editor til store filer
Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 04-01-05 11:08

Jeg har brug for en tekst-editor til meget stor filer.
Baade vi og emacs laeser hele filen ind i hukommelsen og
det duer ikke i dette tilfaelde.

Jeg har kigget paa freshmeat, men kunne ikke lige finde noget.

Hvad bruger andre i samme situation ?

/Martin

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 04-01-05 12:02

Martin Moller Pedersen wrote:

> [...]
> det duer ikke i dette tilfaelde.
>
> Jeg har kigget paa freshmeat, men kunne ikke lige finde noget.

Split filen op i flere, rediger, for derefter at samle den igen ?
--
/Sv-E

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-01-05 12:55

Martin Moller Pedersen wrote:
> Hvad bruger andre i samme situation ?

Normalt Emacs... jeg har ikke oplevet en fil den ikke kunne tage som jeg
havde behov for en egentlig editor til.
Normalt vil den slags editeringer jeg har brug for at gøre med virkelig
store filer kunne klares med et Perl-script.

Peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-01-05 23:22

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> writes:

> [...]
> det duer ikke i dette tilfaelde.
>
> Jeg har kigget paa freshmeat, men kunne ikke lige finde noget.

Kan du ikke beskrive hvad præcis det er for et behov du har?

Jeg har ikke set nogen standardeditorer til Unix der kan, men et par
stykker til DOS/Windows.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 10-01-05 01:38

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> wrote:
> Jeg har brug for en tekst-editor til meget stor filer.
> Baade vi og emacs laeser hele filen ind i hukommelsen og
> det duer ikke i dette tilfaelde.

Et par gode bud: sed(1), awk(1), ed(1). Ihvertfald sed og awk er
linieorienterede og gode for at rode rundt i en fil hvis den er stor.

--
jlouis

Fra : Troels Henriksen

Dato : 21-01-05 17:20

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> writes:

> Jeg har brug for en tekst-editor til meget stor filer.
> Baade vi og emacs laeser hele filen ind i hukommelsen og
> det duer ikke i dette tilfaelde.

Hvor store filer snakker vi om? Jeg har redigeret filer på flere
hundrede megabyte i GNU Emacs (det kunne naturligvis mærkes, det var
ingen udpræget fornøjelse). Hvis du kommer op på over de 500 megabyte
bliver det, som andre har nævnt, nok nødvendigt at bruge et
scriptsprog eller en linjebaseret editor.

--
_ _
/'< Troels "Athas" Henriksen >'\

Fra : Troels Henriksen

Dato : 21-01-05 19:42

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Virkelig? Er du sikker på de var "flere hundrede megabyte"? Jeg var
> nemlig overbevist om at GNU Emacs har en indbygget begrænsning på sin
> heltals-datatype, som gør at den ikke kan åbne filer der er større end
> 128 MB.

Ja, men det blev gjort på et 64bit-system, kan dette have en betydning?

--
_ _
/'< Troels "Athas" Henriksen >'\

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-01-05 17:53

Troels Henriksen <athas@sigkill.dk> writes:

> [...]

nemlig overbevist om at GNU Emacs har en indbygget begrænsning på sin
heltals-datatype, som gør at den ikke kan åbne filer der er større end
128 MB. Min GNU Emacs 21.3 fra Debian unstable ville da heller ikke
åbne den fil på 200 MB jeg lige testede med.

--
Jacob - www.bunk.cc
Give me a sleeping pill and tell me your troubles.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-01-05 12:43

Troels Henriksen <athas@sigkill.dk> writes:

> Ja, men det blev gjort på et 64bit-system, kan dette have en betydning?

Jeg har lige prøvet med GNU Emacs 21.3 på Solaris 9 på en 1,2 GHz
UltraSPARC. Den vil heller ikke åbne en fil på 144 MB og siger også
bare "Buffer size exceeded". Jeg tror ikke det har gjort den store
forskel at det var et 64 bit system.

--
Jacob - www.bunk.cc
Booze is the answer. I don't remember the question.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-01-05 16:18

> [...]

> UltraSPARC. Den vil heller ikke åbne en fil på 144 MB og siger også
> bare "Buffer size exceeded". Jeg tror ikke det har gjort den store

Emacs skal være oversat til 64 bit førend det gør en forskel.

På 32-bit er grænsen åbenbart 128 Mb.

Fra : Michael Hjorth

Dato : 25-01-05 22:07

On Tue, 04 Jan 2005 10:08:18 +0000, Martin Moller Pedersen wrote:

> [...]
> det duer ikke i dette tilfaelde.
>
> Jeg har kigget paa freshmeat, men kunne ikke lige finde noget.

Normalt vil man vel ikke editere en så stor fil interaktivt?

Hvis min antagelse ovenfor er korrekt i dit tilfælde så er det sed du
skal have fat i.

Michael.