gode bøger til c++ ( whats next ?)
Fra : submind

Dato : 22-05-01 14:18

hejsa, for et år siden prøvede jeg på at lære c++, det gik sku ikke så godt
men nu har jeg fået briller og gør en masse andre ting for at lære det og
det går glimrende.

mit problem er at jeg nu er færdig med bogen ( sams teach yourself c++ in 21
days ) og kan skam godt skrive programmer i dos, jeg har lært følgende
functions, classes,pointers,arrays,refernces,enheritence osv, men jeg føler
stadig at der er et eller andet jeg mangler som gør at jeg ikke kan skrive
mere kompliceret programmer.

Jeg kunne godt tænke mig at lave programmer og desktop spil i windows
(98/95/200 og NT) og havde tænkt mig at købe:
Bjarne Stoustrup - c++ reference book eller hvad den nu hedder.
en bog der kan tage min c++ viden til den næste level
og en bog om Microsoft visual c++

er der nogen her der kender nogle gode bøger eller kan give mig nogle gode
råd ? og ved et godt sted at købe dem for bøger i DK er så pokkers dyre.
på forhånd tak Søren Lentz.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-05-01 14:36

"submind" <some45@worldonline.dk> writes:

> Bjarne Stoustrup - c++ reference book eller hvad den nu hedder.

Du tænker nok på "The C++ Programming Language". Sørg for at få
en af de senere tryk af 3rd edition eller en Special Edition.

> er der nogen her der kender nogle gode bøger eller kan give mig nogle gode
> råd ? og ved et godt sted at købe dem for bøger i DK er så pokkers dyre.

Jeg har en Special Edition af TC++PL, som jeg vist gav 540 kroner
for med studierabat i Polyteknisk boghandel.

Da jeg lige kiggede her nu har de kun en 3rd edition til 550 dask.
Det kan du sikkert finde billigere andre steder.

--
Jacob
"You're reinventing the wheel."

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 22-05-01 20:29

On 22 May 2001 15:36:26 +0200,
Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

>Du tænker nok på "The C++ Programming Language". Sørg for at få
>en af de senere tryk af 3rd edition eller en Special Edition.

Jeg vil lige nævne at forskellen på 3rd edition, og special edition, er
1000 retede fejl (herunder stavefejl) og to tilføjede kapitler, som også
kan hentes gratis på Bjarnes hjemmeside. Derudover er special editionen
i hardback.

--
Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-05-01 20:47

fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo Rasmussen) writes:

> [...]
> 1000 retede fejl (herunder stavefejl) og to tilføjede kapitler, som også
> kan hentes gratis på Bjarnes hjemmeside. Derudover er special editionen

Jeg mener da ganske bestemt at have læst at de senere tryk af 3rd
edition indeholder de to tilføjede kapitler. Det var derfor jeg
anbefalede at Søren skulle gå efter sådan en. Om de også har rettet
fejlene ved jeg ikke, men det kan man da forestille sig. Men du har
da helt ret i at det er rart at SE er i hardback og med sådan en fin
snor i

--
Jacob
I don't have a solution but I admire the problem.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 22-05-01 22:00

On 22 May 2001 21:46:35 +0200,

> [...]
>anbefalede at Søren skulle gå efter sådan en. Om de også har rettet
>fejlene ved jeg ikke, men det kan man da forestille sig.

Da Bjarne lige var kommet til landet, efter udgivelsen i USA af special
edition mener jeg da han sagde at det var forskellene. Men der er måske
kommet en ny 3rd efter?

>Men du har
>da helt ret i at det er rart at SE er i hardback og med sådan en fin
>snor i

Der er to :)

Jeg nåede at slå op i min 3rd edition 2-3 gange inden special edition
kom :(

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-05-01 23:11

fuzz01@spamfilter.dk (Anders Bo Rasmussen) writes:

[ The C++ Programming Language af Bjarne S. ]

> Da Bjarne lige var kommet til landet, efter udgivelsen i USA af special
> edition mener jeg da han sagde at det var forskellene. Men der er måske
> kommet en ny 3rd efter?

Det mener jeg at have hørt/læst her på usenet, men jeg kan ikke lige
give noget message-ID.

> Jeg nåede at slå op i min 3rd edition 2-3 gange inden special edition
> kom :(

Øv

Jeg havde et kursus i C++ sidste sommer, og der købte jeg min Special
Edition i juni. Den er trykt i januar

P.S.: FUT

--
Jacob
Uh-oh ... let's pretend I didn't do that, OK?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-05-01 05:35

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> wrote in message

> Da Bjarne lige var kommet til landet, efter udgivelsen i USA af special
> edition mener jeg da han sagde at det var forskellene. Men der er måske
> kommet en ny 3rd efter?

Det var i februar 2000.

Nyere udgaver af 3rd edition og Special Edition er indholdsmæssigt ens.
Se
http://www.research.att.com/~bs/bs_faq.html#SE
hvor der bl.a. står
"Seriously, the difference between the current printings of the special
edition and the 3rd edition is just the hard cover (and the price difference
implied by that stronger cover). "

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 22-05-01 14:41

> [...]

