To X86Free config filer
Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-01-05 10:27

Hej gruppe.

Kunne godt tænke mig at have to X86Free config filer, den ene til normal
brug, her bruges CRT skærmen og til når der skal ses film over på tv'et.

*Tvout funger ikke godt og det bedste kvalitet jeg har fået er ved at
køre tv'et alene.*

Hvordan gør man dette?
Hvordan starter man den ene config fil frem for den anden?

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-01-05 10:23

On 2005-01-05, Stig Sørensen <no@mail.nospam> wrote:

> Hvordan gør man dette?

Jeg kan ikke huske ordlyden helt præcist, men du kan give X en option om at
læse en given config fil. Jeg mener det er --xf86config

> Hvordan starter man den ene config fil frem for den anden?

Der ville jeg så starte en version i default runlevel og en anden i et andet
runlevel, og saa modificere min bootmanager så jeg kunne vælge ved
boottidspunktet.

Mvh Thomas

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 05-01-05 11:27

Thomas S. Iversen wrote:

> Jeg kan ikke huske ordlyden helt præcist, men du kan give X en option om at
> læse en given config fil. Jeg mener det er --xf86config

Det gælder selvfølgelig kun hvis man bruger XFree86(/Xorg?) som X server. Så er
det
-xf86config "file"

Alternativt kan man definere f.eks. flere "screen" sektioner ens config fil.
Jeg har f.eks.

Section "Device"
Identifier "devicetwin"
VendorName "nVidia Corporation"
BoardName "NVIDIA GeForce2 DDR (generic)"
Driver "nvidia"
Option "NoLogo" "1"

# Hmm, may give a shadowed cursor
Option "CursorShadow" "1"

Option "TwinView"
# Option "SecondMonitorHorizSync" "<hsync range(s)>"
# Option "SecondMonitorVertRefresh" "<vrefresh range(s)>"
Option "MetaModes" "1280x1024,1280x1024"
Option "TwinViewOrientation" "Clone"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "projector"
Device "devicetwin"
Monitor "monitor1"
DefaultColorDepth 24

Subsection "Display"
Depth 24
Virtual 1280 1024
EndSubsection
EndSection

_udover_ mine "normale" device og screen sektioner. Så kan man køre
-screen projector

> Der ville jeg så starte en version i default runlevel og en anden i et andet
> runlevel, og saa modificere min bootmanager så jeg kunne vælge ved
> boottidspunktet.

Vær opmærksom på at du _sagtens_ kan starte flere X servere. Fra en term, eller
en konsole (det sidste er lidt mindre forvirrende, måske), kan du f.eks.
skrive:

startx -- :1 -screen projector

Hvis din normale X f.eks. ligger på F7, vil den nu starte en ny X server på F8,
der i dette tilfælde kører 1280 1024 på bagsiden (har en gammel semidefekt
Nvidia laptop, derfor det hack nødvendigt for mig).

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
7) Sacrifice a small animal for Good Luck

(step 7 of 8 in configuring the Open Source Global File System for Linux)

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-01-05 11:31

> Vær opmærksom på at du _sagtens_ kan starte flere X servere. Fra en term, eller
> en konsole (det sidste er lidt mindre forvirrende, måske), kan du f.eks.
> skrive:

Ja det ved jeg, men min erfaring (fra min kære kone) viser, at hun glemmer
hun er logget ind på en screen i forvejen, så hun logger bare ind igen.
Derfor er jeg blevet lidt i terminilogien: ved boottime bestemmes hvad
maskinen skal bruges til og så har man ikke noget valg derefter. Det er
den simpleste løsning at gå til i starten.

Thomas

Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-01-05 13:33

On Wed, 05 Jan 2005 11:27:04 +0100, Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Alternativt kan man definere f.eks. flere "screen" sektioner ens config fil.
> Jeg har f.eks.
[snip device og screen section]

> _udover_ mine "normale" device og screen sektioner. Så kan man køre
> -screen projector

Du mangler vel også en monitor til din ekstra screen?

> [...]
> en konsole (det sidste er lidt mindre forvirrende, måske), kan du f.eks.

Dette virker også udemærket - desværre crasher hele spanden hvis jeg
gør
noget så simpelt som at starte Xine. Noget andet sjovt er at font typen
er meget mindre og ser mere truetype agtigt ud end hvis jeg bare startede
XFree86 med startx - Hvad kan det være?

