Knoppix og WLAN
Fra : Lars

Dato : 31-12-04 10:11

Hej,

Jeg har endelig fået taget mig sammen til at prøve linux, og for ikke at
skulle installere noget på min bærbare som måske sal væk igen, så har jeg
hentet den Knoppix distro, som kan boote fra CD og brændt den.

Så har jeg da noget at starte med.

Nu kommer det første problem så, for Knoppix kan ikke finde mit Topcom WLAN
kort. Jeg er ret sikker på at det er PCMCIA driveren den er gal med, det kan
jeg se ud af de beskeder der kommer på skærmen under boot.

Computeren er en IBM StinkPad , og for god ordens skyld så er TopCom
kortet baseret på TI ACX100 chipsettet.

Jeg kan sagtens få netforbindelse med et netkabel i r*ven på computeren, men
det er jo lissom WLAN'et jeg gerne skulle have til at fungere.

Er der nogen der har nogle hints, jeg synes jeg har ledt overalt i Knoppix?

På forhånd tak

/Lars

Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 31-12-04 16:05

Hej

On Fri, 31 Dec 2004 10:10:56 +0100, "Lars" <arthurdent44@hotmail.com>
wrote:

>Jeg kan sagtens få netforbindelse med et netkabel i r*ven på computeren, men
>det er jo lissom WLAN'et jeg gerne skulle have til at fungere.

Knoppix (Live CD) har jo den indbyggede begrænsning, at en CD er
ikke-skrivbar. Det er altså ret svært at ændre på konfigurationen.
Trådløst netværk er relativt nyt - også i Linux-verdenen - og det er
svært at få til at virke og kræver konfiguration - f.eks. skal
netkortdriveren jo kende din WEP passphrase og access pointets navn
(SSID).
"Svært" vil sige at det ofte kræver, at du compiler din egen kerne og
kernemodulet til det trådløse netværkskort.

>Er der nogen der har nogle hints, jeg synes jeg har ledt overalt i Knoppix?

Jeg kender ikke dit netkort og jeg er ikke så erfaren i Knoppix, men
der er formentlig nogen, der vil kunne give et mere klart svar. Især
hvis du skriver hvilket modelnr. din Thinkpad har (Er det TP 600?)

Men min anbefaling er,
1) at du lægger det trådløse netværk på hylden til at starte med. Det
vil ikke være nogen rar første oplevelse med Linux.
2) (hvis du nægter at give op) at du vælger en diskbaseret
Linux-distribution, hvis Knoppix ikke virker med det samme (prøv
f.eks. Mandrake)

mvh
Nils Emil P. Larsen
--
My reply-address is valid. www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig. Redning af døde BIOS'er