Slettet /dev/lp0
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-01-05 23:22

Hej

Jeg er kommet til at lave rod i mine par-porte, /dev/lp0 (og lp1, lp2,
lp3) - og jeg er kommet til at slette /dev/parport0 (og parport1,
parport2)

Min boks kører en SuSE 9.2 som tilsyneladende bruger udev.

Hvordan får jeg nu mine par-porte igen?

Fra : Peter Jensen

Dato : 07-01-05 00:19

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> parport2)
>
> Min boks kører en SuSE 9.2 som tilsyneladende bruger udev.

Undersøg lige om /dev/.udev filen findes. Hvis den gør, så er det
rigtigt nok udev den kører.

> Hvordan får jeg nu mine par-porte igen?

Kører selv med Gentoo, så tag mit råd med de sædvanlige forbehold. Jeg
mener at 'udevstart' kan bruges for at genskabe slettede device nodes.
Hvis PAM bruges på samme måde som i Gentoo (brugere får ejer-rettigheder
til alle relevante nodes ved login), så får du bagefter brug for at køre
'pam_console_apply' for at sætte rettighederne rigtigt. Man kan
selvfølgeligt også gå den manuelle rute og oprette dem alle med mknod,
og derefter bruge chown og chmod, men det er vist ikke det letteste

Under alle omstændigheder skulle dine devices være tilbage ved næste
boot, med mindre SuSE gemmer /dev/ mellem reboots. Dette mener jeg så
godt nok er en fejl, men det er set før.

--
PeKaJe

Don't hate yourself in the morning -- sleep till noon.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-01-05 09:58

On 06 Jan 2005 23:19:28 GMT, Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net>
wrote:

>Undersøg lige om /dev/.udev filen findes. Hvis den gør, så er det
>rigtigt nok udev den kører.

Der er en /dev/.udev.tdb, men ikke nogen /dev/.udev ?

> [...]
>selvfølgeligt også gå den manuelle rute og oprette dem alle med mknod,
>og derefter bruge chown og chmod, men det er vist ikke det letteste

Jeg har fundet en fil som fortæller hvilke rettigheder devices skal
oprettes med, deri står også min parport. Denne fil læses iflg.
Suse-manualen af udev når devices oprettes.
Jeg kan ved at kigge mig lidt omkring i /proc/ også se at den har fundet
alle mine tre parporte.

>Under alle omstændigheder skulle dine devices være tilbage ved næste
>boot, med mindre SuSE gemmer /dev/ mellem reboots. Dette mener jeg så
>godt nok er en fejl, men det er set før.

Det er prøvet, det hjalp ikke
Der er endda et program man kan slå til som køres under boot, som netop
skulle oprette devices - men det gør den bare ikke
Der kommer godt nok en 'creating devices'-besked under boot, men mine
parporte er stadig ikke tilgængelige - i hvert fald ikke der hvor de
plejer at være :-/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-01-05 10:30

On Fri, 07 Jan 2005 09:58:10 +0100, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
wrote:

>Der er en /dev/.udev.tdb, men ikke nogen /dev/.udev ?

Nå, efter endnu mere læsning af manualer og man-sider viser det sig at
SuSE godt nok bruger udev men devices oprettes kun hvis /dev er mountet
som tmpfs-filsystem. Min /dev/ er 'rigtig' fordi jeg har opgraderet
denne SuSE gennem flere versioner. Så det er kun hutplug-devices, usb og
lign. der ordnes gennem udev.

En omgang med mknod fiksede det - efter at jeg havde bootet en
Debian-boks for at finde ud af hvad major og minor-numrene var.

Fra : Peter Jensen

Dato : 07-01-05 12:10

Mads Lie Jensen wrote:

> En omgang med mknod fiksede det -

Fint nok. Også over reboot?

> efter at jeg havde bootet en Debian-boks for at finde ud af hvad major
> og minor-numrene var.

Det kunne også være set i /usr/src/linux/Documentation/devices.txt, hvis
du har kernel sources installeret.

