Boote og halte Linux automatisk
Fra : Jimmy

Dato : 30-12-04 21:45

Hej

Jeg har brug for at kunne tænde en FC3 om natten, lade den tage backup og så
slukke igen.

Een måde ville være at have en anden maskine poppe den med en Magic Packet
så den tænder, smide et Shell-script i rc.local som slutter med en halt.

Er der bedre metoder end min høkermetode?

Mvh
Jimmy

Fra : Rander

Dato : 30-12-04 22:41

Thu, 30 Dec 2004 21:44:49 +0100 brugte Jimmy 14 linier på at fortælle dette
til dk.edb.system.unix:

>Een måde ville være at have en anden maskine poppe den med en Magic Packet
>så den tænder,

Eller angive et tidspunkt i BIOS den skal tænde på. Det hedder vist "RTC
Wakeup"...

>smide et Shell-script i rc.local som slutter med en halt.

Lyder fornuftigt.

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Mishandlede lig er begyndt at vaske op på Øst-Timors strand. (Radioavisen)

Fra : Michael Knudsen

Dato : 31-12-04 01:20

On 2004-12-30, Jimmy <bla@bla.bla> wrote:
> [...]
> så den tænder, smide et Shell-script i rc.local som slutter med en halt.
>
> Er der bedre metoder end min høkermetode?

Brug BIOS' funktionalitet til at taende, og lad dit backupscript lukke
maskinen, naar det er faerdigt. Hvis din BIOS er gammeldags og ikke kan
taende, kan du bruge en hardwaretimer, som den slags man i gamle dage
taendte garagelyset med.

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Jimmy

Dato : 31-12-04 01:26

"Michael Knudsen" <e@miracle.mongers.org> wrote in message

> [...]
> maskinen, naar det er faerdigt. Hvis din BIOS er gammeldags og ikke kan
> taende, kan du bruge en hardwaretimer, som den slags man i gamle dage

Jeg kunne forestille mig at det bundkort jeg finder i kælderen (Asus P2L97)
ikke kan den slags.
Er en hardwaretimer mere sofistikeret end en Magic Packet?

Mvh
Jimmy

Fra : Thor Dreier

Dato : 31-12-04 01:33

Jimmy wrote:
> Jeg kunne forestille mig at det bundkort jeg finder i kælderen (Asus P2L97)
> ikke kan den slags.
> Er en hardwaretimer mere sofistikeret end en Magic Packet?

Hvis bundkortet ikke kan den slags så kan det måske heller ikke Wake On LAN.

Hvis det er så kan en timer fås til under en hund:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5542&n=30100

Fra : Jimmy

Dato : 31-12-04 01:39

"Thor Dreier" <news@cheater.dk> wrote in message
P2L97)

> Hvis bundkortet ikke kan den slags så kan det måske heller ikke Wake On
LAN.

Hmm det kan der være noget om.

> Hvis det er så kan en timer fås til under en hund:
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5542&n=30100

Jeg tror jeg vælger WOL-løsningen (og finder et MB der kan) da jeg på den
måde kan vække maskinen på vilkårlige tidspunkter hvis jeg skal lave
restore.

Takker for input,
Jimmy

Fra : Karsten Henriksen

Dato : 31-12-04 04:39

On Fri, 31 Dec 2004 01:32:48 +0100, Thor Dreier wrote:

> Hvis bundkortet ikke kan den slags så kan det måske heller ikke Wake On LAN.

Undskyld jeg bryder ind her, men hvordan virker sådan noget Wake On Lan?
Mit bundkort understøtter det men har aldrig undersøgt nærmere om hvad
det er.

Hvis WOL er tændt har netkortet vil stadig en ip, skal man så sende en
bestemt pakke til netkortes ip?

Mvh
Karsten

Fra : Jimmy

Dato : 31-12-04 08:59

"Karsten Henriksen" <karstenNOSPAMhenriksen_2004@hotmail.com> wrote in
message news:pan.2004.12.31.03.39.25.657761@hotmail.com...

P2L97)

LAN.

> Undskyld jeg bryder ind her, men hvordan virker sådan noget Wake On Lan?

Google I'm Feeling Lucky: http://www.google.com/search?q=wake+on+lan

Mvh
Jimmy

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-12-04 10:31

> Undskyld jeg bryder ind her, men hvordan virker sådan noget Wake On Lan?

Alle enheder på et ethernet baseret netværk har en unik MAC adresse (=! ip
adressen). WOL virker ved at man sender en WOL pakke der essentielt blot er
MAC adressen kodet specifikt. Når et netkort modtager denne pakke,
sammenligner netkortet IP/WOL pakkens macadresse med sin egen macadresse.
Er de ens sendes et WOL signal fra netkortet til bundkortet. Derefter
starter systemet.

Thomas