> men nu har jeg fået briller og gør en masse andre ting for at lære det og

Ok, du blev bedre til C++ efter du fik briller.

> Jeg kunne godt tænke mig at lave programmer og desktop spil i windows
> (98/95/200 og NT) og havde tænkt mig at købe:
> Bjarne Stoustrup - c++ reference book eller hvad den nu hedder.

Jeg har ikke læst den, men den skulle jo være god:
Bjarne Stroustrup: "The C++ Programming Language"

Prøv eventuelt http://www.accu.org/ under boganmeldelser.

> en bog der kan tage min c++ viden til den næste level
> og en bog om Microsoft visual c++

Charles Petzolds "Programming Windows". Det er en lille sag på 1500
sider. Sørg for du får femte udgave, fjerde udgave bliver stadig lavet
af en eller anden grund.

Den forklarer dig programmering i Windows, og nogle af eksemplerne
drager nytte af de funktionaliteter der er i Visual C++.

> er der nogen her der kender nogle gode bøger eller kan give mig nogle gode
> råd ? og ved et godt sted at købe dem for bøger i DK er så pokkers dyre.

Næ, jeg plejer at købe i DK.

Fra : submind

Dato : 22-05-01 21:47

Der er jo så mange bøger om MSVC++, men når jeg har læst den vil jeg så have
lært nok til at kunne skrive programmer i windows, altså ikke bare cut'n
paste men også forstår hvad jeg laver ?

Thomas Jespersen <thomas@daimi.au.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:y4nbsolo61t.fsf@daimi.au.dk...

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 22-05-01 22:10

> [...]

> lært nok til at kunne skrive programmer i windows, altså ikke bare cut'n

Det er en god bog, der beskriver det der foregår.

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-05-01 16:05

www.bookshop.co.uk er gode og billige

Fra : Kaspar Daugaard

Dato : 22-05-01 18:05

> www.bookshop.co.uk er gode og billige

Der er jo også http://www.amazon.co.uk/

- Kaspar

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-05-01 22:13

On Tue, 22 May 2001 18:04:49 +0100, "Kaspar Daugaard"
<kdaugaard@spam-me.bigbluebox.com> wrote:

>Der er jo også http://www.amazon.co.uk/

Ja men der skal du betale dansk moms. Det er 25% ekstre. Det skal man
ikke hos www.bookshop.co.uk da de ikke sælger så meget til dk.

Fra : Anders And

Dato : 23-05-01 15:21

> [...]
> Bjarne Stoustrup - c++ reference book eller hvad den nu hedder.
> en bog der kan tage min c++ viden til den næste level

The C++ Programming Language er en fremragende bog, men jeg vil ikke betegne
den som en velegnet begynder/lærebog - den er til opslag. Jeg har selv brugt
Herbert Schildts "C++ - The Complete Reference", som kombinerer eksempler og
opslagsmuligheder ret godt, synes jeg.

> og en bog om Microsoft visual c++

Først bør du overveje hvilket framework, du har tænkt dig at lære.
Der findes tre populære:
- Borlands OWL
- Microsofts MFC og
- Ren Win32.
(Plus en masse "undergrunds" frameworks..:)

Jeg selv foretrækker ren Win32, selvom det skrevet til C og ikke C++. MFC og
OWL er "wraps" af Win32, det vil sige en masse klasser der indeholder den
funktionalitet Win32 har i form af klasser. Hvis du vil bruge (eller har
eller hvad ved jeg) Microsoft Visual C++, er OWL ikke et oplagt valg. Derfor
vil jeg anbefale dig at surfe rundt i MSDN, som du har hvis du har VC++. Der
har jeg lært al Windows programmering fra selv. Men som begynder vil det
måske være mere interessant at lære OWL, idét Borland har et fremragende RAD
miljø (lige som Visual Basic etc.), der gør det noget nemmere at lave
programmer (men ikke spil).

Kristian

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-05-01 17:14

"Anders And" <someone@spam.com> wrote in message
> Først bør du overveje hvilket framework, du har tænkt dig at lære.
> Der findes tre populære:
> - Borlands OWL

Borland OWL er dødt og har været det i en del år.
Man kan sige mange gode ting om OWL's design - men man skal have en _meget_
god grund for at lære det i dag.

> - Microsofts MFC og

MFC er halv-dødt - givet Microsofts annoncering af .NET platformen.

> [...]
RAD
> miljø (lige som Visual Basic etc.), der gør det noget nemmere at lave

Borlands RAD værktøj understøtter ikke (på en let måde, lige som Visual
Basic) anvendelsen af OWL (som er dødt).
For at få glæde af Borland C++ Builder, til at lave brugergrænseflade med,
skal man benytte deres klassebibliotek VCL.
Kombinationen C++Builder og VCL er sammenlignelig med Visual Basic.

Venlig hilsen

Mogens Hansen