Men det var altså lidt som jeg havde forventet. SuSE bruger
tilsyneladende ikke udev helt rent. Forståeligt nok, da der stadig er
et par mindre problemer.

--
PeKaJe
   "Yes, we all remember the (in)famous Tee-Gee Super-Duper-Linux-Exploit

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-01-05 13:26

On 07 Jan 2005 11:10:16 GMT, Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net>
wrote:

>Fint nok. Også over reboot?

Så langt har jeg ikke prøvet det endnu - ideelt skulle boksen slet ikke
rebootes før næste opgradering af SuSE kommer.
Men pga. noget bøvl med en opdatering af kernen via SuSE's Online
Update, så bliver jeg alligevel nødt til at reboote den :-/

>Det kunne også være set i /usr/src/linux/Documentation/devices.txt, hvis
>du har kernel sources installeret.

Aaahh - det er der man finder den slags ting - tak for oplysningen.

>Men det var altså lidt som jeg havde forventet. SuSE bruger
>tilsyneladende ikke udev helt rent. Forståeligt nok, da der stadig er
>et par mindre problemer.

Jeg vil tro at SuSE bruger rent udev på en ny installation, men at de
bare endnu ikke har fundet en god måde at opgradere det hele på
automatisk.

Fra : Peter Jensen

Dato : 07-01-05 10:32

Mads Lie Jensen wrote:

> Der er en /dev/.udev.tdb, men ikke nogen /dev/.udev ?

Æh ... Nå. Jeg har godt nok også /dev/.udev.tdb, så den kører nok udev.
Det kan være .udev filen er noget Gentoo specifikt, det skal jeg ikke
kunne sige.

> Jeg har fundet en fil som fortæller hvilke rettigheder devices skal
> oprettes med, deri står også min parport. Denne fil læses iflg.
> Suse-manualen af udev når devices oprettes.

Tænker du her på filer i /etc/udev/? De læses også på mit system, men
det bliver hurtigt overtaget af PAM. Ved ikke om SuSE bruger PAM på
samme måde.

> Jeg kan ved at kigge mig lidt omkring i /proc/ også se at den har
> fundet alle mine tre parporte.

Ja, det skulle helst ikke være blevet ændret.

> Det er prøvet, det hjalp ikke

Interessant.

> Der er endda et program man kan slå til som køres under boot, som
> netop skulle oprette devices - men det gør den bare ikke

Hvilket program? Har du prøvet 'udevstart'?

> Der kommer godt nok en 'creating devices'-besked under boot, men mine
> parporte er stadig ikke tilgængelige - i hvert fald ikke der hvor de
> plejer at være :-/

Hmm ... Kan det være at de oprindelige nodes som blev slettet, ikke er
noget som udev står for, men som indtil videre er blevet bevaret mellem
reboots af dine startscripts? Nu jeg kigger efter i mine udev regler,
så finder jeg egentligt meget lidt om /dev/parport*. Ved så heller ikke
om det er strengt nødvendigt for at de dukker op.

Hvor plejer devicene at være, og hvor dukker de så op nu?

--
PeKaJe

"Being unable to reason is not a positive character trait outside religion."
[Dewey Henize]

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-01-05 13:33

On 07 Jan 2005 09:31:55 GMT, Peter Jensen <usenet@pekajemaps.homeip.net>
wrote:

>Tænker du her på filer i /etc/udev/? De læses også på mit system, men
>det bliver hurtigt overtaget af PAM. Ved ikke om SuSE bruger PAM på
>samme måde.

Jeps, der er en udev.conf samt et permissions.d/ og rules.d/-dir i
/etc/udev.

>Hvilket program? Har du prøvet 'udevstart'?

/etc/init.d/boot.udev - men den "virker" kun hvis /dev/ ligger på et
tmpfs-filsystem.

udevstart forsøgte jeg også - uden held. Igen, sikkert fordi mit /dev/
er på en ext3.

Nå, det virker og jeg er blevet en smule klogere
Tak for hjælpen.