> [...]
> server på F8, der i dette tilfælde kører 1280 1024 på bagsiden (har
> en gammel semidefekt Nvidia laptop, derfor det hack nødvendigt for

Jeg var tvunget til at hive strømstikket ud af PC'en fordi det hele
crashede.
Jeg har prøvet blot at starte én X session og have to kørende samtidigt
- begge gange crasher det - plus det med at fonten ser helt anderledes ud.

Section "Device"
Identifier "nvidiacrt"
Driver "nvidia"
EndSection

Section "Device"
Identifier "nvidiatv"
Driver "nvidia"
Option "TwinView"
Option "MetaModes" "1280x960,640x480"
Option "TwinViewOrientation" "Clone"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "crt"
HorizSync 30-95
VertRefresh 50-150
Option "DPMS"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "TV"
HorizSync 30-50
VertRefresh 50-60
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Screen1"
Device "nvidiatv"
Monitor "TV"
DefaultDepth 24
Option "TVStandard" "PAL-B"
Option "TVOutFormat" "Composite"
Subsection "Display"
Depth 24
Modes "640x480"
EndSubsection
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "nvidiacrt"
Monitor "crt"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1280x960"
EndSubSection
EndSection

Mit fjernsyn er et billigt 28" Lumatron.
Mit grafikkort er et Geforce FX5200 med S-Video udgang. Desværre
understøtter mit fjernsyn ikke dette så jeg har et ekstra kabel på
kaldet colerfix - det gør signalet til composite.

Har jeg andre muligheder end composite med mit fjernsyn og grafikkort?
Jeg søger blot efter den bedste 'tvout' mulighed til mit nuværende
skrammel.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 05-01-05 10:37

> *Tvout funger ikke godt og det bedste kvalitet jeg har fået er ved at
> køre tv'et alene.*
>
> Hvordan gør man dette?

Hvis du vil vide hvordan man kun har output på TVet, så er du nødt til at
fortælle hvilket skærmkort du benytter.

Niels Dybdahl

Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-01-05 11:19

On Wed, 05 Jan 2005 10:37:06 +0100, Niels Dybdahl wrote:

> Hvis du vil vide hvordan man kun har output på TVet, så er du nødt til at
> fortælle hvilket skærmkort du benytter.
>
> Niels Dybdahl

Jeg ved godt hvordan jeg kun får output på tv'et. Problemet er at jeg
skal ændre XF86Free config filen hverken jeg enten vil se film eller
bruge den til normal konto arbejde.

Derfor ville det være nemmere at have 2 config filer.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-01-05 12:26

On 2005-01-05, Stig Sørensen <no@mail.nospam> wrote:
> Derfor ville det være nemmere at have 2 config filer.

Ja eller gøre som Mads foreslår.

Jo du kan godt starte forskellige X servere op uden genstart. Men så skal du
lukke dem ned igen før du starter den anden, hvilket gør at sådan noget som
gdm og kdm, osv ikke kan køre/også skal lukkes ned.

Thomas

Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-01-05 14:32

On Wed, 05 Jan 2005 10:26:39 +0100, Stig Sørensen wrote:

> [...]
> brug, her bruges CRT skærmen og til når der skal ses film over på tv'et.
>
> *Tvout funger ikke godt og det bedste kvalitet jeg har fået er ved at

Jeg er gået tilbage til en gammel løsning:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&threadm=opsfjt88vpn3z2b8%40news.tele2.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dstig%2Btv%2Bout%2Bnvidia%26hl%3Dda%26lr%3D%26selm%3Dopsfjt88vpn3z2b8%2540news.tele2.dk%26rnum%3D1
http://tinyurl.com/5gun7

Jeg huskede den løsning for ikke at se sig særligt godt ud på
fjernsynet - billedet 'hakkede'.

Det synes jeg dog ikke det gør nu - ikke så slemt i hvert fald.

Jeg ville blive rigtige glad hvis nogen ville kommentere ovenstående
løsning, evt. selv afprøve og komme med feedback.

Lige som dengang jeg skrev indlægget, er det stadig irriterrende at man
kan føre musen over på fjernsynet - så man hele tiden skal passe på
ikke at kører musen for langt til venstre.

Håber nogen har tid og lyst lige til at afprøve det.