt.

OK.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-05 17:15

Martin Johansen [6000] wrote:

> Okay. Af ren nysgerrighed hvor mange drejer det sig om og hvad

Der er 4 og de er ikke alle mine egne.

> betyder det for din båndbredde?

Det betyder en del for min båndbredde.

> Hvis du ingen netforb. har kan du ikke hente nye mails så om det er
> pop eller imap er vel underordnet lige på det punkt?

Nej, for jeg kan stadig læse mine mails og søge i mine mails, fordi de
ligger lokalt. Jeg skal heller synkronisere med en eller anden
mailserver.

> OK du kan selvf. se gamle mails hvis det var.

Exactly. Jeg har mange oplysninger liggene i mails. Det er vigtigt for
mig altid at have adgang til disse oplysninger.

> Du tænker ikke nye mails men tidligere hentede mails?

Yup. Jeg har 27GiB mail som jeg skal kunne læse uafhængigt af alt andet.

> Så må du sætte quota på :)

Hvad folk vil ha' liggende af mails skal jeg ikke være herre over.

> Det skal min heller ikke - den skal være tilgængelig for mig - uanset
> hvor jeg er.

Det er min også, den er nemlig på min PC.

> Se ovenfor.

Og dermed indføre begrænsninger? - nul.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-05 19:56

On Fri, 14 Jan 2005 16:15:03 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> Der er 4 og de er ikke alle mine egne.

OK. Er de sat op med virtualhosts i Apache? Hvis ja så kan du måske
hjælpe mig :)

> [...]

> Nej, for jeg kan stadig læse mine mails og søge i mine mails, fordi de
> ligger lokalt. Jeg skal heller synkronisere med en eller anden mailserver.

OK nu ved jeg ikke hvor din server står men min står på samme matrikel
som husets andre desktops. Dvs. med mindre lokalnettet bryder ned så er
der altid adgang til mails.

Dertil kommer det plus at jeg kan tilgå mine mails uanset hvor jeg er.
Såfremt der er internet self.

> Exactly. Jeg har mange oplysninger liggene i mails. Det er vigtigt for mig
> altid at have adgang til disse oplysninger.

Også jeg - derfor IMAP :)

> Yup. Jeg har 27GiB mail som jeg skal kunne læse uafhængigt af alt andet.

Det er meget....

> Hvad folk vil ha' liggende af mails skal jeg ikke være herre over.

Gid alle udbydere var sådan :)

En limit på ~100MB vil måske være perfekt. Mere er ikke nødvendigt til
mails med mindre der er vedhæftet filer som mail alligevel ikke skal
bruges til IMHO.

At du kan gemme 27GB er for mig uforståeligt

> Det er min også, den er nemlig på min PC.

Men ikke tilgængelig hjemme hos en kammerat...

> Og dermed indføre begrænsninger? - nul.

Det kan jeg altså ikke forstå. Du siger jo hermed at jeg som bruger kan
voldtage din server for vildt og have 100vis GB liggende i mails (såfremt
HD var til det).

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-05 20:41

Martin Johansen [6000] wrote:

> OK. Er de sat op med virtualhosts i Apache? Hvis ja så kan du måske
> hjælpe mig :)

Ja, det er de...

Og også i postfix

> OK nu ved jeg ikke hvor din server står men min står på samme matrikel
> som husets andre desktops. Dvs. med mindre lokalnettet bryder ned så
> er der altid adgang til mails.

Det gør min server også, men jeg er ikke den eneste bruger på maskinen
- der er 30 andre at tænke på.

> Dertil kommer det plus at jeg kan tilgå mine mails uanset hvor jeg er.

Det skal jeg også via ssh (cygwin).

> Også jeg - derfor IMAP :)

Jeg har ikke altid internetforbindelse, når jeg har PC'en med mig...

> Gid alle udbydere var sådan :)

Der er ingen begrænsning på hvor meget man kan modtage og de største
mails kan være 200MiB (backup-mx sætter den grænse); folk skal bare
hente mail jævnligt.

> At du kan gemme 27GB er for mig uforståeligt

Nu anvender du nok ikke mail til det samme som jeg gør...

> Men ikke tilgængelig hjemme hos en kammerat...

Ikke medmindre at jeg har PC'en med, nej. Men jeg har også kun brug for
min mail når jeg sidder ved min PC.

> Det kan jeg altså ikke forstå. Du siger jo hermed at jeg som bruger
> kan voldtage din server for vildt og have 100vis GB liggende i mails

Ja. Men hvis du ikke henter dine mails jævnligt, så slettes du som
bruger uden yderligere advarsel. Der har ikke været problemer endnu.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-05 22:34

On Fri, 14 Jan 2005 19:41:29 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> Ja, det er de...

Nice

I så fald kan jeg godt finde på at give lyd hvis det er okay?

> Det gør min server også, men jeg er ikke den eneste bruger på maskinen
> - der er 30 andre at tænke på.

Jeg har kun 2 at tænke på :) Men nøj et ramaskrig hvis konen ikke kan
tilgå hendes filer... uhauha jeg har bare at holde den oppe :) (serveren
altså)

> Det skal jeg også via ssh (cygwin).

Så skal din PC være tændt.

> Jeg har ikke altid internetforbindelse, når jeg har PC'en med mig...

