MS Windows
briani 27239
Hvorfor Bios update!
Fra : Per

Dato : 10-02-05 14:15

Hej NG!

Jeg har en medion titanium 8000 pc.

Jeg kan se at der en BIOS opdatering til den på Medions hjemmeside. Men
hvorfor skal/skal jeg ikke opdatere min PC. Hvad får jeg ud af det.

Jeg ved ikke noget om BIOS, men alle taler om det

PC´en kører fint fint - vil det gøre den endnu bedre/hurtigere/mere stabil
hvis jeg opdaterer? Eller gør man det kun hvis pc´en er er itu?

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : N/A

Dato : 10-02-05 14:40

Fra : Per

Dato : 10-02-05 14:40

"Mads" <DeathTo@llSpammers.com> skrev i en meddelelse

> Det kan de bedre fortælle dig ovre i bundkort gruppen,
> dk.edb.hardware.bundkort
> for en BIOS sidder på bundkortet og har intet med
> Windows at gøre.
>
> mvh Mads

Ups sorry -

Futter til anden gruppe.

Per!

Fra : Peter

Dato : 11-02-05 00:46

> [...]
>
> PC´en kører fint fint - vil det gøre den endnu bedre/hurtigere/mere stabil
> hvis jeg opdaterer? Eller gør man det kun hvis pc´en er er itu?

Du skal KUN opdatere din bios, hvis der er grund til det.
Husk det kan gå galt, og den billigste udvej kan så risikere at være et nyt
bundkort.

Peter B

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-02-05 01:43

Hej Peter, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Du skal KUN opdatere din bios, hvis der er grund til det.
> Husk det kan gå galt, og den billigste udvej kan så risikere at
> være et nyt bundkort.

Og en ting mere: Hvis det er en OEM-version af Windows XP, er
bundkortet vist det eneste, man ikke kan skifte på maskinen. Så skal
også et nyt styresystem til.

Det skal dog tilføjes, at den meget omtalte 120-dages-periode [1]
formentlig også gælder dette.

[1] Indenfor 120 dage siden seneste aktivering læser Windows visse (de
væsentlige og "interne" i kassen) dele. Er der gået 120 dage eller
flere, startes der tilsyneladende med tavlen visket ren. Dvs. dyret kan
aktiveres uden Microsofts aktiveringsdims blander sig i, hvad der *var*
på maskinen ved sidste aktivering.

Sådan har jeg forstået det.

--
Hygge fra Århus - Rudi
En mail, mailen, flere mail el. mails, alle mailene

Fra : Asle Bjerva

Dato : 11-02-05 10:35

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i melding

> [...]
> flere, startes der tilsyneladende med tavlen visket ren. Dvs. dyret kan
> aktiveres uden Microsofts aktiveringsdims blander sig i, hvad der *var*

Har oppgradert mange OEM maskiner med BIOS, aldri noe problem med WinXP.
Mener at det er serienummer på prosessor og ID på hovedkort + en del andre
parametre som brukes, og de endres ikke ved BIOS oppgradering.
De ganger jeg har fått feil ved aktivering hos MSoft har en telefon alltid
løst mitt problem.
Det gjelder alle MS produkter. Det har alltid vært hjelpsomme, en enkel
forklaring på årsak til reaktivering har vært nok.
De kjenner de fleste "piratcopy" serienummere og har man ikke et av de,
lager ikke Msoft noe problem.....
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-02-05 17:23

Hej Asle Bjerva, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> WinXP. Mener at det er serienummer på prosessor og ID på hovedkort
> + en del andre parametre som brukes, og de endres ikke ved BIOS

Jeg mener heller ikke, at der overhovedet skulle være problemer med
Windows XP OEM-versioner mht. opgradering af BIOS. Det var som nævnt
ovenfor udskiftning af bundkortet, som jeg har forstået, der vil give
reaktiveringsproblemer (medmindre der er gået 120 dage siden seneste
aktivering).

Om det så holder vand, ved jeg ikke. Det er blot forskellige steder,
jeg har læst det, <fx http://michaelstevenstech.com/oemeula.htm>.

> De ganger jeg har fått feil ved aktivering hos MSoft har en
> telefon alltid løst mitt problem.

Det lyder da som om, at de faktisk er meget realistiske derinde (og tak
for bekræftelsen).

Den overordnede/principielle forskel på en retail- og OEM-version er jo
også kun, at sidstnævnte er bundet til den maskine, den først aktiveres
på. Men enhver ved jo, at "maskine" er mange dele, ligesom nogle af
disse jævnlig skiftes (af behov, nød e.a.), andre tilføjes blot etc.

Det er da meget rationelt af dem at operationalisere "maskinen" til
(hovedsageligt) bundkortet. Og *hvis* bundkortet så ellers skulle
brænde sammen af én eller anden grund, er det da rart at vide, de
formentlig er til at snakke med. (Hvilket de formelt jo også burde
være. At de så også er det reelt, som du oplyser, er da rart at få
bekræftet.)