Ny harddisk ?
Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 30-12-04 12:05

Hej Ng

Jeg har lige købt mig en ny og billig 80gb disk til min linux server... Jeg
har sat den i og formateret den med ext3, men nu opdager jeg at jeg ikke har
de ca 74gb man får når man køber en 80gb disk, men kun 69gb ... Jeg har
engang hørt noget om at linux resevere noget plads, så disken ikke fyldes
helt er det korrekt ? og i såfald hvordan slår jeg det fra ? Denne disk skal
nemlig ikke lave system arbejde...

Mvh Jacob

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 30-12-04 12:42

Jacob d'Andrade wrote:
> [...]
> helt er det korrekt ? og i såfald hvordan slår jeg det fra ? Denne disk skal

Unmount disken,

tune2fs -m 0 /dev/whatever

mount igen. Virker både til ext2 og
ext3 filsystemer.