Pointe. Det har jeg i overvejende tilfælde.

> Nu anvender du nok ikke mail til det samme som jeg gør...

Kan du prøve at forklare det?

Jeg har siddet og regnet lidt på det... det er ufatteligt mange
text-mails der skal ligge for at nå 27GB :)

Med mindre du bruger din mail som filtransport/opbevaring så har jeg
svært ved at se det.

> Ikke medmindre at jeg har PC'en med, nej. Men jeg har også kun brug for
> min mail når jeg sidder ved min PC.

OK - jeg har tit og ofte brug for min mail andetsteds og ikke
nødvendigvis på min egen PC.

> Ja. Men hvis du ikke henter dine mails jævnligt, så slettes du som
> bruger uden yderligere advarsel. Der har ikke været problemer endnu.

Nice. :)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-05 23:31

Martin Johansen [6000] wrote:

> I så fald kan jeg godt finde på at give lyd hvis det er okay?

Iorden med mig...

> tilgå hendes filer... uhauha jeg har bare at holde den oppe :)
> (serveren altså)

> Så skal din PC være tændt.

Det er den oss'. Alle mine maskiner kører i døgndrift, som
udgangspunkt. Arbejdsstationen bliver lukket ned når jeg tager på ferie
og OS/2-maskinen er adskildt, pt., som følge af termineringsproblemer
(SCSI).

> Kan du prøve at forklare det?

Jeg får en del binære attachments. En af de mailinglister jeg abonnerer
på sendes der ofte film med mail (det er en jokes-mailingliste og flere
af mine brugere abonnerer på den).

> Jeg har siddet og regnet lidt på det... det er ufatteligt mange
> text-mails der skal ligge for at nå 27GB :)

Og det er ikke text alt sammen.

> Nice. :)

- Du bryder din del af aftalen og jeg tager konsekvensen...
- Så ka' de lære det...!

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-01-05 13:24

On Fri, 14 Jan 2005 22:30:38 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> Det er den oss'. Alle mine maskiner kører i døgndrift, som udgangspunkt.

OK - det er kun min server der er det. I så fald giver det jo dig
nogenlunde samme muligheder som jeg.

> Jeg får en del binære attachments. En af de mailinglister jeg abonnerer
> på sendes der ofte film med mail (det er en jokes-mailingliste og flere
> af mine brugere abonnerer på den).

Okay derfor :)

Jeg får aldrig attachments = jeg har frabedt mig det.

> Og det er ikke text alt sammen.

Det ser jeg :)

> - Du bryder din del af aftalen og jeg tager konsekvensen... - Så ka'
> de lære det...!

Nemlig.

Fra : Peter G.

Dato : 14-01-05 13:41

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Så skal den blot vide det er maildir. Jeg kan ikke lige huske hvilken
> option, det er.

Har ingen betydning for sa-learn. Jeg bruger den på min lokale bruger
på min desktop og den har kun brug for stier til foldere/filer med spam
og/eller ham.

Min løsning er sikkert overkill. Jeg har et desktop med en normal bruger
der bruger maildir. Spammails ryger ned i et spam-maildir og resterende
mails bliver sorteret af Procmail til diverse andre maildirs.

Fejlanalyserede mails bliver flyttet (og samtidig sa-learn korrigeret
selvom dette er lettere overflødigt) over i korrekt maildir via min MUA.

Via Crontab kører jeg dagligt sa-learn for både spam (spammaildir) og
ham (alle andre mailddirs),

sa-learn --ham --folders=/home/peter/.spamassassin/hamfolders
sa-learn --spam --folders=/home/peter/.spamassassin/spamfolders

hvor spam/hamfolders er et par filer med stier til de respektive
maildirfoldere.

i Jespers tilfælde kan han måske overtale sine brugere til at flytte
spammails over i en lokal spamfolder og så sætte Cron til natligt at
køre sa-learn --spam på alle brugernes spamfoldere og derefter slette dem?

--
Regards, Peter
Topposters and other annoying elements will be killfiled in silence.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-05 14:57

Peter G. wrote:

> i Jespers tilfælde kan han måske overtale sine brugere til at flytte

Der er ingen IMAP (der er IMAP til Squirrelmail, men der er ingen
åbning i routeren) og ingen lokale brugere. Der er heller ikke
Unix-/Linux-brugere iblandt.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-01-05 22:12

Jesper G. Poulsen wrote:

> Hvordan laver man bedst en 'Bayes-learning'-løsning for alle brugere,
> når SA ligger på mailserveren...?

Kunne man gemme sine spam- og ham-mails som filer i ASCII-text og lægge
dem ind i systemet og derefter køre SA-learn på skidtet?

Jesper G. Poulsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-01-05 17:27

On 14 Jan 2005 16:15:03 GMT, Jesper wrote:

> Yup. Jeg har 27GiB mail som jeg skal kunne læse uafhængigt af alt
> andet.

27 gigabyte email? Damn, det lyder som om du gør noget meget
besynderligt med email.

Mvh.

--
"Av vissa frågor blir man glad!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-05 17:28

Adam Sjøgren wrote:

> 27 gigabyte email? Damn, det lyder som om du gør noget meget
> besynderligt med email.

Jeg er tilmeldt en stak mailinglister...

Jesper G. Poulsen