Kan ikke forwarde X i ssh med dualhead
Fra : Jan Birk

Dato : 07-01-05 11:39

Det kan godt være at jeg er blevet tosset, men....:

Når jeg starter X med dualhead, kan jeg ikke:
$ ssh -X -l bruger server
$ xclock
Her plejer uret at komme!

Hvis jeg starter op med en enkelt skærm, altså uden dualhead, virker det
fint!

Jeg kan godt - i begge configurationer - lave en:
$ telnet server
$ DISPLAY=xserver:0.0 ; export DISPLAY
$ xclock

Jeg har tracet på eth0, og kan se at der kommer krypterede pakker når
jeg forsøger mig med xclock i dualhead. Derfor gætter jeg på, at xclock
faktisk virker, men bliver displayét et sted hvor jeg ikke kan se det

Nogen gode ide'er til yderligere trace, eller et godt hint!!!

Jeg bruger FC3

/Jan

Fra : Peter Jensen

Dato : 07-01-05 12:54

Jan Birk wrote:

> Det kan godt være at jeg er blevet tosset, men....:
>
> Når jeg starter X med dualhead, kan jeg ikke:
> $ ssh -X -l bruger server

Hvad siger 'echo $DISPLAY' her?

--
PeKaJe

BOFH Excuse #77:
Typo in the code

Fra : Jan Birk

Dato : 07-01-05 13:25

> Hvad siger 'echo $DISPLAY' her?
----------------------------------
[oracle@epp oracle]$ echo $DISPLAY
localhost:10.0
----------------------------------

hvilket desværre er det samme, når jeg ikke er startet med dualhead
(xinerama)!

/Jan

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 07-01-05 13:25

Jan Birk <jan.birk@invalid-domain.null> writes:

> [...]
> $ xclock
> Her plejer uret at komme!

> Nogen gode ide'er til yderligere trace, eller et godt hint!!!

Måske irrelevant, men virker det med ssh -Y ?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Jan Birk

Dato : 07-01-05 13:32

> Måske irrelevant, men virker det med ssh -Y ?

Næ, desværre ikke. '-Y'? hvad skulle den i øvrigt gøre, jeg synes ikke
at kunne se den i man siden?

/Jan

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 07-01-05 13:45

> Næ, desværre ikke. '-Y'? hvad skulle den i øvrigt gøre, jeg synes ikke
> at kunne se den i man siden?

-Y Enables trusted X11 forwarding.

Det er en temmelig ny ting. Jeg har været udsat for at programmer som
emacs og pan har lidt en pludselig uventet død hvis ikke man bruger
den option (eller sætter forwardX11auth i sin ssh_config fil).

Fra : Michael Knudsen

Dato : 07-01-05 15:54

On 2005-01-07, Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:
> -Y Enables trusted X11 forwarding.
>
> Det er en temmelig ny ting. Jeg har været udsat for at programmer som

Jep, det kom vist med i 3.9.

> emacs og pan har lidt en pludselig uventet død hvis ikke man bruger
> den option (eller sætter forwardX11auth i sin ssh_config fil).

Du mener vist `ForwardX11Trusted'.

Programmer som Firefox og lignende virker heller ikke. Fra manualen:

   If this option is set to ``yes'' then remote X11 clients will
   have full access to the original X11 display. If this option is
   set to ``no'' then remote X11 clients will be considered untrust-
   ed and prevented from stealing or tampering with data belonging
   to trusted X11 clients.

Problemet opstaar vist oftest med applikationer, der forsoeger at faa
`raa' adgang til tastaturet. xclock koerer fint som untrusted.

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 07-01-05 15:57

On 2005-01-07, Jan Birk <jan.birk@invalid-domain.null> wrote:
> Jeg har tracet på eth0, og kan se at der kommer krypterede pakker når
> jeg forsøger mig med xclock i dualhead. Derfor gætter jeg på, at xclock
> faktisk virker, men bliver displayét et sted hvor jeg ikke kan se det

Det kunne godt vaere en mulighed. Proev at bruge en windowmanager, hvor du
manuelt skal placere vinduer, naar de bliver aabnet, e.g. twm. Du kan ogsaa
proeve at bruge xwd og xwud til at tage et screenshot med.

Mvh. Michael.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-01-05 01:04

Jan Birk wrote:

> Det kan godt være at jeg er blevet tosset, men....:
>
> Når jeg starter X med dualhead, kan jeg ikke:
> $ ssh -X -l bruger server
> $ xclock
> Her plejer uret at komme!

Virker xclock lokalt?

--
Kasper Dupont

Fra : Jan Birk

Dato : 09-01-05 10:39

> Virker xclock lokalt?

Ja! Det virker også fra remote når der kun er een skærm på. Det er altså
kun når jeg har 2 skærme (dualhead) slået til at Xserveren ikke virker
via ssh. (Det virker f.eks. hvis jeg telnet'er og manualt sætter DISPLAY)!

/Jan

Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-01-05 14:16

Jan Birk wrote:

> Ja! Det virker også fra remote når der kun er een skærm på. Det er altså
> kun når jeg har 2 skærme (dualhead) slået til at Xserveren ikke virker
> via ssh. (Det virker f.eks. hvis jeg telnet'er og manualt sætter DISPLAY)!

Hvad er DISPLAY variablen sat til lokalt?

--
Kasper Dupont

Fra : Jan Birk

Dato : 09-01-05 16:50

> Hvad er DISPLAY variablen sat til lokalt?

echo $DISPLAY
:0.0

Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-01-05 22:26

Jan Birk wrote:

> echo $DISPLAY
> :0.0

Jeg synes godt nok det lyder ret sært. Men nu jeg
tænker lidt nærmere over det, så har jeg også selv
set problemer med X-forwarding, som jeg ikke lige
kunne forklare.

Jeg har lige et par idéer mere til hvordan vi måske
kan finde ud af noget mere om, hvad der foregår.

1. Prøv at sætte DISPLAY til localhost:0.0 i stedet
for blot :0.0 og se om det gør nogen forskel.
Altså: export DISPLAY=localhost:0.0
xclock
ssh -X -l bruger server
xclock

2. Prøv at bruge xwininfo til at finde ud af, om
xclock kommandoen faktisk åbner et vindue:
xwininfo -root -children

3. Prøv at se hvad andre x-klienter siger. Tag
f.eks. xdpyinfo som ikke åbner nogle vinduer,
men blot kontakter X serveren og udskriver
nogle oplysninger til TTYen.

4. Undersøg om både forward og reverse DNS giver
korrekte resultater for begge maskiner.

5. Prøv at bruge strace på den ikke fungerende
xclock så vi kan se, hvad den rent faktisk har
gang i.

--
Kasper Dupont

Fra : Jan Birk

Dato : 10-01-05 11:18

Jeg har just patchet til den nyeste xorg, og nu virker det!!!!!

Tak for hjælpen.

/Jan